Et anderledes computer spil spørgsmål.
Fra : MuLLe

Dato : 18-06-04 15:57

Hej NG.

Hvis man nu er interesseret, i at lave et simpel spil.
Hvilket program, skal man så bruge?.
Det kunne være fedt, hvis det kunne bruge 3d Studio Max Modeller.

Er der nogen der kan hjælpe mig.

På forhånd tak
MuLLe

Fra : Jane

Dato : 18-06-04 17:50

MuLLe skrev i <news:40d302e7$0$313$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> Hvis man nu er interesseret, i at lave et simpel spil.
> Hvilket program, skal man så bruge?.

Tja C++ vil da være velegnet hvis dine evner går i den retning.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : MuLLe

Dato : 18-06-04 19:29

"Jane" wrote
> Tja C++ vil da være velegnet hvis dine evner går i den retning.

Jeg har hørt, at det er et meget svært program.
Det skulle være noget, der var nogenlunde nemt at gå til.
Det jeg skal bruge det til er at lave et bræt spil.
Hvor der er nogle kugler der køre, og nogle huller man kan justere.
Så kuglerne hopper ned i hullerne, og forsvinder.
Og det er ikke noget jeg vil leve af *GG* så det skal være relativ nemt.

MvH MuLLe

Fra : Jane

Dato : 18-06-04 19:43

MuLLe skrev i <news:40d33488$0$306$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> Jeg har hørt, at det er et meget svært program.
> Det skulle være noget, der var nogenlunde nemt at gå til.

Måske Visual Basic eller Delphi.
Prøv at spørge i dk.edb.programmering om hvilket sprog
der er nemmest at lære, så får du nok en masse svar.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : MuLLe

Dato : 18-06-04 20:46

"Jane" wrote
> Måske Visual Basic eller Delphi.
> Prøv at spørge i dk.edb.programmering om hvilket sprog
> der er nemmest at lære, så får du nok en masse svar.
1000 tak, det vil jeg prøve.....

Mange hilsner MuLLe

Fra : Simon Nejmann

Dato : 18-06-04 22:08

On Fri, 18 Jun 2004 20:29:02 +0200, "MuLLe" <mullde_berg@hotmail.com>
wrote:

>"Jane" wrote
>
>Jeg har hørt, at det er et meget svært program.

Det er ikke et program, det er et programmeringssprog.

> [...]
>Så kuglerne hopper ned i hullerne, og forsvinder.
>Og det er ikke noget jeg vil leve af *GG* så det skal være relativ nemt.

Så tror jeg ikke at du skal have fat i et programmeringssprog. Det du
har brug for er nok nærmere noget i stil med Macromedia Flash eller
Director. Det er programmer som bruges til at lave forskellige
multimedia-applikationer. Og så har de grafiske brugerflader, som gør
dem noget mere tilgængelige for "ikke-nørder" end fx. C++.

Du kan læse mere - og hente gratis 30-dages prøveversioner på
http://www.macromedia.com/software/flash/?promoid=home_prod_flash_082403
og
http://www.macromedia.com/software/director/?promoid=home_prod_dir_082403

Så vidt jeg ved, kan det ikke lige håndtere 3D-grafik, så det med at
importere modeller fra 3DStudioMax går nok ikke.

Se evt. dette lille "spil" http://www.kiteretsu.jp/on/grow3/index.html
som er lavet i flash. Eller
http://www.tv4.se/lattjo/kojan/bilbanan.asp som er lavet i Director
(og derfor kræver Shockwave-plugin for at køre i din browser).

God fornøjelse.

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : preben nielsen

Dato : 20-06-04 11:18

"MuLLe" <mullde_berg@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Jane" wrote
retning.

> Jeg har hørt, at det er et meget svært program.

C++ er ikke ert program, det er et sprog.

> Det skulle være noget, der var nogenlunde nemt at gå til.
> Det jeg skal bruge det til er at lave et bræt spil.
> Hvor der er nogle kugler der køre, og nogle huller man kan
justere.

Bortset fra sproget, så skal du tænke algoritmer også. Et
programmeringssprog har ikke en
"flyt-denne-kugle-derover-og-igennem-hullet" kommandoer.

> Og det er ikke noget jeg vil leve af *GG* så det skal være
relativ nemt.

Du vil da nok opdage, at programmeringen tager mange gange mere
tid end den tid du har brugt på at lave modellerne og resten af
grafikken. Især når du skal til at lære alle begreberne omkring
programmering fra bunden af.

Men held og lykke.

PS. Visual Basic er nok det letteste at gå til, hvis du vil lave
slamkode efter kort tid (og det er IKKE en nedladende bemærkning
om VB!)

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Kasper Aae

Dato : 20-06-04 12:07

On Fri, 18 Jun 2004 16:57:07 +0200, "MuLLe" <mullde_berg@hotmail.com>
wrote:

>Hej NG.
>
>Hvis man nu er interesseret, i at lave et simpel spil.
>Hvilket program, skal man så bruge?.
>Det kunne være fedt, hvis det kunne bruge 3d Studio Max Modeller.

Du kunne evt. prøve 3D Game Studio:

http://www.3dgamestudio.net/a4info.htm

Eller prøv at kigge her:

http://www.3dlinks.com/links.cfm?categoryid=3&subcategoryid=18

<http://dmoz.org/Games/Video_Games/Game_Design/Development_Tools_and_Software/>

--
Kasper Aae

Fra : MuLLe

Dato : 21-06-04 00:46

"Kasper Aae" wrote
> Du kunne evt. prøve 3D Game Studio:

> [...]
Det ser rigtig godt ud..
1000 1000 tak for hjælpen.

MvH MuLLe

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 21-06-04 11:29

On 2004-06-18, MuLLe <mullde_berg@hotmail.com> wrote:
> Hvis man nu er interesseret, i at lave et simpel spil.
> Hvilket program, skal man så bruge?.
> Det kunne være fedt, hvis det kunne bruge 3d Studio Max Modeller.

Det er en god idé at kravle før man begynder at gå... Som en anden har
foreslået vil Flash måske være det nemmeste at gå igang med, da man
kan lave en del ting uden at skrive synderlig meget kode "i hånden".

Ønsker du at lave hurtigere Win32-baserede spil, kræver det en jævnt
stor indsats. Især hvis du vil lege med 3D etc.

Hvis ambitionsniveauet er lidt lavere, kan du eventuelt begynde at kode til
Gameboy Advance - det indebærer kodning i C, men du slipper for at lære
de store Win32 API'er, så det er nemmere at komme igang. Andre konsoller
eller "sprog/computere med fokus" kunne også være oplagte.

<upassende reklame for mig selv>
Du kan se en tutorial jeg har skrevet til GBA her:
http://www.webbesen.dk/gba/
- Den lærer dig at skrive et Pong-spil fra bunden af, men du kan sikkert også
lave det spil du påtænker efter at have gennemgået tutorialen.

(koden er ikke super, men jeg har bevidst valgt at gøre den så udpenslet
som muligt)
</upassende reklame for mig selv>

--
Anders Vind Ebbesen