Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D70 vs. EOS300D vs. 10D ARGH frustra~
Fra : Tommy Fer

Dato : 12-06-04 16:32

Hej Gruppe

Idag fik jeg lejlighed for at prøve et Nikon D70 og et Canon EOS300D på
jobbet. DEjlige kamera begge. Men var personligt mest til EOS. Dog må jeg
indrømme at D70 er meget hurtigere til at tagebilleder i rap, men faldt ikke
lige over en "burst" funktion som der er på EOS. Det er der sikkert men
fandt det nok ikke. Nogen der ved hvormange man evt. kan tage i burst på
D70?

Ang kvaliteten, så har jeg læst mange steder at eos er plastik agtig, og D70
super lækkert. Jeg må indrømme jeg syntes ikke at D70 er så lækkert i
hånden, deres "nappa" læder spolere meget for mig.

Hvis man tager et 300D og putter den hackede firmware på det kontra et 10D.
Er 10D så merprisen værd?

Når men ender nok med et 300D, hvis ikke nogen har nogen rigtig gode
argumenter i en anden retning.

--
Mvh Tommy Fer
Honda VFR400R

Fra : Tommy Fer

Dato : 12-06-04 16:38

Tommy Fer wrote:
> [...]
> et 10D. Er 10D så merprisen værd?
>
> Når men ender nok med et 300D, hvis ikke nogen har nogen rigtig gode

Tillægs spg.

Jeg har planer om et Sandisk 512mb Ultra II, men spørgsmålet er om det kan
svare sig hastighed mæssigt, eller et 4gb Muvo løsning var at foretrække?

Fra : Christian Grüner

Dato : 12-06-04 17:28

Tommy Fer wrote:

> Tillægs spg.
>
> Jeg har planer om et Sandisk 512mb Ultra II, men spørgsmålet er om det kan
> svare sig hastighed mæssigt, eller et 4gb Muvo løsning var at foretrække?

Denne her burde overbevise dig 300D vs. D70:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/

Ellers kan du også kigge en ellers Canon fanatisk side:
http://haun.dk/index.php?mode=1&artid=170

Vedr. 10D, så tror jeg faktisk hellere jeg ville have 10d end D70, dog
skal der siges til det at jeg ikke har set noen test test af 10D.

Fra : Henri Gath

Dato : 12-06-04 17:55

"Tommy Fer" <tommyfer@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> super lækkert. Jeg må indrømme jeg syntes ikke at D70 er så lækkert i
> hånden, deres "nappa" læder spolere meget for mig.

Kan de også tage billeder?

Fra : Tommy Fer

Dato : 12-06-04 19:03

Henri Gath wrote:
> "Tommy Fer" <tommyfer@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> Kan de også tage billeder?

Her ved jeg så ikke hvad du mener. Er ikke helt sikker på at du selv gør
det.

Selvfølgelig kan de tage billeder, og begge gør det fantastisk godt, de er
meget ens og jeg prøver at vudere deres egenskaber imod hinanden. De ting
jeg har læst er at mange syntes 300d virker plastik legetøjsagtig kontra
D70, nu har jeg haft begge i hånden, og giver dem ikke ret.

Grunden til at en "burst" er vigtig for mig er at jeg skal tage en stor del
af mine billeder af motorsport.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-06-04 19:12

"Tommy Fer"
> [...]
> D70, nu har jeg haft begge i hånden, og giver dem ikke ret.
>
> Grunden til at en "burst" er vigtig for mig er at jeg skal tage en stor del

Tommy, jeg havde skrevet et "sjovt" indlæg, for dit spørgsmål
syns jeg var lidt underligt, i batragtning af at du nok er een af
de få her i ng der har arbejdet med begge kameraer, så du
burde vel vide bedre end os andre..
http://www.naturfotograf.com/D70_rev00.html#top_page
Det kommer faktisk mere and på hvilke objektiver du kunne
tænke dig, hvis foeks en 100-400 med billedstabilisator er
sagen så må du købe 300D, hvis du vil have et kamera med
lynhurtig ydelse feks 1/500s flash sync. så er det D70..
Desværre lir det nok et svært valg, med kompronisser..
-max-

Fra : Deaster

Dato : 12-06-04 21:37

Tommy Fer wrote:

> [...]
> dem ikke ret.
>
> Grunden til at en "burst" er vigtig for mig er at jeg skal tage en
> stor del af mine billeder af motorsport.

Så ville jeg klart glemme alt om 300D, den er for langsom, der er Nikon
langt overlegen specielt i jpg. Selv mit 10D synes jeg en gang imellem
er alt for lang tid om at tømme bufferen.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Kenneth K.

Dato : 12-06-04 18:34

On Sat, 12 Jun 2004 17:31:55 +0200, Tommy Fer
<tommyfer@dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

> [...]
> lige over en "burst" funktion som der er på EOS. Det er der sikkert men
> fandt det nok ikke. Nogen der ved hvormange man evt. kan tage i burst på

Burst, eller continuous shooting er der, det er den første knap til
venstre for søgeren.

