Vasketøj gir mer luftfugt end udånding?
Fra : Bo Warming

Dato : 14-06-04 15:34

JP dd hævder at folk der tørrer tøj i boligen
(vaskemaskine i køkkenet fx) er i stor risiko for at få fugtskader.

Mon det er undersøgt om ikke udåndingsluftens fugt er et alvorligere
problem?

Og om evt ikke andre forhold end denne "forurening ved kilden" er årsag når
svampeskader opstår. Jeg tror tætte dobbeltvinduer er problemet

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Johan

Dato : 14-06-04 16:57

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
> JP dd hævder at folk der tørrer tøj i boligen
> (vaskemaskine i køkkenet fx) er i stor risiko for at få fugtskader.
>
> Mon det er undersøgt om ikke udåndingsluftens fugt er et alvorligere
> problem?

Meget interessant teori; meget. Men du kan jo selv foretage forsøget at tage
en maskinfuld tøj ud at tørre i din stue. Vej dig selv. Vej tøjet. Hæng
tøjet op. Undlad at indtage mad og drikke, og lad være med at gå på WC. Når
tøjet er helt tørt igen kan du så veje det, og veje dig selv. Vægttabet for
henholdsvis dig og dit vasketøj vil udelukkende stamme fra fordampning (fra
tøj, hud og lunger). Hvis du udelukkende vil teste for udåndingsluften, så
er det vigtigt, at du ikke laver noget, som kan få dig til at svede det
mindste. Dvs. sid helt stille i din sofa. At skrive indlæg til nyhedsgrupper
vil derfor ødelægge dit forsøg. Bare sid helt stille.
Jeg er ret sikker på, at du vil opdage, at tøjet afgiver mange liter, mens
du sikkert ikke engang når over 2. Så med mindre du skulle mene, at de
øvrige ubehagelige dampe, som måtte komme ud af din mund, skulle få huset
til at mugne hurtigere end vand, så tror jeg nu ikke din teori holder,
(spritånde kan måske endda konservere dit hus). Men måske en tandbørstning i
ny og næ ville hjælpe.

> Og om evt ikke andre forhold end denne "forurening ved kilden" er årsag
når
> svampeskader opstår. Jeg tror tætte dobbeltvinduer er problemet

Du har ganske ret i, at de moderne vinduer, som er lavet med henblik på at
holde på varmen, også er medvirkende til at holde fugten inde i huset. Hvis
du er for doven til at lufte ud 2 gange om dagen, eller hvis du insisterer
på at blive ved med at tørre dit tøj i stuen, så er dit helbred nok bedre
tjent med dine hyggelige, gamle, etlagsruder. Så se at få dem skiftet ud.

Mvh Johan

Fra : Bo Warming

Dato : 14-06-04 17:24

"Johan" <dsl130739@vip.cybercity.SLETTESdk> wrote in message
> [...]
> tjent med dine hyggelige, gamle, etlagsruder. Så se at få dem skiftet ud.

Forsøgene du foreslår har mange fejlkilder
Fysiologibøger har under homeostase oplysninger om vand i udåndingsluft pr
døgn
og jeg tror det er mere end hvad vores få skjorter o lign skal have
borttørret af vand når vaskemaskinen kører hveranden uge

Jeg tror at fugtskader kun kommer bag reoler og i hushjørner, hvor lav
temperatur/elendig ventilation

At skifte vinduer er dumt man kan lade stå på klem

Mon udluftning af en bolig med mættet fugtighed 2 gange pr døgn fjerner en
promille af fugten hvis den vedvarende kommer fra vasketøj eller udånding?

JP-journalisten vil bare lyde klog ved at ordonanere noget der ikke er
usandt og som lyder logisk. Han har ingen proportionssans.

Fra : news

Dato : 14-06-04 19:19

> usandt og som lyder logisk. Han har ingen proportionssans.

*Host* fra hvem var det lige den sætning kom fra ?..........................

[...]

åhhhh hvorfor tror du ikke lige at vaskemaskinen/tørretrumbler skulle være
medvirkende til fugtskader ? har da oplevet både hos mine forældre at
vinduerne dugger til, trods at der er god udsugning på tørretrumblerren..
det samme har jeg observeret andre steder... selv hos min bedste der har de
overstående maskiner stående i en øhhhhm alternativ isoleret(aviser fra
engang i 30´erne) udehus...

jeg vil da sige at JP har ramt lidt rigtigt der, for hvis folk ikke
forbygger over for alt den vandfortætning i rummet, så kan det da ikke
undgåes at der er en riciko over for fugtskader....

