Ups: Igen: Siemens SX1-mobi
Fra : nik

Dato : 18-06-04 19:23

Hej igen:

Jeg overvejer at købe en Siemens Sx1-mobi.
Er der nogen der har erfaring med om man kan få den til at "snakke"
(synkronisere osv) med en Mac? -den har Usb, så den side af sagen
skulle være iorden ...

Mvh
Nikolaj
Århus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-06-04 23:52

Hej Nik

Jeg véd ikke, om det er noget, der kan bruges, men jeg så i går på
www.versiontracker.com -> Mac OS X, at der var noget nyt software til
Siemens telefoner.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : nik

Dato : 19-06-04 06:45

Tusind tak, Erik, jeg tjekker

Nik

....fandt iø ud af at Salling Clicker vist også dur?

Fra : Christian Bech

Dato : 19-06-04 21:37

nik <nik@nospam.dk> wrote:

> [...]
> Er der nogen der har erfaring med om man kan få den til at "snakke"
> (synkronisere osv) med en Mac? -den har Usb, så den side af sagen

Er det ikke en af dem, der syncer med iSync?

http://apple.dk/isync/

--
Christian

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 20-06-04 08:20

nik wrote:
> [...]
> Er der nogen der har erfaring med om man kan få den til at "snakke"
> (synkronisere osv) med en Mac? -den har Usb, så den side af sagen

Hvorfor vil du bruge USB? Hvad med bluetooth?

Dette ville jeg have spurgt om indtil jeg kom i tanke om at det ikke er
alle der har bluetooth i deres Mac.

--Martin

Fra : Anna

Dato : 22-06-04 15:54

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> [...]

Hej igen

Lad være med det - jeg har den på arbi - med bluetooth tændt varer
batteriet max 1 dag og uden max 2-3 dage (uden at jeg bruger den så
meget)... jeg ville ikke købe den. Køb en ny K700 Ericsson i stedet, den
er kanonfed.

mvh
Anna

--
iChat/AOL/ICQ: annabassand (AOL/AIM handle)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-06-04 19:34

Hej Anna - og også lidt Nik...

Anna wrote:

> Lad være med det - jeg har den på arbi - med bluetooth tændt varer
> batteriet max 1 dag og uden max 2-3 dage (uden at jeg bruger den så
> meget)... jeg ville ikke købe den.

Som blueTooth er på nuværende tidspunkt, vil jeg helt fraråde, at man
bruger det til transmission sammen med computere af enhver art. BT er
endnu ikke så sikker, at man ikke risikerer 'indbrud' ved
datatransmissioner.

> Køb en ny K700 Ericsson i stedet, den er kanonfed.

Uanset, om du synes, den er 'fed' eller ikke, så er det en dårligere
telefon end Siemens modellen. Det gælder både det alm. tekniske, men
ikke mindst det rent sikkerhedsmæssige. Jeg færdes jævnligt på steder,
hvor det reelt er forbudt at bruge mobiltlf. - fx. på sygehusafd. med
overvågningsudstyr. På et tidspunkt skiftede jeg min gamle Siemens
S10Sattelite ud med en tilsvarende større Ericsson. Første gang, jeg kom
til en afd. med bare en computer tændt og min mobil tændt gik der kage i
deres computer, da min tlf. søgte net. - Herefter solgte jeg - med tab -
min Ericsson, trods det, den var helt ny - og istedet for købte jeg en
Siemens S45 - også i den store model (dog ikke SX). Jeg har aldrig min
mobil slukket nogen steder - hverken på sysgehuse eller i
radioovervågede områder, og der er heller ikke nu nogen, der har klaget
over, at de får problemer.

Siemens er så loangt bedre både i det sikkerhedsmæssige, og især i
afskærmning over for andre elektroniske komponenter, der vil kunne
modtage søgesignalets frekvenser - altså højttalere, forstærkere, og
ikke mindst computere. Jeg lægger faktisk ofte min mobilos oven på min
egen skærm, og det kan end ikke hverken høres eller ses, når den søger
net! - Og jeg kender indtil flere tilfælde, hvor folk har brugt de helt
nye Ericsson modeller både i R og K serierne, og de er ikke blevet
bedre, hvad afskærmning angår. Det eneste mærke, der blot kommer i
nærheden af Siemens' nye modeller er de store modeller fra Samsung og
ATC (American Telephone and Telegraph Company).

