pasgang
Fra : Ulla

Dato : 16-06-04 20:40

Hej
Jeg har en Grandanois på et ringtræningshold, som jeg med alle mulige
fantasifulde ideer - ikke kan få til at trave korrekt, han går konstant
pasgang... er der nogen der har erfaringer med hvordan jeg kan løse dette
problem?

--

Ulla
www.samolon.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 16-06-04 20:47

"Ulla" <kennel@samolon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fantasifulde ideer - ikke kan få til at trave korrekt, han går konstant
> pasgang... er der nogen der har erfaringer med hvordan jeg kan løse dette

Hvor gammel er hunden?
Har du prøvet lige at gi' et ryk i linen skråt frem/til siden imens linen
holdes over hundens hoved? (ikke hårdt ryk naturligvis naturligvis!)
Er tempoet det rette?

Hvad når han bare løber der hjemme, -er der problemer der?

Ellers et lidt spændende problem! Hvis du finder en løsning, vil du så ikke
poste den her?

Min Golden er i øvrigt tilbøjelig til pasgang også. Hun skal op i et _meget_
højt tempo før hun skifter. Heldigvis går hun ikke udstilling, så det er
ikke noget vi gør noget videre ud af.

--
Rinnie

http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 16-06-04 20:57

"Ulla" <kennel@samolon.dk> writes:

> [...]
> fantasifulde ideer - ikke kan få til at trave korrekt, han går konstant
> pasgang... er der nogen der har erfaringer med hvordan jeg kan løse dette

Erfaringer? Ikke det fjerneste, men måske en ide. Når man arbejder med
heste, arbejder man med noget der hedder cavaletti. De ser således ud:
http://home.att.net/~seejumps/cavaletti.JPG

Jeg kunne forestille mig, at det kunne hjælpe dig også. Læg en masse
pinde/rundstokke på jorden, og lad ham trave over dem. Han vil ikke
kunne holde balancen i pasgang og være nød til at slå over i
almindelig trav. Eller det er i hvert fald min teori. Hvis du prøver,
så lad mig endelig høre on resultatet.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Tjinca

Dato : 16-06-04 21:15

> [...]
> fantasifulde ideer - ikke kan få til at trave korrekt, han går konstant
> pasgang... er der nogen der har erfaringer med hvordan jeg kan løse dette

Jeg har også en hund som har stor tendens til at gå pasgang, hvilket ikke er
så smart, når hun er i udstillingsringen.

Jeg fik det råd i sin tid at sætte hende i "galop" i 2-3 skridt, for
derefter at sætte farten ned i trav igen. Den plejer at være der 90% af
gangene. ....i altfald på min hund!

Tjinca

Fra : Heidi Jensen

Dato : 16-06-04 21:46

"Tjinca" <tjinca10@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg fik det råd i sin tid at sætte hende i "galop" i 2-3 skridt, for
> derefter at sætte farten ned i trav igen. Den plejer at være der 90% af

Hej

Det er nu ikke Ullas hund, men en vi træner til ringtræning! Det med ryk i
snoren, gallop osv. er prøvet af! Ulla har afghanere, og de har nogle gange
også tedenser til pas. Dem løser hun så ved overstående! Men den med
cavaletti, er værd at prøve -jeg har selv haft hest, og kender til det, men
har aldrig prøvet det på hunde (og det er jo en halv hest :0)- Det skal da
prøves af- eller hvad siger du Mor? Jeg kan nok finde nogle stolper el.
lign. vi kan tage med!

Hilsen Heidi

Fra : x Vuf x

Dato : 16-06-04 22:26

Wed, 16 Jun 2004 21:40:12 +0200, Ulla wrote:

> [...]
>fantasifulde ideer - ikke kan få til at trave korrekt, han går konstant
>pasgang... er der nogen der har erfaringer med hvordan jeg kan løse dette

Måske går det for langsomt? GD'n skal der jo løbes/traves med!

--
Mvh. Sonja P. sonpet***@pc.dk fjern salamien http://www.sonpet.dk

Dette er ikke en kontaktannonce, så hvis du mangler
en kæreste, kan jeg desværre ikke hjælpe dig.

Fra : Ulla

Dato : 17-06-04 07:12

Hejigen
Tak for gode ideer med hensyn til problemløsning - det med ryk i snoren,
"springstart" og hastighedregulering har vi forsøgt, men den med stolperne -
den "snupper" jeg - og fint Heidi, hvis du kan tage en masse stolper med til
ringtræning, så skal jeg nok referere resultatet (skal lige nævne at vi har
ringtræning onsdag aften, så der går lige nogle dage før vi kan forsøge
projektet)
Jeg vil lige nævne at det er en rimelig lækker hund, så det er kanon
ærgeligt han ikke kan vises til hans fordel, pga pasgangen.

