Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Problem v/fremkaldelser af beskåret foto
Fra : Maja

Dato : 11-06-04 14:08

Hejsa..

Newbie spg. jeg beskære mange billeder
i Adobe for at få et godt resultat, men så er
formatet jo ikke længere 10 x 15 fx.

Når jeg fremkalder dem, er der spild plads
og grimme kanter...

Hvad skal jeg gøre? -tips gerne på "begynder"
sprog

Venlige hilsner

Maja

Fra : Jens

Dato : 11-06-04 14:30

> Hvad skal jeg gøre? -tips gerne på "begynder"
> sprog

For at undgå kanter er du jo nødt til at holde dig til 2 x 3 formatet.

Jeg er ikke den store Adobe ekvilibrist, men jeg mener at huske, at du kan
markere en ramme, taste dimensioner hvor forholdet er 2/3 i det dertil
benyttede felter, og derefter manuelt trække denne ramme rundt på billedet,
gøre den større og mindre og rotere den uden at forholdet ændres. På den
måde skulle det være nemt at sikre, at dine filer kommer ud i det rigtige
format.

Jens

Fra : Maja

Dato : 11-06-04 15:19

Det er vel ikke problemet med rammer..
men at jeg klippe billederne -når de så
indsendes/fremkaldes bliver de i div.
mål..

Maja

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-06-04 21:18

Maja wrote:

> Det er vel ikke problemet med rammer..
> men at jeg klippe billederne -når de så
> indsendes/fremkaldes bliver de i div.
> mål..

Det Jens mente med ramme var beskæringsværktøjet i PhotoShop, hvor man
netop kan angive hvilket forhold man ønsker at beskæringsrammen (eller
markeringen, firkanten, området eller hvad vi nu skal kalde det) skal
være i.

Måske har hverken Jens eller jeg forstået hvad det er du ønsker at
opnå? Hvis det bare er hvide kanter du vil undgå, så vælg en service
der hverken beskærer billeddata eller laver hvide kanter. Det nemmeste
er nok at gå ind på http://digifotopriser.dk/ og vælge "ingen" under
billedbeskæring.

Fra : Jacob

Dato : 11-06-04 15:22

De fleste digitalkameraer optager i forholdet 4:3. Papirformatet følger dog
stadig den gamle standard, hvor forholdet er 3:2 (fx 10x15) Du kan hente
programmet JPEGCROPS http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/. Det er gratis og
her kan du meget meget let lave tabsfri beskæring af digitale billeder til
alverdens formater. Det findes ikke bedre.
Jacob

Fra : Jacob

Dato : 11-06-04 14:49