hverdags "fødevarer" til køle
Fra : Kim Schulz

Dato : 09-06-04 12:47

hejsa
jeg sad lige og tale med en kammerat om det mon var muligt at finde
normale dagligvarer som ved blanding kunne skabe en nedkølende reaktion.
F.eks. syren i cola blandet med noget andet.
Jeg har ingen ide om hvad der normalt skal til for at skabe en sådan
reaktion, så nogen der kan belyse dette kort for mig og evt. komme med
forslag hvis det overhovedet er muligt.

--
Kim Schulz | Stop Software patents before it is too late!
Geek by nature |

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 09-06-04 15:00

Kim Schulz wrote:

> jeg sad lige og tale med en kammerat om det mon var muligt at finde
> normale dagligvarer som ved blanding kunne skabe en nedkølende reaktion.

Hvad med knust is og almindeligt salt?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Flare

Dato : 09-06-04 22:25

> Hvad med knust is og almindeligt salt?

Vil også sige at det er det bedste bud. Du skulle gerne kunne få en -30
grader ud af det

Anders

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-06-04 17:28

Flare wrote:

> Vil også sige at det er det bedste bud. Du skulle gerne kunne få en -30
> grader ud af det

Det har jeg ikke hørt om. Hvad er årsagen til temperaturfaldet?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-06-04 17:45

Martin Jørgensen skrev:

>Det har jeg ikke hørt om.

Underligt. Det burde være behandlet i fysik i folkeskolen.

>Hvad er årsagen til temperaturfaldet?

Vand fryser ved 0 grader. Saltvand (af den rette koncentration)
fryser ved -30 grader.

Tager man nu is af vand og blander med salt, 'tvinger' man det
til at smelte fordi det ikke kan være frosset ved isens
temperatur. Smeltningen forbruger varme som tages fra
omgivelserne. Derfor falder temperaturen.

Dette fænomen udnyttes ved saltning af vejene (har du heller ikke
hørt om det?) hvorved man godt nok smelter isen, men man sænker
altså også temperaturen drastisk, og derfor sprænges der huller i
asfalten - flere end ellers.

--
Bertel

Fra : Kurt Lund

Dato : 11-06-04 12:10

Bertel Lund Hansen skrev:

> Underligt. Det burde være behandlet i fysik i folkeskolen.

Fra min egen folkeskoletid i 60'erne erindrer jeg urolige elementer, der
forstyrrer undervisningen nok til at inkompetente lærere (ikke fagligt)
ikke kunne overholde læseplanen. Måske en årsag?

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-06-04 12:34

Kurt Lund skrev:

>Fra min egen folkeskoletid i 60'erne erindrer jeg urolige elementer, der
>forstyrrer undervisningen nok til at inkompetente lærere (ikke fagligt)
>ikke kunne overholde læseplanen. Måske en årsag?

Ja. En anden kunne være at Martin mente det bogstaveligt når han
sagde at han ikke havde hørt det. Det er jo ikke det samme som at
det ikke er blevet ham forklaret.

Men nu har vi vist mobbet ham nok.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-06-04 14:52

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> temperatur. Smeltningen forbruger varme som tages fra
> omgivelserne. Derfor falder temperaturen.

Ja, det er helt rigtigt.

Det man bør bide mærke i, er at smeltevarmen for fx 1 kg is er en
meget stor energi i forhold til hvor meget energi der skal til at
varme 1 kg (enten fersk eller salt) vand op med 1 °C.

Det er af samme grund at 10 g is ved 0 °C kan køle en lunken drink
ganske meget ned, hvorimod 10 g flydende vand ved 0 °C næsten ikke
afkøler den samme lunkne drink.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-06-04 20:54

Bertel Lund Hansen wrote:

> Underligt. Det burde være behandlet i fysik i folkeskolen.
-snip-

> [...]
> hørt om det?) hvorved man godt nok smelter isen, men man sænker
> altså også temperaturen drastisk, og derfor sprænges der huller i

NÅÅååh, jo... Det har jeg hørt om i folkeskolen

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Søren 35 - Ølstykke

Dato : 09-06-04 15:54