Hilsen TR

Fra : Bo Warming

Dato : 14-06-04 21:00

"news" <pbk3111@fjerndettepbk.dk> wrote in message

> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
> >

> *Host* fra hvem var det lige den sætning kom fra
?..........................

> [...]
> forbygger over for alt den vandfortætning i rummet, så kan det da ikke
> undgåes at der er en riciko over for fugtskader....

Tørretumblere er altid for mindst en stor husstand og placeret med udføring
af fugtig luft til det fri

JP er latterlig. Uvidenskabelig

Fra : news

Dato : 14-06-04 21:38

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message

<snip>
> Tørretumblere er altid for mindst en stor husstand og placeret med
udføring
> af fugtig luft til det fri
>
> JP er latterlig. Uvidenskabelig

Hmmm hvor kommer det videnskablige ind i dine artikler ?

1) hvem siger at tørretumbler kun er for store hustande ? kan du underbygge
dette påstand beviseligt ?

2) Hvordan vil du sikre dig at der ikke kommer noget ud i rummet maskinen
står i ? - tror du lågerne og alle pakningerne er harmetisk lukkede ?
hvorved der ikke vil komme en sivning til rummet.... og er de omtalte
udføringer udført perfekt ?

TR

Fra : Peter Weis

Dato : 14-06-04 21:44

"Johan" <dsl130739@vip.cybercity.SLETTESdk> wrote:

> Meget interessant teori; meget. Men du kan jo selv foretage
> forsøget at tage en maskinfuld tøj ud at tørre i din stue. Vej dig

Nu er det jo specifikt udåndingsluft Bo snakker om. Så for at
gennemføre forsøget bør Bo hænge vasketøj til tørre medens han sætter
sig og holder vejret.

mvh
Peter

Fra : Bo Bach Jensen

Dato : 14-06-04 22:26

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> wrote in message

> Nu er det jo specifikt udåndingsluft Bo snakker om. Så for at
> gennemføre forsøget bør Bo hænge vasketøj til tørre medens han sætter
> [...]

God ide .. MEGET god ide .. og hold det gerne længe bo :)

Mvh
Bachy

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-04 10:10

On 14 Jun 2004 20:43:42 GMT, Peter Weis <p.weis@email.dk.slet> wrote:

>Nu er det jo specifikt udåndingsluft Bo snakker om. Så for at
>gennemføre forsøget bør Bo hænge vasketøj til tørre medens han sætter
>sig og holder vejret.

Iflg. Fremskidsfolk er det ikke ret tit han vasker tøj. De sagde det
dog bare på en anden og mere direkte måde.

/Brian

Fra : Bo Warming

Dato : 17-06-04 07:19

"Brian B. Christensen" <Brian snabela brinch dot it> wrote in message

> Iflg. Fremskidsfolk er det ikke ret tit han vasker tøj. De sagde det
> dog bare på en anden og mere direkte måde.

Jeg vasker hverandenmånedligt, fordi jeg går meget nøgen indendørs og
udendørs og i årtier ikke har brugt sokker eller underbukser - kun shorts og
kortærmede skjorte og evt vindjakke, når jeg er sammen med folk.
Køber man rigeligt tøj, kan man vente længe før man er i bund og kan fylde
en vaskemaskine.

Kropslugt, som en enkelt fremskridtsmand skrev om, opstår fra lyske og især
armhuler,( når man har tøj på, så ventilation nedsættes), og ved små
fremskridtsmøder gad jeg ikke bade eller stryge en deodorantstift under
armen, før mødet, og da man ikke kunne modsige min Glistruplogik og man
havde brug for at kritisere et eller andet, så opdigtede kredsformanden lugt
som problem, hvilket jeg lækkede til EB for at komme i avisen.
Landsformanden for straks frem med meddelelse om at jeg var ekskluderet pga
min ÅBENHED overfor pressen vedr partisager og ikke pga lugt,
( som var påskud for at opstarte eksklusionssag.)
Da Fremskridtspartiet var stort i folketinget holdt vi _åbne_ gruppemøder -
der er jo ikke forfølgelse i Danmark, der berettiger hemmelighedskræmmeri af
typen "Den der bor skjult, bor godt"(Spinoza).

