Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billede med spejltele
Fra : HKJ

Dato : 13-06-04 17:51

Efter den snak der lige har været om spejlteler, fandt jeg min frem og tog
den med i zoo.

En fugl:
http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_5697.jpg

og en tiger:
http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_5707.jpg

Billederne er ubeskåret.

Spejltelen er på 500mm F8 og selvfølgelig mistede jeg alt automatik på D70.

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 13-06-04 18:16

> Efter den snak der lige har været om spejlteler, fandt jeg min frem og tog
> den med i zoo.
> Spejltelen er på 500mm F8 og selvfølgelig mistede jeg alt automatik på
> D70.

De ser udmærkede ud, den største ulempe ser det ud til er den ringe
dybdeskarphed, tigeren er skarp i hovedet, mens kroppen er uskarp. Men der
er nok ikke mange alternativer i samme prisklasse hvis man vil ud på 500mm.
Men dine billeder viser da at spejltelerne sagtens /kan/ tegne skarpt,
tigeren ser fin ud, hvorimod fuglen ser noget uskarp ud i mine øjne, jeg er
dog klar over at det ikke er let med manuel fokus på 500mm.

Er billederne taget håndholdt?

--
Martin Kaltoft

http://kaltoft.linux.dk/

Fra : HKJ

Dato : 13-06-04 18:24

"Martin Kaltoft" <martin @ nos pam nitro.dk> wrote in message

> [...]
er
> dog klar over at det ikke er let med manuel fokus på 500mm.

Om uskarpheden kommer fra focus eller rystelser, kan jeg ikke rigtig
beslutte mig for.

> Er billederne taget håndholdt?

Jeps.

Fra : HKJ

Dato : 13-06-04 18:53

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message
> Efter den snak der lige har været om spejlteler, fandt jeg min frem og tog
> den med i zoo.

En giraf:
http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_5546.jpg

Her syntes jeg baggrunden er MEGET generende.

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 13-06-04 19:15

> En giraf:
> http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_5546.jpg
>
> Her syntes jeg baggrunden er MEGET generende.

Enig, men disse ringe er det jo ganske simpelt at fjerne i photoshop, der
skal ikke mere end et par minutters arbejde til at gøre det til et rigtig
godt billede, ift. hvad sådan et objektiv koster...

--
Martin Kaltoft

http://kaltoft.linux.dk/

Fra : HKJ

Dato : 13-06-04 19:24

> Enig, men disse ringe er det jo ganske simpelt at fjerne i photoshop, der
> skal ikke mere end et par minutters arbejde til at gøre det til et rigtig
> godt billede, ift. hvad sådan et objektiv koster...

Nu har jeg ikke Photoshop og ved heller ikke hvordan jeg skulle gøre.

Men i zoo kan du nu sagtens komme tæt på giraffen:
http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_3749.jpg

Det er taget med min 300mm indstillet til 155mm.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-06-04 19:51

"HKJ"

> Men i zoo kan du nu sagtens komme tæt på giraffen:
> http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_3749.jpg
>
> Det er taget med min 300mm indstillet til 155mm.

Det er til at blive helt skeløjet af at kigge på ) Flot!-max-

Fra : HKJ

Dato : 13-06-04 19:57

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> Det er til at blive helt skeløjet af at kigge på ) Flot!-max-

Tak. Som altid, gælder det om at være på det rigtige sted på det rigtige
tidspunkt. Jeg fik faktisk en hel serie af gode giraf portrætter.

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 13-06-04 20:18

> Men i zoo kan du nu sagtens komme tæt på giraffen:
> http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_3749.jpg
>
> Det er taget med min 300mm indstillet til 155mm.

Heh, den ser f..... sjov ud

--
Martin Kaltoft

http://kaltoft.linux.dk/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-06-04 19:51

> "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message
>
> En giraf:
> http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_5546.jpg
>
> Her syntes jeg baggrunden er MEGET generende.

Dette er IMHO /problemét/ med spejlteler - de besynderlige mønstre, der
dannes uden for dybdeskarphedsområdet. I dette tilfælde er det dog ganske
enkelt at afmaske det og så give baggrunden en gang blur i photoshop eller.
lign.

vh

--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-06-04 19:49

"Jan Bøgh"

> [...]
> enkelt at afmaske det og så give baggrunden en gang blur i photoshop eller.

