MS Windows
briani 27239
Navn på tjeneste i dansk WinXP?
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-06-04 21:03

Hej,

Kan jeg lokke en eller anden, som sidder med en dansk WinXP Home
eller Pro, til at gå ned i Start > Kør og start services.msc og
lede efter et dansk navn for en tjeneste, som på den engelske
WinXP hedder 'TCP/IP NetBIOS Helper Service', eller det hedder
den måske også på dansk?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Carl Drud

Dato : 16-06-04 21:10

On Wed, 16 Jun 2004 22:02:50 +0200, Thomas G. Madsen wrote:

> WinXP hedder 'TCP/IP NetBIOS Helper Service', eller det hedder
> den måske også på dansk?

Næsten. "Tjenesten TCP/IP NetBIOS Helper"

Carl

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-06-04 21:20

Carl Drud skrev:

> Næsten. "Tjenesten TCP/IP NetBIOS Helper"

Ok og tak. Nu når jeg har fat i dig Carl, var det så ikke noget om,
at du har fulgt min guide til at slukke for forskellige tjenester
for at lukke for portene? Hvis du har, var tjenesten TCP/IP NetBIOS
Helper så synlig på listen efterfølgende og kørte den?

(Tvivlen kommer, fordi jeg pt. er i tvivl, om jeg selv har slukket
for den tjenesten, eller om den er gået ud af sig selv).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-06-04 21:47

Carl Drud skrev:

> Det husker jeg ikke. Den kører her pt.

Ok. Siden du har fulgt guiden og stadig kan se tjenesten på
listen, så tyder det på, at den bliver ved med at køre selvom
man kobler NetBIOS over TCP/IP fra. Tak for info.

--
Hilsen
Madsen

Fra : N. Christensen

Dato : 17-06-04 18:32

> Ok. Siden du har fulgt guiden og stadig kan se tjenesten på

Hvor finder jeg den guide?

--

Fjern det el-drevne togsæt fra min e-mail-adresse hvis du vil kontakte mig.

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-06-04 15:04

Thomas G. Madsen skrev:

>Ok. Siden du har fulgt guiden og stadig kan se tjenesten på
>listen, så tyder det på, at den bliver ved med at køre selvom
>man kobler NetBIOS over TCP/IP fra.

Ja, sådan er det også her (Startet, Automatisk).

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-06-04 16:11

Peter Loumann skrev:

> Ja, sådan er det også her (Startet, Automatisk).

Tak. Jeg har opdateret guiden, for det er ikke nødvendigt at
have den tjeneste kørende, når NetBIOS over TCP/IP heller ikke
kører.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-06-04 18:57

Thomas G. Madsen skrev:

>Jeg har opdateret guiden, for det er ikke nødvendigt at
>have den tjeneste kørende, når NetBIOS over TCP/IP heller ikke
>kører.

Fint! Den er så deaktiveret. Tak.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-06-04 21:25

Carl Drud skrev:

> "Tjenesten TCP/IP NetBIOS Helper"

Hvad så med 'Application Layer Gateway Service'.
Hedder den mon det samme på dansk?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-06-04 21:59

Carl Drud skrev:

> Det bliver som Åge Brodtgård ville sige "et skud"

Det er også fint nok. :)

> "Gatewaytjeneste til programlaget"
>
> C:\WINDOWS\System32\alg.exe

Det er alg.exe, så den er god nok.

> Kører ikke her. Står til manuel start.

Tak for den info. Jeg kunne nemlig heller ikke huske, om jeg selv
havde sat den til manuel her på min SP1-installation.
Den står til automagisk i SP2, men det er så tilsyneladende fordi,
at firewallen som standard er tændt i SP2. Det er den ikke i SP1.
(WinXP's firewall er afhængig af at alg.exe kører).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-06-04 22:53

Carl Drud skrev:

> http://www.m-r.dk/Personer/Personer2.asp?pNavn=AagBrod&pType=K&pSearch=0

Jeg kender ham godt. :)

> Er der ikke også noget med at dem måde de automatiske opdateringer
> håndteres på er ændret?

