|
| forskel på diesel og benzin Fra : MVN |
Dato : 17-06-04 19:09 |
|
hvad er forskellen ?
--service
--nypris
--reservedele
--kan en diesel klare korte ture
--er der generelt det samme i en disel som i en benzin (selvfølgelig er
motoren ikke ens) men er f.eks køler,vandpumpe osv. ens ?
med andre ord,hvis man kan reperarer en benzin har man så problemer med en
diesel ?
--er der forskel i levetiden
og til sidst,hvorfor kører alle ikke i disel når nu prisen på diesel er 1½-2
kr billigere end benzinen ?
MVN
| |
jan@fedtegreven.dk (17-06-2004)
| Kommentar Fra : jan@fedtegreven.dk |
Dato : 17-06-04 19:17 |
|
"MVN" <o@o.o> skrev :
>og til sidst,hvorfor kører alle ikke i disel når nu prisen på diesel er 1½-2
>kr billigere end benzinen ?
Fordi "nogle" gerne vil have en livlig bil, der ikke pludseligt møder
muren
<< Skralgriner_dukker-sig_og_løber_væk.avi >>
--
jan@fedtegreven.dk
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
| |
Freddy O. Christense~ (17-06-2004)
| Kommentar Fra : Freddy O. Christense~ |
Dato : 17-06-04 19:29 |
|
> Fordi "nogle" gerne vil have en livlig bil, der ikke pludseligt møder
> muren
Og det gør den godt nok. Man bliver lidt irriteret når den trækker som en
okse og pludseligt stopper. Men så skift dog gear
| |
TGD (18-06-2004)
| Kommentar Fra : TGD |
Dato : 18-06-04 08:47 |
|
"Freddy O. Christensen" <focfjerndette@fjerndette_tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:40d1e2fc$0$135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Fordi "nogle" gerne vil have en livlig bil, der ikke pludseligt møder
> > muren
>
> Og det gør den godt nok. Man bliver lidt irriteret når den trækker som en
> okse og pludseligt stopper. Men så skift dog gear
Touche
| |
Jens (17-06-2004)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 17-06-04 20:41 |
|
MVN <o@o.o> wrote:
> hvad er forskellen ?
>
> --service
Nogenlunde lige op.
> --nypris
Højere anskaffelsespris - højere gensalgspris - større beløb til
forrentning.
> --reservedele
Stort set lige (De fleste sliddele er nogenlunde de samme)
> --kan en diesel klare korte ture
Ikke med bevarelse af den overlegne driftsøkonomi
> --er der generelt det samme i en disel som i en benzin (selvfølgelig er
> motoren ikke ens) men er f.eks køler,vandpumpe osv. ens ?
Vel ikke præcis de samme dele, men stort set ens (Køleren er måske en
smule mindre mindre på en diesel - den bruger jo brændstoffet på
fremdrivning i stedet for varme)
> med andre ord,hvis man kan reperarer en benzin har man så problemer med en
> diesel ?
Komponenterne er jo stort set de samme, men i almindelighed skal man jo
ikke skille en motor ad (If it ain't broke - don't fix it!).
Brændstofsystemet på en moderne common-rail diesel skal man dog holde
snitterne fra, hvis man ikke er helt sikker på, hvad man piller ved.
> --er der forskel i levetiden
Tja. Jeg har engang haft en Golf diesel, der var slidt op efter 150.000
km Min nuværende Xantia HDI viser ingen tegn på alder efter 205.000
km.
> og til sidst,hvorfor kører alle ikke i disel når nu prisen på diesel er 1,5-2
> kr billigere end benzinen ?
Det er ikke alle der kan lide at accelerere uden at geare ned.
Det er ufedt at køre på motorvej med 2500 o/min.
Når man holder nede ved grillen får man at vide at der ikke er nogen der
har ringet efter en taxa.
.... find selv på flere
Endelig er der nogen, der ikke vil betale merprisen fordi de kører for
lidt til at køre en besparelse hjem.