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Anna

Dato : 22-06-04 20:08

> Uanset, om du synes, den er 'fed' eller ikke, så er det en dårligere
> telefon end Siemens modellen.

Det kommer så sandelig an på hvilke kvaliteter man er ude efter. Jeg har
jf. mit arbejde mulighed for at teste stort setl alle de nye modeller og
må sige at jeg er MEGET imponeret af K700 og meget skuffet over SX1 -
tilgengæld var S55 en klassiker. Måske skulle jeg bruge fagudtryk i
stedet for at sige den er "fed", men jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle
tage arbejdet med hjem.

>Det gælder både det alm. tekniske, men
> ikke mindst det rent sikkerhedsmæssige.

Mmmmm... på de seneste analyser af stråingsfare fra mobiltelefoner jeg
ha set, mener jeg ikke et eneste sted at have set at Siemens SX1
overholder de foreskrevne værdier.

Se fx.
http://www.mobilmarkning.nu/pls/nvp/Document.ShowClean?CID=776&MID=659

Hvor det fremgår at hverken Ericsson, nokia eller Siemens har rent mel i
posen.

> [...]
> afskærmning over for andre elektroniske komponenter, der vil kunne
> modtage søgesignalets frekvenser - altså højttalere, forstærkere, og

Det vil jeg så ikke mene - Det er selvfølgelig dejligt at du ikke har
nogen problemer. Det er jo altid dejligt at høre.

mvh
Anna

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-06-04 22:13

Hej Anna

Anna wrote:

> [...]
> tilgengæld var S55 en klassiker. Måske skulle jeg bruge fagudtryk i
> stedet for at sige den er "fed", men jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle

Qua mit arbejde som tester af forsk. elektroniske produkter, vil jeg
stadig hævde, at Siemens telefonerne er væsentlig bedre end 99,9% af
alle andre på markedet. - Man kan sagttens putte en masse finesser ind i
en tlf., så den kan en masse, men det har umiddelbart ikke noget med
kvaliteten - teknisk set - at gøre.

Hvis du tager Siemens kontra Ericsson og vurderer dem rent
holdbarhedsmæssigt, så ligger Ericsson sammen med Nokia på en klar
førsteplads, når det gælder tekniske fejl, jvf. Forbrugerstyrelsen.

> [...]
> http://www.mobilmarkning.nu/pls/nvp/Document.ShowClean?CID=776&MID=659
>
> Hvor det fremgår at hverken Ericsson, nokia eller Siemens har rent mel i

Det her har _INTET_ med 'strålingsfare' at gøre. Det har derimod noget
at gøre med, hvor godt telefonerne er afskærmet i forhold til andet
elektronisk udstyr - altså det, der hedder 'radiostøjdæmpningsfaktoren'.
Her er Siemens og ATC helt klart langt foran alle andre rent teknisk.
Hvad angår 'magnetudstråling', (den, man snakker om, kan være
kræftfremkaldende), så er der stort set ingen af de tlf., der er på
markedet i dag, der overholder nogen af de normer, som man prøver at få
indført. Og dette forhold skyldes helt klart de 'antenneløse' telefoner.

Den måde, som Siemens bruger ved udsendelse af signalet, er helt unikt i
forhold til andre. Du kan næsten sammenligne det med en paddehattesky,
hvor signalet kommer næsten lodret ud af senderen og først i en højde af
ca. 5-10m udbredes som et alm. signal. Det er bl.a. det, der gør, at man
kan bruge Siemens og ATC, (der bruger samme teknik), t i rum og på
steder, hvor der er computerstyrede radioovervågningssystemer som fx. på
sygehuse og andre tilsv. steder.

Jeg har _aldrig_ haft mine Siemens tlf. slukket - selv på sygehuse. -
Heller ikke fordi min tlf. samtidig bruges som en nødtelefon, hvor jeg
skal kunne reagere på ganske få minutter - pga. min forlovedes sygdom. -
Ikke engang på en hjerteafd. her, - hvor jeg var indlagt, - er jeg
blevet bedt om at slukke den, da de så, det netop var Siemens! - Derimod
blev jeg bedt om at slukke min ericsson flere gange, i de få måneder jeg
havde den!

> Det vil jeg så ikke mene - Det er selvfølgelig dejligt at du ikke har
> nogen problemer. Det er jo altid dejligt at høre.

