Døgnrytme
Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 18-06-04 16:50

Hej alle

I forbindelse med tråden om Marianne og Baby's parterapi kom vi til at
drøfte kattes døgnrytme. Min erfaring er nemlig at min siameser har en anden
døgnryme end mine Maine Cooner. Derfor ville jeg vildt gerne høre jeres
erfaringer. Alle slags misser. Dem der er af race, gerne med hvilken race de
har.... og skriv lige hvis det er blå-øje-misser
Hvornår står de op, hvornår slumre de, hvornår sover de og hvornår er der
gang i dem. Er de som kattedyr på sletterne eller hvordan?

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Pernille og Jesper

Dato : 18-06-04 17:10

Hej Nina,

vi har 2 stk. Maine Coon og 1 stk. norsk skovkat (som du ved *G*), og
deres døgnrytme følges rimelig godt ad, også med vores efterhånden.

Vi står allesammen op kl. 7 (ja, kattene gør også i weekenden!) og så er
der som regel fuld knald på indtil ved 9-tiden. Hvis vi er på arbejde
tror jeg de sover hele dagen, er vi hjemme er der gerne en lille
aktivitetsperiode lige over middag, og så slumrer de igen. Kommer kort
til live når jeg kommer fra arbejde henad kl. 16.30 (understår man sig i
at komme tidligere end man plejer kommer Silk (MCO) som regel tullende
med små øjne og morgenhår over hele kroppen og siger "hvorfor kommer du
allerede, vi sover"!).

Så hjælper de til med at pakke indkøb ud, hilser, fortæller om dagen der
er gået, og så vil de gerne slumre, snakke og kæle. Ved lave-mad tid kl.
18-18.30 skal de ALLESAMMEN hjælpe til, lege med mus omkring benene på
os, og der er som regel fart på indtil kl. 20. Sidder vi og ser film
eller arbejder ved computeren er de gerne "med", og hvis jeg går i
køkkenet har jeg som regel også selskab.

Der gøres stor-mjavende opmærksom på sengetid omkring kl. 23, og så er
der ro på flokken. Choko (MCO) har tit en aktivitetsperiode ved
3-4-tiden, og Polgara (NFO) er sommetider med, men ellers er der faktisk
ro indtil vækkeuret ringer.

Kan man heraf slutte at mine katte mindst får deres lovbefalede 16
timers søvn pr. døgn???

/Pernille
www.garion.dk

Fra : dpl

Dato : 18-06-04 17:27

Nina, Tender Tribes wrote:
> [...]
> Hvornår står de op, hvornår slumre de, hvornår sover de og hvornår er der
> gang i dem. Er de som kattedyr på sletterne eller hvordan?

Hej Nina
Vores huskatte er lidt forskellige, inde- udekattene er som regel vågne
om natten, og sover så det meste af dagen. Lige omvendt er det med
indekattene, der sover roligt hele natten. Nåja, Ada sover jo gerne
døgnet rundt selvfølgelig.

De to sibirer har et udpræget godt sovehjerte, specielt om morgenen. De
brokker sig højlydt, hvis vi står tidligt op, og der kommer gang i
hundene, og freden dermed forstyrres. Ofte lister de ud i løbegården og
sover videre *smil*. Om eftermiddagen og aftenen, når vi kommer hjem, er
der til gengæld fuld fart på dem, især Viktor, der jo ikke er så gammel
endnu.

Men alt i alt er der ro her hos os om natten...

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/
(tjek den, der er viiildt mange lækre katte på lige nu!)

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 18-06-04 17:39

On 2004-06-18 17:49:40 +0200, "Nina, Tender Tribes"
<mail@NOSPAMtendertribes.dk> said:

Hej Nina

Jeg rodede et svar sammen under den forrige tråd, men det forsvandt
vist lidt Så du får det lige igen. Og mine er som du ved ganske
blå-øjede

> Og så er det jeg ovenfor spørger: Hvorfor er siameseren sådan "ude af trit"?
> ...altså hvis jeg sammenligner med vilde kattedyr.

