MS Windows
briani 27239
Windows XP går ned og skifter fra DMA til ~
Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 17-06-04 00:53

Nej NG,

Jeg kører Windows XP og problemet er, at den er begyndt at gå ned - når jeg
så booter op er primary IDE channel skifter fra "Ultra DMA Mode 5" til "PIO
Mode", hvilket går MEGET langsomt.

Jeg har så forsøgt mig at indlæse en backup (Ghost) og problemet bliver så
løst - lige indtil Windows XP crasher igen.

Hvad kan der være galt?

På forhånd tak,

/Glenn
(Remove "NOSPAM" in my e-mail to reply.)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-06-04 01:25

Glenn Rasmussen skrev:

> Jeg har så forsøgt mig at indlæse en backup (Ghost) og
> problemet bliver så løst - lige indtil Windows XP crasher
> igen.
>
> Hvad kan der være galt?

Dårligt kabel måske.
Læs evt.: <http://www.microsoft.com/whdc/device/storage/IDE-DMA.mspx>.
Logbogen afslører sikkert om den går ned pga. CRC- eller timeout-fejl
på controlleren. (Start > Kør: eventvwr.msc).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 17-06-04 13:32

Hej Thomas,

> [...]
> Logbogen afslører sikkert om den går ned pga. CRC- eller timeout-fejl
> på controlleren. (Start > Kør: eventvwr.msc).

Det der står på siden lyder egentlig meget logisk - det kunne tyde på et
dårligt kabel! Det lyder bare underligt, at det kabel skulle kunne tage
skade fra dag til dag helt automatisk - har nemlig ikke rørt ved det.

"eventvwr.msc" viser ikke nogen tegn på problemer.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-06-04 13:49

Glenn Rasmussen skrev:

> Det der står på siden lyder egentlig meget logisk - det kunne
> tyde på et dårligt kabel! Det lyder bare underligt, at det
> kabel skulle kunne tage skade fra dag til dag helt automatisk
> - har nemlig ikke rørt ved det.

Det kan jo også være andre ting som f.eks. defekt controller,
problemer med selve interfacet på harddisken eller måske, at
du har koblet disken på det midterste stik på kablet, så der
hænger et løst stik og dingler i den anden ende. Det vil ofte
resultere i så meget støj, at WinXP drosler ned for hastigheden.

Det kan også være et driver-problem. Har du installeret drivere
til chipsættet f.eks.? Det er ikke altid nødvendigt, for WinXP
installerer ofte sine egne drivere, men i visse situationer er
det en fordel at brugere bundkortproducentens drivere i stedet.

> "eventvwr.msc" viser ikke nogen tegn på problemer.

Ok. Den når måske ikke at fange det. Du skriver at den går ned.
Genstarter den automatisk, kommer den med en blå skærm, låser
den, eller hvad gør den helt præcist?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 17-06-04 14:28

Thomas,

> Du skriver at den går ned.
> Genstarter den automatisk, kommer den med en blå skærm, låser
> den, eller hvad gør den helt præcist?

Det er vidt forskelligt fra gang til den - har håbløs mange problemer...

Første gang låste Windows XP fuldstændigt og ved genstart ville den ikke
længere boote op. Jeg prøvede forskellige ting, men det der skulle var et
boot på en Win98SE startdiskette, hvorefter jeg tjekkede om c-drevet kunne
læses - det kunne den godt og ved genstart startede Windows XP op - dog i
PIO mode.

Derefter prøvede jeg at indlæse en Ghost backup, men de første 3 gange låste
PC'en også fuldstændig her - midt i processen. Den 4. gang blevet Ghost dog
færdig og Windows XP startede op perfekt - og i Ultra DMA Mode 5.

Så troede jeg at alt var i orden, men så skete det samme igen efter en
genstart. Derefter prøvede jeg at gøre det samme som før (hvilket jo af
ulogiske årsager virkede), men denne gang kunne jeg så heller ikke boote op
på mine disketter - hverken Ghost eller Win98SE startdiskette ville den
læse. Så prøvede jeg at formatere disse disketter på en anden PC og smide de
nødvendige filer over på dem igen og så ville min PC godt læse disketterne.
Jeg gennemførte så ovenstående løsning og det er der jeg er nu.

Løsningen indtil videre har jo været yderst ulogisk og derfor stoler jeg
heller ikke på at systemet fungere optimalt nu.

Med venlig hilsen,

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-06-04 14:34

Glenn Rasmussen skrev:

> Det er vidt forskelligt fra gang til den - har håbløs mange
> problemer...

Har du prøvet at kigge på harddiskproducentens hjemmeside?
Der ligger ofte værktøjer til at kontrollere, om disken er sund
og rask.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 17-06-04 15:56

Hej Thomas,

> Har du prøvet at kigge på harddiskproducentens hjemmeside?
> Der ligger ofte værktøjer til at kontrollere, om disken er sund
> og rask.

Det gjorde jeg for et stykke tid siden - der var ingen problemer.

Jeg ville så nu her kører værktøjet igen og det krævede at jeg oprettede
nogle startdisketter til den test værktøjet skulle udføre. Da PC'en så
skulle til at læse fra a-drevet gik Windows helt i baglås præcis på samme
måde som før - kan det være det skide a-drev som smadrer det hele?

Har testet et par gange nu og HVER gang kommer der samme bekymrende lyde ud
af kabinettet og Windows låser fuldstændigt.

Desværre kan jeg ikke høre om lyden kommer fra mit a-drev eller HD1, hvor
mit c-drev befinder sig - de to drev er nemlig meget tæt på hinanden.

Det ser ud til, at det er et 40-pins kabel som går op i a-drevet - kan jeg
med fordel skifte mit a-drev ud og købe et 80-pins kabel? Kan man
overhovedet benytte sig af et 80-pins kabel op et floppy drev?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-06-04 16:07

Glenn Rasmussen skrev:

> Desværre kan jeg ikke høre om lyden kommer fra mit a-drev
> eller HD1, hvor mit c-drev befinder sig - de to drev er nemlig
> meget tæt på hinanden.

Det skulle være sært, hvis et defekt A-drev bringer harddisken
ned på en lavere overførselstilstand, for de kører ikke på samme
controller, men det må være nemt at kontrollere, hvis du trækker
strømstikket ud af diskettedrevet _imens computeren er slukket_
og genstarter. Den burde godt kunne starte uden diskettedrev.

> Det ser ud til, at det er et 40-pins kabel som går op i
> a-drevet - kan jeg med fordel skifte mit a-drev ud og købe et
> 80-pins kabel?

Nej, for det er ikke nødvendigt med 80-pins (eller rettere 40
ledere plus 40 skærme) på et diskettedrev, da det slet ikke
når op på de hastigheder. 80-pins-kabler er kun nødvendige på
diske, hvor du gerne vil over UDMA Mode 2 (ATA33).

> Kan man overhovedet benytte sig af et 80-pins kabel op et
> floppy drev?

Næ, det tror jeg faktisk ikke.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 25-06-04 13:51

NG,

Thosmas G. Madsen wrote:
> [...]
> strømstikket ud af diskettedrevet _imens computeren er slukket_
> og genstarter. Den burde godt kunne starte uden diskettedrev.

Jeg har nu koblet kablet fra bundkortet til diskettedrevet af og umiddelbart
ser det ud til, at PC'en igen.

Det er jo desværre nok mit bundkort som har et til flere problemer - den har
også ødelagt hele to cd-brændere - det var dog sidste år.

Nu kører jeg uden floppy drev, men det meste kan jo også ordnes via ens
cd-rom og den virker trods alt (endnu).

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-06-04 19:37

"Glenn Rasmussen" <tyrannorex@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Jeg kører Windows XP og problemet er, at den er begyndt at gå ned - når jeg
>så booter op er primary IDE channel skifter fra "Ultra DMA Mode 5" til "PIO
>Mode", hvilket går MEGET langsomt.

