Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotoprinter
Fra : Gert Dyrn

Dato : 13-06-04 01:14

Hvad adskiller en såkaldt fotoprinter fra en almindelig printer, og
hvilket prisniveau ligger en anstændig fotoprinter i - med anstændig
mener jeg til seriøs amatørbrug omkring 3.000 kr. ?

Hvilke erfaringer har I gjort med fotopapir - farve og s/h?

Hvad er forskellen på at printe selv og lade en fotobutik
printe/fremkalde billederne (bortset fra naturligvis kvaliteten af
printeren)?

Kan det lade sig gøre at fremkalde digibillider på almindeligt fotopapir
- som i gamle dage?

Venlig hilsen
Gert Dyrn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-06-04 01:26

Uheldigvis faldt Gert Dyrn over tastaturet og skrev derved følgende:

> Hvad adskiller en såkaldt fotoprinter fra en almindelig printer, og
> hvilket prisniveau ligger en anstændig fotoprinter i - med anstændig
> mener jeg til seriøs amatørbrug omkring 3.000 kr. ?

Jeg har en HP 7350 købt i Aldi til kr 800,- Startprisen var ganske
vist 1495,- men jeg fik den presset godt ned.

Det er egentligt glimrende..

> Hvilke erfaringer har I gjort med fotopapir - farve og s/h?

Jeg har ikke prøvet at udskrive s/h foto, men med hensyn til papir, så
er det bedre jo dyrere. Det dyre Ilford er kanongodt, men for dyrt
til hverdagsbrug.

> Hvad er forskellen på at printe selv og lade en fotobutik
> printe/fremkalde billederne (bortset fra naturligvis kvaliteten af
> printeren)?

At billederne ikke er blækprint, men printet på en rigtig fotomaskine.

> Kan det lade sig gøre at fremkalde digibillider på almindeligt
> fotopapir - som i gamle dage?

Du mener, at man skal udskrive billedet som et farvenegativ?

Det tror jeg bliver en underlig og kringlet process og jeg kan i hvert
fald ikke se formålet...

Claus

Fra : Klaus G.

Dato : 13-06-04 10:49

> Hvad adskiller en såkaldt fotoprinter fra en almindelig printer, og
> hvilket prisniveau ligger en anstændig fotoprinter i - med anstændig
> mener jeg til seriøs amatørbrug omkring 3.000 kr. ?

Jeg har mig en HP Deskjet 5850, og den kan printe i rigtig god kvalitet.
Mening med den printer var den skulle bruges til alm. brug, dvs. ikke til
foto, derfor jeg købte den. Har så senere fundet ud af, at den ikke ligger i
den lave ende mht. hvad det koster at printe i foto, da blæk er ret dyrt til
den. Der har cannon vist nogle ret gode printere.

> Hvilke erfaringer har I gjort med fotopapir - farve og s/h?

Jeg bruger selv HP Foto papir, og jeg køber papir efter hvad jeg skal printe
ud. Gidder ikke købe det dyrste fotopapir hvis billedet ikke skal gemmes.

> Hvad er forskellen på at printe selv og lade en fotobutik
> printe/fremkalde billederne (bortset fra naturligvis kvaliteten af
> printeren)?

Jeg har selv erfaret at de billeder man selv printer ud ikke holder ret
længe(1-2år), så er de falmet så meget at det nemt kan ses. Eftersom en
fotobutik må kunne udskrive foto's som de billeder jeg har taget med et
analogt kamera, som ikke er falmet ret meget, så vil jeg tro at det en
fotobutik udskriver må være bedre. Men jeg vil da ikke udelukke at man kan
købe noget dyrt grej og papir hjem til, som kan gøre det...

Udover det, så er det vist kun billigere at få udskrevet alm fotoalbums
billeder hos fotohandleren, skal man op i større billeder så kan man gøre
det billigere derhjemme.

> Kan det lade sig gøre at fremkalde digibillider på almindeligt fotopapir
> - som i gamle dage?

???

--
Klaus G. / Seth-Enoch

2004spam@daydreamer.dk <---hvor meget spam kan den mon samle på ét år?

Fra : Arne Rasmussen

Dato : 13-06-04 12:01

"Gert Dyrn" <gert.dyrn@midtfyn.net> wrote in message
> [...]
> printeren)?
>
> Kan det lade sig gøre at fremkalde digibillider på almindeligt fotopapir

Har en canon i850 som er canon til at udskrive billeder - osse s/h.
Fordelen ved canons printer er at den har seperate farvetanke til ALLE
farver - storebroren - tror den hedder i950/965 - har endvidere en ekstra
farvetank til ...tror det er fotomagenta - som giver yderligere dybde i
billederne - men jeg kan ihvertfald varmt anbefale canons printere

Mvh
Arne Rasmussen

Fra : Gert Dyrn

Dato : 13-06-04 16:48

Tak for svarene. Lige hvad jeg havde brug. Jeg tror, jeg kigger efter en
Canon printer, og lader fotobiksen klarer det langtidsholdbare.

Venlig hilsen
Gert Dyrn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-06-04 22:56

> [...]

efter
> en Canon printer, og lader fotobiksen klarer det langtidsholdbare.

Der er ikke så meget at være nervøs for?

Så vidt jeg ved, så giver både Canon og HP 20 års garanti mod ækdning
på fotoblæk...

Claus

Fra : Frederik Thorup

Dato : 14-06-04 17:13

Gert Dyrn wrote:
> Tak for svarene. Lige hvad jeg havde brug. Jeg tror, jeg kigger
> efter en Canon printer, og lader fotobiksen klarer det
> langtidsholdbare

Jeg så et tilbud i en af gratisaviserne idag, en canon 560i for 999 med et
latterligt spil med i computercity.

Jeg har tidligere købt en 560i og den er ret god, og opfyldet langt mine
forventninger. Jeg har lavet flere billeder i A4 som både printer og alm.
fremkaldelse og jeg kan ikke se forskel. Desuden har den løst blæk, for hver
farve 4 ialt.

MVH
Fredeirk