Marineblå?
Fra : Anders

Dato : 08-06-04 19:01

Mon dette er on topic....?

Hvad er MarineBlå? Ifølge http://www.ajeriksen.dk/Default.asp?Id=475 er det
mørkeblå, men så vidt jeg husker er marineblå en lys blå.. Det synes jeg,
jeg har set flere gange, fx
http://www.ark-plas.com/products/color_chart.asp?color=085... Men har
marinen måske en anden farve i USA ?

Hilsen Anders

Fra : DM

Dato : 08-06-04 19:19

Anders wrote:
> [...]
>
> Hvad er MarineBlå? Ifølge http://www.ajeriksen.dk/Default.asp?Id=475
> er det mørkeblå, men så vidt jeg husker er marineblå en lys blå.. Det

Ahhh på samme side er der jo en Navy Blue som ligner Marine blå som jeg
husker den.

/DM

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 09-06-04 06:48

Anders wrote:
> [...]
> mørkeblå, men så vidt jeg husker er marineblå en lys blå.. Det synes jeg,

Hej Anders

Kig på denne adresse:

http://www.ebook2u.com/articles/color-code.shtml

Jeg tror at den lyseblå du mener er akvamarin.

Marinblå er en mørkeblå nuance.

mvh

Glenn

-

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 09-06-04 06:57

Anders wrote:

Iøvrigt har marine flere betydninger på både dansk og engelsk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Marine

Marine kan også betyde noget, som er havrelateret. Heraf sikkert
akvamarin (vand-hav? hav-vand?)

mvh/Glenn

-

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 09-06-04 11:10

Glenn Møller-Holst wrote:

> Marine kan også betyde noget, som er havrelateret. Heraf sikkert
> akvamarin (vand-hav? hav-vand?)

På dansk er der adjektivet »marin« der betegner noget der vedrører
havet. For eksempel kan et maleri med et marint motiv være et maleri
der viser fisk og andre havdyr.

diskussion er vist ikke så (natur)videnskabelig ...

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)