DHCP virker ikke.
Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 17-06-04 18:38

Hej.

Hvad kan få en DHCP-server til ikke at uddele IP'er?

Jeg har lidt problemer med at få tildelt IP'er fra min ISPs DHCP-server
(Bolignet Århus, BNAA). Netværket er bygget op som et Virtual LAN med
100mbit kabling til alle bruger. Hvad der står af udstyr i den anden
ende har jeg ingen ide om.

Problemet er at min nyindkøbte router, en Linksys WRT54G, ikke får
tildelt IP. Hvis jeg vælger "Static IP" og indtaster en IP, subnet osv
så virker det fint.

Jeg har tidligere haft samme problem med et par af mine maskiner, der
har kørt Linux (Fedora Core 1). Under Linux fik de ingen IP, men det
virkede fint hvis jeg selv indtastede IP osv. Under Windows XP med samme
maskiner/netkort er der ingen problemer med at få tildelt IP'er.
Maskinerne var forbundet med en switch (har også prøvet med kun en af
maskinerne sat direkte til BNAA)

De to maskiner er en stationær P4 med et 3COM 905 10/100 PCI netkort og
en IBM T23 ThinkPad med et Intel Pro/100VE MiniPCI og et Avaya Silver
..11b PC-card forbundet til et Zyxel B-1000 AP. Såvidt jeg husker fik
Intel Pro kortet i den bærbare faktisk tildelt IP, mens WLAN kortet
altså ikke gjorde. AP'et fik også tildelt IP.

Hvad er der galt?

/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 17-06-04 19:21

On Thu, 17 Jun 2004 19:38:02 +0200, Jesper Rasmussen wrote:

> [...]
> har kørt Linux (Fedora Core 1). Under Linux fik de ingen IP, men det
> virkede fint hvis jeg selv indtastede IP osv.

Det kan lige tilføjes at Linksys routeren vistnok kører en eller anden
form for Linux så det er måske der problemet ligger?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-06-04 19:20

Jesper Rasmussen <mejr@privacy.net> wrote:

>Problemet er at min nyindkøbte router, en Linksys WRT54G, ikke får
>tildelt IP. Hvis jeg vælger "Static IP" og indtaster en IP, subnet osv
>så virker det fint.

Typisk problem når man skifter en router...

DHCP serveren har bundet din ip-adresse op på en MAC-adresse, og den nye routere har en anden MAC-adresse.

Løsningen er een af to:

Clone routerens MAC-adresse så den får samme MAC-adresse som den tidligere router

eller vente til DHCP serverens 'lease time' udløber og ip-adressen frigives - Lease time er typisk en time.

<mlr>

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 17-06-04 19:25

On Thu, 17 Jun 2004 20:20:04 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Typisk problem når man skifter en router...
>
> DHCP serveren har bundet din ip-adresse op på en MAC-adresse, og den nye routere har en anden MAC-adresse.

Tror ikke det er det der er problemet. Jeg ved ikke præcis hvor mange
IP'er jeg har til rådighed, men jeg har i hvert fald haft 4 på en gang
så der burde være nok at tage af.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-06-04 19:55

>Tror ikke det er det der er problemet. Jeg ved ikke præcis hvor mange
>IP'er jeg har til rådighed, men jeg har i hvert fald haft 4 på en gang
>så der burde være nok at tage af.

Tja, har du haft dine maskiner koblet op via en switch umiddelbart inden du ínstallerer routeren, kan alle dine ip-adresser godt
være brugt....

For det nærmest det eneste der kan forklare at din router ikke får ip-adresse fra udbyderens DHCP-server...

Men ellers vil jeg prøve at opdatere routerens firmware - og hvis ikke det hjælper, så brokke mig til udbyderen. For så ligger
problemet i DHCP-serveren.

<mlr>

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-06-04 20:07

> [...]

>maskiner/netkort er der ingen problemer med at få tildelt IP'er.
>Maskinerne var forbundet med en switch (har også prøvet med kun en af

Samme problem som med routeren.

