MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Netkort installation - begynderfejl
Fra : nospam

Dato : 19-06-04 11:55

Jeg har ikke meget erfaring med installation og drivere og sådan noget. Og
jeg skulle nok have læst det, der stod med småt et eller andet sted. Men jeg
havde en PC med Win98 og et Olicom netkort (OC-3540 rev 05).

Så installerede jeg Windows 200 Pro og kan ikke komme på nettet. Olicom har
ikke W2k drivere til Olicom kortet.

Så puttede jeg et D-Link kort i (DFE-500TX). Og fandt driveren i form af en
exe-fil:
500_w2k.exe

Når jeg åbner den pakkes følgende 2 filer ud:
DLKPCI.SYS
NETDLPCI

Men dem kan jeg ikke lige finde ud af at installere det rigtige sted.
W2k foreslår selv/installerer selv en ældre driver til D-link kortet, men
det virker ikke. Den skriver: Cable unplugged. (har checket kabel)

Kan man gøre det manuelt?
Skal jeg nedgradere til W98 igen?
Kan man have 2 forskellige styresystemer installeret - W2k + W98?

mvh Mikael Kern

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-04 12:07

Jeg vil tro at du kunne installere NT driverene til Olicom-kortet og
køre med dem, det er da et forsøg værd.

Filen hedder NETDLPCI.INF - det er en af windows2000 mindre gode
features, den fjerner filtypenavne for kendte filtyper.
Nå, men du skal altså højreklikke på NETDLPCI.INF og vælge "Installer"
så skulle det ordne sig selv - hvis ikke så skriv.

Angående det at win2k ikke skriver filtypenavne, så laves det om
således:

Åben "Denne Computer" klik:
Funktioner > Mappe Instilliger > Vis > (fjern hak i 'skjul filtypenavn
for kendte filtyper')

Hilsen Søren

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-04 12:23

Hvis det foreslåede virker så ignorer disse to linjer...

> Jeg vil tro at du kunne installere NT driverene til Olicom-kortet og
> køre med dem, det er da et forsøg værd.

/Søren

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-06-04 12:27

Søren Løbner <Soren[på]Lobner[prik]dk> skrev:

og jeg har bare en bibemærkning:

>Filen hedder NETDLPCI.INF - det er en af windows2000 mindre gode
>features, den fjerner filtypenavne for kendte filtyper.

Det gør alle windowsversionerne hvis man ikke laver det om, og
det er ganske rigtigt pløkåndssvagt.

--
Bertel

Fra : nospam

Dato : 19-06-04 12:43

Virkede ikke...

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-04 13:17

nospam wrote:

> Virkede ikke...

Så skal du gå ind i:
Denne Computer > Administrer > Enhedshåntering

Her vælger du så det D-Link kort, under netværkskort.
(det vil muligvis være markeret med et udråbstegn, da det ikke er
korrekt installeret)

Viser egenskaberne for det, fanen 'Driver' og trykker
opdater driver > næste > vis liste over kendte > (vælg radiobutton 'Vis
al hardware..') og 'Har diskette/CD' > Her finder du så de 2 filer og
vælger NETDLPCI.INF, så skulle den være der.

/Søren

Fra : nospam

Dato : 19-06-04 15:07

Desværre, vikede ikke.
Mikael

Fra : nospam

Dato : 19-06-04 12:44

Hvordan ligger det med:

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-04 12:57

nospam wrote:

> Hvordan ligger det med:

Det kan man sagtens, men der er imo ingen verdens grund til det.
Windows2000(ntfs) skulle kunne køre udemærket og der er ingen grund til
at installere windows98(fat32) også blot pga. noget bøvl med netkortet.

Det er ikke bare styresystemer, det er også f.eks. graden af logisk
sikkerhed og evnen til at strukturere dine data på disken optimalt,
noget som er væsentligt bedre i ntfs som i fat32 filsystemerne.

--
Hilsen / Regards
- Søren Løbner

Fra : nospam

Dato : 19-06-04 13:01

OK, tak for svarene, so far. Jeg ved bare ikke rigtig hvordan jeg kommer
videre?

mvh Mikael Kern

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-06-04 02:41

Gå ned i nærmeste computerforretning og køb et noname netkort til en
"hund" og sæt det i i stedet.

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 20-06-04 12:08

On Sat, 19 Jun 2004 12:55:11 +0200, nospam <nospam@kern.dk> wrote:

>Jeg har ikke meget erfaring med installation og drivere og sådan noget. Og
>jeg skulle nok have læst det, der stod med småt et eller andet sted. Men jeg
>havde en PC med Win98 og et Olicom netkort (OC-3540 rev 05).

