Køretur !!!
Fra : Claus \"BonZo\" Jako~

Dato : 19-06-04 06:55

Hejsa !!!

Jeg har en hund på 15 måneder. Det er en blanding mellem en labrador, en
golden retriever og en bokser.
Den er meget rolig til daglig, og er efterhånden blevet ret god til at høre
efter, en rigtig familiehund.

Problemet er at hun er meget urolig når hun skal ud at køre bil......Halen
mellem benene, hjertet hamrer afsted, hun ryster, og trækker vejret, som om
hun havde løbet en maraton på 8 minutter.
Vi har siden hun var helt lille haft hende med ude at køre, for at prøve at
vænne hende til det, og hun har umiddelbart ikke haft nogle dårlige
oplevelser med at køre i bil, men hun er stadig lige så urolig, og det er
også selvom hun ved at når hun skal på køretur, så skal der ske noget
positivt.......Enten skal vi i skoven, eller på besøg hos familie eller
venner......vi tager hende aldrig med ud at køre bare for køreturens skyld,
og når hun er med er det sjældent vi kører over 10 kilometer.

Men altid når vi når frem til vores bestemmelsessted er der intet i
vejen......hvis vi er på besøg hos familie eller venner er hun helt vild
efter at hilse på dem osv........

Mit spørgsmål er så, er der nogen der har oplevet noget lignende med deres
hund ?? Måske man helt skulle lade være at køre med hende ??

Håber på en masse svar
Claus Jakobsen

Fra : Holm

Dato : 19-06-04 09:04

"Claus "BonZo" Jakobsen" <bnz@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
om
> hun havde løbet en maraton på 8 minutter.

Hej Claus

Din hund kan være køresyg .
Mange hunde bliver køresyge , og bliver ved med at være det gentagne gange .
Man kan få piller mod det ( søsygetabletter)...

Jeg kender en del hunde som ikke bryder sig om at køre i bil og jeg har også
oplevet hunde opføre sig forskelligt i forskelige biler .
Nogle hunde kan nemlig bedst lide at sidde højt med godt udsyn , andre skal
helst sidde i bunden .
Min gamle hund kunne ikke fordrage at køre i bil og opførte sig nøjagtigt
som din , indtil jeg placerede ham på gulvet i passager siden , så sad han
roligt og følte sig åbenbart tryggere .

Prøv dig lidt frem , det er som regel nervøsitet over at køre , prøv evt at
placere hunden i bilen nogle gange uden at køre eller starte , snak med den
og giv evt godbidder ...start helt forfra med at vænne den til bilen .

Held og lykke

Mange hilsener
Holm

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-06-04 10:07

> [...]
>
> Mit spørgsmål er så, er der nogen der har oplevet noget lignende med deres
> hund ?? Måske man helt skulle lade være at køre med hende ??

Hej Claus

Det kan også skyldes statisk elektricitet. Så hvis du ikke har en sådan
aflednings strimmel under bilen, så prøv at sætte en på, og hvis du har en,
så prøv at binde den op, eller fjerne den, for den kan jo desværre også
virke stik imod hensigten. Men som Holm også siger, der kan være meget stor
forskel på biler, så prøv at tage hende med ud i en anden bil. Det behøver
ikke være statisk. Det kan også være lyde. Biler er jo fulde af lyde, og
mange af dem, kan vi ikke høre. Men jeg tror selv på, at det er noget
statisk, for hunden ved præcist, hvad der er i vente, og er ked af det,
allerede inden i når bilen. Jeg er ikke i tvivl om, at det er meget
ubehageligt for hunden. Så prøv at se om du kan aflade den, og om det
hjælper, det er da heldigvis ikke noget der koster ret mange kroner at
afprøve.

M.V.H.....Benny..

Fra : Slumfret

Dato : 19-06-04 11:25

*klip*
> Problemet er at hun er meget urolig når hun skal ud at køre bil.
*klip*

Hej,
Jeg har ikke stor forstand på hunde og køresyge, men har I prøvet med et
bur? Jeg ved godt det nok ikke hjælper hvis hunden faktisk er køresyg,
men hvis det er noget med tryghed kunne det måske hjælpe.
Min lab/box (1½ års han)er meget glad for sit bur og lægger sig for det
meste til at sove når vi skal køre langt. Der er jo den fordel med et
bur, at I kan træne inde i stuen og gøre det trygt og hyggeligt inden
det kommer ud i bilen.

Håber I finder ud af noget.

Venlig hilsen
Slumfret & Hund (som rigtig gerne ville se hvordan en golden boxer ser
ud )

Fra : shadow

Dato : 20-06-04 01:07

> [...]
>
> Mit spørgsmål er så, er der nogen der har oplevet noget lignende med deres
> hund ?? Måske man helt skulle lade være at køre med hende ??

Hej Claus
kig lige her www.dch-skagen.dk under dyrlæge / K / køresyge der står hvad du
faktisk har brug for og er det ikke nok for dig skal jeg gerne komme med en
mere dybdegående forklaring og vejledning

--
M.V.H
Jimmy

Fra : René Kofoed

Dato : 23-06-04 08:44

> [...]
om
> hun havde løbet en maraton på 8 minutter.

Hej Claus.
Vores schæfer var heller ikke glad for at køre bil i starten. Vi kørte nogle
små korte ture, Læs : ind i bilen, ud af indkørslen, ind i carporten, ud af
bilen. Og så gradvist øge turens varighed.

Andre har fået det råd, at lokke hunden i bilen, uden at starte den, og
fodre den i bilen. Når det så går godt, så start bilen, men bliv holdende,
og fodr hunden. Når det går godt, så tril en lille lille tur, og øg
gradvist.

Held og lykke.
Mvh Susanne, som nu har 2 hunde der eeellsker at køre i bil.