MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Hvorfor står windows xp home edition og se~
Fra : Torben

Dato : 18-06-04 23:46

Hej.
Hvorfor står windows xp home edition og sender data ud via mit ethernetkort
til adsl modemet?

Pc'en står bare og laver intet. Men den står og sender data ud igennem
netkortet i helt vilde strømme, sender, sender og sender. Hvad sker der?
Kan man lukke for den strøm at data der tilsyneladende bliver sendt ud af
min pc?
-
Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-06-04 23:53

Torben skriver:

> Hvorfor står windows xp home edition og sender data ud via mit ethernetkort
> til adsl modemet?

Fordi der kører et program der gør det.

> Pc'en står bare og laver intet.

Sikker ?

> Men den står og sender data ud igennem
> netkortet i helt vilde strømme, sender, sender og sender. Hvad sker der?

Virus ?
Opdatering af styresystem ?

> Kan man lukke for den strøm at data der tilsyneladende bliver sendt ud af
> min pc?

Ja, find programmet der gør det, prøv at start en kommandoprompt og
skriv netstat -a, der kan du evt se, hvad der bliver kommunikeret med.

Ellers installer en firewall og sæt den til højeste sikkerhed og manuel
godkendelse af enhver forbindelse.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Torben

Dato : 19-06-04 00:11

Jeg har altså lige idag fået adsl modemet installeret idag og er således
lige kommet på internettet altså på denne pc her, som desuden er en ren
installeret harddisk med en nyinstalleret windows xp version. Så Programmet
må ligge i xp operativsystemmet til at starte med. Jeg har ikke fået det ind
på adnen vis. Foruden måske de original spil som jeg har installeret og ikke
andet. Ingen programmer udover hvad der fulgte med xp.
Jeg er igang med at kugge på en opdatering af xp, håber det er muligt
selvom at jeg ikke har aktiveret xp endnu, at alligevel hente opdateringer,
prøver!
-
Torben

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-06-04 00:27

"Torben" <a@a.dk> wrote:

> [...]
> Jeg er igang med at kugge på en opdatering af xp, håber det er muligt
>selvom at jeg ikke har aktiveret xp endnu, at alligevel hente opdateringer,

Hvis du har tilsluttet en ren windows installation til et ADSL modem uden at være beskyttet af en routere, er der ganske stor
risiko for at du nu har fjendtligt besøg !!!

En XP uden opdateringer har en lang række sårbarheder der indbyder til besøg....

<mlr>

Fra : Torben

Dato : 19-06-04 03:13

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

Programmet

> Hvis du har tilsluttet en ren windows installation til et ADSL modem uden
at være beskyttet af en routere, er der ganske stor
> risiko for at du nu har fjendtligt besøg !!!

Jeg havde ingen router tilsluttet i ca måske 5 minutter, da jeg endelig så
at den arbejde hårdt, modemmet, når pcen ikke var på nettet og med browseren
lukket/uåbnet. Da fik jeg så en router på og det hjalp intet det var lige
heftigt. Nu har jeg opdateret security opgrades og der er ikke flere
nødvendige opdateringer til mig at tage ned mere., har nu fået dem alle.
Dog når jeg henter windows opdateringer har jeg problemmer med at få det
hele med Af 13 valgte får jeg kun 1 downloadet. Kan ikke huske havd der stod
som grund til at den ikke kunne installere de 12 det gik for hurtigt,, den
lukkede ned for at genatarte, næste gang vil jeg lukke manualt og prøve at
læse grunden.
Jeg har installeret norton antivirus 2001 og opdateret den fil der havde
problemmer med xp versionen/norton. Så kører norton således fint nu. Har
opdateret norton antivirus med alle de mulige opdateringer og der er ikke
flere opdateringer tilbage at downloade. Så jeg har fået det hele med. Har
kørt en virusscan og ingen virus var fundet. Har dog stadig probæemer med at
få windowsopdateringerne med.
Det kan være at forbindelse først bliver helt stabil på mandag. da var det
meningen at forbindelsen føsrst skulle oprettet. Kan der være noget om den
snak?

Og mange tusinde tak for hurtig respond/svar, svarene hjalp meget. Fik
nemlig også sat xp firewall til, uden den gik det SLET SLET ikke at få
security opdateringenr downloaded
Den downloader ca 3 mb men windows opdate registrere at have fået hele 25 mb
opdateringer med og så er det at den bagefter siger at den ikke fik med end
den ene opdatering som omtalt.

hilsen
Torben

Fra : John

Dato : 19-06-04 03:35

"Torben" skrev i en meddelelse

> når jeg henter windows opdateringer har jeg problemmer med at få det
> hele med Af 13 valgte får jeg kun 1 downloadet.

