Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalfoto beviser på ophavsret?
Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-06-04 18:57

Inspireret af den forrige tråd, er jeg kommet til at tænke på
følgende:

Hvordan kan man egentlig sikre sig, at man kan bevise, at man har
ophavsretten til et digitalfoto?

Jeg formoder, at det er forholdsvis nemt at ændre i Exif- eller
metadata, så de er nok ikke meget bevendt. Samtidig kræver det jo
også, at man har alle sine originalbilleder, akkurat som de var, da de
kom ud af kameraet..

Og hvor mange har det? Ofte kører men dem igennem et fotoprogram og
beksærer lidt her og der, og alligevel er det ikke et endegyldigt
bevis?

Så hvad kan man gøre, det kan jo hurtigt blive påstand mod påstand?

Er der en eller anden form for verificeringsprogram eller firma, som
på en eller anden måde kan registrere eller mærke et digitalt foto?

Claus

Fra : Lars - 8210

Dato : 14-06-04 19:02

Claus Tersgov wrote:
> [...]
>
> Er der en eller anden form for verificeringsprogram eller firma, som
> på en eller anden måde kan registrere eller mærke et digitalt foto?

Hej Claus

http://www.bildschutz.de/

http://www.digimarc.com/

--
Med venlig hilsen / Best Regards / Gruß
Lars

Besøg min Foto-links / Visit my Photo-links /
Besuchen Sie meine Foto-links:
http://www.fotolinks.dk or http://www.photolinks.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-06-04 19:11

Claus Tersgov wrote:
> Inspireret af den forrige tråd, er jeg kommet til at tænke på
> følgende:
> Hvordan kan man egentlig sikre sig, at man kan bevise, at man har
> ophavsretten til et digitalfoto?

Måske er det nok at bevise at man besidder RAW-filen det er bygget
ud af ?

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Alex Jensen

Dato : 14-06-04 20:08

Hvis man aldrig offentliggør i fuld opløsning, har man altid
et rimeligt bevis at trække frem. Det er svært for misbrugeren
at lave mere opløsning på billedet end på dit originalfoto ;)

Mvh Alex

Fra : Ulf Pedersen

Dato : 14-06-04 20:58

On Mon, 14 Jun 2004 21:07:47 +0200, "Alex Jensen" <news@offline.dk>
wrote:

>Hvis man aldrig offentliggør i fuld opløsning, har man altid
>et rimeligt bevis at trække frem. Det er svært for misbrugeren
>at lave mere opløsning på billedet end på dit originalfoto ;)

+ at man sikkert har flere billeder i en serie, hvor man så har valgt
at lave en 800x600 til sin webside
--

Mvh. Ulf Pedersen
http://www.digifoto-nord.dk/ - min legeplads

http://www.betterphoto.com/sites4photogs/dynoMG.asp?memberID=51318

Fra : pwa

Dato : 14-06-04 21:57

> [...]
>
> Er der en eller anden form for verificeringsprogram eller firma, som
> på en eller anden måde kan registrere eller mærke et digitalt foto?

På alle mine offentligjorte billeder bliver indlagt et "vandmærke"
(watermark)
så er de uanvendelige, hvis nogen får lyster til noget uautoriseret.
ønsker nogen bruge det pågældende billede, kan de få et uden vandmærke..

v/h pwa

Fra : Simon Nielsen

Dato : 14-06-04 22:58

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> [...]
>
> Og hvor mange har det? Ofte kører men dem igennem et fotoprogram og
> beksærer lidt her og der, og alligevel er det ikke et endegyldigt

Jeg har altid original billederne liggende og med den exif info kameraet har
give billedet.

> Så hvad kan man gøre, det kan jo hurtigt blive påstand mod påstand?
>
> Er der en eller anden form for verificeringsprogram eller firma, som
> på en eller anden måde kan registrere eller mærke et digitalt foto?

Jeg bruger et program der hedder photomark til at smide en "copyright Simon
Nielsen" på billedet men det er stdigvæk ikke det endegyldige bevis, men jeg
laver en liste hver gang jeg har fotograferet med hvad jeg har taget
billeder af og gemmer den på computeren, jeg har efterhånden en rimelig lang
liste som jeg udprinter en gang imellem sammen med billederne, så jeg mener
jeg er rimeligt godt dækket ind.

> Claus

Mvh
Simon