Kort med retningsangivelse.?
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 13-06-04 19:47

Jeg søger et kort til at indstille min radio/TV antenne efter. (FM/VHF)
Dvs. jeg for at finde retningen mod senderen.

Jeg ved hvor senderen er placeret, (bynavn) og vil gerne vide til
hvilken position jeg skal dreje antennen.

Kan man finde kort på internet hvor det er muligt at få en retning
angivet udfra 2 adresser.? (I Danmark)

Alternativt:
Er der nogen her der kender links til beregning af retningen når man
kender koordinaterne for de 2 positioner.?

(Det kan laves i hånden, men det er lettere at få resultatet serveret.!)

Mvh. Jørgen

Fra : N. Foldager

Dato : 13-06-04 21:26

Hvad er de to koordinater?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : N. Foldager

Dato : 13-06-04 21:30

>Hvad er de to koordinater?

.... eller adresser?

Fra : Steen

Dato : 14-06-04 08:24

Jørgen Rasmussen wrote:

> [...]
> kender koordinaterne for de 2 positioner.?
>
> (Det kan laves i hånden, men det er lettere at få resultatet

Svenskeren Roger Hedin har lavet et lille, gratis program, GCMWin, som kan
tegne storcirkelkort på computeren. Hans hjemmeside ligger på
http://hem.passagen.se/sm3gsj/.

Det har jeg haft meget glæde af.

Mvh Steen

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 14-06-04 10:26

> Er der nogen her der kender links til beregning af retningen når man
> kender koordinaterne for de 2 positioner.?

Hvis du kan finde noget GPS software eller en der har en GPS modtager
skulle denne funktionalitet være indbygget.

Ellers, hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt, skulle du da kunne udtage en
retning med et ganske alm. kompas og et kort.

Har du aldrig været soldat

--
Martin Kaltoft

http://kaltoft.linux.dk/

Fra : Morten Frederiksen

Dato : 14-06-04 14:36

"Martin Kaltoft" <martin @ nos pam nitro.dk> wrote in message
> Ellers, hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt, skulle du da kunne udtage
en
> retning med et ganske alm. kompas og et kort.

Det skal nok lige bemærkes, at det skal være et vinkelbevarende kort
(Mercator-projektion) og at der eventuelt skal tages højde for misvisning
(forskellen mellem retvisende nordretning og magnetisk nordretning) når
retningen aflæses på kompasset. Men misvisningen er i Danmark i øjeblikket
kun omkring 1,5 grader, så det er muligvis ikke relevant i denne sammenhæng.

mvh
Morten Frederiksen

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-06-04 16:24

Scripsit "Morten Frederiksen" <mf@bogus.bogus>
> "Martin Kaltoft" <martin @ nos pam nitro.dk> wrote in message

> Det skal nok lige bemærkes, at det skal være et vinkelbevarende kort
> (Mercator-projektion)

Hvis man er så nøjeregnende (eller afstanden er så lang at det har
betydning), duer et Mercator-kort heller ikke. På sådan et svarer
rette linjer på kortet nemlig ikke til "rette linjer"
(storcirkelbuer/geodæter) i virkeligheden.

Ved de størrelser kort man har brug for til at finde den nærmeste
radiosender, bør forvrængningen dog ikke være et problem. Et
almindeligt topografisk kort i UTM-projektion bør give rigelig
nøjagtighed.

> og at der eventuelt skal tages højde for misvisning (forskellen
> mellem retvisende nordretning og magnetisk nordretning) når
> retningen aflæses på kompasset.

I praksis gøres det nok lettest ved at aflæse vinkelforskellen i
pejling mellem senderen og et kendt landmærke på kortet og så overføre
den forskel til virkeligheden med kompasset.

--
Henning Makholm "Monsieur, vous êtes fou."

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 14-06-04 22:33

Henning Makholm wrote:

> [...]
> rette linjer på kortet nemlig ikke til "rette linjer"
> (storcirkelbuer/geodæter) i virkeligheden.

Det er korrekt. Man skal have fat i et azimutalprojiceret kort der har
netop éns eget hus som centrum (tangentplanens røringspunkt). Det kan
fx være sådan et kort som Steen linker til.

I nogle lufthavne hænger der sådan et kort der har lufthavnen i centrum.

På adressen http://www.btinternet.com/~se16/js/mapproj.htm kan du anføre
din længde- og breddegrad og vælge en af de azimutale projektioner.

Naturligvis er det kun på afstande over nogle tusind kilometer at
Jordens krumning begynder at spille en stor rolle.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 15-06-04 19:17

Martin Kaltoft wrote:

> Hvis du kan finde noget GPS software eller en der har en GPS modtager
> skulle denne funktionalitet være indbygget.

Det har jeg ikke tænkt mig at købe for at indstille antennen.!

> Ellers, hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt, skulle du da kunne udtage en
> retning med et ganske alm. kompas og et kort.