--
/ Jens (Xantia HDI Weekend 1999, 205.000 km)
| |
Mark Sandberg (17-06-2004)
| Kommentar Fra : Mark Sandberg |
Dato : 17-06-04 21:51 |
|
"MVN" skrev i en meddelelse:
> hvad er forskellen ?
Det hverken lugter eller smager ens
/Mark.
| |
Jørgen M. Rasmussen (18-06-2004)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 18-06-04 09:32 |
|
"MVN" <o@o.o> skrev i en meddelelse
news:40d1de4d$0$250$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> hvad er forskellen ?
>
> --service
>
> --nypris
>
> --reservedele
>
> --kan en diesel klare korte ture
>
---SNIP---
> og til sidst,hvorfor kører alle ikke i disel når nu prisen på diesel er
1½-2
> kr billigere end benzinen ?
>
Du har selv svaret.
| |
Henrik Bøgh (18-06-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Bøgh |
Dato : 18-06-04 10:36 |
|
MVN faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:
> hvad er forskellen ?
Kommer i høj grad også an på årgangen. En dieselbil anno 1989 år siden har
ikke nødvendigvis så meget at gøre med dieselbil anno 2004 - selv indenfor
samme mærke og model. Men da jeg fornemme at vi snakker nye biler vil jeg
holde mig til det. Der er dog også forskelle mellem mærkerne som man skal
være opmærksomme på.
> --service
Ca. det samme både prismæssigt og intervalmæssigt.
> --nypris
Disesel er nomalt lidt dyrere men er også tilsvarende højere ved salg.
> --reservedele
Cirkus det samme med få undtagelser.
> --kan en diesel klare korte ture
Kommer an på hvor korte turene er. Normalt er det største problem at få kørt
strøm nok på batteriet.
> --er der generelt det samme i en disel som i en benzin (selvfølgelig er
> motoren ikke ens) men er f.eks køler,vandpumpe osv. ens ?
Måske. Dieselen har principielt et større behov for køling men økonomisk set
kan det være en god ide fra fabrikkernes side at vælge kun at producere en
slags køler. Jeg mener at VW f.eks. gør det mens en af fransk-producenterne
ikke gør.
> med andre ord,hvis man kan reperarer en benzin har man så problemer med en
> diesel ?
Det kommer an på reparationernes omfang. F.eks. har jeg da haft meget sjov
med engang at bede en lærling (efter aftale med en af svendene) på et
uaftoriseret værksted om at skifte/rense tændrør på min gamle Mazda diesel.
> --er der forskel i levetiden
Traditionelt set holder en diesel motor bedre og det har typisk været "alt
det andet" der har givet problemer i længden. De moderne enstryksdiesler
har ikke kørt længe nok til at der rigtigt er noget generelt at sige i den
retning men generelt burde både moderne dieseler og benzinbiler holde ca.
lige langt hvis de er kørt på tilsvarende pæne måder.
> og til sidst,hvorfor kører alle ikke i disel når nu prisen på diesel er
> 1½-2 kr billigere end benzinen ?
Det er ikke så sjovt og det kræver nogle kilometers kørsel i træk før
dieselen kommer til sin styrke - bl.a. også på grund af de typisk højere
ejerafgifter.
> MVN
--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html
Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info
| |
Jens (18-06-2004)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 18-06-04 17:29 |
|
Henrik Bøgh <henrik@lagengymnastik.dk> wrote:
---snip---
> Måske. Dieselen har principielt et større behov for køling men økonomisk set
> kan det være en god ide fra fabrikkernes side at vælge kun at producere en
> slags køler. Jeg mener at VW f.eks. gør det mens en af fransk-producenterne
> ikke gør.