Maskinen går åbenbart ned pga problemerne med IDE-controlleren - Typisk for microsofts ide-drivere er nemlig at de hopper i
pio-mode ved den slags problemer....

Check lige at det ikke er et kabelproblem - Du skal selvfølgelig køre med 80-leders ide-kabel, og det skal sidde solidt fast i
soklerne. Prøv evt med et andet kabel....

Hvis du kører med en VIA baseret maskine vil jeg anbefale VIA's IDE Miniport driver. Den er noget mere intelligent end både
microsofts standard ide-drivere og VIA's ide filter driver...

Læs mere her:

http://www.viaarena.com/?PageID=342

<mlr>

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 17-06-04 22:28

Hej Michael,

> Hvis du kører med en VIA baseret maskine vil jeg anbefale VIA's IDE
Miniport driver. Den er noget mere intelligent end både
> microsofts standard ide-drivere og VIA's ide filter driver...

Jeg kører med et MSI VIA baseret bundkort. Jeg har installeret de nyeste
drivers fra MSI Live Update, hvilket altså indbærer 4in1 drivers - burde IDE
drivers ikke var includeret her?

Min første forsøg på at løse problemet bliver nok at skifte mit floppy drev
ud - må benytte mig af udlukkelsesmetoden. Hvis det ikke er løsningen må jeg
prøve med et nyt kabel til floppy drevet o.s.v.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-06-04 22:44

> [...]

>drivers fra MSI Live Update, hvilket altså indbærer 4in1 drivers - burde IDE

4in1 installerer VIA's IDE Filter driver, i dit tilfælde er VIA's IDE Miniport driver måske et bedre valg.

Den finder du på nævnte link.

>Min første forsøg på at løse problemet bliver nok at skifte mit floppy drev
>ud - må benytte mig af udlukkelsesmetoden. Hvis det ikke er løsningen må jeg
>prøve med et nyt kabel til floppy drevet o.s.v.

Systematisk fejlfinding er altid klogt - Men floppy drevet har intet med IDE-systemet at gøre, så jeg har lidt svært at tro fejlen
ligger her....

Som du beskriver problemet kan forestiller man sig at IDE systemet bliver ustabilt i UDMA5 mode - I så fald kan du måske også løse
problemet ved at tvinge disken i en lavere UDMA tilstand. Det gøres med specielle værktøjer som hentes på disk fabrikantens
hjemmeside - Systemet bliver selvfølgelig teoretisk en anelse langsommere, men i praksis vil du næppe mærke forskellen. Og hvis
systemet bliver klippe stabilt er det vel til at leve med

<mlr>

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 17-06-04 23:51

Michael,

> 4in1 installerer VIA's IDE Filter driver, i dit tilfælde er VIA's IDE
Miniport driver måske et bedre valg.

Hvad er riskoen? Der er vel altid en eller form form for risko ved sådanne
operationer?

> Systematisk fejlfinding er altid klogt - Men floppy drevet har intet med
IDE-systemet at gøre, så jeg har lidt svært at tro fejlen
> ligger her....

Nej, det lyder ulogisk, men fakta er at PC'en låser total hver gang jeg vil
læse eller skrive til en diskette i floppy drevet. Det er et problem som er
kommet fra dag til dag - har kørt med denne systemopsætning i et par år.

> [...]
men i praksis vil du næppe mærke forskellen. Og hvis
> systemet bliver klippe stabilt er det vel til at leve med

Det er selvfølgelig rigtigt, men mit princip er at mit system skal virker
100% som man kan forvente. Det har jo for bare to dage siden virker helt
uden problemer.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-06-04 08:48

Michael Rasmussen skrev:

> Systematisk fejlfinding er altid klogt - Men floppy drevet har intet
> med IDE-systemet at gøre, så jeg har lidt svært at tro fejlen ligger

Ikke medmindre at det er et LS120- eller LS240-drev

Jesper G. Poulsen