Nogle Windowsupdates skal downloades separat (ofte mærket med en stjerne).
Sikkerhedopdateringer kan du glimrende lade Windowsupdate vælge, blot klik
på 'gennemse og installer', systemet finder selv ud af resten.

> Jeg har installeret norton antivirus 2001 og opdateret den fil der havde
> problemmer med xp versionen/norton. Så kører norton således fint nu.

Glimrende! Kør så også en tur med Ad-Aware, og få det sidste skidt ryddet
ud:
http://majorgeeks.com/download.php?det=506

Nu har du fået ro over feltet til at installere de sidste opdateringer.

Mvh John

---

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-06-04 07:41

"Torben" <a@a.dk> wrote:

>Jeg har installeret norton antivirus 2001

2001 !!!! Den er da alt for gammel til at man skal stole på den. Brug en moderne scanner, evt en online scanner som
www.virus112.dk.

Hele din beskrivelse lugter af du har bunker af utøj liggende på den maskine

<mlr>

Fra : Torben

Dato : 19-06-04 08:33

> [...]
> www.virus112.dk.
>
> Hele din beskrivelse lugter af du har bunker af utøj liggende på den

Norton 2001 er da udemærket bare der er opdateret, du skifter da heller
ikke styresystem bare fordi der er kommet et nyt.
--
Mvh Torben

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-04 10:28

Torben wrote:

> [...]
> >

> Norton 2001 er da udemærket bare der er opdateret, du skifter da heller
> ikke styresystem bare fordi der er kommet et nyt.

Jeg gør :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-06-04 08:39

Torben skriver:

> Jeg har altså lige idag fået adsl modemet installeret idag og er således
> lige kommet på internettet altså på denne pc her, som desuden er en ren
> installeret harddisk med en nyinstalleret windows xp version.

En ny XP forbundet til internet uden firewalle eller en lukket reouter
er inficeret i løbet af 5 minutter

> Så Programmet må ligge i xp operativsystemmet til at starte med.

Nej

> Jeg har ikke fået det ind på adnen vis.

Jo, det kan du sagtens.

Ud fra de data du giver, er du i øjeblikket ved at spamme en masse
mewnnesker med mailvira, få det stoppet nu!

Fra : Sp@cey

Dato : 19-06-04 10:37

> Torben skriver:

> En ny XP forbundet til internet uden firewalle eller en lukket reouter
> er inficeret i løbet af 5 minutter

Det er jeg nu ikke helt enig i.

> Nej

Win Xp HAR rent faktisk et spyware program installeret fra fabrikken af. Det
hedde et eller andet med a.... Adaware tager den med det samme.

Sp@cey

Fra : John

Dato : 19-06-04 11:52

"Sp@cey" <nejtak til spam> skrev i en meddelelse

> Win Xp HAR rent faktisk et spyware program installeret fra fabrikken af.
Det
> hedde et eller andet med a....

ALEXA, og ikke kun XP.

> Adaware tager den med det samme.

Jeps!

Mvh John

---

Fra : ///JJ

Dato : 19-06-04 11:43

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Torben skriver:

> En ny XP forbundet til internet uden firewalle eller en lukket reouter
> er inficeret i løbet af 5 minutter

Det *kan* den blive - det er ikke noget der er sikkerhed for! Det afhænger
blandt andet af hans udbyder som også har lidt at skulle have sagt.

> Nej

> Jo, det kan du sagtens.
>
> Ud fra de data du giver, er du i øjeblikket ved at spamme en masse
> mewnnesker med mailvira, få det stoppet nu!

Udover at jeg vil give dig ret i at der er en potentiel risiko for at du har
ret, så mener jeg der er masser af andre mere sandsynlige årsager. Jeg mener
ikke du kan sige han har fået spam-virus udfra de oplysninger han er kommet
med!

///JJ

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-06-04 12:00

///JJ skrev:

>ret, så mener jeg der er masser af andre mere sandsynlige årsager. Jeg mener
>ikke du kan sige han har fået spam-virus udfra de oplysninger han er kommet
>med!

Nå nej, det er sikkert bare de 100'000 mails til familien som OE
står og er ved at sende, og han har bare glemt at han skrev så
mange.

--
Bertel

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-06-04 12:56

///JJ skriver:

> Det *kan* den blive - det er ikke noget der er sikkerhed for! Det afhænger
> blandt andet af hans udbyder som også har lidt at skulle have sagt.

Okay, men chancen er forholdsvis stor.

Kender et par stykker der er faldet i på den konto.

> [...]
> ikke du kan sige han har fået spam-virus udfra de oplysninger han er kommet

At den har afsendt 6,8 Mbyte og hentet 500 k ?

Jo det lugter forfærdenligt deraf.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-06-04 23:54

Torben skrev:

>Hvorfor står windows xp home edition og sender data ud via mit ethernetkort
>til adsl modemet?

Det er sandsynligvis en virus der står og pumper virusmails ud.
Ryk netkablet ud i en helvedes fart, formater og geninstaller
systemet. Det er ikke til at vide hvilke skadelige programmer der
ligger rundt omkring, og de kan sagtens sætte et evt. AV-program
ud af kraft.

Yderligere debat hører garanteret hjemme i dk.sikkerhed.virus.

--
Bertel

Fra : ///JJ

Dato : 19-06-04 02:39

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> systemet. Det er ikke til at vide hvilke skadelige programmer der
> ligger rundt omkring, og de kan sagtens sætte et evt. AV-program

Holdt! Nu må du sgu lige slå koldt vand i blodet!!
Der er da absolut ingen grundt til at gå så groft til værks.
For det første kan det ligeså godt være Windows Update klienten der i
baggrunden står og suger opdateringer til hans XP eller noget andet lignende
"harmløst" (opdatering af AV-software m.m.).
For det andet er det vist meget normalt at konstatere virus før man
formatterer og sletter alt! Jeg ville råde spørgeren til at smutte forbi
www.antivirus.com eller en af de andre online scannere og foretage et
virus-check. Kun hvis det ikke kan lade sig gøre at rense maskinen vil jeg
ty til at prøve forfra - vel at mærke uden at foretage samme fejl som
forårsagede virus'en i første omgang.

///JJ

Fra : Torben

Dato : 19-06-04 03:21

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> virus-check. Kun hvis det ikke kan lade sig gøre at rense maskinen vil jeg
> ty til at prøve forfra - vel at mærke uden at foretage samme fejl som

Ok Så er der lidt køligere vand i blodet.

Bare lidt mærkeligt at xp skulle gøre sådan noget i baggrunden. Det må man
da så kunne slå fra et sted.
-
Torben

Fra : preben nielsen

Dato : 19-06-04 09:23

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse

> Det er sandsynligvis en virus der står og pumper virusmails ud.
> Ryk netkablet ud i en helvedes fart, formater og geninstaller
> systemet.

Gudfader, Bertel........

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-06-04 12:01

preben nielsen skrev:

>Gudfader, Bertel........

Tak for titlen, men jeg foretrækker nu en der er lidt mere
beskeden. "Hr." vil være fuldt tilstrækkelig.

--
Bertel

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-06-04 12:56

Bertel Lund Hansen skriver:

> Tak for titlen, men jeg foretrækker nu en der er lidt mere
> beskeden. "Hr." vil være fuldt tilstrækkelig.

Hr. Gudfader

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-06-04 12:14

Guden Bertel Lund Hansen skrev:

> Tak for titlen, men jeg foretrækker nu en der er lidt mere
> beskeden. "Hr." vil være fuldt tilstrækkelig.

He-he. Touché.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-06-04 00:08

"Torben" <a@a.dk> wrote:

> [...]

>Pc'en står bare og laver intet. Men den står og sender data ud igennem
>netkortet i helt vilde strømme, sender, sender og sender. Hvad sker der?

Du er meget sparsom med oplysninger.....

Det kan være helt godartet aktivitet som skal være der - Men der er sandelig også muligheden for at du har fjendligt besøg af en
virus / trojaner.

Så det er nok klogt at finde ud af hva' der foregår i maskinen - start med en virusscanning, og derefter kigger du på hvilke
programmer / tjenerster der kører på maskinen.

<mlr>

Fra : John

Dato : 19-06-04 00:20

"Torben" <a@a.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Hvorfor står windows xp home edition og sender data ud via mit
ethernetkort
> til adsl modemet?

Tjaeee.... Din XP er ikke opdateret (kan jeg se), og du har sikkert hørt om,
at med XP er det at TIGGE om virus (ca 2 minutter).

