Dit eget Nyhedsbrev???
Fra : Kaptajnen

Dato : 16-06-04 07:50

Hej alllesammen , håber I kan hjælpe!

Er det svært og hvis nej, hvordan laver jeg mit eget
nyhedsscript/nyhedsbrev til min hjemmeside???

Mvh
Kaptajnen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 16-06-04 09:17

Kaptajnen skrev:

> Er det svært og hvis nej, hvordan laver jeg mit eget
> nyhedsscript/nyhedsbrev til min hjemmeside???

Det er ikke svært hvis du vil gøre det pænt overfor brugerne og
spamsikkert, det trækker bare en smule mere på dig .

Du lægger et link i stil med den "Tilmeld til vores nyhedsbrev" på
<http://www.folkclubfyn.dk/> (ovre i højre side) på din hjemmeside.

Så laver du en distributionsliste i dit mailprograms adressekartotek, og
når folk tilmelder sig så skriver du tilbage til dem at "du har sat dem
på listen, og tak for tilmeldingen, og hvis tilmeldingen er en fejl
fordi en eller anden nar har prøvet at tilmelde dem mod deres vilje så
sig lige til, så fjerner jeg dig straks igen".

Hvis du også sørger for at gøre opmærksom på afmeldingsmuligheder i
hvert udsendt nyhedsbrev så skulle du være i top.

Det _giver_ lidt mere arbejde til dig end en automatiseret til- og
afmelding, men det giver også bedre "kundekontakt", og man føler sig
skide godt behandlet som "kunde"

Det kan også lade sig gøre at få automatiserede systemer, de kræver
typisk at man har adgang til asp eller php, og de tager så lang tid og
bøvl at sætte op så du skal behandle mindst 500 til- og afmeldinger i
ovennævnte stil før det kan betale sig.
Du finder sådanne scripts på hotscripts.com, devshed.com/scripts og
lignende, der er mange gratis og udemærkede igennem, med forskellige
featurelevels.

Jeg kender ikke til nogen gode gratis mailingliste-services hvor man
bare kan oprette en liste og så klarer servicen alt det der med til- og
afmelding osv. Man _kan_ bruge yahoo.groups.com på den måde, men det er
ikke ret let at gå til for brugerne af din mailingliste, så det
risikerer at koste dig tilmeldinger.

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-06-04 10:43

Jesper Brunholm skrev:

> [...]
>fordi en eller anden nar har prøvet at tilmelde dem mod deres vilje så
>sig lige til, så fjerner jeg dig straks igen".

Bedre endnu:
Hvis du gerne vil tilmeldes, skal du sende en mail med en
bekræftelse inden en uge.

Hvis tilmeldingen er en fejl, skal du bare se bort fra denne
mail.

--
Bertel

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 16-06-04 14:47

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> bekræftelse inden en uge.
>
> Hvis tilmeldingen er en fejl, skal du bare se bort fra denne

Tjah - det er et spørgsmål om hvor besværligt man vil gøre det for
brugeren for at give ham høj sikkerhed. Hvis brugeren skal svare på en
mail fra mig (udover at han skulle sende første mail) for at blive
tilmeldt bliver det lidt mere besværligt.
Til gengæld bliver det en anelse lettere for brugeren at komme udenom
mailinglisten hvis nogen tilmelder ham for at drille/misbruge.
Problemfri tilmelding uden misbrug sker på de mailinglister jeg har
arbejdet med over 99% af gangene, så jeg synes ikke det er rimeligt
ressourceforbrug at gøre det lettere for den mikroskopiske brugergruppe
som resten udgør (udover at der er grænser for hvor besværligt man skal
gøre det for sit eget nyhedsbrev ).

Jeg har gode erfaringer og god respons fra mine brugere på den metode
jeg beskrev i tidligere indlæg.
Hvis brugeren _skal_ bekræfte synes jeg man bør automatisere det så han
bare skal klikke på et link i den mail man sender ud, men da jeg endnu
ikke har oplevet forsøg på "spam-tilmeldinger" på 3 år med FolkClubFyns
200 personer store mailingliste og Phønix' 150 personer store
mailingliste, siger praksis mig at problemet er minimalt, så meget desto
mere som jeg jo i linket beder om menneske-udfyldt tekst, så
robot-forsøg vil være let-detekterbare.

Det er måske ikke mindst sidstnævnte som udgør en forskel, i forhold til
det du foreslog.

Hvis tilmeldingen til listen er maskinel når man klikker på linket på
hjemmesiden så vil jeg også gå ind for bekræftelse fra brugens
mailadresse

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-06-04 15:18

Jesper Brunholm skrev:

>Tjah - det er et spørgsmål om hvor besværligt man vil gøre det for
>brugeren for at give ham høj sikkerhed.

For mig er det ikke et spørgsmål. Det er et princip at folk der
bliver forsøgt chikaneret, skal have så lidt mas som muligt med
at undgå følgerne deraf. Jeg synes ikke det er rimeligt at man
skal melde *fra* spam - som også seriøse mails jo er når man får
dem proppet ned i halsen mod sin vilje.

Jeg bruger dobbelt tilmelding til Fiduso, og jeg har endnu ikke
været ude for forsøg på misbrug - men nok at en to-tre stykker
undlod at bekræfte da jeg havde svaret på deres kommentarer i den
første svarmail jeg sendte.

>Hvis brugeren skal svare på en mail fra mig (udover at han skulle sende
>første mail) for at blive tilmeldt bliver det lidt mere besværligt.

Jeg har ikke modtaget en eneste klage - ikke engang et lille pip
om at det kunne være anderledes - fra Fidusomedlemmer.

>Hvis brugeren _skal_ bekræfte synes jeg man bør automatisere det så han
>bare skal klikke på et link i den mail man sender ud

Der findes ingen mail der kan sørge for at jeg kan aktivere en
fra- (eller til-)melding med ét klik. Mon ikke du refererer til
Et Ganske Bestemt Mailprogram (tm) som ikke alle benytter? Og
måske endda til ... [*GYS*] ... HTML i mail ... [skutte].

--
Bertel

Fra : Peter Anskjær

Dato : 16-06-04 15:36

> [...]
> Et Ganske Bestemt Mailprogram (tm) som ikke alle benytter? Og
> måske endda til ... [*GYS*] ... HTML i mail ... [skutte].

Hvis jeg skulle lave en mailingliste ville jeg nok gøre en del for at gøre
det så let som muligt for mig selv. Jeg ville lade brugeren skrive sin mail
i en form, denne skulle så sende en mail til brugeren med et link
indeholdende brugerens mailadresse til en php-side som så endeligt tilføjede
brugeren til mailinglisten. Jeg ville gemme listen i en database hvor man i
første omgang blev lagt ind i databasen med feltet "aktiveret" sat til 0,
når man så bekræftede blev feltet "aktiveret" sat lige 1.
På denne måde burde det ikke være muligt at tilmelde andres adresser til
listen og man behøver ikke selv sende en bekræftende email eller noget.
Når der så skulle sendes nyhedsbrev ud ville jeg lave et webbaseret
interface hvori jeg kunne skrive e-mailen og så lade php sende en mail af
gangen til hver enkelt i databasen som har bekræftet tilmelding.
Jeg vil mene det vil være en metode der er let at vedligeholde
(selvfølgeligt ikke så let at lave, men det kan nogle jo lide) og samtidigt
sikrer uskyldige mod spam med minimalt besvær for brugeren (et klik eller en
copy/paste nødvendigt).

Mvh
Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-06-04 15:50

Peter Anskjær skrev:

> [...]
>i en form, denne skulle så sende en mail til brugeren med et link
>indeholdende brugerens mailadresse til en php-side som så endeligt tilføjede

Så har du den funktionalitet jeg forlanger.

Af andre grunde ønsker jeg ikke at automatisere den del af
processen (mere end den er). På et tidspunkt skal jeg have det
hele lagt om til en database, men tilmeldingen vil jeg modtage i
hånden. Der kommer somme tider kommentarer og forspørgsler, og af
og til bliver det til en mindre mailudveksling. Det vil jeg ikke
undvære, men det er mit eget valg. Jeg har ingen principielle
indvendinger mod et fuldautomatisk system.

--
Bertel

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 16-06-04 19:50

> "Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

nej, men der findes en masse serverside programmering som kan.

Peter Anskjær skrev:
[snip: en nydelig forklaring på en form-baseret løsning med serverside
backend som gør netop det jeg hentydede til]

man kan også lade en server modtage mails i stedet for form-submit, men
effekten er tæt på den samme.

Tilbage står at den personlige kontakt ikke bliver af samme karakter.
Jeg vil fastholde at den dobbelte tilmelding er overkill når
tilmeldingshåndteringen er af et omfang (eller vigtighed) så det udføres
manuelt.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-06-04 15:48

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> rimeligt at man skal melde *fra* spam - som også seriøse mails
> jo er når man får dem proppet ned i halsen mod sin vilje.

Jeg er enig.

> Der findes ingen mail der kan sørge for at jeg kan aktivere en
> fra- (eller til-)melding med ét klik.

Du kan ikke klikke på et link i en (tekst)mail?

> Mon ikke du refererer til Et Ganske Bestemt Mailprogram (tm) som
> ikke alle benytter?

Jeg tvivler. Mange mailprogrammer giver mulighed for at man kan
klikke på et link. Kan du i øvrigt ikke også klikke på et link som
følgende i et newsindlæg:

   <http://fiduso.dk>

> Og måske endda til ... [*GYS*] ... HTML i mail ... [skutte].

Links i mails kan sagtens virke uden HTML - men det kan
selvfølgelig også laves med. Der er ret mange der decideret
foretrækker html-mails, og formentlig en stor del som er ligeglade.

Jeg sender et nyhedsbrev ud til ca. 7000 abonnenter. Det kan fås
både i en tekst-udgave og en html-udgave. Der er 60-70 personer der
modtager tekstudgaven - resten modtager html-udgaven.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-06-04 15:53

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Du kan ikke klikke på et link i en (tekst)mail?

Nå jo. Jeg tænkte på maillinks og glemte at en URL med parametre
virker omgående.

>Jeg sender et nyhedsbrev ud til ca. 7000 abonnenter. Det kan fås
>både i en tekst-udgave og en html-udgave. Der er 60-70 personer der
>modtager tekstudgaven - resten modtager html-udgaven.

Hvis de selv vælger aktivt, siger jeg bare: Du store kamel!

Hvis de kun skal foretage sig noget hvis de vil have ren tekst,
er jeg mindre overrasket.

--
Bertel

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 16-06-04 19:55

> Jeg sender et nyhedsbrev ud til ca. 7000 abonnenter. Det kan fås
> både i en tekst-udgave og en html-udgave. Der er 60-70 personer der
> modtager tekstudgaven - resten modtager html-udgaven.

Tjah - jeg er vist en af modtagerne, og må konstatere at jeg som regel
bruger visningsmode="ren tekst" eller "simpel html" når jeg læser
nyhedsbrevet. Det er meget lidt af min mail jeg læser i ægte html fordi
risikoen for at havne i en spammer-database eller at nogen får mulighed
for at importere/åbne noget spooky scripting inde i min mailboks er for
træls...

mails i HTML var en drøm indtil det blev så udbredt så der var rimelig
formodning om at det virkede - derefter blev det et mareridt pga.
overvældende misbrug.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-06-04 17:12

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvis de kun skal foretage sig noget hvis de vil have ren
> tekst, er jeg mindre overrasket.

De folk der selv melder sig til har valget mellem html og ren tekst
på tilmeldingssiden - men jeg skal ikke skjule at det er html der
er valgt som standard. Og det har bestemt også betydning at en stor
del af de 7000 er tilmeldt automatisk (qua deres medlemsskab af en
faglig organisation).

Men vi modtager en del flere positive end negative henvendelser om
html-udgaven.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Madsen

Dato : 17-06-04 13:41

Jesper Brunholm wrote:
> [...]
> Du finder sådanne scripts på hotscripts.com, devshed.com/scripts og
> lignende, der er mange gratis og udemærkede igennem, med forskellige

Jeg har selv programmeret mit nyhedsbrev i PHP, og jeg synes da ikke, at
det tog tid at lave eller sætte op (det tog kun 1 dag).