Hvor har du den ide fra? En dieselmotor omsætter mere af brændstoffets
energi til bevægelse end en benzinmotor - resten bliver til varme. I min
verden bliver det til et _mindre_ behov for køling (Det passer i øvrigt
sammen med, at mange moderne turbodiesler er forsynet med en
tilskudsvarmer fordi spildvarmen fra motoren ikke er tilstrækkeligt til
at varme kabinen op i stærk kulde).
--
/ Jens
| |
Henrik Bøgh (20-06-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Bøgh |
Dato : 20-06-04 08:17 |
|
Jens faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:
> Henrik Bøgh <henrik@lagengymnastik.dk> wrote:
>> Måske. Dieselen har principielt et større behov for køling
>> [...]
> Hvor har du den ide fra?
Det var en tanketorsk. Der skulle selvfølgelig have stået mindre som både
dig og Jørgen så korrekt påpeger :)
> [...]
> / Jens
--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html
Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info
| |
Jørgen M. Rasmussen (18-06-2004)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 18-06-04 17:45 |
|
"Henrik Bøgh" <henrik@lagengymnastik.dk> skrev i en meddelelse
> Måske. Dieselen har principielt et større behov for køling
Det er da lige omvendt, effektivitetsgarden- hvor mange kJ fra fuelen som
ender på svinghjulet, er da MEGET større i en diesel. Så stor at på de
fleste moderne TDI,HDI er man nød til at supplere med dyppekogere,oliefyr
for at få opnå driftstemp. og kabinevarme inden for rimelig tid. Frit fra
hukommelsen mener jeg at en benziner aldrig kommer højere end 30%, og på en
diesel er den tæt på 50% og stadig stigende. Så ham Diesel anede ikk hvad
han havde gang i, da han lavede et gammelt stk. kinesisk legetøj i stor
skala og tilsatte et par tandhjul )).
| |
ENN (18-06-2004)
| Kommentar Fra : ENN |
Dato : 18-06-04 12:39 |
|
>
> --er der generelt det samme i en disel som i en benzin (selvfølgelig er
> motoren ikke ens) men er f.eks køler,vandpumpe osv. ens ?
Ja selve "råmptoren" består af samme dele - køleren kan være mindre da der
er mindre overskudsvarme fra en Diesel - indsprøjtningssystemet er meget
mere avanceret på en moderne diesel, og ofte er topstykke stempler krumtap
osv. kraftigere grundet det høje kompresionstryk og forbrændingstryk i en
Diesel
>
> med andre ord,hvis man kan reperarer en benzin har man så problemer med en
> diesel ?
Kommer an på hvem "man" er - olieskift og filterskift kan man også klare på
en diesel hvis man kan gøre det på en benzin - brændstofsystemet kræver at
man ved hvad man gør og ofte at man har lidt specialværktøj - men det er
ikke noget man kommer til at rode med i den normale livslængde på en Diesel.
> --er der forskel i levetiden
>
> og til sidst,hvorfor kører alle ikke i disel når nu prisen på diesel er
1½-2
> kr billigere end benzinen ?
Aner det ikke - jeg steg selv fra en Benz over i en moderne Diesel for et
lille år siden - og vender ikke tilbage igen. fordele: Meget bedre
brændstoføkonomi - meget bedre moment - man er fri for mange gearskift
Dieselen klarer overhalinger uden gearskift grundet sit moment. Ulemper:
tomgangslyden (syntes nogle) - ens fingre lugter af Diesel ved tankning uden
handsker/ren tankpistol - ellers kan jeg ikke rigtigt få øje på nogle
>
> MVN
>
>
>
| |
MVN (19-06-2004)
| Kommentar Fra : MVN |
Dato : 19-06-04 09:28 |
|
"ENN" <enn@nomail.com> skrev i en meddelelse
news:40d2d454$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> >
> > --er der generelt det samme i en disel som i en benzin (selvfølgelig er
> > motoren ikke ens) men er f.eks køler,vandpumpe osv. ens ?