* Hiv stikket til internettet ud, og kør en virus scanning
* Aktiver XP-firewall'en
* Stikket i, besøg Windows-update og installer alle kritiske opdateringer.
* Opdater din antivirus, og kør en ny scanning

Yderligere hyggelæsning om vore mange 'besøgsvenner:
http://www.download.com/spyware-center/2001-2023-0.html?tag=dir

Mvh John

---

Fra : Torben

Dato : 19-06-04 03:23

Ps nu har den sendt 5 mb og modtaget 500 kb. Se på tidspunktet for hvornår
dette indlæg er skrevet. Det er det sidste. for nu går jeg i seng.
-
Torben

Fra : Torben

Dato : 19-06-04 03:28

Hovsa skal lige sige inden jeg går i seng. Oplysningen for sendt og
modtaget byte får jeg fra 'Status for LAN- forbindelsen Nu 6,8 mb sendt
og 545 kb modtaget'
-
Torben

Fra : Torben

Dato : 19-06-04 03:40

Jeg har lige observeret nu da jeg skulle slukke pc'en at programmet
'adjnmmei.exe' kunne windows xp ikke lukke. Er det en virus. Nogen der
kender det program og hvad det gør. Det kunne måske være det program der får
sendt og modtaget alt den trafik?
-
Definitivt godnat

Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-06-04 08:45

Torben skriver:

> Jeg har lige observeret nu da jeg skulle slukke pc'en at programmet
> 'adjnmmei.exe' kunne windows xp ikke lukke.

Av av av

> Er det en virus.

Det kunne det nemt være. 8 tilfældige karakterer.

> Nogen der
> kender det program og hvad det gør. Det kunne måske være det program der får
> sendt og modtaget alt den trafik?

Ja, du spammer i tonsvis af mennesker når duin computer er tænd. Få så
hevet det netstik ud !

Ind i registreringsdatabasen (start -> kør -> regedit). Find ned til
"denne
computer\HKEY_CURRENT_USER\Software\microsoft\wiondows\CurrentVersion\Run"

Kig i både "run" og "runonce"
Er der en key der peger på en *.exe fil i C:/windows eller
c:/windows/system der starter navnet med en _ (underscore) har du fundet
den.
Slet key'en
Find filen og slet den også.

Fra : Torben

Dato : 19-06-04 19:11

> [...]
> Er der en key der peger på en *.exe fil i C:/windows eller
> c:/windows/system der starter navnet med en _ (underscore) har du fundet
Jeg har kigget, men den fandtes ikke derinde, det du beskriver, altså en med
_ (underscore).

Nu omformatere jeg HD'en og prøver alt det i siger at jeg skal prøve.
Men mit hjerte hamrer altså helt vildt, kan jeg sige jer! Det er
forfærdeligt!

Nu har jeg altså travlt med at få lukket den maskine.
Kan ikke skrive mere.
-
Torben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-06-04 12:14

Torben skrev:

> Oplysningen for sendt og modtaget byte får jeg fra 'Status
> for LAN- forbindelsen Nu 6,8 mb sendt og 545 kb modtaget'

Prøv engang at åbne en kommandoprompt og skrive følgende, efterfulgt
af et tryk på Enter: Netstat -an

Mit gæt er, at du har ret mange porte åbne ud til omverdenen. Har jeg
ret?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Torben

Dato : 19-06-04 18:59

> Prøv engang at åbne en kommandoprompt og skrive følgende, efterfulgt
> af et tryk på Enter: Netstat -an
>
> Mit gæt er, at du har ret mange porte åbne ud til omverdenen. Har jeg
> ret?

Ja Du har ret!
Der er ekstremt mange der er åbne og med synt sent.

Kors!!!

Nå, men jeg ved ærligt talt ikke hvad jeg skal gøre for at opdatere xp og
næste gang bruger jeg routeren allerede fra første gang, men ved heller ikke
om det er nok.
Bare det at gå på nettet ... må hellere finde en cd fra et af bladene og
finde adadware blandt andet.
Jeg SKAL altså bruge windows xp.
Så det er et meget stort problem at skulle igennem alt det.

Takker mange gange alle sammen! Men bestemt ikke bill gates.

Slut her fra en shutdown maskine, Der forhåbentligt kommer stærkt tilbage en
dag.
-
Torben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-06-04 21:04

Torben skrev:

> Der er ekstremt mange der er åbne og med synt sent.

Ja, det tænkte jeg nok.

> Nå, men jeg ved ærligt talt ikke hvad jeg skal gøre for at
> opdatere xp og næste gang bruger jeg routeren allerede fra
> første gang, men ved heller ikke om det er nok.

Jeg ville følge Bertels råd hvis jeg var dig og starte forfra.
Du kan selvfølgelig forsøge at muge ud i det nuværende, men tit
og ofte er det faktisk nemmere, eller i det mindste sikrere at
starte på en frisk.