OK - dit netværk er et Token Ring netværk.

>Så installerede jeg Windows 200 Pro og kan ikke komme på nettet. Olicom har
>ikke W2k drivere til Olicom kortet.

Nej, det ser ikke sådan ud.

>Så puttede jeg et D-Link kort i (DFE-500TX). Og fandt driveren i form af en
>exe-fil:
>500_w2k.exe

Det er jo et Ethernet-kort. Det kan ikke tilsluttes et Token Ring
netværk.

> [...]
>W2k foreslår selv/installerer selv en ældre driver til D-link kortet, men
>det virker ikke. Den skriver: Cable unplugged. (har checket kabel)

Klart nok, hvis det er det kabel, du har haft til at virke sammen med
OC-3540.
Token Ring og Ethernet er to helt forskellige teknologier.

>Kan man gøre det manuelt?

Ja - men det har jo ikke rigtig noget formål, hvis det stadig er et
Token Ring netværk, du skal tilsluttes...

Hvis du stadig vil bruge OC-3540-kortet, er den eneste umiddelbare
mulighed nok at forsøge med NT-driverne som foreslået i Sørens indlæg

>Skal jeg nedgradere til W98 igen?

Det afhænger af, om du

- fortsat vil bruge OC-3540-kortet og ikke kan finde en Win2K-driver
(= tilbage til Win98)

- anskaffer en anden Token Ring adapter, som har drivere til Win2K,
f.eks. en nyere IBM- eller Madge-adapter (dyrt!) (= behold Win2K)

Jeg skal i morgen, mandag 21-06-04, besøge min tidligere arbejdsplads
(morgenkaffe med gamle kolleger
Dér findes der en Win2K-PC, der kører Token Ring med et Olicom-kort
(jeg har selv installeret den i sin tid).
Jeg checker lige Token Ring-opsætningen på denne PC og vender tilbage
her i gruppen.

>Kan man have 2 forskellige styresystemer installeret - W2k + W98?

Ja.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : nospam

Dato : 20-06-04 12:43

> OK - dit netværk er et Token Ring netværk.

Næ, det er alm ethernet. Olicom kortet har også noget som ligner RJ 45 hul.
Måske kører Token Ring på samme stik?

Nå men jeg har prøvet med et D-Link kort - jeg kan bare ikke installere
D-Links drivere eller få W2k driverne til at virke med kortet.

> [...]
> (jeg har selv installeret den i sin tid).
> Jeg checker lige Token Ring-opsætningen på denne PC og vender tilbage

Tak, men jeg har ikke Token Ring, så det behøvs ikke.

> Ja.

Jeg tror det ender med at jeg må flytte harddisken manuelt til min anden
maskine. Det bliver bare en frygtelig masse genstarter.

mvh Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-04 13:00

nospam wrote:
> Jeg tror det ender med at jeg må flytte harddisken manuelt til min anden
> maskine. Det bliver bare en frygtelig masse genstarter.
>
> mvh Mikael

Køb et nyt kort... et udemærket et kan fås for omkring 100,-

--
Hilsen / Regards
- Søren Løbner

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 20-06-04 13:08

On Sun, 20 Jun 2004 13:43:20 +0200, nospam <nospam@kern.dk> wrote:

>Næ, det er alm ethernet.

OK - jeg fik indtryk af, at du *havde* været tilsluttet netværket med
OC-3540-kortet under Win98; men det kan jo ikke være tilfældet...

> Olicom kortet har også noget som ligner RJ 45 hul.
>Måske kører Token Ring på samme stik?

De fleste Token Ring netværkskort har 2 stik, begge til Token Ring:
- et DB-9 hunstik beregnet til IBM Cabling System
- et RJ-45-stik beregnet til PDS-kabling

>Nå men jeg har prøvet med et D-Link kort - jeg kan bare ikke installere
>D-Links drivere eller få W2k driverne til at virke med kortet.

Har du prøvet andre drivere?

F.eks. dfe500tx.exe på

http://www.pcdrivers.com/network.htm under pkt. 20

[klip - mere om Token Ring, ikke relevant]

>Jeg tror det ender med at jeg må flytte harddisken manuelt til min anden
>maskine.

Hvorfor det? Har den anden maskine et onboard-netværkskort eller... ?

> Det bliver bare en frygtelig masse genstarter.

Ja, sikkert

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen