SMS-sendere på Nettet, hvad gør de efter 1~
Fra : Philip Espersen

Dato : 04-05-01 21:44

Hej NG!

Hvad sker der med de SMS-sendere på Nettet når der 1 juni eller 1 juli
indføres nummermobilitet på mobilnettet ??

SMS-senderne kører jo efter nummerlisterne, som Telestyrelsen har publiceret
!! og sender derefter SMS'en til den SMS-Gateway som nummeret i følge
nummerserien skal sendes til !?? Min gør i hvertfald :)

Mvh. Philip Espersen - BiPBiP.DK

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-05-01 14:43

"Philip Espersen" <philip@groundweb.dk> skrev i en meddelelse
> SMS-senderne kører jo efter nummerlisterne, som Telestyrelsen har
publiceret

De må vel på en eller anden måde istedet køre efter data fra OCH (Operator
Clearing House) som jo indeholder info om hvilke numre der hører til hvilket
selskab

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Lasse Vestergaard

Dato : 07-05-01 14:29

> De må vel på en eller anden måde istedet køre efter data fra OCH (Operator
> Clearing House) som jo indeholder info om hvilke numre der hører til
hvilket
> selskab

Du aner vist ikke så meget om hvad du snakker... Der er ikke noget der
hedder et OCH - fandt du på det i farten? Det hedder et HLR - Home Location
Register. Men oplysningerne ligger ikke her, men i SIM-kortet. Man får nyt
simkort når man skifter operatør og så vil det automatisk blive ordnet.

/Lasse

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-05-01 21:27

"Lasse Vestergaard" <lvj@lvj.dk> skrev i en meddelelse

> Du aner vist ikke så meget om hvad du snakker...

Skal vi se hvem der kan flest 3-bogstavs akronymer om GSM?

Ja, og jeg smækkede i farten www.och.dk op for at forvirre fjenden (ironi)

> Det hedder et HLR - Home Location
> Register.

Ja, det er der også noget der hedder. Flot.
Men en udbyders (eller rettere en mobilabonnents, idet hvor udbyder kan og
bør have flere) HLR indeholder ingen informationer om hvilke numre der hører
til hvilken udbyder der har hvilket nummer. Den information varetages pt af
routinginformation der ligger i udbydernes gateway MSC

> Men oplysningerne ligger ikke her, men i SIM-kortet. Man får nyt
> simkort når man skifter operatør og så vil det automatisk blive ordnet.

Men hvordan (hvis det var sandt) giver det et samlet overblik over hvilke
udbydere der har hvilke MSISDN's

Fra : jan steen sørensen

Dato : 07-05-01 22:53

>(Operator

>Skal vi se hvem der kan flest 3-bogstavs akronymer om GSM?

Du er dygtig, men prøv at forklare dig på et lidt lavere plan - du vil
samtidig stige i agtelse - og alle ville få lidt mere ud af dine
forklaringer (læs: kunne få del i din viden)

>Ja, og jeg smækkede i farten www.och.dk op for at forvirre fjenden (ironi)

>Ja, det er der også noget der hedder. Flot.

Hvad så med VLR (Visitor Location Register) ????
- nej OK, den er lidt for u-seriøs - kunne bare ikke lade være - thi hi

Ikke så meget "fag-nørde-snak" - TAK - det kunne ende med at man sidder og
snakker med sig selv......

/jan

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-05-01 23:22

"jan steen sørensen" <jss@private.dk> skrev i en meddelelse
> Du er dygtig, men prøv at forklare dig på et lidt lavere plan - du vil
> samtidig stige i agtelse - og alle ville få lidt mere ud af dine
> forklaringer (læs: kunne få del i din viden)

Det indlæg var specifik skrevet for at dementere at jeg ikke ved noget om
det jeg snakker om, og den specifikke linje var en joke. Hvis nogen vil have
noget yderligere forklaret er de velkomne til at spørge.
Ellers kan jeg anbefale fx:
http://www.comsoc.org/pubs/surveys/4q99issue/Rahnema.pdf

> Hvad så med VLR (Visitor Location Register) ????

Jeg plejer at kalde den Visiting Location Register, men ellers flot

Fra : Peter Rongsted

Dato : 08-05-01 08:09

"jan steen sørensen" <jss@private.dk> wrote:

> [...]
>
>Ikke så meget "fag-nørde-snak" - TAK - det kunne ende med at man sidder og

Gruppen hedder dk.TEKNIK.telefoni.mobil. Så det må da være en gruppe for netop
"fag-nørde-snak"!

Peter

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-05-01 09:10

"Peter Rongsted" <rongsted@dontspam.image.dk> skrev i en meddelelse
> Gruppen hedder dk.TEKNIK.telefoni.mobil. Så det må da være en gruppe for
netop
> "fag-nørde-snak"!

Enig. Jeg synes også der er for mange ikke-tekniske spørgsmål. Men det
gælder forøvrigt også de andre telefoni-grupper.

Fra : Kim Bjoern

Dato : 08-05-01 09:40

> Enig. Jeg synes også der er for mange ikke-tekniske spørgsmål. Men det
> gælder forøvrigt også de andre telefoni-grupper.

Der mangler faktisk en dk.telefoni.* serie efter min mening, samt måske en
..operatør .udbyder ting, så man kan diskutere de forskellige udbydere af
telefoni - mobilt/isdn osv. Hvor skal man ellers flytte sin ikke-så-tekniske
snak hen?

Kim

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-05-01 11:23

"Kim Bjoern" <spam@nospam.com> skrev i en meddelelse
> Der mangler faktisk en dk.telefoni.* serie efter min mening, samt måske en
> .operatør .udbyder ting, så man kan diskutere de forskellige udbydere af
> telefoni - mobilt/isdn osv.

Enig, støtter gerne et OTD.

> Hvor skal man ellers flytte sin ikke-så-tekniske
> snak hen?

dk.forbruger kan tage en del og ellers er der dk.general

Fra : Peter Rongsted

Dato : 07-05-01 21:32

"Lasse Vestergaard" <lvj@lvj.dk> wrote:

> [...]
>simkort når man skifter operatør og så vil det automatisk blive ordnet.

HLR og OCH er to forskellige ting.

Oplysninger om IMSI, hvilket MSISDN nr der er tilknyttet og hvilke services
brugeren har adgang til er gemt i HLR.

Hvis en bruger skifter til en anden operatør, men beholder sit gamle nummer,
skal den nye operatør sende besked til de andre operatører. Det sker via OCH.
Til forskel fra HLR er OCH ikke en del af GSM standarden.

Peter

Fra : Niels Andersen

Dato : 07-05-01 10:23

"Philip Espersen" <philip@groundweb.dk> wrote in message
> Hvad sker der med de SMS-sendere på Nettet når der 1 juni eller 1 juli
> indføres nummermobilitet på mobilnettet ??

Øhm... Indser at man må lade besked.dk og speedytomato.dk om "markedet"?

Jeg har i hvert fald ikke set andre sms-sendere som er diskpladsen værd de
fylder på serveren...

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Peter Rongsted

Dato : 07-05-01 21:04

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>"Philip Espersen" <philip@groundweb.dk> wrote in message
>
>Øhm... Indser at man må lade besked.dk og speedytomato.dk om "markedet"?

Jep, de drives af henholdsvis Mobilix og Telia, så de har adgang til info.

>Jeg har i hvert fald ikke set andre sms-sendere som er diskpladsen værd de
>fylder på serveren...

Enig.

Peter