Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
25 nye arkitekturfotos
Fra : Peter Loumann

Dato : 08-06-04 21:09

25 nye arkitekturfotos

http://huse-i-naestved.dk/nyeste.html

De er optaget med Canon EOS 300D, fremkaldt fra raw med ZoomBrowser
EX, efterbehandlet og nedskaleret med PS Elements og eksporteret til
jpg, så der er ingen EXIF.

Ambitionen er ikke kunst men dokumentation. Selv er jeg gladest for

http://huse-i-naestved.dk/raadhus/jernbanegade6/facade.html

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Alex W

Dato : 08-06-04 21:31

Nydeligt
Det er godt at du også skriver historierne om husene ...det er faktisk ret
interessant.
Du har en fin kontrast frem i billederne, fine billeder velbelyste. Gedigent
arbejde.

Jeg var inde på din private hjemmeside...
Det billede under dig .. er det konen .. klar til en knuser ??? )

/Alex W

Fra : John

Dato : 09-06-04 19:21

"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> 25 nye arkitekturfotos
> Ambitionen er ikke kunst men dokumentation.

Hvis dokumentation er målet, må man gerne stille (endnu) højere krav. Må man
ikke?
Jeg synes der mangler lidt i kontrasten på f.eks disse:
http://huse-i-naestved.dk/kvickly/vaabenbroedre/rigsvaaben.html
http://huse-i-naestved.dk/kvickly/kvickly.html

(På min skærm) mangler der lidt tegning i skyggerne. Måske du skulle have
ventet til en sky gik for solen?

Nu er jeg ikke bruger af DSLR så véd ikke hvor meget der er at hente.

Og så er de styrtende linier lidt trælse at se på ved afbildninger af
arkitektur. Jeg har engang læst en god beskrivelse af hvorledes dette kan
rettes i PS, men kan ikke finde den. Måske nogen i gruppen kan hjælpe?

Ellers vil jeg gerne sige, at jeg har fulgt din dokumentation løbende, og
synes det er et godt og spændende projekt. Og i det store og hele er
billederne fine...

--
MVH
John K Hansen

Fra : Peter Loumann

Dato : 09-06-04 19:50

John skrev:

>Hvis dokumentation er målet, må man gerne stille (endnu) højere krav. Må man
>ikke?

Det er et interessant synspunkt som jeg vil tænke over. Måske lidt
anderledes krav end hvis ambitionen er rent æstetisk eller kunstnerisk

>http://huse-i-naestved.dk/kvickly/vaabenbroedre/rigsvaaben.html
>http://huse-i-naestved.dk/kvickly/kvickly.html

Så er du gået ud over de 25 jeg linkede til

>Og så er de styrtende linier lidt trælse at se på ved afbildninger af
>arkitektur.

Det synes jeg er et lidt kildent spørgsmål. Som hovedregel retter jeg
dem op. Det har jeg da også gjort på dit eksempel nr. 2. Men enkelte
gange gør jeg det kun delvis eller slet ikke for at bevare den
perspektiv-fornemmelse det kan give. Således i dit eksempel nr. 1 for
at formidle at man ser op.

>Jeg har engang læst en god beskrivelse af hvorledes dette kan
>rettes i PS, men kan ikke finde den. Måske nogen i gruppen kan hjælpe?

Der er lidt forskellige måder at gøre det på. I Photoshop (Elements)
gør jeg sådan:

1. roterer evt billedet efter en lodret midterakse eller en vandret
akse
2. beskærer evt. i bunden, eller andet overflødigt, det følgende er
hukommelseskrævende
3. Layer -> New layer from background
4. Layer-palette - skjuler det øverste lag med billedet
5. Image -> Resize -> Resize canvas, så jeg har noget plads at arbejde

6. genåbner billed-laget
7. Image -> Tranform -> Distort; nu skal der arbejdes præcist, tag
Grid til hjælp! Hvis du udspiler i toppen, så husk også at gøre
billedet højere, så det ikke bliver fladtrykt.
8. Beskær
9. Flatten image

>Ellers vil jeg gerne sige, at jeg har fulgt din dokumentation løbende,

Dejligt at høre. Bliv ved med det, der sker løbende noget

Tak til både Alex og dig for tilbagemelding.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Peter Loumann

Dato : 09-06-04 19:54

Peter Loumann skrev:

>Så er du gået ud over de 25 jeg linkede til

Vås, Peter! Beklager!

http://huse-i-naestved.dk

Fra : René Sørensen

Dato : 10-06-04 16:44

Uden at kende PS særligt godt synes jeg at det lyder som en meget omstændlig
måde at rette op på styrtende linier. I PSP er der en kommando, 'Perspectiv
correction' som ved hjælp af styre linier klarer det på få sek selv for et
stort billede.

- René