Maskinen får ikke nødvendigvis samme MAC-adresse med Linux og XP.

Har du maskinen kørende med XP og rebooter med Linux får maskinen ny MAC-adresse. DHCP serveren 'ser' den nye MAC-adresse, men har
allerede reserveret alle dine ip-adresser og kan derfor ikke tildele linuxsystemet en ip-adresse....

<mlr>

Fra : Peter Kjellerup Rasm~

Dato : 17-06-04 20:21

Michael Rasmussen wrote:

> Samme problem som med routeren.
>
> Maskinen får ikke nødvendigvis samme MAC-adresse med Linux og XP.
Ehm, jo den har. En MAC adresse er harcodet i hardwaren og ændrer sig
aldrig.

mvh
Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-06-04 20:44

Peter Kjellerup Rasmussen <pkr@daimi.au.ak> wrote:

>Ehm, jo den har. En MAC adresse er harcodet i hardwaren og ændrer sig
>aldrig.

Det er rigtigt at netkort har en hardcodet MAC-adresse, men den kan let ændres: I XP hopper du ind i 'Egenskaber for netkortet',
vælger fanebladet 'Avanceret' hvor du kan sætte 'Network Adress' lig med MAC-adressen. Det nummer kan man lave på alle mine
XP-maskiner.

XP kan også selvstændigt ændre MAC-adressen - Det sker når der opsættes netværksbroer, typisk når maskinen har flere net- og /
eller firewire kort.

<mlr>

Fra : Peter Kjellerup Rasm~

Dato : 17-06-04 21:21

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> XP kan også selvstændigt ændre MAC-adressen - Det sker når der opsættes netværksbroer, typisk når maskinen har flere net- og /
Det ser ud til at du jo faktisk ret i dette. Men hvorfor skulle windows
eller linux ændre på mac adressen under opstart af systemerne? Det
virker da noget uhensigtsmæssigt.
Ikke for at starte en lang diskussion, men hvorfor ændre på mac
adresserne bare fordi der er flere netværkskort i maskinen? De har jo
forskellige mac adresser, og der er vel ikke nogen sammenfald her?

Mvh
Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-06-04 21:53

>Det ser ud til at du jo faktisk ret i dette. Men hvorfor skulle windows
>eller linux ændre på mac adressen under opstart af systemerne? Det
>virker da noget uhensigtsmæssigt.

Reelt set ændres netkortets MAC-adresse nok heller ikke....

Det er ikke netkortet, men operativ systemet der 'henter' ip-adressen fra DHCP-serveren. Hvis ip-adressen knyttes til netkortet
anvendes selvfølgelig netkortets MAC-adresse. Men knyttes ip-adressen til netværks broen anvendes netværksbroens MAC-adresse, selv
om netværksbroen måske har mange tilknyttede netkort med hver sin individuelle MAC-adresse.

Men det betyder altså at en XP maskine, set fra DHCP-serverens synspunkt, kan ha' forskellig MAC-adresse afhængigt af om netkortet
er knyttet til en netværksbro eller ej....

<mlr>

Fra : Peter Kjellerup Rasm~

Dato : 17-06-04 22:34

> [...]
> om netværksbroen måske har mange tilknyttede netkort med hver sin individuelle MAC-adresse.
Hmm, jeg var ikke klar over at en hardware bridge havde en mac adresse
udover hvad den har af netkort. Men hvis man betragter den simple
software bro (som er den der findes i XP fx) så er det et stykke
software der tager sig af at forbinde to (eller flere) forskellige
netværkssegmenter med hinanden så det i alle henseender ser ud som et
segment. I den situation kan der ikke være tale om at broen har en mac
adresse da det ikke er et stykke hardware og dhcp serveren vil
udelukkende se det netkort (og tilsvarende mac) der vender ud mod dhcp
serveren.
I dette setup vil dhcp serveren kun se XP broens ene netkort og dettes
mac adresse (software boren tager sig af packet forwarding mv..). Det
vil derfor stadig være den samme mac der ses fra dhcpserveren.