Som du kan se ovenfor, så har det intet med 'stråling' at gøre, det har
derimod noget med den rent tekniske opbygning at gøre. Og det er da
heller ikke grund, at man bruger netop Siemens på de steder, hvor der er
radiostyringsanlæg.

I det, jeg har skrevet, har jeg udtrykkeligt kun henvist til
'S'-serierne og ikke til 'M'-serierne. M-modellerne fra Siemens er helt
klart dårligere end S-modellerne også rent radiomæssigt. - så hvis man
færdes og bruger tlf. på steder, hvor der er radiostyrede
overvågningsanlæg, så vil jeg stadig tilråde brug af Siemens, ATC og
Samsung fremfor Ericsson - og da slet ikke Nokia! - Udover Nokia store
fejlprocent, så er de så dårligt afskærmede i radiostøjdæmpning, at selv
med en 20cm tyhk betonmur imellem, kan de påvirke mine computere. -Det
lyder nærmest som en serie pistolskud i højttalerne, når de søger nettet.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Anna

Dato : 23-06-04 05:55

> Det her har _INTET_ med 'strålingsfare' at gøre.

Nå jeg må ikke bringe nyt for dagen? Jeg synes i hvert fald at det er
interessant at SX1 ligger som nr. 2 på listen over telefoner der scorer
dårligst i strålingstesten.

> Jeg har _aldrig_ haft mine Siemens tlf. slukket - selv på sygehuse. -

No comments - dybt uansvarligt hvis du spørger mig.

Anna

--
iChat/AOL/ICQ: annabassand (AOL/AIM handle)

Fra : Christian Bech

Dato : 22-06-04 23:30

> Jeg har aldrig min
> mobil slukket nogen steder - hverken på sysgehuse eller i
> radioovervågede områder, og der er heller ikke nu nogen, der har klaget
> over, at de får problemer.

Hvis man bliver bedt om at slukke sin mobil ved indgangen til et
hospital, skal man naturligvis gøre det. Selv om man mener at have en
teknisk overlegen telefon, er der stadig signalværdien at tænke på. Der
breder sig hurtigt en stemning af 'hvis han må, må jeg også'.

--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-06-04 23:35

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> mobil slukket nogen steder - hverken på sysgehuse eller i
> radioovervågede områder, og der er heller ikke nu nogen, der har

Du har ikke tænkt over at du kan slå fx en hjertepatient ihjel med den
holdning?

Der er en grund til at mobiltelefoner er totalt forbudt på fx Skejby
Sygehus.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-06-04 00:52

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Du har ikke tænkt over at du kan slå fx en hjertepatient ihjel med den
> holdning?

Jo, og netop af samme grund skiftede jeg den Ericsson ud igen og brugte
min gamle Siemens, indtil jeg fik den nye!

> Der er en grund til at mobiltelefoner er totalt forbudt på fx Skejby
> Sygehus.

Nå? - Det er da noget nyt... De overvejer netop at tillade fuldstændig
almindelig brug af mobiltelefoner på samtlige afdelinger. - Selvom jeg
finder det lidt uforsvarlig endnu med så mange dårligt afskærmede
mobiltelefoner i omløb!

Grunden til, at amtet overvejer det, er, at det patienttelefonsystem,
der er kommet er noget af det mest elendige og dyre, der overhovedet er
på markedet. - En ganske alm. samtale 'ud af huset' koster patienten
over 2kr. pr min., - og det er lige så dyrt for en pårørende at ringe
_til_ en patient på det system. Og der kan heller ikke hverken ringes
til eller fra en mobil til en patienttelefon.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 23-06-04 06:38

>En ganske alm. samtale 'ud af huset' koster patienten
> over 2kr. pr min., - og det er lige så dyrt for en pårørende at ringe
> _til_ en patient på det system.

Ja, så må du jo hellere tage risikoen og slå en ihjel

Hampen kalder igen!

/preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Christian Winther

Dato : 23-06-04 09:05

> Jo, og netop af samme grund skiftede jeg den Ericsson ud igen og brugte
> min gamle Siemens, indtil jeg fik den nye!

Danske sygehuse råder over så meget forskelligt (og forældet) udstyr, at
der umuligt kan være overblik over hvad, der er følsomt overfor hvad.

