Dæktryk og sikkerhed?
Fra : {Odense} Morten

Dato : 18-06-04 22:38

Hejsa vi skal på vores 1'ste campingtur i egen vogn, og vi vil naturligvis
gerne have en god ferie og vi tænkte på om der var nogle gode råd eller
sider med råd, evt, hvor man kan se en dæktryks tabel, så vi kan kontrollere
trykket på både bil og CV, samt om der var nogle specielle forholdsregler
man skulle tage inden og når man har sat dyret på krogen, vi har lige købt
en Tabbert Regent 490TN fra 1988... vi håber at vi kan få mange gode år med
den....

på forhånd tak

Morten fra Odense

Fra : Kim Olsen

Dato : 19-06-04 12:45

> [...]
> en Tabbert Regent 490TN fra 1988... vi håber at vi kan få mange gode år

Tillykke med vognen - Start med at tjekke at dækkene ikke er mange år gamle
og møre.
Campingvognsdæk bliver aldrig slidt pga det lille kilometerantal, men de
bliver møre og farlige at køre med efter nogle år.
Jeg skifter selv hvert 5 år, men jeg ved ikke om der er specielle regler
Dæktryk på en campingvogn er normalt lidt højere end bilens pga. den større
vægt pr. aksel (en mod bilens to)

Jeg har selv lige fået nye dæk på vognen, og har valgt varevognsdæk 8 lags
der kan tåle ca 800 kg pr. dæk.
Der skal trykket ifølge min dækmand være 50 mod bilens 32.

Hilsen
Kim Olsen

Fra : {Odense} Morten

Dato : 19-06-04 19:38

> [...]

> der kan tåle ca 800 kg pr. dæk.
> Der skal trykket ifølge min dækmand være 50 mod bilens 32.

Tak Kim

Hvordan kan jeg undersøge alderen på dækket og kender du et sted på nettet
hvor jeg kan se hvad dæktrykket skal være? vi skal heldigvis ikke så langt
vi skal en uge til vorbasse i uge 30 vi glæder os enormt... ungerne skal med
i legoland... vi har en på 1 år og en på 2-3/4....

Mvh

Morten God sommer

Fra : Steen Larsen

Dato : 19-06-04 20:40

{Odense} Morten wrote:

> [...]
> ikke så langt vi skal en uge til vorbasse i uge 30 vi glæder os
> enormt... ungerne skal med i legoland... vi har en på 1 år og en på

Hej Morten

Alderen på dækket kan du se således:

Efter DOT-mærket er der et trecifret tal. De første to tal er
ugenummeret, og det sidste tal angiver årstallet. Fra 1990 til 1999 er
tallet efterfulgt af en trekant: 437 "trekant" betyder altså uge 43,
1997. Fra år 2000 er koden ændret til et firecifret tal, idet de to
første cifre stadig angiver ugenummeret. De to sidste tal angiver
årgangen, således at 00=2000. Trekanten er derfor udeladt, da den betød,
at vi var i 90'erne.

Alderen bliver anbefalet til 5-6 år.

På siden af dækket står der hvormeget dækket max må pumpes op til brug
den værdi da det er om at få så stiv et dæk. De regler om at køre med
optimalt dæktryk som er viktigt på bilen er fordi at man gerne vil opnå
ens slid, men da et campingvognsdæk aldrig bliver slidt op er det
underordent.

Held og lykke med vognen hav en god ferie.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Tournesol

Dato : 20-06-04 20:18

Hejsa

> [...]
> første cifre stadig angiver ugenummeret. De to sidste tal angiver
> årgangen, således at 00=2000. Trekanten er derfor udeladt, da den betød,

Har ligge kigget på min cv der står ft cd X 274 efter dot mærket igen
trekant er dækket så fra 1997 Eller.... ????
Det er et michelin dæk.

MVH
Henriette.

Fra : Steen Larsen

Dato : 20-06-04 21:15

Tournesol wrote:
> Hejsa

> Har ligge kigget på min cv der står ft cd X 274 efter dot mærket igen
> trekant er dækket så fra 1997 Eller.... ????
> Det er et michelin dæk.

Hej Henriette

Det er fra Uge 27 år 1994 aldså lige 10 år gammel og bør skiftes.

Jeg vil anbefale at give lidt ekstra og få et 8 lags varevognsdæk det er
meget stivere med deraf mere stabil kørsel.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Tournesol

Dato : 21-06-04 06:52

Godmorgen

> Det er fra Uge 27 år 1994 aldså lige 10 år gammel og bør skiftes.

Ja mon ikke det jo æld gamelt !
Vi skal afsted på langfart den 5 juli så det skal da godt nok ske inden !

> Jeg vil anbefale at give lidt ekstra og få et 8 lags varevognsdæk det er
> meget stivere med deraf mere stabil kørsel.

ok tak for rådet

MVH
Henriette.

Fra : Per H

Dato : 22-06-04 19:30

On Sat, 19 Jun 2004 21:39:49 +0200, "Steen Larsen"
<steenlarsen(fjern)@tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
>tallet efterfulgt af en trekant: 437 "trekant" betyder altså uge 43,
>1997. Fra år 2000 er koden ændret til et firecifret tal, idet de to

Hvad er lige et dotmærke. jeg kan ikke se noget spec mærke, men på 1
af dækkene står der DOT 994

men dækkene er da vel ikke fra `94 så

på andre dæk står der ikke dot.

Den hjemmeside der blev henvist til i tråden. oplyser vist ikke noget
om alder eller hvor man ser det.?

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Hans Jørgen

Dato : 23-06-04 08:18

Hej
På min side vidste jeg at der var noget om dæktryk og koder, men det havde
forputtet sig.
Jeg har fundet det og aktiveret det, og du kan læse noget om dæk her
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=153

Eller i menuen øverst der hedder Diverse og så find Dæktryk & koder.

Vh
Hans Jørgen

--
Masser af campingstuff på http://www.campingstuff.dk
Mailto: hjh@(slet)campingstuff.dk

Fra : Sten Bo

Dato : 21-06-04 15:50

{Odense} Morten wrote:
> [...]
> sat dyret på krogen, vi har lige købt en Tabbert Regent 490TN fra
> 1988... vi håber at vi kan få mange gode år med den....

Der ligger også en masse informationer på

http://www.dakimportorforeningen.dk/

Hilsen Sten