Ja det kan jeg da.

Men det jeg søger er en internetside hvor jeg kan indtaste 2 positioner,
og få retningen mellem dem ud som resultat.
Det findes formoder jeg.

Jeg tænkte såmænd bare at det var et emne der hørte hjemme i gruppen.
Det er da trods alt lidt "videnskab".

Tak for kommentarerne.

Mvh. Jørgen

Fra : N. Foldager

Dato : 15-06-04 19:55

Jørgen Rasmussen:

>Men det jeg søger er en internetside hvor jeg kan indtaste 2 positioner,
>og få retningen mellem dem ud som resultat.
>Det findes formoder jeg.

Muligvis.

Du lød bare som om, du havde et aktuelt problem at få løst, og så
ville jeg bibringe dig resultatet, dersom du sendte mig de to
positioner eller adresser.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-06-04 14:59

Jørgen Rasmussen wrote:

> Men det jeg søger er en internetside hvor jeg kan indtaste 2 positioner,
> og få retningen mellem dem ud som resultat.
> Det findes formoder jeg.

Se her:
http://www.pangolin.co.nz/almanac/magvar.php

Du markerer et startpunkt og et slutpunkt på kortet. Dernæst får du en
kurve der viser den korteste kurve. I feltet "Great circle" står der så
hvilken retning du skal starte i (eller kigge imod).

Eksempel: Jeg klikker på Danmark som startpunkt og Tasmanien som slut-
punkt. Jeg får et tal omkring 80° i det omtalte felt. Det betyder at
for at komme den hurtigste vej mod Tasmanien fra Danmark skal man starte
i en retning mellem nordøst (45°) og øst (90°).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 18-06-04 19:45

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Se her:
> http://www.pangolin.co.nz/almanac/magvar.php

Interessant.! Tak for det.

Sjovt at se hvilke retninger f. eks. rutefly flyver i.

Men et hurtigt kik på siden viser at jeg ikke kan bruge det til en
sender der er 50 km væk.

Mvh. Jørgen

Fra : N. Foldager

Dato : 15-06-04 08:35

Det ser ud som om den oprindelige spørger er gået ?

Mvh

Niels Foldager

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 16-06-04 20:15

Jørgen Rasmussen wrote:

> Jeg søger et kort til at indstille min radio/TV antenne efter. (FM/VHF)
> Dvs. jeg for at finde retningen mod senderen.

jeg sendte et indlæg til gruppen d. 15/6. Det er ikke kommet frem i min
nyhedslæser 24 timer senere. (Tele2 nyhedsgruppe)

Det jeg skrev i kort form, er:

Jeg kan regne det ud udfra et kort, ja.

Men det jeg søgte er et internet link.

Mvh. Jørgen

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-06-04 15:10

Scripsit Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa>

> Det jeg skrev i kort form, er:
> Jeg kan regne det ud udfra et kort, ja.
> Men det jeg søgte er et internet link.

Det naturlige opfølgende spørgsmål er så Hvis du kan regne det ud
udfra et kort, hvorfor er du så forhippet på et "internetlink"?

--
Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 17-06-04 21:16

Henning Makholm wrote:

> Scripsit Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa>

> Det naturlige opfølgende spørgsmål er så Hvis du kan regne det ud
> udfra et kort, hvorfor er du så forhippet på et "internetlink"?

Det er lettere. Indtast positioner, og find vinklen mellem punktene.

Jeg _undrer_ mig stadig over at nogen ikke kan forstå hvorfor jeg kan
finde på at spørge.

Det _er_ da en simpel funktion som man kan have glæde af.? Ikke sandt.?

Ikke bare for at finde en sender, men også for sjov. At finde den rette
geografiske retning til X-købing.

I hvilken retning er Berlin, Rom, Chicago,.... osv. osv.

Eller er det bare mig der har fået en sær ide.??? Jeg tror det ikke.

Mvh. Jørgen

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-06-04 16:08

Scripsit Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa>

> Det er lettere. Indtast positioner, og find vinklen mellem punktene.

Nej, det er besværligere.

Hvis du skal indtaste positioner, er du nødt til at finde et kort frem
for at finde dem. Og når du så alligevel har kortet fremme, hvorfor så
ikke lige lægge en lineal hen over det og aflæse retningen?

Eller, hvis du ikke vil tegne på dit kort: Aflæs positionerne på
kortets kvadratnet - i stedet for geografiske koordinater, som også er
sværere at finde på de fleste kort. Indtast de fire koordinater på din
lommeregner (samme antal tasttryk som at taste dem ind på en webside),
træk dem fra hinanden, divider og tag arctangens. Læg 180 grader til
hvis du får det gale kvadrant, hvilket er let at vurdere i hovedet.
Regneoperationerne koster sandsynligvis færre tasttryk end det tager
at taste en URL ind i din browser.

--
Henning Makholm "Det er du nok fandens ene om at
mene. For det ligger i Australien!"