Jeg er virkelig chokeret over denne legen Gud over for sine
medmennesker. Specielt fra en der selv er hjertepatient. Godt nok har
der været en del tvister her i nyhedsgruppen, men jeg har da aldrig før
haft grund til at betvivle at du ude i virkeligheden var et godt og
hensynsfuldt menneske.

Jeg har forstået, at du har et ekstraordinært behov for en nødtelefon,
men så må du opgive nummeret på den afdeling, du er på. Intet kan
undskylde, at man udsætter andre for fare.

> [...]
> almindelig brug af mobiltelefoner på samtlige afdelinger. - Selvom jeg
> finder det lidt uforsvarlig endnu med så mange dårligt afskærmede

Det er ikke korrekt. Det er ikke meget mere end et halvt år siden, at de
besluttede at stadfæste forbuddet, fordi det endnu var for farligt at
tillade.

> [...]
> _til_ en patient på det system. Og der kan heller ikke hverken ringes
> til eller fra en mobil til en patienttelefon.

Det er en meget dårlig undskyldning. Grunden til, at systemet er så
dyrt, er, at det er udliciteret til et privat firma, der skal tjene sin
investering ind. Hvis amtet vil have billigere telefoni, kan de selv
købe systemet.

Desuden er det bestemt ikke politikere, der skal bestemme det.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-06-04 16:58

Hej Christian

Christian Winther wrote:

> Danske sygehuse råder over så meget forskelligt (og forældet) udstyr, at
> der umuligt kan være overblik over hvad, der er følsomt overfor hvad.

Det er nu ikke alle sygehuse. Dem, jeg færdes på, har de nyeste ting
inden for bl.a. overvågningssystemer. - Bl.a. også de helt nye systemer,
der fungerer via bredbåndsløsninger og kabler.

> [...]
> der været en del tvister her i nyhedsgruppen, men jeg har da aldrig før
> haft grund til at betvivle at du ude i virkeligheden var et godt og

Det må du så tolke, som du vil. Men jeg har faktisk tilladelse til at
bruge den, - _netop_ fordi, det er en Siemens, - et mærke som i øvrigt
også bruges internt af både læger og portører på bl.a Skejby og KH.

> Jeg har forstået, at du har et ekstraordinært behov for en nødtelefon,
> men så må du opgive nummeret på den afdeling, du er på. Intet kan
> undskylde, at man udsætter andre for fare.

Og hvad så, hvis jeg tilfældigvis lige har forladt den pågældende afd.
og er et helt andet sted?

> Det er ikke korrekt. Det er ikke meget mere end et halvt år siden, at de
> besluttede at stadfæste forbuddet, fordi det endnu var for farligt at
> tillade.

Flere sygehuse har allerede indført det, og det er mindre end en måned
siden, jeg har fået det her at vide. Men det er korrekt, at Amtsrådet
besluttede at fastholde det i januar d.å..

> [...]
> dyrt, er, at det er udliciteret til et privat firma, der skal tjene sin
> investering ind. Hvis amtet vil have billigere telefoni, kan de selv

Det synes jeg ikke. Iflg. Telestyrelsen regner man med, at der er ca.
22%, der nu kun har mobilabonnementer eller korttelefoner. - Dvs., at
1/5 af danskerne potentielt ikke har mulighed for at komme i kontakt med
pårørende, hvis disse er indlagt på et hospital.

Fx. har det firma, der har overtaget Skejby ikke investert andet end en
flok af de billigste Doro telefoner, som du kan købe for 25kr. pr. stk..
Selve systemet var allerede indlagt i form af trukne kabler, stikdåser
osv. Iflg. det, jeg har fået oplyst på Skejby, så har det kostet firmaet
under 100.000kr. at konvertere systemet til det her aærdeles dårlige system.

> Desuden er det bestemt ikke politikere, der skal bestemme det.

Tja, det er nu engang politikerne, der alligevel gør det, og vil
vedblive med det. Selvfølgelig bør det ske i samråd med tekniske
eksperter. Og det er netop her, at disse eksperter har sagt, at det er
forsvarligt at indføre en generel tilladelse til at bruge mobiltlf. frit.

Men det, jeg er lidt bange for, og som jeg også har skrevet, er, at der
stadig er for mange af de gamle tlf. i omløb, og det er meget få af dem,
der er ordentlig afskærmet.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Christian Winther

Dato : 24-06-04 10:49

> Det er nu ikke alle sygehuse. Dem, jeg færdes på, har de nyeste ting
> inden for bl.a. overvågningssystemer. - Bl.a. også de helt nye systemer,
> der fungerer via bredbåndsløsninger og kabler.

