Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
300D Hack og Garanti
Fra : Tommy Jensen

Dato : 07-06-04 18:52

Jeg sendte følgende spørgsmål til Canon:

Hvad er Canon's holdning til det firmware hack der florerer på
internettet. Dette hack låser en del funktioner op som ellers ikke er
tilgængelig med den officielle firmware?

Hvis denne hacked firmware anvendes hvad er da konsekvensen for
garanti reperationer?

Har Canon til hensigt at sende en officiel opdatering af firmwaren som
eventuel låser nogle af disse funktioner op eller er det Canon's
intention at sende en EOS 300D MK II model på markedet med disse
ekstra funktioner.

Canons svar:

Hvis et kamera kommer til reparation med ukorrekt firmware vil den
blive afvist.

Hvis man installere anden firmware en den det er lavet til kameraet
bortfalder garantien.

EOS 10D firmware er ikke beregnede til anvendelse i EOS 300D og der
kan opstå fatale problemer som er uoprettelige.

Har man først opgraderet kameraet med forkert firmware kan det ikke
tilbage graderes og eventuelle kommende opgraderinger til EOS 300D vil
ikke være mulige at opdatere.

MVH Tommy

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-06-04 19:04

Tommy Jensen wrote:
> [...]
> Har man først opgraderet kameraet med forkert firmware kan det ikke
> tilbage graderes og eventuelle kommende opgraderinger til EOS 300D vil

De lyver altså :)

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Allan E

Dato : 07-06-04 20:42

On 07 Jun 2004 18:04:02 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>De lyver altså :)

Næh, de vil bare ikke stå til ansvar for hvad du eller andre gør som
ikke har været intentionen med det produkt de sælger. Det er vel helt
fair. Hvis jeg sælger et program som jeg har programmeret, så vil jeg
da heller ikke yde gratis support hvis kunden selv går ind og retter i
programmet og dermed ændre på den struktur jeg har opbygget programmet
i. Hvis kunden selv ændrer noget så fralægger jeg mig et hvert ansvar
for programmets funktionalitet.

Der vil altid kunne opstå fatale problemer hvis du flashopgraderer
firmware. Hvis strømmen ryger eller der går noget galt under
opdateringen, så vil du ikke kunne komme i kontakt med kameraet igen.
Eneste løsning er så at skifte flashhukommelsen som firmwaren ligger i
ud med en med intakt installeret firmware. Den store forskel ligger i
at hvis du flasher dit kamera med en firmware som Canon har udgivet,
så dækker garentien. Det gør den ikke hvis du flasher med en ikke
autoriseret firmware, hvilket er forståeligt nok da Canon jo netop
ikke kan garentere for kvaliteten af den firmware.

Mvh Allan E

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-06-04 20:52

"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man installere anden firmware en den det er lavet til kameraet
> bortfalder garantien.

Det skal de selvfølgelig sige. Jeg er dog ikke sikker på, den holder i
byretten. De kan muligvis afvise reparationer, der har direkte sammenhæng
med fejlbehæftet, hacked firmware, men næppe reparationer af f.eks.
mekaniske fejl.

> EOS 10D firmware er ikke beregnede til anvendelse i EOS 300D og der
> kan opstå fatale problemer som er uoprettelige.

Tyder ikke på, de aner, hvad du reelt spørger om.

> Har man først opgraderet kameraet med forkert firmware kan det ikke
> tilbage graderes og eventuelle kommende opgraderinger til EOS 300D vil
> ikke være mulige at opdatere.

Vrøvl. Alene dén påstand viser, at de a) ikke aner, hvad de taler om, eller
b) taler mod bedre vidende. Citerer du 100% nøjagtigt? Jeg undrer mig lidt
over den noget ubehjæpsomme formulering, der ikke just tyder på, at
spørgsmålet har været inde og vende hos deres juridiske afdeling

Der har være sager, hvor computere/kameraer er blevet afvist, fordi de var
firmware-opdaterede af forbrugeren selv, og hvor denne proces fejlede med en
"død" enhed som resultat. Forhandleren blev pålagt at leve op til sin
forpligtelse, fordi forbrugeren har ret til at opdatere firmware, selvom
fabrikanten fraskrive sig sine forpligtelser i dén forbindelse. Dog er der
hér tale om nye versioner af firmware, der er stillet til rådighed af
fabrikanten selv i modsætning til det russiske hack.