Tjah, vores to er nærmest - hm - tilpasningsdygtige.. *g* De er nemlig
stort set aktive når vi er. Så når der er underholdning, nus, kæl,
spændende mad, leg eller bare noget at kigge på i farvandet, så er de
vågne. Når vi sover, ikke er hjemme (tror jeg), er optaget af computer,
TV, bøger eller lignende, så sover de. Helst i samme rum som vi
opholder os. Det sidste dog med modifikationer, for hvis man ikke kan
ligge på skødet imens eller vi er for længe optaget, så skælder Donna
os ud. *g*
Derudover ser det ud som om de har en rytme der hedder ca. 3 - 4 timers
søvn ad gangen afbrudt af et par timers aktivitet. Da de var yngre var
de aktive perioder lidt længere - og meget vildere! *g*
De kan ikke lide, når vi ændrer vores rytme. Det forvirrer dem
tilsyneladende, og så kan man sagtens opleve en kat der råber ad én,
fordi man sover når man plejer at være vågen - eller fordi man er oppe,
når man plejer at være gået i seng.. uorden! *s*

--
Knus fra Ann R

Fra : fam. Ager

Dato : 18-06-04 21:38

"Nina, Tender Tribes" <mail@NOSPAMtendertribes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvornår står de op, hvornår slumre de, hvornår sover de og hvornår er der
> gang i dem. Er de som kattedyr på sletterne eller hvordan?

www.tendertribes.dk

Hejsa
Min Ragdoll, med meget blå øjne, følger os, står op, som regel med den
sidstvågne i huset, eller hvis han er gået omkuld i klædeskabet, hører han
ikke altid at vi er stået op, så kommer han væltene ned af trappen og
brokker sig højlydt ved 8 tiden. så spiser han, og så skal hundene på skift
ha`no`en baaank, og så skal han spise lidt, og så skal han kæles, og så skal
han spise lidt, og så skal han rende i hælene, og SÅ skal han sove lidt
sammen med hundene, indtil der kommer nogen hjem igen. for SÅ skal han spise
lidt igen, og banke hunde, og gå i vejen, og er han heldig, komme han ud i
snor og sover lidt i solen, ellers kan han jo altid spise lidt..
og når kl. har passeret 22.30 vil han altså gerne i seng og ligge på husets
herres brystkasse og kæles i 10 min. og så skal han på turne hos ungerne og
se om de sover, og så skal han lige have natmad, MEN SÅ ER DET OGSÅ
GO´NAT!!.
mvh. marie

Fra : Trine Piltoft

Dato : 18-06-04 21:37

He allesammen

> [...]
> Hvornår står de op, hvornår slumre de, hvornår sover de og hvornår er der
> gang i dem. Er de som kattedyr på sletterne eller hvordan?

Jeg har en enkelt af de blåøjede, og 4 af de tæt beslægtede orientalere.
Jeg har ikke tænkt så meget over tidligere, at det ligefrem kunne være et racesærpræg, men faktisk er stort set alle mine udprægede b-katte. Når vækkeuret ringer, bliver de liggende og kigger svagt fornærmet på en hvis man formaster sig til at flytte dem for at lægge sengetæppet på plads *s*.
Om formiddagen bliver der slumret lidt hist og her, men egenligt er de "on and off" aktive en stor del af dagen - om aftenen øges aktiviteten lidt, men der kan nu godt slumres lidt i sofaen mens vi andre ser fjernsyn. Når der er sagt godnat, er alle pludseligt lysvågne, så skal der spises, graves i kattebakke og leges med mus, inden de går til ro. Men efter en periode på 10-20 min. falder de som regel til ro og lægger sig til at sove.
Nu må jeg indrømme at jeg har et rimeligt godt sovehjerte, så der skal en del til at vække mig om natten, men jeg *tror* faktisk de sover det meste af natten.....pånær når en af pigerne er i løbetid *g*

Mvh. Trine
Piltoft´s Siamesere & Orientalere
www.piltofts.dk

Fra : Mette B

Dato : 18-06-04 21:38

> [...]
> Hvornår står de op, hvornår slumre de, hvornår sover de og hvornår er der
> gang i dem. Er de som kattedyr på sletterne eller hvordan?