De gange, hvor jeg har installeret WinXP (og også Win2000, da
jeg kørte med den), har den ikke fået adgang til Internettet
før de "farlige" netværkstjenester er lukket ned. Hvordan det
kan gøres, kan du læse her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester.pdf>.

At gøre det på den måde, giver efter min mening flere fordele.
For det første bliver sikkerheden bedre, fordi alle porte er
lukket af. For det andet, så bliver computeren hurtigere fordi
der kører færre tjenester.

Når du så engang har det hele på plads, kunne du evt. vælge at
investere i et program som f.eks. Norton Ghost eller Drive Image
fra Symantec. Disse programmer kan lave et såkaldt image af din
installation, som kan placeres på en anden disk, som f.eks. en
harddisk eller DVD. Ud fra den image-fil kan du på 10-20 min.
genetablere hele skidtet. Det er noget nemmere end at starte
helt forfra.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Torben

Dato : 19-06-04 22:48

Hej

Jeg har reinstalleret hd'en.
Routeren sad denne gang i fra starten.
Satte straks firewall til netkortet. Ser ihvertfald ud til at det var
hurtigt nok/tids nok, og jeg havde ikke åbnet IE browseren før firewallen
blev sat. Håber bare at det var hurtigt nok, skulle faktisk hellere hive
netstikket ud og sætte firewall derefter....nå!
Hentet sikkerhedsopdateringer.
Hentet windows opdateringer.
--Resultat: Der er meget roligere i vandet nu. Ingen aktivitet på modemet
mere andet end det "transmision" jeg selv skaber. Den holdte straks op lige
efter at jeg havde installeret KB826939. Ved nu at KB826939 er udslaget.
Gad vide hvad denne specifikt skal forhindre. Kan sikkert læse om det på
microsofts hj.side.
Firewallen var sikkert hurtigt nok sat på alligevel tilsyneladende.
Burde også forinden jeg skriver dette have installeret adaware. Men det ser
jo godt ud altsammen. Men installere nog adaware alligevel meget straks

> [...]
> jeg kørte med den), har den ikke fået adgang til Internettet
> før de "farlige" netværkstjenester er lukket ned. Hvordan det

Jeg tør ikke hente den. Det er farligt. Lad mig læse den i html.

> [...]
> harddisk eller DVD. Ud fra den image-fil kan du på 10-20 min.
> genetablere hele skidtet. Det er noget nemmere end at starte

Ja det kender jeg godt.
Jeg har Norton Ghost men at bruge den er lidt risikabelt da jeg havde en A20
fejlmeldning på min anden computer. Fik dog lært at sætte /m=1 eller sådan
noget, i vist nok autoexec.bat'en så var der ingen problemer mere. Ved ikke
om xp ligeså har nye besværligheder med Norton Ghost . Har du opdaget nogle
(besværligheder) med hensyn til Norton Ghost/xp home edition?
Jeg har en ghost image på min anden pc. Det er rigtigt nok rart. Men på
denne pc her har jeg som sagt ikke turde prøve endnu.

Tak for jeres hjælp.
Er nu heldigvis stærkere tilbage.
Manglende ting som eksempelvis adaware og lignende, står tilbage at
diskutere.
Melder senere når jeg har fået installeret det og om programmet fandt noget
spyware.
Den spyware i snakker om er i xp fra fabrik, er stadig tilbage, vistnok?
Ser nemlig ud til at windows update har ordnet det essentielle.
Har nu skrevet dette i ihvertfald 3 minutter og der har været nul aktivitet
på modemet i melemtiden.
-
Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-06-04 23:10

Torben skriver:

> Routeren sad denne gang i fra starten.

En lukket router ?

> Satte straks firewall til netkortet.

Hvis du har en lukket router er firewall ikke særligt nødvendig.

> --Resultat: Der er meget roligere i vandet nu. Ingen aktivitet på modemet
> mere andet end det "transmision" jeg selv skaber.

Fint

> Jeg tør ikke hente den. Det er farligt. Lad mig læse den i html.

Øøøh, pdf er langt midre farligt en HTML !

> Melder senere når jeg har fået installeret det og om programmet fandt noget
> spyware.

Det gør den

> Den spyware i snakker om er i xp fra fabrik, er stadig tilbage, vistnok?

Jep

> Har nu skrevet dette i ihvertfald 3 minutter og der har været nul aktivitet
> på modemet i melemtiden.

Sådan skal det være (sådan er det ihvertfald her hos mig

Fra : Torben

Dato : 20-06-04 03:05

> Torben skriver:

> En lukket router ?

