MS Windows
briani 27239
Win98 SE melder forkert fri plads på en 20~
Fra : Peter

Dato : 15-06-04 06:21

Hejsa

Jeg har en 800MHz P3 med et video capture kort som jeg bla. benytter som
"video maskine". Den kører Win98 SE og er for nyligt opdateret via
windows update.

Jeg har 3 diske installeret, en 15G (1) en 40G (2) og en 80G (3). Disk 3
på 80G er opdelt i 3 logiske diske på 20G, 20G og 40G.

Mit problem er, at jeg benytter den anden logiske partition (20G) på
disk 3 til at optage video på, og det sker jævnligt at den melder helt
forkerte (for lave) værdier for fri plads på denne disk når jeg kikker
på den via "Denne computer". Hvis det kun var her, så gjorde det såmend
ikke noget, men mit video capture software stopper også optagelsen fordi
den fejlagtigt tror disken er fuld (går jeg ud fra), hvilket naturligvis
er ret upraktisk.

Jeg skal måske lige indskyde at jeg også har set windows melde forkerte
fri størrelser på de andre partitions på 20G og 40G, men det sker mere
sjældent (eller også er jeg bare ikke så opmærksom på det).
Det er også som om at den viser rigtigt nok efter en boot, det er først
efter nogen tids brug at den starter på at vise forkert (dette kan dog
godt være et tilfælde, så meget har jeg ikke testet dette).

Er der andre der kender problemet og evt. har en løsning ? (andet end at
skifte os, pc eller lign.)

Jeg kan se man ved formatering af partitionen kan sætte cluster size,
jeg mener den pt. står til 32K og den kan ændres til 64K. Ville det
hjælpe at skifte til 64K og ville det ikke under alle omstændigheder
være en fordel at køre med 64K cluster size på en disk hvor der max
bliver gemt 5-10 filer a 1 till 4Gb i størrelse (altså det er kun få og
store filer der gemmes).

Er der flere oplysninger der er vigtige...?? Den omtalte video disk
benyttes på den måde at video capture softwaren gemmer på den i et
bibliotek \Rec og der er ikke andre biblioteker på disken. Dette
bibliotek er delt på det netværk som pc'en er tilsluttet, men de andre
pc'er er normalt slukket når der optages video.

Capture kortet er et Hauppauge kort og softwaren er den medfølgende.

Mvh Peter

Fra : Henning Larsen

Dato : 15-06-04 14:59

"Peter" <peter@hisplace.ignore> skrev i en meddelelse
> [...]
> pc'er er normalt slukket når der optages video.
>
> Capture kortet er et Hauppauge kort og softwaren er den medfølgende.

Har du prøvet at køre scandisk?

Henning

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 16-06-04 00:43

Henning Larsen wrote:

> Har du prøvet at køre scandisk?

Kan jeg ikke liste dig til at klippe et fornuftigt
stykke ud af det du svarer på. Især når du nu
ikke har mere på hjertet som dennegang.

mvh
Henning

Fra : Peter

Dato : 16-06-04 05:41

Hej Henning

> Har du prøvet at køre scandisk?

Ja, både manuelt fra start menuen, og under boot når windows går ned

Jeg kan dog ikke med sikkerhed sige, at jeg har prøvet scandisk netop
når der meldes forkert fri størrelse.

Hvad jeg måske glemte at fortælle er, at min formodning er, at der
meldes forkert fri plads når der er brugt et bestemt antal bytes, f.eks.
når der er brugt 505Mb, 803Mb, 121Mb osv.. (tallene er kun eksempler og
ikke taget ud af virkeligheden).

Det gælder også, hvis man tager egenskaber på drevet i "denne computer"
og kikker på lagkage tegningen samt tallene ovenover. Hvis man lægger
"anvendt plads" sammen med "ledig plads" når man ikke op i nærheden af
"kapacitet" - men som sagt; det er periodisk og formodningen går på at
det er ved bestemte værdier af anvendt plads.

Mvh Peter