Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål vedr. Nikon D1.
Fra : Claus Smith

Dato : 10-06-04 16:16

Hvordan omstiller man en D1 fra at arbejder i NTSC farverum til PAL
farverum?

Kan nogen herinde hjælpe?

Claus Smith

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-06-04 20:27

"Claus Smith" <pigefotografenX@Xpigefotografen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan omstiller man en D1 fra at arbejder i NTSC farverum til PAL
> farverum?

NTSC- kontra PAL-farverum - det har jeg sgu' aldrig hørt om før. NTSC og PAL
er TV-standarder, der bl.a. fortæller noget om opløsning af og frekvens på
et videosignal. Godt nok oversættes NTSC med "Never The Same Color", men
alligevel

--
-Jens B.

(Juhuu, mangler ikke længere mit 1D Mark II, så bare vent...)

Fra : Christian Grüner

Dato : 10-06-04 20:34

Jens Bruun wrote:
> [...]
> et videosignal. Godt nok oversættes NTSC med "Never The Same Color", men

Han mener vel hvis der benyttes tv-out?

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 10-06-04 21:03

"Claus Smith" <pigefotografenX@Xpigefotografen.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan omstiller man en D1 fra at arbejder i NTSC farverum til PAL
> [...]

Hej Claus.

Jeg ved ikke om det er ligesom på mit D1H, men der skal jeg ind i setup
menu, og der kan jeg vælge mellem NTSC og PAL. Det letteste er, at gå over i
play funktionen, og så er det den nederste menu.

Ellers kan du prøve at finde noget under Nikon's support, ellers må du
skrive en mail til Tore hos PFA. Han er altid meget behjælpsom. Du skal bare
huske, at skrive dit serienr på kameraet med i mailen. Ellers vil de ikke
hjælpe.

Håber det hjalp en lille smule. Hvis du stadigvæk har problemer, kan du bare
sende en mail. Jeg kender flere D1 brugere, og jeg kunne jo forhøre mig hos
dem.

Thomas A. Jørgensen
www.Freelance-Foto.dk

For at sende mig en mail, så fjern det indlysende i min mail adresse.

Fra : NIL

Dato : 10-06-04 22:14

"Claus Smith" <pigefotografenX@Xpigefotografen.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan omstiller man en D1 fra at arbejder i NTSC farverum til PAL
> [...]

Hej Claus...

Kamera på PLAY
Tryk MENU
Vælg nederste mulighed: SET UP
Vælg nr. fem: VIDEO OUTPUT
Vælg PAL

Gem!

Voila!

Hilsen
Niels

Fra : Mark Enoch

Dato : 11-06-04 00:34

Jeg tror han mener noget andet. D1 jpg filer er som standard i NTSC
farverum. Det ændrer du nemt ved at assigne en NTSC farveprofil i Photoshop,
og derefter konvertere til den ønskede farveprofil.

--

Med Venlig Hilsen

Mark Enoch
mark.enoch@mail.dk

Fra : Claus Smith

Dato : 11-06-04 04:12

> [...]
Photoshop,
> og derefter konvertere til den ønskede farveprofil.

Lige præcis..fik vist ikke udtryk mig helt korrekt, men tak for din hjælp.

Claus Smith

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-06-04 09:39

"Mark Enoch" <mark.enoch@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Photoshop,
> og derefter konvertere til den ønskede farveprofil.

Det har jeg godt nok aldrig hørt om før. Ved du også, hvad forskellen er på
de to farverum?