> Men det betyder altså at en XP maskine, set fra DHCP-serverens synspunkt, kan ha' forskellig MAC-adresse afhængigt af om netkortet
> er knyttet til en netværksbro eller ej....
Ud fra ovenstående vil jeg stadig mene at dette ikke vil være tilfældet...
Jeg vil også stadig mene at MAC adressen ikke vil ændre sig hvis man fx.
genstarter en dualboot windows maskine i linux...
Det vil typisk heller ikke være ønskbart da man tit bruger det fysiske
netkorts mac adresse til at tildele den samme ipadresse til en bestemt
maskine uafhængigt af hvilket OS der bootes. (Min kontor maskine er et
godt eksempel på dette).

mvh
Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-06-04 22:59

> [...]
>mac adresse (software boren tager sig af packet forwarding mv..). Det
>vil derfor stadig være den samme mac der ses fra dhcpserveren.

Jeg er ikke netværkstekniker, men jeg tror du blander 'Linklag' og 'Netværkslag' sammen: DHCP-serveren 'ser' selvfølgelig
netværkskortets fysiske MAC-adresse. Men det er som sagt operativsystemet, ikke netkortet, der be'r om ip-adresse. Og derfor
behøver maskines ip-adresse ikke nødvendigvis være knyttet til netkortets MAC-adresse.

>Ud fra ovenstående vil jeg stadig mene at dette ikke vil være tilfældet...
>Jeg vil også stadig mene at MAC adressen ikke vil ændre sig hvis man fx.
>genstarter en dualboot windows maskine i linux...

Ikke desto mindre er det sandt

Har du en XP maskine stående der får ip-adresse fra en DHCP-server, så prøv at 'lege' med netkortets tilknytning til
netværksbroen. Her vil du opdage at maskinen skifter MAC og ip-adresse....

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 19-06-04 23:40

On Thu, 17 Jun 2004 21:06:53 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Maskinen får ikke nødvendigvis samme MAC-adresse med Linux og XP.

Det mener jeg nu nok at de har gjort i det her tilfælde (har ikke Linux
på dem mere så jeg kan ikke lige teste). Jeg har tidligere haft en
router på og der fik maskinerne såvidt jeg husker samme IP fra routerens
DHCP-server både i Windows og i Linux, hvilket vel betyder at de har
haft samme MAC-adresse. Hvorfor skulle MAC-adressen da også ændre sig?

> [...]
> allerede reserveret alle dine ip-adresser og kan derfor ikke tildele linuxsystemet en ip-adresse....

Jeg tror stadigvæk ikke helt på at det er det der er tilfældet - har
bl.a. haft en PDA på der fik en IP uden problemer (en Ipaq 4150 der
kører Pocket PC / Windows).
Er der nogne forskel i den måde Linux og Windows kommunikerer med
DHCP-serveren, der kan gøre at serveren ikke uddeler IP til
Linux-maskinerne?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-06-04 09:41

> [...]
>router på og der fik maskinerne såvidt jeg husker samme IP fra routerens
>DHCP-server både i Windows og i Linux, hvilket vel betyder at de har

Det er formentlig korrekt - Mange routere har en status side der viser hvilke MAC-adresser der er knyttet til hvilke IP-adresser.

> Hvorfor skulle MAC-adressen da også ændre sig?

Det gør den egentlig heller ikke

Når windows knytter IP-adressen til netkortet anvendes selvfølgelig netkortets MAC-adresse, men knytter windows IP-adressen til en
netværksbro anvendes en fiktiv MAC-adresse.

Set fra DHCP serveren kan maskinen derfor skifte MAC-adresse. Men netkortets fysiske MAC-adresse er selvfølgelig uændret.

- - - -

Har du mere end eet netkort i maskinen - eller netkort + firewire - laver XP automatisk en netværksbro. Formentlig har Microsoft
valgt denne løsning for at lette opsætningen for den almindelige bruger.

