Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Gruppefoto /stregtegning
Fra : Jan R

Dato : 06-06-04 22:13

Hvis der er rigtig mange personer på et gruppefoto, laver ugebladene (og
andre) nogen gange en stregtegning med indsatte numre.

Er der en nem måde at skabe sådan et oversigtsbillede? Jeg bruge Paintshop
Pro eller PhotoShop Elements.

Jan

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 06-06-04 23:07

Jan R skrev :
> [...]
> andre) nogen gange en stregtegning med indsatte numre.
>
> Er der en nem måde at skabe sådan et oversigtsbillede? Jeg bruge Paintshop

Du bør nok spørge i grafikgruppen news:dk.edb.grafik men her er min løsning.

http://www.spootnik.dk - øverst.
har jeg brugt PSP7 og lassoen med Smart Edge (og/eller evt tryllestaven).
Jeg indrammer så en (eller flere) person(er) og klipper vedkommende ud og
erstatter med en rød farve.
Derefter bruger jeg tryllestaven på det røde og laver en selection og
formindsker den med 3-5 pixels. Den nye selection klipper jeg så ud og
efterlader en hvid baggrund. Du kan sagtens gøre det på flere personer på en
gang, de må bare ikke stå ved siden af/ovenover hinanden.

Har du en tegneplade kan det også gøres ved at bruge den. Lav fx et print i
tegneplades størrelse og tegn kanterne op. Resize så det passer med det
oprindelige billede (læg dt på som et nyt layer og resize layeret).

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/

Fra : Erik W.

Dato : 07-06-04 09:39

Hvisa det er til brug på Web, er det måske mere elegant at "mappe" billedet,
så der kommer et navn frem når man kører musepilen henover billedet.

Mvh Erik