Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Macro objektiver (50 & 100)
Fra : Bent

Dato : 09-06-04 10:37

Hej

Jeg har nogle spørgsmål omkring Macro objektiver.
Canon EF 50 2.5 og Canon EF 100 2.8

Hvad "gør"/betyder Life Size?

50'eren har 1:2 og 100'eren 1:1

Man kan købe en Life Size Converter til 50'eren
men så er man næsten oppe på sammen pris som 100'eren.

Kan man bruge en Extender EF 2.0 II sammen med 50'eren?
den kan jo også bruges til andet modsat Life Size Converteren.

Vil bruge Macroobjektivet til ca. 80% ude (insekter m.m.)
resten inde - på et Canon EOS D300.

Har set flere størrelser på filtergevindet på 100'eren
(http://www.cav.dk/sw2677.asp)
på Canon's hjemmeside står der 58 mm det burde være rigtig.

Fra : Thomas Kjær

Dato : 09-06-04 11:18

On 2004-06-09, Bent <BentSmed@HotMail.com> wrote:
> Jeg har nogle spørgsmål omkring Macro objektiver.
> Canon EF 50 2.5 og Canon EF 100 2.8
>
> Hvad "gør"/betyder Life Size?

"Life Size" at motivet bliver samme størrelse på en 35mm film, som det
er i virkeligheden.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : HKJ

Dato : 09-06-04 11:24

"Thomas Kjær" <tk@daarligstil.dk> wrote in message

> "Life Size" at motivet bliver samme størrelse på en 35mm film, som det
> er i virkeligheden.

Hvilket betyder at du objekter på samme størrelse som den digitale sensor
(omkring 24*16mm), vil fylde hele billedet.

Fra : Alex W

Dato : 09-06-04 12:48

> Jeg har nogle spørgsmål omkring Macro objektiver.
> Canon EF 50 2.5 og Canon EF 100 2.8
> Hvad "gør"/betyder Life Size?

Life size er størrelsesforholdet 1:1

> 50'eren har 1:2 og 100'eren 1:1

> Man kan købe en Life Size Converter til 50'eren
> men så er man næsten oppe på sammen pris som 100'eren.

Life size Converter er en mellemring som skubber objektivet x antal mm fra
huset og derved er objektivet i stand til at fokusere tættere på objektet.

> Kan man bruge en Extender EF 2.0 II sammen med 50'eren?

Ja og nej .. det er en dårlig ide, da extenderen indholder optiske elementer
som vil forringe billedkvaliteten.

> den kan jo også bruges til andet modsat Life Size Converteren.

> Vil bruge Macroobjektivet til ca. 80% ude (insekter m.m.)
> resten inde - på et Canon EOS D300.

En af forskellene på 50mm og 100 mm er afstanden man kommer fra det man skal
fotografere....
Man kommer tit for tæt på med 50 mm og får skræmt insektet.

Jeg har valgt Tamron 90 mm som efter min mening er den fineste macrooptik på
markedet, tilmed er den billigere end Canons 100 mm.

Canon Macro 100 mm bruger 58 mm!!
Tamron bruger 55mm!!

Med venlig hilsen
Alex W
www.skriverstuen.dk

Fra : Bent

Dato : 09-06-04 16:41

"Alex W" <alex@(slet)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> Life size er størrelsesforholdet 1:1

Vil det sige at et billed taget med Canon EF 100 2.8 Macro (1:1) er på f.
eks. 2048 x 1536 pixel
og et taget med Canon EF 50 2.5 Marro (1:2) er på 1024 x 768 pixel?

> Life size Converter er en mellemring som skubber objektivet x antal mm fra
> huset og derved er objektivet i stand til at fokusere tættere på objektet.

Bliver det samtidig en 1:1 billed?

Fra : Jan F.

Dato : 09-06-04 19:29

"Bent" <BentSmed@HotMail.com> skrev i en meddelelse

Hej "Smed"

> Jeg har nogle spørgsmål omkring Macro objektiver.
> Canon EF 50 2.5 og Canon EF 100 2.8
>
> Kan man bruge en Extender EF 2.0 II sammen med 50'eren?
> den kan jo også bruges til andet modsat Life Size Converteren.

Extenderen kan ikke bruges her, den duer kun sammen visse L tele- og zoom
objektiver.

Denne artikel er anbefalelsesværdig at læse før du køber et makro objektiv:
http://iapf.physik.tu-berlin.de/jbohs/HKO/TUBerlin/dforum/macro/Macro100.html

Ud fra det du skriver mener jeg du vil få mest glæde af et makro objektiv på
ca 100 mm og i den klasse vil jeg anbefale to objektiver i tilfældig række:

- Tamron 90 mm (billigst)
- Canon 100 mm (bedre byggekvalitet)

Tamron har netop sendt en ny udgave af deres 90 mm på gaden, der er
optimeret til DSLR:
http://www.tamron.com/lenses/prod/90mm.asp

mvh "fætteren"

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-06-04 19:29

Jan F. wrote:
> Extenderen kan ikke bruges her, den duer kun sammen visse L tele- og zoom
> objektiver.

Hvis man i stedet køber Kenko's 2x-converter kan den faktisk godt
bruges med fx. en EF 50 f/1.8

Og sikkert også mange andre objektiver.

På den smule test jeg har lavet med det blev resultatet forholdsvist
godt.

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!