Hej Nina

Spændende emne faktisk ! Først vil jeg sige at alderen selvfølgelig har
meget at sige, for vores gamle huskat Lille Mis sover stort set det
meste af døgnet *G*

Men Liva vores Maine Coon på 2 år har følgende (nogenlunde) døgnrytme:

Fra kl. 24.00 - 4.00 sover hun
Fra 04.00 - 10.00 tiden er hun ude/inde og der er rigtig meget gang i den
Fra 10.00 - 12.00 slumrer hun
Fra 12.00 - 18.00 tiden er hun igen ude/inde og der er gang i den
Fra 18.00-20.00 slumrer hun igen
Fra 20.00-24.00 er hun selskabelig indenfor i et stille og roligt tempo

Har egentlig ikke tænkt over det før, men det er faktisk sådan
nogenlunde hver dag. Hvis hun er alene hjemme (hvor hun er lukket
indenfor) tror jeg, hun sover noget mere *ss*

Med venlig hilsen
Mette B
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Karina Nielsen

Dato : 19-06-04 23:03

> [...]
> Hvornår står de op, hvornår slumre de, hvornår sover de og hvornår er der
> gang i dem. Er de som kattedyr på sletterne eller hvordan?

Hej Nina,

jeg har en huskat som er indekat - hun laver meget ballade tidligt på
dagen:( Nu har jeg så hjemmearbejde 2 dage om ugen, så jeg kan observere
hvad hun laver mens jeg er på arbejde:) Vi plejer at stå op ved 8-tiden når
jeg er hjemme , men hun står ikke op før moar er ude af sengen - det er
ligemeget om det er kæresten der står op og hun bliver liggende.

Som regel ligger hun og snuer dagen lang, men boldene skal jo lige have en
tur engang imellem. Men hun laver opgså meget ballade når jeg er hjemme, men
det er mest om formiddagen og så sover hun det meste af dagen og vågner
først op når far kommer hjem.... Hvis jeg kommer hjem fra arbejde en dag, så
står hun inden for døren - og lader mig ikke være før jeg har sagt ordentlig
hej til hende...

Hvis hun skal have opmærksomhed en af de dage jeg er hjemme, så skal hun nok
komme op på skødet af mig eller ligge ved siden af min skærm - hun skal jo
lige holde øje med om moar overhovedet får arbejdet:)

Jeg vågner nogle gange om natten ved, at hun leger med sine bolde - så hun
er også vågen der.

Det var lidt om min misling:)

Karina

Fra : jytte jensen

Dato : 20-06-04 10:56

> Karina Nielsen skrev:
>
> "Nina, Tender Tribes" <mail@NOSPAMtendertribes.dk> skrev i en meddelelse

> anden
> de

Jeg har en british shorthair, der er en tendens til at hun er frisk og
vågen når jeg står op ved 9.00 tiden. Men ellers kan jeg ikke rigtig få
øje på nogen rytme overhovedet: en del gange er hun enormt frisk om
natten, men ikke altid. Nogle gange sover hun hele dagen også selv om
jeg er hjemme. Når hun sover gør hun det længe ad gangen. Hun vågner kun
lidt op, hvis jeg stryger hende eller hvis hun skal have sin
vådfodergodbid midt på dagen.
Jeg tror virkelig at katte er lige så forskellige som mennesker, uanset
race.
Men eller held og lykke med din undersøgelse.

Venlig hilsen
Jytte

> [...]
> lige holde øje med om moar overhovedet får arbejdet:)
>
> Jeg vågner nogle gange om natten ved, at hun leger med sine bolde - så hun

Med venlig hilsen
jytte jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 20-06-04 11:36

"jytte jensen" <merkur11KATTE@BAKKEesenet.dk> skrev i en meddelelse

klip

Men ellers kan jeg ikke rigtig få
> øje på nogen rytme overhovedet: en del gange er hun enormt frisk om
> natten, men ikke altid. Nogle gange sover hun hele dagen også selv om
> jeg er hjemme.

Min kærestes kat tog sig en dag en skraber på cirka 24 timer, og jeg var
viiildt bekymret for, om det lille kræ havde det helt godt - hun plejer
ellers nok at kunne gøre opmærksom på sig selv og hendes aktuelle behov, som
der er mange af. Da kæresten kom hjem, grinede han ad mig og sagde "Hun har
også været meget ude på det sidste, så hun var nok træt".

Er der ikke forskel på rytmen, efter om kattene er inde- eller udekatte? Jeg
kunne for eksempel godt forestille mig, at en udekats liv er mindre
struktureret og rytmisk, fordi der ligesom er nogle andre input?

med nysgerrige hilsener fra tina

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 21-06-04 18:20

Hej Allesammen
Tak for jeres bidrag. ... og konklusionen på det må være at katte er og
bliver forskellige
Jeg kan slet ikke se at de er ens i deres rytme *G*

Hilsen Nina