Har nogen fået varigt ondt i næsen pga human odeur? Hvorfor er dette emne
værd at skrive om? Fordi vi mobber afvigere helt som nazier mobbede jøder.

Fra : Johnny Andersen

Dato : 17-06-04 22:45

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> kortærmede skjorte og evt vindjakke, når jeg er sammen med folk.

Er glad for, at jeg bor RIGTIG langt fra dig. Tanken om dig nøgen giver mig
brækfornemelser
- Men måske er det sådan du har opdraget dine børn jvf. din tidliger tråd om
sex med børn......

/Johnny

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-04 08:23

"Johnny Andersen" <netsat_99@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> og
>
> Er glad for, at jeg bor RIGTIG langt fra dig. Tanken om dig nøgen giver

Der er høje hegn omkring min have, så dem der ser min naturlige fremtoning
er kun dem der sætter øjet mod sprækker i hegnet

> - Men måske er det sådan du har opdraget dine børn jvf. din tidliger tråd
om
> sex med børn......

At jeg tænker frit, har bidraget til,
at mine børns mor flyttede hjem til NordJylland, da de var 6 og 1½ år, -

- og som samkvemsfar, der kun har haft dem i ferierne, er mine muligheder
for at opdrage meget begrænsede.

Mine tanker om at pædofili FOREBYGGES BEDST ved ,
at forældre gør deres børn i stand til at sige nej - ved at børnene får
selvtillid - søger du at fordreje.

Stigningen i voldtægt og pædofili skyldes jo netop den hævn, du går ind for.
"Øje for øje gør verden blind" (Mahatma Gandhi).

Min dovenskab mht at have tøj på¨, er selvfølgelig noget, som _ikke_
inspirerer til efterlignelse hos børn, der er opdraget til gruppepres af
børneinstitutioner.Børn adlyder smagsdommer-moden.

Den forbindelse , du postulerer, kan du vist ikke forklare nærmere, for den
eksisterer ikke.

Marc Dutroux-dommen siges at være en lettelse i Belgien og udenfor Belgien,
påstår medierne. Selvfølgelig burde den belgiske børnemishandler straffes,
men ingen bør tro at fængslng sender signaler, der mindsker den
mikroskopiske risiko for, at sådant grotesk adfærd gentages.De mænd, der gør
sådan, er oftest sindsyge i gerningsøjeblikket og "ikke sig selv" -

- ligesom den italienske Totti, der spyttede på jorden i retning af Poiulsen
var, ifølge sin sexede kvindelige italienske forsvarsadvokat ikke var sig
selv.
( Her er sammenhængene anderledes overskuelige (og skuespilsagtige) og her
sendes signaler,
der nok skal ændre adfærden, når fodboldspillere provokerer hinanden.)

Fra : Brian Lund

Dato : 18-06-04 16:09

> [...]
gør
> sådan, er oftest sindsyge i gerningsøjeblikket og "ikke sig selv" -

Så Marc Dutroux var sindsyg i et års tid eller to - Men altså ikke
permanent?

Men nu er vi vist langt nok OT...

Brian

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-04 17:34

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> wrote in message
> Belgien,
> gør
>
> Så Marc Dutroux var sindsyg i et års tid eller to - Men altså ikke
> permanent?
>
> Men nu er vi vist langt nok OT...

Den grotesk sadistiske psykopat-agtige Dutroux, havde næppe psykose dvs
sindsyge.

Hans karakterafvigelse bør føre til livsvarigt fængsling - jeg tror den
handler om selvglad egoisme eller mindreværdsfølelse som der kompenseredes
for ved bestialsk adfærd. Altså noget med manglende hæmninger og empati.
Hvilket ikke er psykose.

Jeg tror ikke extrem-pædofile overgreb som dette, bliver færre ved at
straffe er hårde. Det er ukontrolable drivkræfter i afvigernes sind vi er
oppe imod, og jeg tror på overvågning og elektronisk gabestok på
internettet, således at selv pædofil-MISTÆNKTE bliver registreret åbent -
men med mulighed for at svare, så en arbejdsgiver kan vurdere om han tør
ansætte en berygtet afviger.

Selvom psykiatere behandler psykopati (karakterafvigelse med asocial mangel
på hæmninger) så regnes tilstanden IKKE for sindsyge. Læge-terminologi er
ofte ulogisk.