Naturligvis køber de tidssvarende udstyr og som hjertesyg færdes du
sandsynligvis på højt profilerede afdelinger. Men det er bestemt ikke
alle afdelinger, der er flyttet ud på Skejby, der har råd til at
udskifte sit udstyr. De har i stedet slæbt det gamle ragelse med. Det er
jo ikke alle specialer, der har haft glæde af regeringens
kapitaltilførsel til sygehusområdet.

> Det må du så tolke, som du vil. Men jeg har faktisk tilladelse til at
> bruge den,

Hvem har givet den tilladelse? Er det hospitalledelsen?

> - _netop_ fordi, det er en Siemens, - et mærke som i øvrigt
> også bruges internt af både læger og portører på bl.a Skejby og KH.

Er der ikke tale om et radiosystem?

> Og hvad så, hvis jeg tilfældigvis lige har forladt den pågældende afd.
> og er et helt andet sted?

Nu er det lidt upassende, at jeg kommenterer dine personlige forhold,
men er der ikke nogen, der kan passe dine telefon, mens du er på
hospitalet, så din forlovede kan føle sig tryg?

Under alle omstændigheder finder jeg det uansvarligt, men hvis amtet
eller hospitalledelsen har givet dig lov, er det naturligvis deres
ansvar, hvis din mobil bringer andre i fare.

> [...]
> 1/5 af danskerne potentielt ikke har mulighed for at komme i kontakt med
> pårørende, hvis disse er indlagt på et hospital.

Jeg har ikke haft problemer med at ringe mobilt til sygehuse i andre
dele af landet, så det er vist Århus Amt, der ikke har været sin opgave
voksen.

> [...]
> under 100.000kr. at konvertere systemet til det her aærdeles dårlige system.

Hvis det er så billigt, så burde amtet have løst opgaven selv og strøget
fortjenesten til fordel for brugerne eller de slunkne budgetter.

> Men det, jeg er lidt bange for, og som jeg også har skrevet, er, at der
> stadig er for mange af de gamle tlf. i omløb, og det er meget få af dem,
> der er ordentlig afskærmet.

Og netop derfor er jeg bekymret for den signalværdi, der ligger i, at du
går rundt med en tændt mobil. Min Sony Ericsson T200 får mine højttalere
til at brumme og det er da problematisk, hvis en ejer at sådan en
telefon ser dig og derfor beslutter, at han sikkert også må bruge sin.

--
Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-06-04 14:27

Hej Christian

Christian Winther wrote:

> [...]
> alle afdelinger, der er flyttet ud på Skejby, der har råd til at
> udskifte sit udstyr. De har i stedet slæbt det gamle ragelse med.

Selvfølgelig har de taget udstyr med, efterhånden som afd. er blevet
flyttet ud. Men Århus Amt har faktisk ofret ret mange mill. på nyt
udstyr - også før udflytningen. Så det generelle niveau er faktisk ret
velspecificeret

> Det er jo ikke alle specialer, der har haft glæde af
> regeringens kapitaltilførsel til sygehusområdet.

Nej desværre..

> Hvem har givet den tilladelse? Er det hospitalledelsen?

Det har den enkelte afd. ledelse.

> Er der ikke tale om et radiosystem?

Om det er det stadig på KH, tør jeg ikke sige med sikkerhed, men
ihvertfald på Skejby har jeg lagt mærke til, at der er mange, der render
rundt med bl.a. Siemens S35 og S40 - både læger og portører...

> Nu er det lidt upassende, at jeg kommenterer dine personlige forhold,
> men er der ikke nogen, der kan passe dine telefon, mens du er på
> hospitalet, så din forlovede kan føle sig tryg?

Det her er først og fremmest en 'dobbeltsikring', så det er kun i
yderste nødsfald, min tlf. vil blive brugt, så der er et 'led' mere, før
det kommer til mig.

> Jeg har ikke haft problemer med at ringe mobilt til sygehuse i andre
> dele af landet, så det er vist Århus Amt, der ikke har været sin opgave
> voksen.