Sætter du et hurtigt kort i D70 (f.eks Sandisk Ultra 2/Extreme), kan du
tage med 3 fps indtil CF-kortet er fyldt op i højeste JPG kvalitet. Tænker
du på bufferen, har den plads til 9 JPG Fine og 4 NEF'er (raw). Men som
sagt, sætter du et hurtigt kort i den er bufferen ikke en begrænsning med
jpg'ere.

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6816

vh,
Kenneth

Fra : David List

Dato : 13-06-04 04:23

On Sat, 12 Jun 2004 17:31:55 +0200,
Tommy Fer <tommyfer@dkfritidmotorcykel.dk>
wrote in <caf7l2$1qo8$1@news.cybercity.dk>:

....<snip>...
> Nogen der ved hvormange man evt. kan tage i burst på
> D70?
....<snip>...

Det kommer ogsaa lidt an paa hvor hurtigt CF mediet er (hvor hurtigt
bufferen kan komme af med sit indhold).

Med et 4 GB Hitachi microdrive:

NEF+Basic: 3-4 optagelser
NEF: 4 optagelser
JPEG Fine: 9 optagelser
JPEG Normal: 12 optagelser

For mig er alt herunder uinteressant (faktisk har jeg indtil videre
ikke anvendt andet end NEF+Basic).

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-06-04 19:58

"David List" <david@davidlist.dk> wrote in message

> [...]
> JPEG Fine: 9 optagelser
> JPEG Normal: 12 optagelser
>
> For mig er alt herunder uinteressant (faktisk har jeg indtil videre

Har du overvejet at droppe de lidt ringe 'basic' jpg-ere?. Jeg gjorde det
samme som dig, men i dag tager jeg kun NEF, og bruger så Nikon View til at
producere jpg'erne som et batchjob - men i 'fine'. Derved har jeg nogle gode
jpg'ere til gennemsyn og NEF'erne som materiale, når jeg skal arbejde med
billederne.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : David List

Dato : 13-06-04 21:59

On Sun, 13 Jun 2004 20:57:57 +0200,
Jan Bøgh <spamhater@nowhere>
wrote in <40cca1be$0$159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> [...]
> jpg'ere til gennemsyn og NEF'erne som materiale, når jeg skal arbejde med

Jeg bruger netop NEF+Basic nu for at faa .jpg filerne foraerende, saa
jeg kan bruge dem til gennemsyn paa et senere tidspunkt naar jeg har
glemt alt om hvad der ligger i mappen med NEF filerne. Digital
fotografering er kun 10-12 dage "gammelt" for mig, saa jeg har ikke
sat mig saa noeje ind i hvad Nikon View kan. Jeg vil staerkt overveje
at tage NEF uden Basic hvis man kan generere .jpg filerne i Nikon
View, men det maa komme an paa en proeve (hvordan forekommer det
workflow mig i forhold til det andet).

Tak for svaret.

Fra : HKJ

Dato : 14-06-04 06:04

> Jeg vil staerkt overveje
> at tage NEF uden Basic hvis man kan generere .jpg filerne i Nikon
> View, men det maa komme an paa en proeve (hvordan forekommer det
> workflow mig i forhold til det andet).

Nikon browser kan ret let genere .jpg ud fra nef filer:
Afmærk 1 eller flere og vælg "Tools, Copy and resize..."

Nikon browser har også en smart lille funktion med "tag" mærkning, du kan
nemlig vælge alle tag mærkede filer og så køre en .jpg konvertering. Det er
en let måde at vælge alle de bedste skud på.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-06-04 14:40

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> [...]
> kan nemlig vælge alle tag mærkede filer og så køre en .jpg
> konvertering. Det er en let måde at vælge alle de bedste skud på.

....og, så er der stadigvæk exif-data med på jpg'erne hvilket er en god ting,
når man sorterer efter optagedatoen.

vh

Fra : HKJ

Dato : 14-06-04 14:52

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message
> "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> ...og, så er der stadigvæk exif-data med på jpg'erne hvilket er en god
ting,
> når man sorterer efter optagedatoen.

Ikke bare EXIF også IPTC (Tryk Ctrl-J i Nikon browser).

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 13-06-04 09:27

Tommy Fer skrev:

> Hvis man tager et 300D og putter den hackede firmware på det kontra et 10D.
> Er 10D så merprisen værd?

Det er et godt spørgsmål, som jeg også gerne ville blive klogere på. Der
er et par stykker som har sat 300D til salg fordi de ville opgradere til
D10 (og som _havde_ opgraderet firmware).

Det kunne være interessant at sammenligne analyserne af D10 VS 300D fra
da sidstnævnte kom frem (både her i gruppen og nogle af anmeldelserne)
med anmeldelserne af hvad man får ud af hacket. Jeg har bare ikke tid
lige nu.

Det ville også være _rigtigt_ lækkert hvis nogen havde en vis erfaring
med begge kameraer, men det er nok lidt tyndt med det

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>