Weise og Møller - ekteskap 1800 i Hjørring
Fra : Ellen Sandvik

Dato : 14-06-04 22:45

Hei

Jeg håper noen kan hjelpe meg med flere opplysninger om dette paret:

Jens Møller f. ca. 1770 og Sophie Elisabeth Larsdatter Weise (Weyse). De
giftet seg 29.09.1800 i Jetsmark, Hjørring.

De bor i Arendal i Norge i 1801, og de får 7 barn der.

Hvor og når er de født?
Hvem er foreldrene?
Når reiste de til Norge?

Med vennlig hilsen
Ellen Sandvik, Oslo

Fra : Hans Poulsen

Dato : 15-06-04 19:37

"Ellen Sandvik" <olevig@online.no> wrote in message news:<40ce1e59@news.broadpark.no>...
> [...]
> giftet seg 29.09.1800 i Jetsmark, Hjørring.
>
> De bor i Arendal i Norge i 1801, og de får 7 barn der.

Kære Ellen Sandvik

Hvad siger du til disse oplysninger:

IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index
v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

SOPHIE ELISABETH LARSEN [Larsen eller Larsdatter plus
faderens efter-
Female navn stavet på en lidt utraditionel
måde]

Event(s):
Birth:
Christening: 21 MAY 1772 Budolfi, Aalborg, Aalborg, Denmark

Death:
Burial:

Parents:
Father: LARS WEITZE Family
Mother: ELISABETH BRONDLUND

Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the
record. The source records are usually arranged chronologically by the
birth or christening date.

Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.:
Type:

C201263 1765 - 1814 0043072 Film NONE

Sheet: 00

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of
Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 26
http://www.familysearch.org v.2.5.0

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : Hans Poulsen

Dato : 16-06-04 09:58

hans.poulsen@post.tele.dk (Hans Poulsen) wrote in message news:<c96423a7.0406151036.490f1908@posting.google.com>...

> Kære Ellen Sandvik

Kære Ellen Sandvik

Det er muligt, at jeg er i færd med at føre dig på vildspor, men mit
eneste forsvar er i så fald, at det ikke er gjort i ond hensigt.

HVIS det er den rigtige Sophie Elisabeth Larsdatter Weise, jeg
præsenterede for dig i går, vil du se, at hendes mor er født
Brøndlund. Da min tipoldemor blev født i Jetsmark i 1777, dæmrede det
pludseligt for mig: Prøv at se, at præstegårdsfruen ved 1787-tællingen
i Jetsmark, hvor "din" vielse fandt sted, var en Brøndlund. Jeg
fornemmer, at sporet er varmt, men kan ikke se helheden. Måske kan du?
Var Johanne Brøndlund og Sophie Elisabeths mor monstro søstre?

Samtlige personer i husstanden

Hjoerring, Hvetbo, Jetsmark, Præstegaard, , , , FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jesper Christian Østergaard, 61, Gift, Hosbonde, kirkelig cancellie
raads egen af Lundegd etc,
Johanne Brøndlund, 52, Gift, Madmoder, ,
Mariane Østergaard, 23, Ugift, deres børn, ,
Dorthe Rutz Østergaard, 27, Gift, deres børn, ,
Jesper Østergaard, 2, , hendes Søn, ,
Mette Budtz Østergaard, 4, , Hendes Datter, ,
Niels Niersing, 31, Ugift, Tienestefolk, forvalter ved godset,
Mikkel Andersen, 57, Ugift, Tienestefolk, ladefoged,
Niels Sørensen, 26, Ugift, Tienestefolk, Gartner,
Erik Madsen, 24, Ugift, Tienestefolk, kudsk,
Peder Eriksen, 29, Ugift, Tienestefolk, ladekarl,
Peder Nielsen, 40, Ugift, Tienestefolk, hyrder,
Søren Christensen, 37, Ugift, Tienestefolk, hyrder,
Christen Andersen, 10, , Tienestefolk, hyrder,
Johanne Eriksdatter, 9, , Tienestefolk, hyrder,
Niels Lauritzsen, 28, Gift, Tienestefolk, møller svend,
Kirsten Andersdatter, 32, Ugift, Tienestefolk, stuepige,
Ane Gregersdatter, 32, , Tienestefolk, kokkepige,
Ane Christensdatter, 30, , Tienestefolk, Brøggerpige,

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : Ellen Sandvik

Dato : 16-06-04 14:22

Kjære Hans Poulsen

Dette ser meget interessant ut!! Jeg ser ikke den fulle sammeheng ennå, men
jeg skal forsøke å grave litt mer.

Hvis det viser seg at dette er "riktig" Sophie Elisabeth, så har du hjulpet
meg langt på vei!

Jeg har ikke tilgang på danske kirkebøker, så jeg vet ikke hvordan jeg kan
få bevis for at det er riktig person, men jeg har en god "mavefølelse".

Takk så langt. Finner du mer informasjon du tror kan være relevant, så blir
jeg svært takknemlig.

Har du mulighet for å finne Elisabeth Brøndund i FT 1787? Er denne FT
tilgjengelig for alle på Internett?

Med vennlig hilsen
Ellen

------

Fra : Hans Poulsen

Dato : 16-06-04 10:06

hans.poulsen@post.tele.dk (Hans Poulsen) wrote in message news:<c96423a7.0406151036.490f1908@posting.google.com>...

> Kære Ellen Sandvik

Præstefruen ved 1787-tællingen i Jetsmark var en Brøndlund.

Samtlige personer i husstanden

Hjoerring, Hvetbo, Jetsmark, Præstegaarden, , , , FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Holger Anders Bondorf, 45, Gift, Hosbonde, sognepræst,
Maren Brøndlund, 55, Gift, Madmoder, ,
Regitze Sophie Marie Bondorf, 34, Ugift, Hans Søster, ,
Peder Nielsen, 33, Ugift, Tienestefolk, avls karl,
Jens Hansen, 30, Ugift, Tienestefolk, kudsk,
Peder Jensen, 32, Ugift, Tienestefolk, møller,
Jens Lursbak, 45, Ugift, Tienestefolk, 2den karl,
Anders Jensen, 35, Ugift, Tienestefolk, røgter,
Mette Lauritzdatter, 32, Ugift, Tienestefolk, stue pige,
Johanne Andersdatter, 23, Ugift, Tienestefolk, kokkerpige,
Kirsten Nielsdatter, 24, Ugift, Tienestefolk, brygger pige,

Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : Hans Poulsen

Dato : 16-06-04 10:19

> [...]
> giftet seg 29.09.1800 i Jetsmark, Hjørring.
>
> De bor i Arendal i Norge i 1801, og de får 7 barn der.

Sophie Elisabeth Larsdatters bror?

IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index
v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

JENS BRONDLUND
Male

Event(s):
Birth:
Christening: 03 JUL 1770 Budolfi, Aalborg, Aalborg, Denmark

Death:
Burial:

Parents:
Father: LARS VEITZE Family

Fra : Bente Aaris

Dato : 16-06-04 16:18

> "Ellen Sandvik" <olevig@online.no> wrote in message

> Sophie Elisabeth Larsdatters bror?
>
> IGI Individual Record FamilySearchT International Genealogical Index
> v5.0
> Denmark
> Search Results | Download | Pedigree

------

> JENS BRONDLUND
> Male

------
> Event(s):
> Birth:
> Christening: 03 JUL 1770 Budolfi, Aalborg, Aalborg, Denmark

> [...]

Her er forældrenes vielse hvis det kan hjælpe og måske der er en som kan slå
den op:

IGI Individual Record FamilySearchT International Genealogical Index
v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

LAURS FRIDERICH WEYSE SKEELDRER
Male Family

Event(s):
Birth:
Christening:
Death:
Burial:

Marriages:
Spouse: ELISABETH BRONDLUND Family
Marriage: 04 AUG 1769 Vester Bronderslev, Hjorring, Denmark

Messages:
Extracted marriage record for locality listed in the record. The
source records are usually arranged chronologically by the marriage date.

Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.:
Type:

M202591 1684 - 1834 0049063 Film NONE

Mvh
Bente Aaris