Det har jeg heller ikke i andre amter... - bortset fra et enkelt sygehus
i et andet amt, hvor sygehusledelsen har sat et SBS system op (SBS =
Signal Blocking System), der slukker for alle mobiltlf., i det øjeblik,
indgangen passeres. Dette sygehus har dog fået påbud om at nedtage det
system igen, da det er fuldstændig ulovligt jvf. Rigsadvokaturen. Der
var for ca. 1 1/2 år siden en sag med en restaurant i Kbh., der havde
sat et tilsvarende system op. Systemet blev dengang forbudt at
installere på steder med offentlig adgang...

> Hvis det er så billigt, så burde amtet have løst opgaven selv og strøget
> fortjenesten til fordel for brugerne eller de slunkne budgetter.

Fuldstændig enig! - Men det pågældende firma 'hævder', at det er 'meget
dyrt' at administrere, og at det er derfor, prisen er så høj. - Det hele
styres iflg. firmaet selv af 2 mand + en computer til hele landet... -
Firmaet bruges et par steder mere, så det kan altså ikke være så tung en
administrationsbyrde, når 2 mand kan klare hele landet, - Det er ren og
skær optrækkeri!

> [...]
> til at brumme og det er da problematisk, hvis en ejer at sådan en
> telefon ser dig og derfor beslutter, at han sikkert også må bruge sin.

Hm, måske, - men jeg kan da så berolige dig lidt ved at sige, at skulle
det ske, at den ringer, forlader jeg _altid_ de områder, hvor jeg er,
allerede inden anden opkald lyder, så jeg er så langt væk fra evt. anlæg
som muligt, når jeg besvarer opkald, - enten ved at gå ind i en
opholdsstue eller hvor der ingen er af dem, - så ud på i en
trappeopgang. Og det gør jeg netop fordi, jeg ikke vil risikere noget.
Der kan jo ske en teknisk fejl i selv en Siemens tlf., så der pludselig
sker noget med sende-/modtagesignalets styrke/frekvens, så det måske
ville kunne påvirke andet udstyr.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Christian Winther

Dato : 25-06-04 10:13

> [...]
> flyttet ud. Men Århus Amt har faktisk ofret ret mange mill. på nyt
> udstyr - også før udflytningen. Så det generelle niveau er faktisk ret

Ret mange millioner er ikke nødvendigvis mange penge. Efterslæbet fra
80'erne er så stort, at man, de steder jeg kender til, kun kan købe ind
efter behov - det vil i nogle tilfælde sige, når skidtet ikke længere
kan repareres.

> Det har den enkelte afd. ledelse.

Er det virkelig nok? Umiddelbart virker det lidt farligt, da der kan
være meget forskellige forhold på afdelingerne og det vil være svært for
nogen at administrere hvor det er tilladt og hvor ikke.

> [...]
> Firmaet bruges et par steder mere, så det kan altså ikke være så tung en
> administrationsbyrde, når 2 mand kan klare hele landet, - Det er ren og

Man må håbe, at de nye regioner for mere pondus i forhandlinger. I hvert
fald får de mulighed for at sammenligne tidl. praksis i de enkelte
amter.

> [...]
> Der kan jo ske en teknisk fejl i selv en Siemens tlf., så der pludselig
> sker noget med sende-/modtagesignalets styrke/frekvens, så det måske

Det er naturligvis en god praksis, men det retter ikke op på
signalværdien, hvilket netop kan være grunden til det totale forbud.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-06-04 12:59

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Det må du så tolke, som du vil. Men jeg har faktisk tilladelse til at
> bruge den, - _netop_ fordi, det er en Siemens, - et mærke som i øvrigt

Kan du sige hvem der har givet dig den tilladelse? Med mindre,
naturligvis, at du har underskrevet en NDA.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-06-04 12:02

> Jo, og netop af samme grund skiftede jeg den Ericsson ud igen og
> brugte min gamle Siemens, indtil jeg fik den nye!

Det er nok ikke nok.

> Nå? - Det er da noget nyt...

Sådan har det været i mange, mange år. Der er skiltet ved alle
indgange - det må der også have været dengang du var indlagt.

> [...]
> mobiltelefoner på samtlige afdelinger. - Selvom jeg finder det lidt
> uforsvarlig endnu med så mange dårligt afskærmede mobiltelefoner i

Hver gang det er kommet på tale (falckredderne vil fx gerne have det)
er det blevet afvist fordi det ikke kan vises 100% sikkert at de ikke
påvirker apparaterne.