Det er jeg endnu ikke inde i, men det kommer jeg nok til at forstå snart.
Dette er ikke et ? men en konstatering.
Skal lige lære at bruge routeren, dog er der ikke noget læse materiale om
den andet end noget teknisk volapyk

> Hvis du har en lukket router er firewall ikke særligt nødvendig.

> Øøøh, pdf er langt midre farligt en HTML !

hmm. Sikkert rigtigt!

> Det gør den

> Jep

Har nu installeret Ad-aware 6.0.

PÅ en smart system scan fandt Ad-aware 6.0 følgende:
Alexa RegKey
Possible browser hijack attempt RegData
4 stk Tracking Cookie File

De er nu fjernet/Sat i quarantine.

Dog er der stadig en lille smule aktivitet på modemmet, selvom at det ikke
er meget. Det var der også inden jeg havde installeret noget som helst dvs
norton antivirus, ad-aware. Det kom lidt pludseligt sådan ud af den blå
luft.
Aktivitet:
Fra 5:00 minut 24.550 byte modtaget og 8077 byte Sendt
til 25:00 minut 32.304 byte modtaget og 10985 byte Sendt
Lommregner, lommeregner...
på 20 minutter modtaget 7754 byte og sendt 2908 byte

Ikke meget men....?

Den stod på modtaget ca 17.000 byte lige fra starten da pc'en lige have
opstartet fra helt lukket tilstand.
Det ser den ud til at gøre hvergang jeg genstarter med netkortet aktiveret.
Sendt byte kan jeg ikke huske på det tidspunkt.

-
Torben

Fra : Torben

Dato : 20-06-04 03:11

Hej.

Skal lige sige at jeg genstartede lige efter at spyware blev slettet.
-
Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-06-04 06:41

Torben skriver:

> Det er jeg endnu ikke inde i, men det kommer jeg nok til at forstå snart.
> Dette er ikke et ? men en konstatering.

Hvis den ikek er sat op til at forwarde porte til LAN, eller
hostmapping/NAT er den lukket.

> hmm. Sikkert rigtigt!

pdf = portable document format = en dokumenttype der kan læses på alle
platforme. Adobe....

> Har nu installeret Ad-aware 6.0.
>
> PÅ en smart system scan fandt Ad-aware 6.0 følgende:
> Alexa RegKey

Det er den der kommer med XP

> De er nu fjernet/Sat i quarantine.

Sleeett

> [...]
> til 25:00 minut 32.304 byte modtaget og 10985 byte Sendt
> Lommregner, lommeregner...
> på 20 minutter modtaget 7754 byte og sendt 2908 byte

Windows update ?

> [...]
> Det ser den ud til at gøre hvergang jeg genstarter med netkortet aktiveret.
> Sendt byte kan jeg ikke huske på det tidspunkt.

netstat -a
Så kan du se, hvad der sker.

Fra : Torben

Dato : 20-06-04 19:31

Hej.

> Torben skriver:

> Hvis den ikek er sat op til at forwarde porte til LAN, eller
> hostmapping/NAT er den lukket.

Det dér kan jeg ikke finde ud af , da at kunne tjekke om den forwarder er
svært at se nogenst4der i den router jeg har.

(*)

Jeg har taget selve modemmet fra (helt fra og proppet det i en lomme og
tilbage står kun routeren. da opdagede jeg at der var aktivitet på routeren
og status'en for netkortet registrerede disse sendt og modtaget.
Det svarer stort set til samme byte mængde som da modemmet var tilsluttet.
Så ved jeg at det er routeren. Men mængden kommer ikke ud. det foregår
internt. Dog har jeg kun denne her ene computer på routeren. Det vil førs
komme ud når jeg sætter modem til igen. Men så kan det selvfølgelig godt
være at den da sender til en ip adresse et sted.
Jeg lavede en netstat -a og den sendte til en adresse som jeg prøvede at
åbne i browseren. Men det kunne den ikke. Adgang nægtet.

Jeg har derfor kor kørt en ad-aware scan og den fjernede ydelige to
nyopdagede spyware.

Ok så er det sådan...man skal altså bruge Ad-aware hyppigt., Hvorfor ikke
bare forhindre at den slags kommer på maskinen istedet for at fjerne det med
ad-aware hvergang den kommer på?

> pdf = portable document format = en dokumenttype der kan læses på alle
> platforme. Adobe....

> Det er den der kommer med XP

> Sleeett

Ad-aware sætter føsrt i quarantine derefter remover den.
Tror ikke at en quarantine er skadeligt?

Men jeg slettede det hele alligevel, for fremtiden vil jeg prøve at undgå
det da en backup i quarantineen er god at have.

> Windows update ?

> netstat -a
> Så kan du se, hvad der sker.

(*)

selvom at jeg havde sat startsiden til 'tom'
Går Explorer browseren alligevel ud på http://www.msn.dk/Default.asp?Ath=f

Adaware sagde at der var en fil der prøvede at rediregere min browser.Den
fil er slettet.
Men nu henter den alligevel stadig http://www.msn.dk/Default.asp?Ath=f
siden op som startside.

Hvad gør jeg ved det?

For ad-aware kan ikke greje problemet

-
Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-06-04 20:38

Torben skriver:

> Jeg lavede en netstat -a og den sendte til en adresse som jeg prøvede at
> åbne i browseren. Men det kunne den ikke. Adgang nægtet.

Hvilken ?

> Jeg har derfor kor kørt en ad-aware scan og den fjernede ydelige to
> nyopdagede spyware.

Ja

> Ok så er det sådan...man skal altså bruge Ad-aware hyppigt., Hvorfor ikke
> bare forhindre at den slags kommer på maskinen istedet for at fjerne det med
> ad-aware hvergang den kommer på?

Du kan købe dig til en online adaware scanner. Betal lavasoft og bliv
registreret.

> Ad-aware sætter føsrt i quarantine derefter remover den.
> Tror ikke at en quarantine er skadeligt?

Jeg plejer bare at slette med det samme

> selvom at jeg havde sat startsiden til 'tom'
> Går Explorer browseren alligevel ud på http://www.msn.dk/Default.asp?Ath=f

Må jeg høfligt henvise til Mozilla.org ?

Fra : Torben

Dato : 21-06-04 01:28

> Torben skriver:

> Hvilken ?

Det kan jeg hverken huske eller finde i historikken over besøgte sider.

-
Torben

Fra : Torben

Dato : 22-06-04 02:14

> Du kan købe dig til en online adaware scanner. Betal lavasoft og bliv
> registreret.

Hvad bliver der så gjort ved alt det som online adaware finder. Blokeres det
automatisk, så tager det måske ekstra længere tid at surfe på nettet når
online adaware også skal filtrere alt sammen.

Skal jeg jeg sidde og be online adaware om at 'ja slet ' nej slet ikke'
eller hvordan foregår det?

-
Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-06-04 07:22

Torben skriver:

> Hvad bliver der så gjort ved alt det som online adaware finder. Blokeres det
> automatisk, så tager det måske ekstra længere tid at surfe på nettet når
> online adaware også skal filtrere alt sammen.

Det kommer an på din computers hastighed.

> Skal jeg jeg sidde og be online adaware om at 'ja slet ' nej slet ikke'
> eller hvordan foregår det?

Som en virusscanner.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-06-04 22:57

Torben skrev:

> Den holdte straks op lige efter at jeg havde installeret
> KB826939. Ved nu at KB826939 er udslaget. Gad vide hvad denne
> specifikt skal forhindre. Kan sikkert læse om det på
> microsofts hj.side.

KB826939 er ikke bare en enkelt opdatering. Det er en samlet pakke
med mange opdateringer. <http://support.microsoft.com/?kbid=826939>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-06-04 23:46

Jeg overså vist noget tidligere grundet din citatteknik.

Torben skrev:

> Jeg tør ikke hente den. Det er farligt.

Hvad skulle der være farligt ved det?

> Lad mig læse den i html.

Du vil altså have, at jeg skal lave en HTML-udgave til dig?
Det kan du i så fald godt glemme.

> [...]
> Ghost/xp home edition? Jeg har en ghost image på min anden pc.
> Det er rigtigt nok rart. Men på denne pc her har jeg som sagt

Jeg bruger Drive Image.

> Manglende ting som eksempelvis adaware og lignende, står
> tilbage at diskutere.

Det kommer jo an på, hvad du lukker ind. Hvis du installerer
programmer som installerer ad- og spyware, så har du brug for
adaware eller lignende. Hvis ikke, har du ikke noget at bruge
et program som adaware til. Jeg har det installeret, men det
finder aldrig noget, så jeg har egentlig overvejet at kyle
det ud igen.

> Den spyware i snakker om er i xp fra fabrik, er stadig
> tilbage, vistnok?

Det spørgsmål forstår jeg ikke.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Torben

Dato : 20-06-04 00:49

> Jeg overså vist noget tidligere grundet din citatteknik.

> Hvad skulle der være farligt ved det?

> Du vil altså have, at jeg skal lave en HTML-udgave til dig?
> Det kan du i så fald godt glemme.