Fra : Carina

Dato : 17-06-04 10:18

Er i sikker på at hunden er 100 % rask, jeg har selv været til kiropraktor
med min, når han helst løber passgang, og der blev han lige rettet op, og
problemet blev minsket.
/Carina

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 17-06-04 10:53

"Carina" <hybrid@aussies[f j e r n ).dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kiropraktor
> med min, når han helst løber passgang, og der blev han lige rettet op, og

Hej Carina

Ja, det var også min tanke - selv har jeg en cocker som ALTID passer -
bortset fra når man går i rask trav med hende i line, så kan hun godt trave,
men hun traver aldrig i "af sig selv". Hun har A-hofter og er dermed ok
bagtil, men jeg kan jo ikke lade være med at spekulere på om der er noget
andet galt, evt. med krydset?

Vil du prøve at fortælle mere om dit besøg hos kiropraktoren? Hvad var der
galt/årsagen til pasgangen?

p.f.t.
Charlotte

Fra : Carina

Dato : 17-06-04 20:31

Hej Charlotte

Han blev rettet oppe i ryggen, nogle ryghvirvler som ikke lå 100% på linie,
hun sagde at han under leg havde fået et hårdt stød ind lige der, så det
blev sat på plads.
Det var min opdrætter anbefalede mig at tage afsted med ham også, hun har
før oplevet at hunde løber pasgang pga at de ikke er 100% på toppen. Jeg
går hos kiropraktor Marianne Bendixen med min anden hund, så det var jo
nærliggende at tage ham med

/Carina
www.aussies.dk

Fra : Louise

Dato : 17-06-04 13:29

"Ulla" <kennel@samolon.dk> wrote in message news:<40d0a21a$0$229$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> fantasifulde ideer - ikke kan få til at trave korrekt, han går konstant
> pasgang... er der nogen der har erfaringer med hvordan jeg kan løse dette

De "gængse" metoder er at få hunden i galop og så få den til at trave
derfra (bibehold en god fart) eller at "hanke op i hunden" (det er nok
nemmere med en lille hund ) så den løber et skridt eller to kun på
bagbenene. Lyder barsk, men det er det nu ikke selvom det lyder som en
kamp med en grand danois

Fra : René Kofoed

Dato : 18-06-04 07:02

> [...]
> fantasifulde ideer - ikke kan få til at trave korrekt, han går konstant
> pasgang... er der nogen der har erfaringer med hvordan jeg kan løse dette

Hej Ulla.

Har en meget stor schæfer, som også passer meget.
Dette løses ved at sætte tempoet i vejret. Altså gør han det kun, når det
går for langsomt !!
Mvh Susanne.

Fra : Heidi Jensen

Dato : 18-06-04 08:43

"René Kofoed" <r-kofoed@email.dk> skrev i en meddelelse

> -- > Jeg har en Grandanois på et ringtræningshold, som jeg med alle mulige

Alt det med farten- den kender vi (Både Ulla og Jeg), da Ulla har Afghanere,
og de skal altså også op i en pæn fart, før de slår ud af passen- eller som
den ene skal, lige "løftes" en gang med snoren! Hun spør fordi denne GD-
fa..... kan løbe stærkt i pasgang, og ind til videre er de 3 der har prøvet
at løbe den i gang- men de kan ikke komme op i et tempo, hvor den ikke kan
følge med :0) Det er faktisk meget underholdene at se på :0) Nej- et ryk i
snoren- det hjælper heller ikke..... Lige meget hvor "lang" tid den går på 2
ben, går den stadig i pas. når den kommer ned!!!

Nu prøver vi det med cavaletti.... og håber det hjælper!!!! Men som sagt,
kan vi kun prøvet det af på tirsdag!

Fra : Stine

Dato : 18-06-04 11:57

Hej :)

Min gamle tæve passer også konsekvent.
Jeg har trænet hende til på kommando + et lille løft i snoren at slå over i
løb. Jeg havde også problemet med farten, derfor trænede jeg mens jeg
cyklede - der kunne jeg få hende op i galop *GG*.
Når så hun slog i galop, fik hun lige 2-3 spring før jeg tog hende ned i
trav, samtidig med at jeg "løftede" lidt i linen og sagde traav.. lidt
ligesom med heste under rundering :)

Det virker nu så'n at hun ikke længere behøves at blive sat i galop. Alene
kommandoen trav er nok - hvis altså hun nu kunne høre det *GG* Men det prob
er jo aldersbetinget *GGG*

Held og lykke.

Stine