Der har også været snak om at forbrugere, der fjerner et MicroDrive fra en
MuVo, ikke dermed fraskriver sig rettigheder i forbindelse med
reklamationer. F.eks. vil selve drevet med stor sandsynlighed stadig være
underlagt alm. reklamationsret.

Det ville være rart med en enkelt juridisk afgørelse netop i forbindelse med
300D og/eller MuVo.

--
-Jens B.

(Juhuu, mangler ikke længere mit 1D Mark II, så bare vent...)

Fra : Tommy Jensen

Dato : 07-06-04 21:04

On Mon, 7 Jun 2004 21:51:55 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>over den noget ubehjæpsomme formulering, der ikke just tyder på, at
>spørgsmålet har været inde og vende hos deres juridiske afdeling

Ja det er 100% nøjagtigt citeret med stavefejl og det hele !

MVH Tommy

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-06-04 21:18

> Ja det er 100% nøjagtigt citeret med stavefejl og det hele !

Skriv til dem igen og forlang, at dine spørgsmål besvares af deres juridiske
afdeling og gerne at deres påstande bakkes op med henvisninger til relevante
passager i gældende, dansk lovgivning. Anfør, at du vil bringe spørgsmålet
videre til juridisk vurdering i forbrugerpolitiske organisationer og evt.
til Canon International.

Noget tyder på, at dine spørgsmål er blevet besvaret af én eller anden
inferiør medarbejder.

Fra : Tommy Jensen

Dato : 08-06-04 18:37

On Mon, 7 Jun 2004 22:18:10 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>Noget tyder på, at dine spørgsmål er blevet besvaret af én eller anden
>inferiør medarbejder.

Rent faktisk blev det besvaret af en produktchef!

MVH Tommy

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-06-04 13:41

"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> wrote in message

> Rent faktisk blev det besvaret af en produktchef!

....hvilket ikke sjældent oversættes til 'sælger'

vh

--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-06-04 22:55

In article <fma9c09v9e9e1ol86qs86vkaeo2ncieskm@4ax.com>, Tommy Jensen wrote:

> Jeg sendte følgende spørgsmål til Canon:
> Hvis denne hacked firmware anvendes hvad er da konsekvensen for
> garanti reperationer?

Dårlig formulering. Der er kun tale om garanti hvis du er væsentlig
bedre stillet end loven tilsikrer. Den almindelige reklamationsret
på 24 måneder - heraf de første 6 med formodningsregel er noget helt
helt andet.

> Canons svar:
>
> Hvis et kamera kommer til reparation med ukorrekt firmware vil den
> blive afvist.

Det kan de ikke gøre. Der skal være en direkte årsagssammenhæng mellem
firmwaren og fejlen. Og firmwaren er Canon firmware med få ændringer.

> Hvis man installere anden firmware en den det er lavet til kameraet
> bortfalder garantien.

Dette er fuldt lovligt, men reklamationsretten kan ikke fraviges til
skade for forbrugeren i forbrugerkøb.

> EOS 10D firmware er ikke beregnede til anvendelse i EOS 300D og der
> kan opstå fatale problemer som er uoprettelige.

Korrekt, men det er heller ikke 10D firmware vi kører. Vi kører med
300D firmware, hvor enkelte disablede funktioner igen er gjort
funktiuonelle.

> Har man først opgraderet kameraet med forkert firmware kan det ikke
> tilbage graderes og eventuelle kommende opgraderinger til EOS 300D vil
> ikke være mulige at opdatere.

Dette er direkte forkert.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Klaus G.

Dato : 10-06-04 16:25

> Canons svar:
>
>*KLIP*

Lyder meget som et "standard svar", noget kunne tyde på du ikke er den
eneste som har spurgt til dette emne. Og så har de denne "skræmme" mail klar
til at smide tilbage.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

2004spam@daydreamer.dk <---hvor meget spam kan den mon samle på ét år?