Mercedes SL 65 AMG - sygt !! :o)
Fra : Thomas H.

Dato : 12-06-04 16:58

Testblad fra Auto Motor und Sport postet i dk.binaer.motor

Hvor ER den bil altså syg !
0-100 på 3,9 i en over 2 tons tung bil med automatgear og to-hjulstræk, det
må sgu siges at være godt klaret

Fra : Thomas H.

Dato : 12-06-04 18:27

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Testblad fra Auto Motor und Sport postet i dk.binaer.motor

Hmm, synes ikke den er dukket op, så nu er den her i stedet:
www.snabelapunktumdk.dk/Mercedes_SL_65_AMG.gif

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-04 22:04

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hvor ER den bil altså syg !
> 0-100 på 3,9 i en over 2 tons tung bil med automatgear og to-hjulstræk,

Yep

Bliver skægt at se 69 versionen med 675 heste og den nye gearkasse, der kan
trække fuldt moment. 1300-1400 nm eller hvad det nu kan blive til.

Mvh.

Frederik

Fra : Thomas H.

Dato : 15-06-04 18:51

"Frederik" <f.caroe snabel a suf.nu> skrev i en meddelelse

> Bliver skægt at se 69 versionen med 675 heste og den nye gearkasse, der
kan
> trække fuldt moment. 1300-1400 nm eller hvad det nu kan blive til.

Ja jeg har hørt rygter om det, men de må da snart stoppe! *G*
Jeg er vildt imponeret af de motorer, og Audi og BMW er da også stået totalt
af, mht. at konkurrere med den slags superbiler, men jeg må nok erklære mig
temmelig vildt med den slags kæmpemaskiner, at de så sætter biturbo på er jo
bare for vildt ! Jeg har hørt den nye M3'er blive fyret af, og det tænder
mig ikke på samme måde som den dybe buldren fra M5 eller RS6, ligesom jeg
heller aldrig har synes specielt meget om Ferrari 360's hysteriske motor.

I øvrigt også lidt imponerende, at man i en 2 tons tung automatgearbil med
612 hk og 1000 Nm kan nøjes med at lukke 362 g/km co2 ud ...en Alfa 166 3,0
med 220 hypper lukker 310 g/km ud og en BMW 760i 325 g/km

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-06-04 21:52

"Thomas H." wrote:

> I øvrigt også lidt imponerende, at man i en 2 tons tung automatgearbil med
> 612 hk og 1000 Nm kan nøjes med at lukke 362 g/km co2 ud ...en Alfa 166 3,0
> med 220 hypper lukker 310 g/km ud og en BMW 760i 325 g/km

Ved hvilke omdrejningstal er de værdier egentlig målt?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas H.

Dato : 16-06-04 05:44

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Ved hvilke omdrejningstal er de værdier egentlig målt?

Øøøh, gennemsnitlig kørsel, på en af EU fastlagt rute, hvor der både er by,
landevej og motorvejskørsel

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-06-04 06:46

"Thomas H." wrote:

> Øøøh, gennemsnitlig kørsel, på en af EU fastlagt rute, hvor der både er by,
> landevej og motorvejskørsel

Okay, så er tallene jo ikke kun et udtryk for motorernes
konstruktion, men også hvordan gearingerne er valgt. Hvis nu vi
simplificerer det lidt og antager at den der EU testrute svarer
til 3x10 km med hhv 50, 80 og 130 km/t, så kan fabrikanten jo
sørge for at vælge gearinger der gør at motoren lige præcis ved
disse hastigheder snurrer ved det mindst forurenende
omdrejningstal. Samme motor i samme bil kan derfor forurene
forskelligt afhængig af om bilen har den almindelige 5 trins
gearkasse, luksusudgaven med 6 trin eller automatgearet med 4
trin, da udvekslingerne må formodes at være forskellige..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas H.

Dato : 20-06-04 10:11

> [...]
> gearkasse, luksusudgaven med 6 trin eller automatgearet med 4
> trin, da udvekslingerne må formodes at være forskellige..

....jeg giver op, og sender en klage til EU, at deres sammenligningsgrundlag
for bilers brændstoføkonomi ikke passer - hvis man kører Alfa.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-06-04 10:17

On Sun, 20 Jun 2004 11:11:20 +0200, "Thomas H."
<thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:

>...jeg giver op, og sender en klage til EU, at deres sammenligningsgrundlag
>for bilers brændstoføkonomi ikke passer - hvis man kører Alfa.