Du er velkommen til at modsige mig. Jeg ved jeg har ret.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-06-04 17:35

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Hver gang det er kommet på tale (falckredderne vil fx gerne have det)
> er det blevet afvist fordi det ikke kan vises 100% sikkert at de ikke
> påvirker apparaterne.

Det for relativt nyligt blevet tillladt at bruge mobiltelefoner på
sygehuset her i Esbjerg. Jeg tror nok, det stadig er forbudt på
intensivafdelingen for en sikkerheds skyld. Men selv da der var generelt
forbud, så jeg da narkoselæger rende rundt med mobiltelefoner. Jeg har
da også selv haft min med, når jeg var kaldt ind i vagten, og det har
aldrig påvirket nogen af de røntgenapparater eller scannere, jeg har
siddet ved.
Jeg læste for adskillige år siden, at flyfabrikken Boeing havde
prøvet at udsætte deres fly for mobiltelefoner på alle mulige måder, men
de havde aldrig været ude for, at der skete noget ved det. For år
tilbage, kunne det godt sige sjovt i computeren, når mobiltelefonen
ringede eller søgte net. Men nogen skade gjorde det aldrig. Min
nuværende TiBook siger aldrig noget, når min Siemens C45 er i nærheden.
Om computerne er mindre modtagelige, eller om telefonen udsender mindre
stråling end det gamle, ved jeg ikke. Men den nye telefon virker fint i
kælderen. Det gjorde min gamle telefon ikke. Så det lader ikke til, at
den nye er svagere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-06-04 18:05

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> da også selv haft min med, når jeg var kaldt ind i vagten, og det har
> aldrig påvirket nogen af de røntgenapparater eller scannere, jeg har

Ja, Esbjerg er en af dem, men der er også flere andre. Men jeg kan ikke
huske hvor. - Bl.a. mener jeg dog, at Vejle er en af dem + et par
stykker på Sjælland...

> Jeg læste for adskillige år siden, at flyfabrikken Boeing havde
> prøvet at udsætte deres fly for mobiltelefoner på alle mulige måder, men
> de havde aldrig været ude for, at der skete noget ved det.

Det er stadig generelt forbudt i fly. Dog er der nu nogle - bl.a. SAS,
der har forsøg med tilladt brug af både mobiltlf. og computere på
bestemte fly. Der er så indrettet bestemte pladser til de passagerer,
der ønsker at bruge denne service, og det er temmelig dyrt, da det bl.a.
kræver, at mobiltelefonen har mulighed for direkte sattelitopkobling, og
det er ikke ret mange, der har det. og skal man over flyets radiosystem,
hvilket man også kan, koster det ekstra.

> [...]
> mobiltelefonen ringede eller søgte net. Men nogen skade gjorde det
> aldrig. Min nuværende TiBook siger aldrig noget, når min Siemens C45

Næh... Men du har også en Siemens! - Det er nok heller ikke uden grund,
at det netop for det meste er Siemens, der bruges på sådanne steder. Jeg
har også mange gange set læger på både Skejby og Amtssygehuset her rende
rundt med mobiler, og det er oftest netop Siemens C45 og S45/55, der
bruges...

> [...]
> stråling end det gamle, ved jeg ikke. Men den nye telefon virker fint i
> kælderen. Det gjorde min gamle telefon ikke. Så det lader ikke til, at

Dels er en TiBook nok mindre modtagelig, da den jo har et metalkabinet,
hvor signalet oftest reflekteres / afbøjes. Men man kan sagtens stadig
høre det, når en gammel tlf. søger net. Jeg kan bl.a. høre, når naboens
her søger net, så lyder det som en serie pistolskud i højttalerne. - Der
er endda en 20cm tyk betonmur mellem.. - Men når min egen Siemens
ligger ovenpå skærmen sker der intet, og den er saqt til at søge hvert
kvarter.

Så det har nok stadig noget med kvaliteten på selve signalafskærmningen
at gøre, - altså ikke den magnetstråling, man snakker om, kan være skadelig.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-06-04 09:26

<http://gallery.reippuert.dk/Geig-Fun/bluetooth>

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-06-04 17:39

Hej Thorbjørn

> Det er nok ikke nok.

Hm, måske, måske ikke, men som jeg har skrevet andetsteds, så har jeg
tilladelse til at bruge den.

> Sådan har det været i mange, mange år. Der er skiltet ved alle
> indgange - det må der også have været dengang du var indlagt.

