IR udstråling fra sort overflade.
Fra : //zlgge

Dato : 13-06-04 00:09

Hej ng.

Jeg har læst at Infrarøde stråler udstråles bedre fra en varm sort overflade
end en varm blank overflade - hvorfor det?

Og er der en bestemt slags sort der er bedre end andre sorte farver, f.eks.
en speciel maling?

Mvh
//zigge

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 13-06-04 07:36

//zlgge wrote:
> [...]
> end en varm blank overflade - hvorfor det?
>
> Og er der en bestemt slags sort der er bedre end andre sorte farver, f.eks.

Hej Zigge

Det kan godt være, at der en vis sammenhæng mellem at ting er sorte ved
synligt lys og "sort" ved langbølgede-IR (FIR) stråler. Men det er i
princippet en tilfældighed.

De gode solfangere har et ca. 1 mikrometer tykt nikkeloxyd lag på
metaloverfladen, men den er kun sort for synligt lys, for langbølget-IR
stråler reflekterer den! Dvs når synligt (og kortbølget-IR (MIR) lys)
fra solen laves om et eller andet sted i overfladen til langbølget-IR
stråler, så bliver de i solfangeelementet.

En radiator bør kunne afgive langbølget-IR, men dens synlige farve er
underordnet. Det der derimod er vigtigt er hvilken "farve" den har ved
langbølgede stråler - her bør den være "sort".

-

Synligt lys, kortbølget lys og langbølget stråling er alle
elektromagnetiske bølger, som igen består af fotoner.

Kig evt. her:

Elektromagnetisk spektrum:
http://da.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisk_spektrum

mvh/Glenn

-

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 13-06-04 07:39

Glenn Møller-Holst wrote:
> synligt lys og "sort" ved langbølgede-IR (FIR) stråler. Men det er i
> princippet en tilfældighed.
> stråler reflekterer den! Dvs når synligt (og kortbølget-IR (MIR) lys)

Rettelse:

langbølgede-IR stråler = MIR
kortbølgede-IR stråler = NIR

mvh/Glenn

-

Fra : Anders E. Andersen

Dato : 13-06-04 14:25

Glenn Møller-Holst wrote:

> langbølgede-IR stråler = MIR

Og hvad skulle MIR så stå for?

På engelsk er FIR korrekt for langbølget IR stråling. Det står for Far
Infrared, og virker faktisk ok på dansk også "Fjern(e) Infrarød".

> kortbølgede-IR stråler = NIR

Yep. Nær eller Near Infrared.

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-06-04 14:33

"Anders E. Andersen" <andersa@fys.ku.dk> skrev i en meddelelse news:AzYyc.13090$Vf.654407@news000.worldonline.dk...

> Og hvad skulle MIR så stå for?

Medium

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 13-06-04 15:04

Glenn Møller-Holst wrote:

> Det kan godt være, at der en vis sammenhæng mellem at ting er sorte ved
> synligt lys og "sort" ved langbølgede-IR (FIR) stråler. Men det er i
> princippet en tilfældighed.

Ja.

> [...]
> underordnet. Det der derimod er vigtigt er hvilken "farve" den har ved
> langbølgede stråler - her bør den være "sort".

Hvorfor egentlig?

Jeg véd godt at det er simplest at beskrive udstrålingen fra et sort
legeme (ja, et »absolut sort« ét) rent teoretisk. Men til en praktisk
radiator er det vel ikke noget problem at den også kan reflektere IR?
Eller hvad?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 13-06-04 17:19

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> [...]
> legeme (ja, et »absolut sort« ét) rent teoretisk. Men til en praktisk
> radiator er det vel ikke noget problem at den også kan reflektere IR?

Hej Jeppe

Hvis en varme-"radiator" med cirkulerende vand reflekterer
langbølget-IR, betyder det, at den har en dårlig kobling til luften.

Det udmønter sig i, at den er en dårlig radiator og den skal derfor være
stor for at kunne overføre en vis effekt i watt.

En radiator, som har en god kobling til luften, behøver ikke at være
stor og kan nøjes med vand med en lavere temperatur. Desuden kan
vandmængden per tidsenhed være lavere.

-

Der findes *ovne*, hvor det er vigtigt, at de er godt isolerede for at
få en effektiv forbrænding - finske masseovne - stenovne (finnish
masonary stove). Desuden anvendes den store stenmasse som varmelager.

mvh/Glenn

-