Hehe
Det jeg mente er en hjemmeside man bare åbner op, istedet for en pdf fil.
Men nu har jeg fået at vide at html er langt farligere. hehe.

> Jeg bruger Drive Image.
Drive Image. Ved du godt at den er udgået/kan ikke fås mere?

> [...]
> et program som adaware til. Jeg har det installeret, men det
> finder aldrig noget, så jeg har egentlig overvejet at kyle

Du har nok installeret den i sin tid for at smide den spyware ud lagt i xp
fra fabrikkens side. Forstår mig ret!

-
Torben

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-06-04 12:54

Thomas G. Madsen skrev:

>Hvad skulle der være farligt ved det?

Jeg havde en fjern-studerende, der ikke kunne modtage *.pdf på sin
arbejdsplads. De var blokeret i postsystemet, deres sys.adm. påstod de
var risikable, standarden var *.doc med familie. Det kan da vist ikke
være rigtigt ...

>Du vil altså have, at jeg skal lave en HTML-udgave til dig?
>Det kan du i så fald godt glemme.

Er serviceniveauet ikke blevet meget lavt her på usenet på det sidste?
Jeg ville ellers godt ha' den med flash ...

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-06-04 11:21

Torben skrev:

> Drive Image. Ved du godt at den er udgået/kan ikke fås mere?

Næ, det vidste jeg ikke. På den anden side, så fungerer den
version jeg har nu(*) ganske fremragende, så om der bliver
frigivet flere versioner eller ej, gør mig egentlig ikke det
store. (*) <http://www.powerquest.com/driveimage/>

[Adaware]
> Du har nok installeret den i sin tid for at smide den spyware
> ud lagt i xp fra fabrikkens side. Forstår mig ret!

Nej faktisk ikke. Jeg installerede fordi man dagligt hører,
at man bør have sådan noget installeret for at være "sikker".
Godt at den trods alt er gratis. Jeg ville føle mig godt og
grundigt taget ved næsen, hvis jeg havde betalt for den.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-06-04 13:13

Peter Loumann skrev:

> [...]
> sys.adm. påstod de var risikable, standarden var *.doc med
> familie. Det kan da vist ikke være rigtigt ...

Den eneste virus jeg kender til i forbindelse med PDF-filer
er Peachy og den kan ikke smitte ved at læse en PDF i Adobe
Reader. Derimod findes der vel bunker af makro-virus som
kan spredes via *.doc-dokumenter.

> Er serviceniveauet ikke blevet meget lavt her på usenet på det
> sidste?

Jo. Folk er generelt ved at falde lidt af på den.

> Jeg ville ellers godt ha' den med flash ...

Ja, det tænkte jeg nok. ;)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-04 18:25

Thomas G. Madsen skrev:

>Reader. Derimod findes der vel bunker af makro-virus som
>kan spredes via *.doc-dokumenter.

Det er vist en saga blot. Jeg kan slet ikke huske hvornår jeg
sidst læste om dem, og jeg har en fornemmelse af et eller andet
med at M$ har lukket for muligheden.

--
Bertel

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-06-04 21:45

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er vist en saga blot. Jeg kan slet ikke huske hvornår jeg
> sidst læste om dem, og jeg har en fornemmelse af et eller andet
> med at M$ har lukket for muligheden.

Det har du måske ret i. MS sender jo da ofte opdateringer ud til
deres Office-pakker. Spørgsmålet er så bare, om kunderne henter
disse opdateringer, men man har jo lov at håbe.

I øvrigt så burde jeg nok også korrigere det jeg skrev tidligere
med Peachy, for hvis det er helt rigtigt, så kan man jo faktisk
vedhæfte en hvilken som helst fil til en PDF-fil.

Uanset om det er Peachy eller ej, skal brugeren dog svare ja til
at køre filen og gør brugeren det, er der fare for at blive smittet
med virus via PDF-filer, på samme måde som man kan få virus ved at
åbne en vedhæftet fil i en mail f.eks.

Interesserede kan læse mere her:
<http://www.planetpdf.com/mainpage.asp?webpageid=1575>
Som Aandi Inston så rigtigt skriver: "No VBScript is needed. Just
an idiot at the controls."

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-04 22:08

Thomas G. Madsen skrev:

>Det har du måske ret i. MS sender jo da ofte opdateringer ud til
>deres Office-pakker.

Wordvirusserne hærgede før XP og vist endda også før 2000.

>Spørgsmålet er så bare, om kunderne henter
>disse opdateringer

Generelt kører folk vist nye udgaver af Word.

--
Bertel