Energen
Fra : DM

Dato : 16-06-04 21:07

Hej,

Hvor mange liter gas er resultatet når man tømmer en 16 kg/300 bar
trykflaske med Energen ?

Data på gassen findes her:

http://www.fireeater.dk/Inergen/in_tech-data.htm

/DM

Fra : Lars Funder

Dato : 16-06-04 23:31

"DM" <ingen@sollok.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Hvor mange liter gas er resultatet når man tømmer en 16 kg/300 bar
> [...]

Hvis du kender flaskens volumen og regner med at indholdet blæses ud i alm
atmosfære 1,013 bar bliver resultatet med god tilnærmelse.
Udblæst volumen= trykket*flaskevolumen/1,013 , trykket i flasken regnes
opgivet som overtryk.

--
Venlig Hilsen
Lars Funder

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-06-04 23:58

Lars Funder skrev:

> [...]
>atmosfære 1,013 bar bliver resultatet med god tilnærmelse.
>Udblæst volumen= trykket*flaskevolumen/1,013 , trykket i flasken regnes

Eller endnu nemmere (og lidt grovere): 300 gange flaskens
rumfang.

--
Bertel

Fra : DM

Dato : 17-06-04 06:33

Bertel Lund Hansen wrote:
> Lars Funder skrev:
>
> Eller endnu nemmere (og lidt grovere): 300 gange flaskens
> rumfang.

Har det ikke noget betydning at stoffet undervejs formentlig ændrer tilstand
fra væske til gas ?

/DM

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-04 09:25

DM skrev:

>Har det ikke noget betydning at stoffet undervejs formentlig ændrer tilstand
>fra væske til gas ?

Jo, jeg tænkte kun på at det var gasformet. Væsken vil fylde 24
gange sit eget rumfang når den går over til gasform, så hvis det
hele er væske, bliver det grove mål 300*24*rumfanget.

--
Bertel

Fra : Lars Funder

Dato : 17-06-04 09:30

> Har det ikke noget betydning at stoffet undervejs formentlig ændrer
tilstand
> fra væske til gas ?
>
> /DM

Energen er ikke væske ved 300 bar, det er faktisk den eneste ulempe ved
energen da sluknings anlæggene kommer til at fylde meget.
Havde det drejet sig om fx ren co2, havde du ret så skulle man regne via
vægt, og regne med at et mol fylder ca 24 liter ved 20C, 1 atm.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-06-04 15:28

DM wrote:

> Hvor mange liter gas er resultatet når man tømmer en 16 kg/300 bar
> trykflaske med Energen ?
>
> Data på gassen findes her:
>
> http://www.fireeater.dk/Inergen/in_tech-data.htm

Jamen på den side står der jo at gasen ved 0 °C og 1,0132 bar har
densiteten 1,52 kg/m³, så det er en simpel division:

(16 kg)/(1,52 kg/m³) = 10,5 m³

altså 10,5 tusinde liter.

Derfor behøver du intet at vide om trykket eller tilstandsformen inde
i flasken.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Lars Funder

Dato : 17-06-04 21:44

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> (16 kg)/(1,52 kg/m³) = 10,5 m³
>
> altså 10,5 tusinde liter.
>
> Derfor behøver du intet at vide om trykket eller tilstandsformen inde

Klip

Mon ikke det er flasken der vejer 16 kg med indhold jeg tror ikke der er 16
kg gas i flasken, men hvis der er 16 kg gas i flasken har du ret, så skal
den bare have et indvendigt volumen på ca 35 liter.