Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spejltele?
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 11-06-04 12:09

Jeg kan læse flere steder i Politikens Fotobog af Thomas Nykrog at en
spejltele er en billig måde at få en tele der rækker langt.

Det lyder jo spændende, men hvor køber man et sådant, og findes de med Canon
EF mount ?

--
Martin Kaltoft

http://kaltoft.linux.dk/

Fra : Alex W

Dato : 11-06-04 15:08

"Martin Kaltoft" <martin @ nos pam nitro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spejltele er en billig måde at få en tele der rækker langt.
>
> Det lyder jo spændende, men hvor køber man et sådant, og findes de med

Hej Martin

Sigma har haft en 600mm f.8.0 til en billig penge... Der er nok nogle på
hylderne endnu ... det ser dog ud som om den er udgået (så vidt jeg ved).
Canon laver ikke spejlteler mere....

/Alex W

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-06-04 15:29

Martin Kaltoft wrote:
> [...]
> spejltele er en billig måde at få en tele der rækker langt.
> Det lyder jo spændende, men hvor køber man et sådant, og findes de med Canon

http://www.rugift.com/photocameras/canon_cameras_lenses.htm fx.

Det foregår dog med en m42-converter.

Hvor godt det er skal jeg lade være usagt, jeg kender kun en der har
sådan et objektiv og det er Thomas Kjær, og hans er ikke ret
imponerende

Det burde være muligt at finde testskud taget med objektiverne på
den side vha. google.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 11-06-04 17:55

> http://www.rugift.com/photocameras/canon_cameras_lenses.htm fx.
>
> Det foregår dog med en m42-converter.

Den ser ganske spændende ud, sitet får prisen til:

Rubinar 500mm f/5,6 1151,47
M42 Canon EOS Adapter 128,66
2X Teleconverter 250,88
Shipping 321,64

Total 1852,64

1.852,64 danske kroner, men hvad bliver min reelle pris? kommer der moms og
told oveni, og i så fald, hvad vil den totale pris for det hele blive?

Det begynder jo at løbe op hvis vi kommer op i 2500 eller mere, da det jo er
et objektiv der muligvis ikke giver helt optimal kvalitet, og skal benyttes
manuelt, selvom brændvidde på 500 og 1000 mm er fristende at lege med,
specielt på mit D30, hvor det bliver til 800mm f/5,6 og 1000 mm f/8...

--
Martin Kaltoft

http://kaltoft.linux.dk/

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-06-04 18:03

Martin Kaltoft skrev i et indlæg på usenet:
> [...]

Det ser ud til at være udenfor EU, så der kommer ihvertfald 25% moms.

Told er jeg ikke sikker på - men måske kommer det også ?

Og gebyr til Post Danmark for at opkræve disse.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Thomas Kjær

Dato : 11-06-04 23:15

On 2004-06-11, Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvor godt det er skal jeg lade være usagt, jeg kender kun en der har
> sådan et objektiv og det er Thomas Kjær, og hans er ikke ret

Jeg købte ganske rigtigt et Vivitar 500/8. Objektivet lever til fulde
op til de anmeldelser jeg havde læst af det inden jeg købte det; det
*kan* ikke tegne skarpt, men det er et sjovt stykke legetøj.

Her er et par testbilleder;

- http://lnx.dk/photos/test/IMG_7587.JPG
- http://lnx.dk/photos/test/IMG_0779.JPG
- http://lnx.dk/photos/test/img_9055.jpg

Og lige et enkelt hvor man kan se den dejlige donut-bokeh sådan en
spejltele laver;

- http://lnx.dk/photos/test/IMG_0774.JPG

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 12-06-04 01:15

> Jeg købte ganske rigtigt et Vivitar 500/8. Objektivet lever til fulde
> op til de anmeldelser jeg havde læst af det inden jeg købte det; det
> *kan* ikke tegne skarpt, men det er et sjovt stykke legetøj.

Ok, spændende, hvordan monterer du det så på din 10D? Er det med en T-mount
adapter?
Jeg har nemlig også ledt efter adaptere på nettet, men jeg kan ikke rigtig
finde nogen i danmark der sælder dem, alt jeg fandt var en i sverige der
solgte T2 adaptere til canon eos for 199 SEK, mon den vil virke med en
sådan?

