Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
konvertering af mange billeder på én gang
Fra : Thomas

Dato : 12-06-04 02:21

Hej

Jeg har en masse billeder liggende, i .BMP format. Jeg vil gerne have
dem komprimeret til .JPG format, for at spare lidt plads.

Hvordan gør man nemmest det?? Jeg har Photoshop CS installeret,
kan det gøres nemt derigennem, uden man skal sidde og gemme alle
billederne selv?

Eller findes der evt. programmer til at gøre det??

Mvh. Thomas

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-06-04 02:37

Thomas wrote:

> Jeg har en masse billeder liggende, i .BMP format. Jeg vil gerne have
> dem komprimeret til .JPG format, for at spare lidt plads.

Husk nu på a JPEG formatet er tabsgivende. Du får aldrig de mistede
informationer tilbage. Hvis det er scans fra papirbilleder eller
lignende, synes jeg du skulle overveje blot at lade dem blive som de er
eller evt. konvertere til PNG, hvor de godt nok kun vil falde til ca.
halv filstørrelse, men hvor der ikke sker tab.

> Hvordan gør man nemmest det??

IrfanView (freeware) batch convert.

> Jeg har Photoshop CS installeret, kan det gøres nemt derigennem, uden
> man skal sidde og gemme alle billederne selv?

Det kan gøres rimelig nemt. Jeg kan dog ikke lige huske hvordan.
--
JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Simon Nielsen

Dato : 12-06-04 09:12

"Thomas" <thomas.elbo@REMOVEmail.dk> wrote in message
> [...]
> billederne selv?
>
> Eller findes der evt. programmer til at gøre det??

De giver altid et rimeligt stort tab at konvertere til JPEG men jeg bruger
selv Blaze Media Convert og det virker fint for mig.

Mvh
Simon

Fra : Christian Grüner

Dato : 12-06-04 10:05

Simon Nielsen wrote:

> [...]
>

> De giver altid et rimeligt stort tab at konvertere til JPEG men jeg bruger
> selv Blaze Media Convert og det virker fint for mig.

Det kommer jo an på hvor hårdt du komprimerer?!

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 19-06-04 21:31

On 2004-06-12 10:11:46 +0200, "Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> said:

> "Thomas" <thomas.elbo@REMOVEmail.dk> wrote in message

> De giver altid et rimeligt stort tab at konvertere til JPEG men jeg bruger
> selv Blaze Media Convert og det virker fint for mig.

Måske husker jeg forkert, men understøtter BMP ikke kun 256 farver, for
i så fald vil det være en katastrofe at konvertere billederne til jpeg.
I dette tilfælde er gif bedre.

Photoshop kan konvertere billederne for dig. Åbn det første billede, og
optage en "Action" hvor du saver billedet i det korrekte format.
Herefter kan du bruge "Browse folder" funktionen til at finde mappen
med alle billederne, og så aktivere "Batch"-funktionen med din "Action"
på billederne.

--
Søren Theilgaard
IT Consultant, M.Sc.Eng

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

Remove NOSPAM from address if replying directly to me.

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 12-06-04 13:00

Prøv ACDSee.

Det kan lave en del tricks med flere billeder samtidigt.

/JD

Fra : pwa

Dato : 12-06-04 14:54

"Thomas" <thomas.elbo@REMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> billederne selv?
>
> Eller findes der evt. programmer til at gøre det??

gem dog dine originale BMP-filer på Cd eller DVD, og "ødelæg" kun dem du har
brug for
i Jpg formatet, så kan du altid gå tilbage og tage en frisk BMP igen.
v/h pwa

..

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 14-06-04 22:29

> [...]

> Hvordan gør man nemmest det?? Jeg har Photoshop CS installeret,
> kan det gøres nemt derigennem, uden man skal sidde og gemme alle

I Photoshop CS:
Lav en Action som komprimerer billedet i JPG.
Vælg File > Automate... > Create Droplet.
Træk filer eller mapper hen over ikonet for din Droplet og slip.

--
Venlig hilsen
Henrik Rasmussen