Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad skal man kikke efter når man køber di~
Fra : Thomas

Dato : 14-06-04 12:14

Hejsa NG

jeg skal til at købe mig et digital kamara.
men hvad skal man kikke efter ??
oplsøning eller pixel / zoom ??

hvad er godt.

jeg skal bruge det til når jeg er på ferie
og elsker at tage billeder af dyr, vi bor kanon godt lidt ude på landet så
der er altid flotte dyr man kan tage billeder af.

men hvad skal man gå efter, mærke / model og pris

håber at i kan hjælpe mig

Thomas

Fra : Simon Nielsen

Dato : 14-06-04 13:10

"Thomas" <Twp@twp.dk> wrote in message
> Hejsa NG
>
> jeg skal til at købe mig et digital kamara.
> men hvad skal man kikke efter ??
> oplsøning eller pixel / zoom ??

Jeg mener selv at man ikke behøver mere end 4 el. 6 MP det er en god
størrelse, både at kigge på og også at arbejde med bagefter da billedet er
forholdsvis stort.

En god zoom er altid at foretrække men der skal også være en god
lysgennemgang og en stor blændeåbning.

> [...]
> der er altid flotte dyr man kan tage billeder af.
>
> men hvad skal man gå efter, mærke / model og pris

Jeg har haft gode erfaringer med Canon og Nikon, men både olympus, fuji,
sony og mange andre kameraer er også gode. Men det bedste får du ved at købe
et DSLR (Digital Spejlrefleks) f.eks. Nikon D70 eller Canon EOS 300D dertil
kan man så helt selv vælge det objektiv med en god lysgennemgang og en
kraftig zoom, det med digital zoom skal man ikke lade sig nare af, det
eneste det gør er at tage et udklip af billedet og forstøre det op ligesom
man kan gøre på computeren selv bagefter

Et kamera til omkring 4000 som jeg selv har leget lidt med og syntes er
fantastisk til prisen og med en god zoom er et Canon Powershot S1 IS.

> håber at i kan hjælpe mig

Håber det her hjalp dig

> Thomas

Mvh
Simon

Fra : Kasper

Dato : 14-06-04 16:31

Objektivet er lige så vigtigt som antallet af pixels - derfor køb et kendt
mærke (canon, nikon, pentax eller sony). DSLR er allerede nævnt - og giver
de bedste billeder. Disse mangler dog sjove funktioner som video med lyd.
Af mere kompakte digicams som er yderst velanmeldt kan nævnes canon canon
IXUS 400/500, canon A70/A80, canon s60, nikon 5200, sony W1.

Happy hunting
Kasper

Fra : Christian Grüner

Dato : 15-06-04 00:44

Kasper wrote:

> [...]
> Af mere kompakte digicams som er yderst velanmeldt kan nævnes canon canon
> IXUS 400/500, canon A70/A80, canon s60, nikon 5200, sony W1.

Personligt synes jeg sony laver alt for emget støj i billederne. Du
glemmer mærker som olympus og minolta :)

/Christian

Fra : Jens

Dato : 14-06-04 17:34

Hej Thomas

Mit bud vil være et Panasonic DMC FZ10 med 12 gange optisk zoom og
billedstabilisering. Leica objektivet tegner rigtigt godt og der er stor
lysgennemgang. Det er godt nok ikke et DSLR, but close. Jeg skal da indrømme
at jeg har adskilligt analogt fotoudstyr med diverse objektiver, så man må
sig forbarme, det er ved igrunden også derfor de fleste skifter til digital.
Altså for at være fri for at slæbe alle disse linser med på ferie og andre
ture - eller hvad?
Prisen for Panasonicen inkl. fragt m.m. blev knap 4300,-kr. eller mindre end
en god blitz koster, hvis den hedder Nikon

--
M.V.H.

Jens

Fjern "no_spam." ved mail.

Fra : Christian Grüner

Dato : 15-06-04 00:51

Jens wrote:

> [...]
> Prisen for Panasonicen inkl. fragt m.m. blev knap 4300,-kr. eller mindre end
> en god blitz koster, hvis den hedder Nikon

Tror ikke det er derfor det er derfor, folk skifter, digitalt er
simpelthen nemmere og billigere.
Tror det er langt de færreste der rent har haft slr i de analoge tider.
Og folk skifter da også til dslr. Har selv idag købt et D70 18-70 mm med
tilhørende sb-600, og ja jeg har også tænkt mig at købe nogle flere
linser... Og jeg kom fra et mindre kamera (Nikon CP880 og CP5700).
Omvendt kan man så sige at jeg, og andre der fotograferer med dslr, ikke
er den typiske bruger..

/Christian

Fra : Jens

Dato : 15-06-04 15:47

> [...]
> linser... Og jeg kom fra et mindre kamera (Nikon CP880 og CP5700).
> Omvendt kan man så sige at jeg, og andre der fotograferer med dslr, ikke

Ja, det er da korrekt, at det er nemmere og billigere, og som du selv
skriver er du nok ikke den typiske bruger. Netop derfor anbefalede jeg
Panasonic´en, primært på grund af den store zoom som frigør en for at slæbe
rundt på ekstra linser. Her er selvfølgelig tænkt på den mere traditionelle
bruger til allround billeder.

--
M.V.H.

Jens