>
> Ja selve "råmptoren" består af samme dele - køleren kan være mindre da der
> er mindre overskudsvarme fra en Diesel - indsprøjtningssystemet er meget
> mere avanceret på en moderne diesel, og ofte er topstykke stempler krumtap
> osv. kraftigere grundet det høje kompresionstryk og forbrændingstryk i en
> Diesel
> >
> > med andre ord,hvis man kan reperarer en benzin har man så problemer med
en
> > diesel ?
>
> Kommer an på hvem "man" er - olieskift og filterskift kan man også klare
på
> en diesel hvis man kan gøre det på en benzin - brændstofsystemet kræver at
> man ved hvad man gør og ofte at man har lidt specialværktøj - men det er
> ikke noget man kommer til at rode med i den normale livslængde på en
Diesel.
> > --er der forskel i levetiden
> >
> > og til sidst,hvorfor kører alle ikke i disel når nu prisen på diesel er
> 1½-2
> > kr billigere end benzinen ?
>
> Aner det ikke - jeg steg selv fra en Benz over i en moderne Diesel for et
> lille år siden - og vender ikke tilbage igen. fordele: Meget bedre
> brændstoføkonomi - meget bedre moment - man er fri for mange gearskift
> Dieselen klarer overhalinger uden gearskift grundet sit moment. Ulemper:
> tomgangslyden (syntes nogle) - ens fingre lugter af Diesel ved tankning
uden
> handsker/ren tankpistol - ellers kan jeg ikke rigtigt få øje på nogle
> >
> > MVN
> >
> >
> >
>
>
>
takker for alle svar,byder mange flere velkomne til at komme med deres
kommentar/erfaringer så jeg får et bredere svar...
og ja der er tale om en nyere bil
hvor meget er en diesel "langsommere" end en benzin ?
lad os sige en 1,4 diesel vs 1,4 benzin f.eks
MVN
| |
Mogens Knudsen (19-06-2004)
| Kommentar Fra : Mogens Knudsen |
Dato : 19-06-04 09:54 |
|
On Sat, 19 Jun 2004 10:28:14 +0200, "MVN" <o@o.o> wrote:
>hvor meget er en diesel "langsommere" end en benzin ?
"Langsommere" er jo mange ting - i højt gear og lave omdrejninger er
dieselen hurtigere end en tilsvarende benzin med "mange" ventiler.
> lad os sige en 1,4 diesel vs 1,4 benzin f.eks
Skoda Fabia 1.4 diesel - 75 hk/195 Nm:
Acc. 0-100: 14,2 sek.
Topfart: 168 km/t
Forbrug/EU: 22,2 km/l
Skoda Fabia 1.4 benzin - 101 hk/126 Nm:
Acc. 0-100: 11,5 sek.
Topfart: 185 km/t
Forbrug/EU: 15,2 km/l
/Mogens K
| |
MVN (19-06-2004)
| Kommentar Fra : MVN |
Dato : 19-06-04 21:05 |
|
"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4hv7d0lj28sbjsqtjkudln2lea6kbpga99@4ax.com...
> On Sat, 19 Jun 2004 10:28:14 +0200, "MVN" <o@o.o> wrote:
>
> >hvor meget er en diesel "langsommere" end en benzin ?
>
> "Langsommere" er jo mange ting - i højt gear og lave omdrejninger er
> dieselen hurtigere end en tilsvarende benzin med "mange" ventiler.
>
> > lad os sige en 1,4 diesel vs 1,4 benzin f.eks
>
> Skoda Fabia 1.4 diesel - 75 hk/195 Nm:
> Acc. 0-100: 14,2 sek.
> Topfart: 168 km/t
> Forbrug/EU: 22,2 km/l
>
> Skoda Fabia 1.4 benzin - 101 hk/126 Nm:
> Acc. 0-100: 11,5 sek.
> Topfart: 185 km/t
> Forbrug/EU: 15,2 km/l
>
>
> /Mogens K
den benzin/diesel økonomi er det gennemsnittet ?
for så kører den sgu billigt den diesel ?!