Jeg tror da mere, det var et udtryk MB

/Mogens K

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-06-04 17:16

"Thomas H." wrote:

> ...jeg giver op, og sender en klage til EU, at deres sammenligningsgrundlag
> for bilers brændstoføkonomi ikke passer - hvis man kører Alfa.

Hvad er der nu galt i at interessere sig for under hvilke
forudsætninger målingerne er foretaget, det burde sguda
interessere en "måledata-fanatiker" som dig.. Jeg har hidtil troet
at de g/km co2 tal du diskede op med var udtryk for motorernes
renlighed, nu viser det sig at der er tale om forureningstal for
"den komplette pakke" (motor, gearkasse, udstødning,
transmissionstab, vindmodstand etc.) - selvfølgelig siger det til
en vis grad stadig noget om motorerne, men ikke så isoleret set
som jeg hidtil har troet..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas H.

Dato : 27-06-04 12:42

Du før har udtalt, at du tror at f.eks. BMW snyder med tallene

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 27-06-04 17:48

"Thomas H." wrote:

> Du før har udtalt, at du tror at f.eks. BMW snyder med tallene

Nej, jeg har før sat spørgsmålstegn ved hvordan tallene fremkommer
og deres pålidelighed, det er ikke det samme..

Det er tidligere i automobilhistorien set at firmaer måler
performance med biler der er lettede til et absolut minimum, fx.
dengang Jaguar introducerede deres E-type som verdens første 160
mph-bil, selv om de efterfølgende produktionsmodeller ikke helt
klarede opgaven. Der er også set hk opgivelser målt direkte på
svinghjulet og uden generator, vandpumpe og lignende monteret. Da
VW lavede deres rekordforsøg med at køre en Lupo 3L "jorden rundt"
med et ekstremt lavt brændstofforbrug, kom det senere frem at
store dele af turen var foregået i læ bag en af VW's lastbiler.

Indimellem ser man også at fabrikanter lægger så stor vægt på en
given specifikation at de designer bilen udfra dette. Min
kammerats Fiesta XR2 er fx. temmeligt hurtig fra 0-100 og
gearingen passer perfekt til denne disciplin, men laver man en
0-110 i stedet, så ser billedet noget anderledes ud. Bilen mister
simpelthen pusten omkring de 105 km/t.

Der er masser af eksempler på kreativ fiflen med specifikationer
og derfor mener jeg det er helt almindelig sund fornuft at stille
spørgsmålstegn ved hvordan usædvanligt gode specifikationer er
fremkommet..

Det er min opfattelse at BMW er et typisk "teknikmærke", dvs.
køberne er ofte "ingeniørtyper" der interesserer sig for tekniske
detaljer og specifikationer. Sat lidt på spidsen, så vil typiske
købere af Mercedes vide noget om topfart og antal
justeringsmuligheder i massagestolene, Ford's kernekunder hænger
sig i om bilen har centrallås hele vejen rundt, farven på
interiøret og udvalget af alufælge, mens BMW's købere vil høre om
den nye avancerede multilink Z-bagaksel og xenonlygter. Set med de
briller på, er det altså vigtigere for BMW at have nogle prangende
specifikationer end det er for Ford og Mercedes, fordi
specifikationerne er en af de ting BMW's kunder bruger energi på
at studere. Du er naturligvis velkommen til at have en anden
opfattelse af tingene, men hvis du kigger på BMW's reklamer, så er
hovedvægten lagt på at fortælle om teknikken - det ser du sjældent
nær så tydeligt for andre mærker. Reklamer for franske og
italienske biler er typisk noget med livsstil og det her unge
smukke par der kører grinende fra fest til fest. Prøv at spekulere
over det næste gang du ser reklamer for biler..

Anyway, for BMW er flotte tal en vigtig salgsparameter, derfor
mener jeg det er ekstra vigtigt at kigge på hvordan tallene er
fremkommet. Måske er de helt reelle målinger på en produktionsbil,
men der kan også godt være tale om målinger lavet på et særligt
fremstillet "måleeksemplar" designet til formålet. At æde tallene
kritikløst vil jeg kalde naivt..

--
Hygge..
Thomas