Jo, det er rigtigt nok. Dialogboksen for Automatic Updates(¹) ser
anderledes ud og det er noget med, at man kan få den til at hente
opdateringer inden Windows lukkes ned(²).

(¹) <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sp2_rc2/automatic_updates.png>.
(Standardindstillingen er 'Automatic').

(²) <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sp2_rc2/updates_how.png>

Jeg vil dog hellere gøre det manuelt via Windows Update, men det er
jo smag og behag.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-06-04 11:24

Carl Drud skrev:

> Det vil dog være perfekt på f.eks. mit arbejde med den
> automatisk funktion slået til som default, fordi ikke alle
> sørger for at få installeret disse vigtige opdateringer (eller
> ignorerer meddelelsen om at der er nye opdateringer).

Ja i sådan en situation er det nok en fordel, at den gør det
selv.

> Jeg fandt i øvrigt det her billede:
>
> http://www.winsupersite.com/images/reviews/xp_sp2_shutdown.gif

Sådan ser det ud, hvis den står til automatiske opdateringer.
Slår man det fra, ser den ud som i den første udgave og i SP1.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-06-04 13:15

Carl Drud skrev:

> Men allerbedst ville det dog være at fortælle folk at de
> *skal* altså installere disse updates når ikonet dukker op i
> taskbaren.

Ja eller også skulle de simpelthen tvangsfodres med dem.

> Men efterhånden har bitter erfaring lært dem det

Tror du virkelig? Jeg tvivler. Blaster var der vist ingen der
lærte af, siden Sasser også kunne have så stor en effekt som
den fik.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Carl Drud

Dato : 16-06-04 21:32

On Wed, 16 Jun 2004 22:20:13 +0200, Thomas G. Madsen wrote:

> Ok og tak. Nu når jeg har fat i dig Carl, var det så ikke noget om,
> at du har fulgt min guide til at slukke for forskellige tjenester
> for at lukke for portene?

Jo.

Fra : Carl Drud

Dato : 17-06-04 19:09

On Thu, 17 Jun 2004 19:31:30 +0200, N. Christensen wrote:

> Hvor finder jeg den guide?

http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester.pdf

Carl

Fra : Carl Drud

Dato : 19-06-04 21:34

Fra : Carl Drud

Dato : 19-06-04 22:37

On Sat, 19 Jun 2004 22:58:32 +0200, Thomas G. Madsen wrote:

> [...]

> Den står til automagisk i SP2, men det er så tilsyneladende fordi,
> at firewallen som standard er tændt i SP2. Det er den ikke i SP1.

Åh det har jeg læst noget om, at XPs firewall bliver slået til som
default ved SP2. Er der ikke også noget med at dem måde de automatiske

Fra : Carl Drud

Dato : 20-06-04 10:43

On Sat, 19 Jun 2004 23:53:04 +0200, Thomas G. Madsen wrote:

> Jeg vil dog hellere gøre det manuelt via Windows Update, men det er
> jo smag og behag.

Absolut. Det vil dog være perfekt på f.eks. mit arbejde med den

Fra : Carl Drud

Dato : 20-06-04 12:37

On Sun, 20 Jun 2004 12:24:19 +0200, Thomas G. Madsen wrote:

> Ja i sådan en situation er det nok en fordel, at den gør det
> selv.

Men allerbedst ville det dog være at fortælle folk at de *skal* altså
installere disse updates når ikonet dukker op i taskbaren. Men

Fra : Carl Drud

Dato : 20-06-04 16:05

On Sun, 20 Jun 2004 14:14:58 +0200, Thomas G. Madsen wrote:

> Tror du virkelig? Jeg tvivler. Blaster var der vist ingen der
> lærte af, siden Sasser også kunne have så stor en effekt som
> den fik.

Nu var det på mit arbejde jeg mente. Men ellers tror jeg desværre du har
ret.

Jeg læste noget om spredning via instant messaging forleden (husker
desværre ikke link), hvor det blev nævnt nu havde man banket ind i
hovedet på folk at de skulle være skeptiske mht vedhæftninger i emails.
Alt dette blev glemt når det kom til IM.

Carl