Tråden der startede med at være ontopic i alle 3 ng, er blevet OT i
dk.videnskab - men man bør ikke futte til kun to ng, for måske nogle i
dk.videnskab nu følger med.

Fra : Snuden

Dato : 16-06-04 19:25

On Mon, 14 Jun 2004 16:34:01 +0200, "Bo Warming"
<ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote:

>JP dd hævder at folk der tørrer tøj i boligen
>(vaskemaskine i køkkenet fx) er i stor risiko for at få fugtskader.

.... hvis der ikke luftes grundigt ud. Ikke om jeg fatter de gider
bruge spalteplads på det. Det er da indlysende.

>Mon det er undersøgt om ikke udåndingsluftens fugt er et alvorligere
>problem?

Du kan jo prøve. Der er allerede stillet forslag til forsøg du kan
udføre. Personligt synes jeg bedst om det hvor du er nødt til at holde
vejret til tøjet er tørt :D

>Og om evt ikke andre forhold end denne "forurening ved kilden" er årsag når
>svampeskader opstår. Jeg tror tætte dobbeltvinduer er problemet

Højst tvivlsomt. Jeg tørrer mit tøj på stativ i min lejlighed, da
vaskeriet i min boligblok har den mest ineffektive tørretumbler jeg
nogensinde har oplevet. Jeg kan tydeligt mærke indeklimaet blive
markant fugtigere når der hænger tøj og tørrer.

Men hvis du kun vasker en gang hver anden måned er problemet nok ikke
så stort som hvor du dog skal finde plads til det næste
syltetøjsglas.......
--
Snuden

Fra : Bo Warming

Dato : 17-06-04 07:06

"Snuden" <snudie@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Men hvis du kun vasker en gang hver anden måned er problemet nok ikke
> så stort som hvor du dog skal finde plads til det næste

Kontaineren, og når min kone hverandenmånedligt cirka slæber alle mine
skjorter og bukser til vaskomaten og jeg hænger dem op i stuerne til tørre,
mærker jeg ingen øget fugtighed - og skimmel er aldrig opstået i det rum,
hvor jeg tørrede tøj -
- altid kun i kolde hushjørner og bag reol, hvor tapet løsnede sig pga
kondensvand
Så jeg tror at JP gør som typiske sjuskende journalister - underholder med
en logisk og overbevisende sandhed, som slet ikke er den væsentlige, dvs de
vildleder.
Socialist-artiklen går ind for FÆLLES-vaskerier, som om det var dybt
asocialt mht råd- og skimmel-forebyggelse at man ikke tørrer lidt tøj i sit
hjem.
Da mine børn var små, lavede jeg svømmebassin i kælderen i en
murerpressening og holdt tyve badekarfulde vand oppe på 30 grader med en
industri-dyppekoger. Heller ikke det tog 1893-byggeriets trækonstruktioner
skade af, selvom en stupid arkitekt konstaterede fugtig pus opad bærende
bjælker. Alt er vildt overdimensioneret, og næppe een svampe-nedrivning har
været berettiget - men der skabes arbejde til håndværkere, fordi disse
despoter ønsker overbetalte job.
Oplysningstiden findes idag især i Silvan-selvhjælp, skrev bisp Jan
Lindhardt klogt i Information i forgårs.

Hvorfor kommer der rim i køleskab(på fryser),
når alle madvarer er hermetisk vandtæt forseglet - kan alt vand, der blir
rim, komme ind gennem utætte tætningslister?
Det hushjørne hos mig , der oftest har haft skimmelsvampe, har været i et
rum, hvor intet vand fordamper - så små mægder vand nok til lidt rim eller
svamp er noget man simpelthen ikke kan undgå, tror jeg.
Reklame for energibesparelse og lignende er oftest løgnagtig, for der er for
mange variable i vort komplicerede liv, til at de opstillede regnestykker
praktisk betydning.

Fra : Snuden

Dato : 17-06-04 18:55

On Thu, 17 Jun 2004 08:05:40 +0200, "Bo Warming"
<ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote:

>"Snuden" <snudie@hotmail.com> wrote in message

<snip>

>Så jeg tror at JP gør som typiske sjuskende journalister

Og jeg tror du er fuld af løgn, men sådan er der jo så meget.

<snip>
--
Snuden