Tvillingeprimtalsformodningen er måske bev~
Fra : Jes Hansen

Dato : 08-06-04 16:51

Jeg har lige set dette: http://uk.arxiv.org/abs/math.NT/0405509.

Linket er til et påstået bevis af Richard Arenstorf (prof. emeritus,
Vanderbilt University). Jeg spurgte mig lidt for, og han er IKKE en
crackpot.

For de uindviede, så er tvillingeprimtalsformodningen den, at der er
uendelig mange primtalspar (p,p+2) hvor både p og p+2 er primtal, fx (2,3)
og (11,13).

---
Med venlig hilsen
Jes Hansen

Fra : Torkel Franzen

Dato : 08-06-04 16:54

"Jes Hansen" <snyde@mail.dk> writes:

> Linket er til et påstået bevis af Richard Arenstorf (prof. emeritus,
> Vanderbilt University). Jeg spurgte mig lidt for, og han er IKKE en
> crackpot.

Enligt senare inlägg i sci.math har man hittat ett fel i beviset som
inte på något uppenbart sätt kan fixas.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 08-06-04 17:02

Jes Hansen wrote:

> Linket er til et påstået bevis af Richard Arenstorf (prof. emeritus,
> Vanderbilt University). Jeg spurgte mig lidt for, og han er IKKE en
> crackpot.

Dette mulige bevis blev også omtalt tidligere her i dk.videnskab, se:

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Spangkuk

Dato : 08-06-04 17:32

"Jes Hansen" <snyde@mail.dk> skrev

> For de uindviede, så er tvillingeprimtalsformodningen den, at der er
> uendelig mange primtalspar (p,p+2) hvor både p og p+2 er primtal, fx (2,3)
> og (11,13).

Okey,- her er så et spørgsmål fra en af de uindviede, så det kan
måske virke åbentlyst dumt.:

Hvad kan man bruge den efterhånden meget omtalte
opdagelse til ?

Spang

Fra : Martin Kristensen

Dato : 08-06-04 17:42

"Jes Hansen" <snyde@mail.dk> wrote in message

> For de uindviede, så er tvillingeprimtalsformodningen den, at der er
> uendelig mange primtalspar (p,p+2) hvor både p og p+2 er primtal, fx
(2,3)
> og (11,13).

Er 2+2=3?

--
Venlig hilsen
Martin Kristensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-06-04 18:04

"Martin Kristensen" <xczxc@xczxczxc.dk> skrev i en meddelelse news:40c5eba9$0$3054$14726298@news.sunsite.dk...
> "Jes Hansen" <snyde@mail.dk> wrote in message

> (2,3)
>
> Er 2+2=3?

Nej, her ses de 19 første par (og nummeret på det første):
2 3 5
3 5 7
5 11 13
7 17 19
10 29 31
13 41 43
17 59 61
20 71 73

Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 08-06-04 19:07

Martin Larsen wrote:

> Nej, her ses de 19 første par (og nummeret på det første):
> 2 3 5
> 3 5 7
> 5 11 13
>[...]

Og så er (3,5) endda lidt specielt derved at den ene »tvilling« også
optræder i det næste par. For alle andre primtalstvillinger gælder der
helt oplagt at de er af typen (6k-1,6k+1).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-06-04 20:11

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:40C6003B.7F122304@jeppesn.dk...

> For alle andre primtalstvillinger gælder der
> helt oplagt at de er af typen (6k-1,6k+1).

Ja, jeg tænkte også på om der kunne forekomme 2 påfølgende
tvillinger (i et millisekund), men det kan der jo ikke, for så
ville 3 gå op.

Mvh
Martin

Fra : Anders Nygaard

Dato : 09-06-04 21:50

Martin Larsen wrote:
> [...]her ses de 19 første par (og nummeret på det første):
> [...]

Hvad er det for tal, du skriver i første kolonne?

Anders.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-06-04 20:44

Anders Nygaard skrev:

>Hvad er det for tal, du skriver i første kolonne?

Nummeret på det første primtal i hvert par.

--
Bertel

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 08-06-04 19:50

In <ca4n8j$k6s$1@news.cybercity.dk> "Jes Hansen" <snyde@mail.dk> writes:

> [...]

>For de uindviede, så er tvillingeprimtalsformodningen den, at der er
>uendelig mange primtalspar (p,p+2) hvor både p og p+2 er primtal, fx (2,3)

(2,3) er da ikke et tvillingeprimtalspar.

/Martin

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 08-06-04 19:52

> [...]

>For de uindviede, så er tvillingeprimtalsformodningen den, at der er
>uendelig mange primtalspar (p,p+2) hvor både p og p+2 er primtal, fx (2,3)

Saa er der kun tilbage af vise noget om de dobbelttvllingepar saasom
16061,16063,16067,16069

Mvh
Martin

Fra : Jes Hansen

Dato : 09-06-04 07:58

Der viste sig at være en alvorlig fejl i beviset (lemma 8), og artiklen er
nu trukket tilbage.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-06-04 21:46

Jes Hansen wrote:

> Der viste sig at være en alvorlig fejl i beviset (lemma 8), og artiklen er
> nu trukket tilbage.

Weisstein skriver nu også herom:
http://mathworld.wolfram.com/news/2004-06-09/twinprimes/

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)