Så mange år er det nu heller ikke. Svjh. er det ikke mere end ca. 4 år
siden skiltene kom op...

Men du 'cutter' det forkerte sted. Det er ikke forbudet som sådan, jeg
mener, der er noget nyt. Derimod, at de igen skulle have afvist at
tillade brugen af mobiltlf. på amtets sygehuse.

> Hver gang det er kommet på tale (falckredderne vil fx gerne have det)
> er det blevet afvist fordi det ikke kan vises 100% sikkert at de ikke
> påvirker apparaterne.

Nu snakker jeg tilfældigvis med Falck folk flere gange om ugen. Deres
system er ikke et alm. mobilsystem. Det er derimod et system, der ligner
Storno systemet noget - altså nærmest radiotelefoner. - Og det er godt
nok heller ikke særlig godt, hvad afskærmning angår, men meget sikkert i
transmission. Det fungerer jo over det system, de har i
redningskøretøjerne. Og det system bruger meget kraftige signaler... -
Og jeg véd også, at redderne heller ikke 'overholder' forbudet. Det
forstår jeg også godt, at de ikke gør. - Hvis de kommer med udrykning og
nærmest løber med en båre, som jeg har set adskillige gange, så er det
altså ikke en sølle telefon, man tænker på, så er det den patient, der
ligger på båren!

> Du er velkommen til at modsige mig. Jeg ved jeg har ret.

Tja, og jeg véd, at 'sagen' igen er taget op, som skrevet andetsteds. -
Og hvis du hentyder til skiltning, så har jeg ikke sagt noget om det.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-04 09:55

> [...]

> bruger det til transmission sammen med computere af enhver art. BT er
> endnu ikke så sikker, at man ikke risikerer 'indbrud' ved

og det begrunder du med hvad? bluetooth kan normalt krypteres og jeg
mindes ikke at have læst noget sted at krypteringen skulle indeholde
sikkerhedshuller.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-06-04 17:20

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> og det begrunder du med hvad?

For dårlig sikkerhed. Det er stadig alt for let at hacke sig ind på de
systemer. Tænk bl.a. på EU topmødet i København, hvor TV2 hackede sig
ind på både Airport og BlueTooth på mindre end en halv time! - Og det
vel at mærke i en afstand fra Bellacentret på godt 450 meter!

> bluetooth kan normalt krypteres og jeg mindes ikke at have læst
> noget sted at krypteringen skulle indeholde sikkerhedshuller.

Tja, som nævnt ovenfor, så er det forholdsvis let at gøre. Den eneste
måde, hvorpå, du kan gardere dig bare nogenlunde er ved at have et
krypteringssystem, der ændrer kryptering hele tiden. - Det findes, men
er hamrende dyrt og bruges svjv. ikke af private - kun af militære
myndigheder - endnu da...

- Og for øvrigt, så er det ikke mere end et par måneder siden, der var
noget om det i DRTV1 Nyhederne om ham den amerikanske 'super-hacker',
der havde fået en opgave for Pentagon, hvor han skulle forsøge at finde
en person, der havde formået at hacke sig ind på de ikke-militære
systemer på deres lønningskontorer... Han kendte jo deres system..
for ham var det en smal sag, og 'synderen' blev fanget i løbet af en uge!

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-07-04 17:03

> [...]
> ind på både Airport og BlueTooth på mindre end en halv time! - Og det
> vel at mærke i en afstand fra Bellacentret på godt 450 meter!

450 meter?, bluetooth? - du er som sædvanlig på tynd is.
Mht. de trådløse netværk så er det ikke svært at bryde WEP som jeg
mner at kunne huske. Problemet mht de trådløse netværk i Bellacenteret
var ikke at om der blev brugt WEP eller ej, men at systemerne som ikke
alle og enhver burde kunne få adgang til ikke var tilstrækkeligt godt
beskyttede.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 23-06-04 11:10

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> og det begrunder du med hvad? bluetooth kan normalt krypteres og jeg
> mindes ikke at have læst noget sted at krypteringen skulle indeholde
> sikkerhedshuller.

Sikkert fordi at "nogen" igen løber med halv vind...

Jeg mindes at have læst, at fejlen i forbindelse med bluesnarfing i
virkeligheden lå i implementeringen af OBEX på visse mobiltelefoner.

OBEX er protokollen der bruges til at overføre data, den kan både køre
over bluetooth og almindelige serielle kabler.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH