Ny opstartet akvarie
Fra : Iceage

Dato : 14-06-04 22:38

Hejza jeg har lige startet mit nyt (brugte) akvarie op og nu er vandet som
om det er lidt tåget er det normalt eller er det mig der er galt i byen med
det, jeg skylleder og kogte alle stenene i akvariet inden det kom i og jeg
har haft det til at stå tre dage inden jeg kom nogle fisk i, har gubbi og
sværdrager samt nogle helt hvide fisk som jeg ikke kan huske hvad heder ved
bare at det er nogle mollyer af en art og så har jeg zebra fisk.
Så hvis der er nogen der vil hjælpe mig godt igang med mit akvarie for jeg
har aldrig prøvet det før.

Mvh Kurt

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-06-04 23:17

Iceage wrote:
> [...]
> mollyer af en art og så har jeg zebra fisk.
> Så hvis der er nogen der vil hjælpe mig godt igang med mit akvarie

Måske er grus/sten ikke skyllet godt nok - det skal ikke bare skylles par
gange - men til skyllevandet er helt rent.

Det er IKKE nødvendigt at koge det - bare skyl det til det er rent.

3 dage er nok i underkanten at stå for et helt nyanlagt akvarie.

Hvordan med planter, lys, filter, varme o.s.v. ?

Det bedste råd man normalt kan give en helt ny, er at købe en god akvariebog
eller låne den på biblioteket, og lige læse siderne opstart af akvarium FØR
man starter.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Michael

Dato : 15-06-04 08:01

Mit tog ca 5-6 før det var helt klart, det er kalken i postevandet der gør
det.Har du husket at komme akvariestarter i, det neutraliser kalken og gør
at fiskenes slim lag forbliver intakt, ellers kunne jeg forestille mig at
svømme rundt i sandpapir. HAr du haft nogle døde fisk ??

Mich

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-06-04 11:20

Michael skrev i et indlæg på usenet:
> [...]

Nu var det ikke lige mig, der havde problemerne, men det var mit indlæg,
du svarede på i stedet for det rigtige.

"Akvariestarter" og andre underlige tilsætningsstoffer gavner efter min
mening kun forhandlerens kasseapparat - og jeg har aldrig brugt dem i de
30 år jeg har haft akvarier - og har aldrig oplevet problemer af den
grund.

Bare sørg for at der er rigelig planter og de kommer i groning før
fiskene kommer i - og lad være med at komme alle fiskene i på en gang -
men fordel dem over en periode.

Så kan det ikke gå helt galt.

Tilsætning af luft er normalt unødvendig - men et filter en en god ting.

Når planterne begynder at gro har de godt af lidt gødning - og de skal
have ordentligt lys - fiskene er ligeglade med lyset - men planterne og
os tilskuere vil gerne have det.

Varme - de fleste selskabs-fisk som dem, der nævnes her, trives fint ved
cirka 24 grader.

Husk at skifte vand ret tit i starten - senere når planterne er kommet
godt i gang kan det godt være lidt sjældnere.

Fra : vvv

Dato : 15-06-04 21:02

> Når planterne begynder at gro har de godt af lidt gødning - og de skal
> have ordentligt lys - fiskene er ligeglade med lyset - men planterne og
> os tilskuere vil gerne have det.

Hvad bruger du af gødning? skal det være tropicas den dyreste, eller kan man
hjemmeblande lidt nitrat og fosfater? og hvad med CO2? bør det tilsættes.
Jeg spørg fordi jeg har lidt problemer med et ca 3mdr 80l akvarie, vandet er
klart og fiskene virker sunde og yngler, men planterne er ligesom gået i stå
og står nu bare uden at vokse og bliver brune af alger...
Gode råd?
VVV

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-06-04 21:35

vvv skrev i et indlæg på usenet:
> [...]

CO2 er normalt unødvendigt til "almindelige" planter, der trives fint
uden - hvilken gødning, der bruges er er sikkert ligegyldigt.

Jeg bruger nogle lerkugler med gødning indeni, der puttes ned i
bundlaget omkring planternes rødder - de ligger så og bliver opløst - og
holder et helt år før de skal skiftes.

Jeg kan ikke huske, hvad de hedder - men de ligger i pakker med 7
kugler - og jeg køber dem i Helsingør Dyrehandel - men der er helt
sikkert andre, der også har dem -mit 250 liter får 3 pakker en gang om
året - og planterne gror fint..

Har du ordentlig lys ?

Der er nogle akvariehandlere, der er uenige, men jeg synes f.x. Grolux
rør er elendige til akvarier - og husk at lys mere end 12 timer skader
mere end det gavner.

Fra : Iceage

Dato : 15-06-04 17:18

Nej jeg har ikke haft nogle fisk der er døde de trives alle godt ser det ud
til.

Fra : henrik

Dato : 15-06-04 08:33

Hejsa Kurt
jeg har også prøvet med nogen akvarier at vandet var ligesom uklart, som om
man havde puttet en decilitter mælk i og fortyndet det kraftigt, jeg gjorde
det jeg skiftede op til 50% af vandet hver dag ind til vandet var klart igen
og forblev klart og der efter er det ikke kommet igen.
/Henrik (som bruger alt hans tid på www.aquaa.dk)

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 15-06-04 11:49

Hej Kurt

Det du ser som en hvid tåge er med meget stor sandsynlighed infusorier. De
forsvinder i løbet af kort tid når der er bedre balance i akvariet. Skift en
smule vand hver dag, fx 1/4 og spar på foderet til vandet er lidt mere
klart.

Mvh
Jacob

---

Fra : Luten[9400]

Dato : 15-06-04 14:40

prøv evt med aktivt kul i dit filter, i noget tid til akvariet er ordentligt
oppe at køre

Mvh Lasse