MVN
| |
Mogens Knudsen (19-06-2004)
| Kommentar Fra : Mogens Knudsen |
Dato : 19-06-04 21:12 |
|
On Sat, 19 Jun 2004 22:05:02 +0200, "MVN" <o@o.o> wrote:
>den benzin/diesel økonomi er det gennemsnittet ?
Har vi fat i en novice hér?
>for så kører den sgu billigt den diesel ?!
Jep - det er gennemsnitlige målinger, og den er billig i drift.
/Mogens K
| |
Henrik Bøgh (20-06-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Bøgh |
Dato : 20-06-04 08:18 |
|
Mogens Knudsen faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:
[...]
> Jep - det er gennemsnitlige målinger, og den er billig i drift.
Er der ikke - når der nu står 'Forbrug/EU' - en ret præcist defineret
standard for hvordan man skal gennemføre disse målinger?
Det syntes jeg at kunne erindre (jeg er faktisk fuldstændigt overbevist om
det) men jeg har ikke lige kunnet google mig frem til hverken hvad den
hedder eller hvordan den er opbygget.
> /Mogens K
--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html
Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info
| |
Mogens Knudsen (20-06-2004)
| Kommentar Fra : Mogens Knudsen |
Dato : 20-06-04 08:23 |
|
On Sun, 20 Jun 2004 09:18:28 +0200, Henrik Bøgh
<henrik@lagengymnastik.dk> wrote:
>Er der ikke - når der nu står 'Forbrug/EU' - en ret præcist defineret
>standard for hvordan man skal gennemføre disse målinger?
Jep - det er der.
Det er opgivelser efter EU-standarden, der foreskriver et gennemsnit
af målinger - foretaget af et uafhængigt laboratorium - ved en bestemt
blanding af by-, landevejs- og motorvejskørsel.
/Mogens K
| |
MVN (20-06-2004)
| Kommentar Fra : MVN |
Dato : 20-06-04 08:27 |
|
"Henrik Bøgh" <henrik@lagengymnastik.dk> skrev i en meddelelse
news:1850320.Yxz8eM8UNf@henrik.lan.lagengymnastik.dk...
> Mogens Knudsen faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:
>
> [...]
>
> > Jep - det er gennemsnitlige målinger, og den er billig i drift.
>
> Er der ikke - når der nu står 'Forbrug/EU' - en ret præcist defineret
> standard for hvordan man skal gennemføre disse målinger?
> Det syntes jeg at kunne erindre (jeg er faktisk fuldstændigt overbevist om
> det) men jeg har ikke lige kunnet google mig frem til hverken hvad den
> hedder eller hvordan den er opbygget.
>
> > /Mogens K
>
> --
> Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html
>
> Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
> Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info
>
mogens >> er ikke novice,men så bare at den skoda (diesel) de reklamere med
i øjeblikket i bladene osv. havde en økonomi på 13,2-22,2 km/l og synes det
lød vildt hvis den fa<bia kunne kører 22,2 i gennemsit ^^
MVN
| |
Mogens Knudsen (20-06-2004)
| Kommentar Fra : Mogens Knudsen |
Dato : 20-06-04 08:29 |
|
On Sun, 20 Jun 2004 09:26:59 +0200, "MVN" <o@o.o> wrote:
>> Mogens Knudsen faldt i søvn over tastaturet
DET sker aldrig !
>mogens >> er ikke novice,
He, he... :)
>men så bare at den skoda (diesel) de reklamere med i øjeblikket i
> bladene osv. havde en økonomi på 13,2-22,2 km/l og synes det
>lød vildt hvis den fa<bia kunne kører 22,2 i gennemsit ^^
Det er okay, men "kan ha/har" sine omkostninger på andre områder.
(hint = læs min nyeste tråd af dd.)