Det der med at lave blur i baggrunden er ikke så lige til, syns jeg,
du har måske et godt trix du kan dele.. Det er aldrig lykkedes mig
at lave det ordentligt.. -max-

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-06-04 14:30

> Det der med at lave blur i baggrunden er ikke så lige til, syns jeg,
> du har måske et godt trix du kan dele.. Det er aldrig lykkedes mig
> at lave det ordentligt.. -max-

Nu er det jo svært at vide, hvor skrappe dine kriterier er, men det har
taget mig vel 5 minutter at maske og bruge en gang gausisk sløring her:

http://jan.boegh.net/ad_hoc/ad_hoc.htm

Medlidt mere sløring i kanten og lidt mere omhyggelighed ved næsetippen,
synes jeg det er nogenlunde fornuftigt.

vh

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-06-04 14:38

"Jan Bøgh"
> [...]
>
> http://jan.boegh.net/ad_hoc/ad_hoc.htm
>
> Medlidt mere sløring i kanten og lidt mere omhyggelighed ved næsetippen,

Det er bare skide flot..!
Jeg ville have kopieret den markerede baggrund til et nyt lag
og lavet gaussisk filter, så man undgår den lille halo, men det
ser jo flot ud sådan er.. Tak for det..! )-max-

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-06-04 15:04

> Jeg ville have kopieret den markerede baggrund til et nyt lag
> og lavet gaussisk filter, så man undgår den lille halo, men det

Eller man kunne smække en helt ny baggrund på. Jeg kunne ikke nære mig, så
giraffen har lige været på udflugt til klitterne ved Skagen

vh
Jan

Fra : Ole Helms

Dato : 13-06-04 23:46

On Sun, 13 Jun 2004 19:53:06 +0200, "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev:

>En giraf:
>http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_5546.jpg
>
>Her syntes jeg baggrunden er MEGET generende.

Jo, det synes jeg også.
Men bemærk hvor fint tegnet dine hvide cirkler fremtræder; en
veldefineret spredningskreds. Det betyder vel, at din optik tegner
meget fint i focalplanet?
- Og det bestemt et stort plus!

--
Venligst
Ole Helms

Fra : A. Einstein

Dato : 13-06-04 20:06

> [...]
>
> Billederne er ubeskåret.
>
> Spejltelen er på 500mm F8 og selvfølgelig mistede jeg alt automatik på

Meget flot! DAMN!!!! .
Hvor meget kostet det for sådan en 500mm?:D.
Husk tre fodet næste gang hehe :). Men de er meget flot. Jeg kan godt lide
tigeren:).
Baggrunden af giraf billedet kan godt være lidt generende men sammetidligt
giver den billedet noget ekstra flair :). Så det kommer nok an på hvordan
man gerne vil se billedet :).

Fra : HKJ

Dato : 13-06-04 19:08

"A. Einstein"
<*dairy**milk*_hairy_*_einstein@_*nospamza*_yaho****o*_.*NEIN2SPAMZA*com*yea
s_.co_*.uk*> wrote in message

> Meget flot! DAMN!!!! .

Det eneste billede jeg syntes nogelunde om er tigeren, men efter snakken om
spejlteler, syntes jeg det var sjovt at vise nogle billeder fra en. At de så
ikke blev helt vellykket, er der ikke noget at gøre ved.

> Hvor meget kostet det for sådan en 500mm?:D.

Ved jeg ikke, min er købt brugt for måske 15 år siden.

> Husk tre fodet næste gang hehe :). Men de er meget flot. Jeg kan godt lide
> tigeren:).

Jeg er ikke meget for at slæbe på et stativ. Hvis jeg tager den med igen,
prøver jeg nok med lidt højere iso, så lukkertiden kommer op omkring 1/1000
sek.

> Baggrunden af giraf billedet kan godt være lidt generende men sammetidligt
> giver den billedet noget ekstra flair :). Så det kommer nok an på hvordan
> man gerne vil se billedet :).