Det virker da i øvrigt underligt at objektivet tegner så dårligt, man burde
da som minimum kunne få et skarpt billede...
--
Martin Kaltoft

http://kaltoft.linux.dk/

Fra : Alex Jensen

Dato : 12-06-04 08:48

De fleste spejlteler findes i T-mount.

Ang. skarphed, så kan de også tegne skarpt, hvis spejlet er slebet præcist
nok.
Problemet er bare ofte at hvis du giver 100$ for et objektiv, så er der
sparet
på dette punkt. Jeg synes at min Phoenix/Samyang tegner acceptabelt skarpt.
(men det bliver jo aldrig ligesom min Nikkor 50mm f/1.4).

En del af uskarpheden vil også ofte skyldes rystelser, idet du håndhold skal
holde omkring 1/750 sek for at billedet ikke bliver sløret pga rystelser.
Spejltelers ydeevne skal ALTID testes fra stativ !!!! f/8 er ond.

Matheden/kontrastløsheden skyldes vistnok at et spejl ikke reflekterer 100%
Hvis jeg ikke har ret, må nogen gerne korrigere mig på dette punkt :)

Mvh Alex.

Fra : Thomas Kjær

Dato : 12-06-04 10:39

On 2004-06-12, Martin Kaltoft <martin@nos> wrote:

> Ok, spændende, hvordan monterer du det så på din 10D? Er det med en T-mount
> adapter?

Ja, det er med en T-mount adapter.

> [...]
> finde nogen i danmark der sælder dem, alt jeg fandt var en i sverige der
> solgte T2 adaptere til canon eos for 199 SEK, mon den vil virke med en

Jeg kan ikke umiddelbart finde noget konkret svar på dette spørgsmål,
men det ser ud til at T2 både laves med 1mm tråde i gevindet som M42
har, og med 0.75mm tråde som Tamrons T-mount har.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : khs

Dato : 11-06-04 16:02

Hej Martin.

Spejlteler er sjove at bruge til at fotografere med lang brændvidde uden at
nogen opdager det. Jeg har en 250/5,6 til Minolte MD og en 2x telekonverter
til. Det ligner ikke noget særligt og det vejer ikke ret meget. Der er jo
kun et par glas og nogel spejle. Vil du fotografere for at kunne dokumentere
at et eller andet langt væk rent faktsik skete er det et OK objektiv, men
billederne bliver meget flade og uden megen spræl i. Jeg havde ovenstående
objektiv og konverter med til Afrika i november måned og jeg fik da løvens
tænder og gepardens prikker med på billederne, men billederne er lidt flade
og ikke særlig imponerende i dynamiken.
Det kan selvfølgelig være at det kan rettes i computeren hvis du sætter den
på et digitalt hus. Det har jeg ikke prøvet.
Du skal også være opmærksom på at blænden er konstant. Du kan ikke blænde
ned hvis der er for meget lys eller du vil have lidt dybdeskarphed. Der er
ingen blænde i sådan en optik. Dybdeskarpheden er næsten lig nul hele tiden.
Ting der bevæger sig mod dig eller væk fra dig er meget sværre at få skarpe.
Alt dette skal selvfølgelig ikke afholde dig fra at prøve sådan en sag. Det
er sjovt legetøj der bringer dig tæt på tingene uden at fylde og veje for
meget. Jeg kunne da godt være fristet til at brænde 1500 kroner af på sådan
en sag til mit D70.
Husk også lige at det er manuel fokus. Det er kun Minolta der har en 500mm
spejltele med AF.

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(fjern det spiselige og indsæt
punktum før land)

Fra : KNL DtP

Dato : 11-06-04 17:05

"Martin Kaltoft" <martin @ nos pam nitro.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder jo spændende

Det er også værd at bemærke, at højlysene på ude-af-fokus objekter får nogle
sjove ringe. Dette kan naturligvis udnyttes kreativt, men kan altså også give
lidt forvirring bag det egentlive motiv.

Eksempel:
<http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/telephoto
s/50cmf5/sample1.htm>

MVH