/Mogens K
| |
MVN (20-06-2004)
| Kommentar Fra : MVN |
Dato : 20-06-04 10:15 |
|
"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:23fad0h2bed9d3r0fg49f3n66jvu199gq9@4ax.com...
> On Sun, 20 Jun 2004 09:26:59 +0200, "MVN" <o@o.o> wrote:
>
> >> Mogens Knudsen faldt i søvn over tastaturet
>
> DET sker aldrig !
>
> >mogens >> er ikke novice,
>
> He, he... :)
>
> >men så bare at den skoda (diesel) de reklamere med i øjeblikket i
> > bladene osv. havde en økonomi på 13,2-22,2 km/l og synes det
> >lød vildt hvis den fa<bia kunne kører 22,2 i gennemsit ^^
>
> Det er okay, men "kan ha/har" sine omkostninger på andre områder.
> (hint = læs min nyeste tråd af dd.)
>
> /Mogens K
| |
MVN (20-06-2004)
| Kommentar Fra : MVN |
Dato : 20-06-04 10:15 |
|
"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:23fad0h2bed9d3r0fg49f3n66jvu199gq9@4ax.com...
> On Sun, 20 Jun 2004 09:26:59 +0200, "MVN" <o@o.o> wrote:
>
> >> Mogens Knudsen faldt i søvn over tastaturet
>
> DET sker aldrig !
>
> >mogens >> er ikke novice,
>
> He, he... :)
>
> >men så bare at den skoda (diesel) de reklamere med i øjeblikket i
> > bladene osv. havde en økonomi på 13,2-22,2 km/l og synes det
> >lød vildt hvis den fa<bia kunne kører 22,2 i gennemsit ^^
>
> Det er okay, men "kan ha/har" sine omkostninger på andre områder.
> (hint = læs min nyeste tråd af dd.)
>
> /Mogens K'
jeg har heller ikke brug for en sportsbil kun en billig/økonomisk ny bil
MVN
| |
Mogens Knudsen (20-06-2004)
| Kommentar Fra : Mogens Knudsen |
Dato : 20-06-04 10:24 |
|
On Sun, 20 Jun 2004 11:15:23 +0200, "MVN" <o@o.o> wrote:
>jeg har heller ikke brug for en sportsbil kun en billig/økonomisk ny bil
Ok - så smid tallene ind i dette skema og regn ud, hvad der er bedst
for dig:
www.fdm.dk/altombiler/oekonomi/benzindiesel/benzindiesel_peugeot.asp
20.000 km:
Du sparer 3.700 kr årligt ved at bruge 8.000 kr mere i indkøbet.
Du kan også bruge skemaet ift. brugte biler - jeg kender dog ikke
formlen bag udregningen af afskrivningen !
/Mogens K
| |
MVN (20-06-2004)
| Kommentar Fra : MVN |
Dato : 20-06-04 10:43 |
|
"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:qjlad050flh8u43cecen0p7ghkirrotuo5@4ax.com...
> On Sun, 20 Jun 2004 11:15:23 +0200, "MVN" <o@o.o> wrote:
>
> >jeg har heller ikke brug for en sportsbil kun en billig/økonomisk ny bil
>
> Ok - så smid tallene ind i dette skema og regn ud, hvad der er bedst
> for dig:
> www.fdm.dk/altombiler/oekonomi/benzindiesel/benzindiesel_peugeot.asp
>
> 20.000 km:
> Du sparer 3.700 kr årligt ved at bruge 8.000 kr mere i indkøbet.
>
> Du kan også bruge skemaet ift. brugte biler - jeg kender dog ikke
> formlen bag udregningen af afskrivningen !
>
> /Mogens K
kender ikke lige gennemsmit prisen for diesel,de plejer jo at sætte benzin
til 8,5 kr pr/l
MVN
| |
Mogens Knudsen (20-06-2004)
| Kommentar Fra : Mogens Knudsen |
Dato : 20-06-04 10:49 |
| | |
|
|