Colspan problem
Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-06-04 01:26

Hej derude..

Jeg er ved at få mit site til at validere, men jeg er stødt på en
fejl, som jeg ikke lige ved hvordan jeg skal løse. Fejlen:

Line 79, column 18: character "%" is not allowed in the value of
attribute "COLSPAN"

Koden som den melder fejl på:

style="background:url(http://www.webweaver.dk/billeder/toplinie.g
if)"></td>

Jeg ved godt hvad fejlen betyder, men jeg kan ikke finde nogle
andre måder at lave det på, som giver det samme resultat i
browseren og som samtidig validerer.

Jeg har prøvet lidt forskelligt uden held.

Jeg har prøvet at skrive:

style="background:url(http://www.webweaver.dk/billeder/toplinie.g
if)"></td>

eller

style="background:url(http://www.webweaver.dk/billeder/toplinie.g
if)" width="100%"></td>

eller

background:url(http://www.webweaver.dk/billeder/toplinie.gif)">
td>

Ingen af tingene virker.. Kan I hjælpe mig, til at finde ud af at
få lavet en kode som giver samme resultat og som samtidig
validerer?

Mange tak for hjælpen

Mvh. Lasse Jensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! =>
http://www.html.dk/tutorials

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-06-04 02:28

Lasse Jensen skrev:

>Line 79, column 18: character "%" is not allowed in the value of
>attribute "COLSPAN"

colspan bruges til at sammenlægge celler.

F.eks.
en tabel med en stor celle foroven og med to nedenunder:

øverste store celle
nederst celle 1
nederst celle 2

Så du skal altså skrive antallet af celler, der skal sammenlægges
og dertil kan ikke bruges %, men det antal celler, der skal
sammenlægges.
--
Knud

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-06-04 16:04

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Så du skal altså skrive antallet af celler, der skal sammenlægges
> og dertil kan ikke bruges %, men det antal celler, der skal

Ok, mange tak for svaret! Det lyder jo sådan set meget logisk!

Men kan du så sige mig hvordan jeg fortæller browseren at
baggrundsbilledet skal fylde skal fylde 100% i bredden?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-06-04 16:08

Lasse Jensen wrote:

> Ok, mange tak for svaret! Det lyder jo sådan set meget logisk!
>
> Men kan du så sige mig hvordan jeg fortæller browseren at
> baggrundsbilledet skal fylde skal fylde 100% i bredden?

Man kan ikke definere størrelsen på et baggrundsbillede.

Men hvis du bare indsætter billedet som baggrund, uden at definere placering
eller gentagelse, bliver baggrundsbilledet som standard indsat øverst til
venstre og gentaget mod højre samt nedad, indtil den til rådighed værende
plads er udfyldt.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Det er fordi det virker fint i IE, men i Mozilla kan man slet ikke se det.

Tak for responsen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-06-04 17:18

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> venstre og gentaget mod højre samt nedad, indtil den til rådighed værende

Ok, tak for hjælpen. Fik det til at virke

Men jeg må lige spørge. Understøtter Mozilla ikke det her:

style="background:url(http://www.webweaver.dk/billeder/toplinie.gif)">

> Det er fordi det virker fint i IE, men i Mozilla kan man slet ikke se
> det.

Det virker da godt nok i min Mozilla 1.6. Jeg får nogle fine sorte lodrette
streger.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-06-04 18:24

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-06-04 22:17

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det virker da godt nok i min Mozilla 1.6. Jeg får nogle fine sorte lodrette
> streger.

Hej Erik...

Jamen jeg kan kun sige du kigger der forkerte sted, fordi stregen skulle meget
gerne være lodret!

Jeg har taget et screenshot i IE, hvor det virker. Så kan du se, hvor stregen
skal være henne. http://www.lagring.1go.dk/streg.jpg

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-06-04 22:19

Lasse Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> gerne være lodret!
>
> Jeg har taget et screenshot i IE, hvor det virker. Så kan du se, hvor stregen

Jeg mente selvfølgelig at stregen meget gerne skulle være vandret! Hehe

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-06-04 22:24

Lasse Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Jeg mente selvfølgelig at stregen meget gerne skulle være vandret! Hehe

Jeg kludrer vidst gevaldigt i det lige nu! Her får I lige den rigtige adresse:
http://www.lagring.1go.dk/billeder/streg.jpg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-06-04 22:35

Lasse Jensen wrote:

> Jeg kludrer vidst gevaldigt i det lige nu! Her får I lige den rigtige
> adresse: http://www.lagring.1go.dk/billeder/streg.jpg

Havde du nu i stedet givet et link til den side, du viser et dump af, kunne
vi se nærmere på problemet i stedet for at skulle gætte på årsagen.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-06-04 22:31

Lasse Jensen wrote:

> Jeg mente selvfølgelig at stregen meget gerne skulle være vandret!
> Hehe

Det link, du gav i forrige indlæg, er dødt.

Det billede, du vil bruge som baggrund i tabelcellen, består af en række
sorte prikker. Men hvis du lægger en 1 px høj grafik ind som baggrund i en
tom celle, får du ikke noget at se. Sætter du derimod noget fyld ind i
cellen f.eks. &nbsp;, får cellen en højde svarende til en tekstlinje. Det
giver en masse lodrette sorte streger som baggrund.

Men hvis du i den 5 kolonner brede celle med omtalte baggrundsbillede
indlæser et usynligt 1 px højt billede, kan du få din punkterede vandette
linje frem:

style="background:url(http://www.webweaver.dk/billeder/toplinie.gif)">
src="usynlig.gif" width="1" height="1" alt=""></td>

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lasse Jensen

Dato : 16-06-04 02:32