Jeg har 2 netkort + firewire i min maskinen, alle samlet i en netværksbro. Jeg prøvede på et tidspunkt at fjerne netværksbroen,
men oplevede så at windows pludselig var en halv evighed om at starte op: Fordi de tre 'netkort' hver for sig forsøgte at få
ip-adresse fra en DHCP server, og da to af kortene ikke var 'kablede' måtte de lave 'timeout' inden windows ku' tildele dem en
privat IP-adresse.

- - -

Dine problemer med at skifte mellem windows og linux får mig til at tro den maskine har flere netkort og dermed en netværksbro
under XP ????

>Jeg tror stadigvæk ikke helt på at det er det der er tilfældet - har
>bl.a. haft en PDA på der fik en IP uden problemer (en Ipaq 4150 der
>kører Pocket PC / Windows).

Det kommer an på hvor mange maskiner du har haft kørende på det tidspunkt....

Du har et vist antal IP-adresser (formentlig 2 !!) fra din ISP - Efterhånden som du tænder maskinerne får de tildelt en IP-adresse
indtil du har opbrugt din kvote.

Når du slukker en maskine frigives IP-adressen igen - Det sker dog ikke umiddelbart, men først når DHCP-serverens 'lease time'
overskrides. Lease time er ofte een time, men i min router har jeg sat den til en uge....

Har du opbrugt din IP kvote må du altså slukke en maskine og tålmodigt vente på at een af IP-adresserne frigives inden du kan
bruge en ny maskinen - Alternativt klone MAC-adressen i den ny maskine med adressen fra den du har slukket.

Eller som du har gjort i linux sammenhæng: Give maskinen fast IP-adresse. For så omgår du DHCP serveren.

>Er der nogne forskel i den måde Linux og Windows kommunikerer med
>DHCP-serveren, der kan gøre at serveren ikke uddeler IP til
>Linux-maskinerne?

Linux & Windows anvender selvfølgelig forskellige DHCP klienter - men funktionaliteten burde i princippet være eksakt den
samme....

<mlr>

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 20-06-04 10:11

On Sun, 20 Jun 2004 10:41:23 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Dine problemer med at skifte mellem windows og linux får mig til at tro den maskine har flere netkort og dermed en netværksbro
> under XP ????

I den bærbare ja - der er et indbygget MiniPCI 10/100 og et WLAN
PC-Card. I den stationære er der kun et 3COM 10/100 og ingen Firewire

> [...]
>
> Du har et vist antal IP-adresser (formentlig 2 !!) fra din ISP - Efterhånden som du tænder maskinerne får de tildelt en IP-adresse

Ja - jeg er helt med på hvordan det fungerer mht. leasetime osv.
Som jeg skrev tidligere er jeg ikke helt klar over præcis hvor mange
IP'er jeg har til rådighed, men jeg har som sagt haft 4-5 forskellige
IP'er på én gang uden problemer så jeg tvivler på at det er manglende
IP'er der er problemet.....

> Linux & Windows anvender selvfølgelig forskellige DHCP klienter - men funktionaliteten burde i princippet være eksakt den
> samme....

Ja, men det er der noget der tyder på den ikke er i forbindelse med min
udbyder...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-06-04 10:31

> [...]

>IP'er jeg har til rådighed, men jeg har som sagt haft 4-5 forskellige
>IP'er på én gang uden problemer så jeg tvivler på at det er manglende

Når du har har haft 4 - 5 ip'er samtidig har din ISP næppe lagt begrænsning på antallet....

Hvis en række brugere li'som dig reserverer et stort antal ip-adresser kan jeg godt forestille mig DHCP-serverens pool af
ip-adresser er opbrugt

Måske er det problemet ?

Men øvrigt vil jeg foreslå du gennemgår routerens og dine windowsmaskiners logfiler - Og får ISP'en til at kigge DHCP-serverens
log igennem. Det burde afsløre årsagen til dine problemer....

<mlr>