Jeg kan ikke lide de ringe i træerne (og jeg kan forøvrigt heller ikke lide
den gren foran giraffen)! Sommetider kan de se ok ud, men her syntes jeg de
er for forstyrende.

Fra : A. Einstein

Dato : 13-06-04 23:19

> [...]

lide
> den gren foran giraffen)! Sommetider kan de se ok ud, men her syntes jeg

Tja, jeg ved hvad du mener. Men måske kan du prøvet at ændre baggrunden lidt
i en program, dvs. få baggrunden til at se lidt mere lys ud, da farverne er
ret stærk.

Højere ISO.. ja, D70 kan klare det ret godt, udfra de tester jeg har læst.
Jeg ser frem til det, hvis du nu skal vise billeder igen :).

Bare en teknisk spørgesmål. Kan du huske hvor højt F'en var i de billeder?
(aperture). Det står nok i EXIF info. :).

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 13-06-04 22:42

> Bare en teknisk spørgesmål. Kan du huske hvor højt F'en var i de billeder?
> (aperture). Det står nok i EXIF info. :).

Han skrev tidligere at det var en 500 mm f/8 spejltele, spejlteler har den
egenskab at man ikke kan ændre blænden, så jeg er stensikker på at
billederne er taget med f/8

--
Martin Kaltoft

http://kaltoft.linux.dk/

Fra : A. Einstein

Dato : 14-06-04 00:28

> Han skrev tidligere at det var en 500 mm f/8 spejltele, spejlteler har den
> egenskab at man ikke kan ændre blænden, så jeg er stensikker på at
> [...]

Doh... ahem ... ... yes yes... takker :). Hehe. Tror nok det z tid for
mig :D.

Fra : Den rigtige fotograf

Dato : 13-06-04 23:23

der er også noget galt med dit ur, eller er du ikke i DK?

--
min email virker ikke. Så det er ikke muligt at maile mig direkte
og billeder skal ses i en ramme på væggen og ikke på en skærm!!!

Fra : A. Einstein

Dato : 14-06-04 00:31

> [...]
>
> Han skrev tidligere at det var en 500 mm f/8 spejltele, spejlteler har den
> egenskab at man ikke kan ændre blænden, så jeg er stensikker på at

Endnu mere offtopic:
Ah men før jeg går i seng... Hvordan får man en "sløret" baggrund med så lav
en aperture? Jeg troede at man "kun" kunne få det med F2.x eller noget
lignende og op ad... til... pshhh ved ikke.
Vil være interesseret i at høre lidt om det :). Tak for info :).

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 13-06-04 23:37

> [...]
> lignende og op ad... til... pshhh ved ikke.
> Vil være interesseret i at høre lidt om det :). Tak for info :).

Det kommer automatisk på så store brændvidder, jeg har en canon 75-300
4-5.6, og når der zoomes meget, skal baggrunden ikke ret langt væk før den
bliver sløret, selv på meget små blænder...

Men igen er en spejltele en anelse anderledes end alt andet, idet den har en
meget ringe dybdeskarphed, se billedet af tigeren tidligere i tråden, der
er ansigtet skarpt, mens kroppen er uskarp.

--
Martin Kaltoft

http://kaltoft.linux.dk/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-06-04 14:34

"A. Einstein"
wrote in message news:40ccd380$0$23879$14726298@news.sunsite.dk

> Ah men før jeg går i seng... Hvordan får man en "sløret" baggrund med
> så lav en aperture? Jeg troede at man "kun" kunne få det med F2.x
> eller noget lignende og op ad... til... pshhh ved ikke.

Du får lille dybdeskarphed ved at bruge store blændeåbninger og lange
brændvidder eller udtræk ved makro.

> Vil være interesseret i at høre lidt om det :). Tak for info :).

Må jeg anbefale enhver fotobog - du skal lede efter dybdeskarphed.

vh

Fra : Alex Jensen

Dato : 13-06-04 21:03

Jeg købte min til 100$ hos adorama.com

Mvh Alex

Fra : HKJ

Dato : 14-06-04 06:00

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message
> og en tiger:
> http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_5707.jpg

Her er et billede af den samme tiger, men taget med et alm. objektiv på
300mm og så beskåret:

http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_5703.jpg

Læg mærke til farveforskellen, farvetemperatur korrektion var åbenbart en af
de funktioner der blev påvirket af manualt objektiv. Alle billeder der er
taget med spejltelen har anderledes farvetemperatur, end dem uden.

De var også besværlige at få den korrekte eksponering, der skulle nogle
forsøg til (igen fordi der ingen automatik er med spejltelen).

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 14-06-04 09:22

> De var også besværlige at få den korrekte eksponering, der skulle nogle
> forsøg til (igen fordi der ingen automatik er med spejltelen).

Jeg har da ellers indtryk af at andre kan køre på Av (blændeprioritering)
med f/8, og så skulle automatikken virke, sådan tror jeg da det er med
canon EOS kameraer...

--
Martin Kaltoft

http://kaltoft.linux.dk/

Fra : HKJ

Dato : 14-06-04 09:51

> Jeg har da ellers indtryk af at andre kan køre på Av (blændeprioritering)
> med f/8, og så skulle automatikken virke, sådan tror jeg da det er med
> canon EOS kameraer...

Det skal nok passe, jeg mener ikke at Canon's lysmåler er så hysterisk som
Nikons.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-06-04 10:39

"HKJ"

> "Martin Kaltoft" <

> Det skal nok passe, jeg mener ikke at Canon's lysmåler er så hysterisk som
> Nikons.

De fleste af Canons kamerahuse slår AF fra hvis man
lommer over f/5,6, kun nogle af topmodellerne kan gå
op til f/8 ved kun at bruge den midterste sensor, måske
lysmåleren følger det mønster ?? -max-

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-06-04 12:15

-max- wrote:
> De fleste af Canons kamerahuse slår AF fra hvis man
> lommer over f/5,6, kun nogle af topmodellerne kan gå
> op til f/8 ved kun at bruge den midterste sensor, måske
> lysmåleren følger det mønster ?? -max-

Ved et manuelt objektiv tror jeg ikke du ser det problem..

AF virker fx. rimeligt med min Kenko 2x-converter selv om den
samlede blændeværdi kommer op på over 5.6, fordi den ikke fortæller
kameraet at den er der.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-06-04 12:36

"Hans Joergensen"

> [...]
>
> AF virker fx. rimeligt med min Kenko 2x-converter selv om den
> samlede blændeværdi kommer op på over 5.6, fordi den ikke fortæller

Ok, det var Bill og Roger der var inde på det i forbindelse
med nogle spørgsmål jeg havde:
Når jeg sætter samme TC mellem min 500/4,5 og kameraet
fungerer AF nogen gange, men jeg har opgivet at bruge 2x,
tager bare 800/5,6 med i stedet for )-max-

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 14-06-04 16:33

Der har været snak om prisen på en sådanne spejltele...
Sigma har en 600mm. manuel f./8
Den er til at få fingre i for 5.000,-

Havmand

Fra : Den rigtige fotograf

Dato : 15-06-04 10:45

Ok jeg har en brugt kenlock med ø48 fatning og f/8 til 500 kr+ levering, dvs
man skal selv kunne finde en slags omformer til den connection det
pågældende kamera man har. Dog sælger jeg kun afhentet/leveret.

Vh

Per

Fra :

Dato : 28-06-04 15:34

Har du fået solgt den??
Hilsen Henrik

Fra : Den rigtige fotograf

Dato : 28-06-04 16:26

nej

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 28-06-04 16:41

Den rigtige fotograf wrote:

> nej

ARRRGH, var det virkeligt nødvendigt at quote de 40 linier med for at skrive
"nej" ?

Gør dig en tjeneste og kik lidt på www.usenet.dk, der står en masse om
hvordan man quoter, så det er lidt nemmere at følge med i en samtale...

PS. det er venligt ment, og ikke et surt opstød...

--
Martin Kaltoft

http://kaltoft.linux.dk/

Fra :

Dato : 28-06-04 19:37

levering,

Hvor befinder det sig,jeg er i kbh
send mig evt en mail

Henrik

Fra : Den rigtige fotograf

Dato : 28-06-04 20:33

den befinder sig i HT området og kan bringes til Kbh