/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvordan virker en sports-knast-aksel?
Fra : ///JJ


Dato : 12-06-04 01:18

I forbindelse med en sandsynlig kommende reperation af knast-akslen i min
E30 320i, vil jeg gerne spørge om en sports-knast er pengene værd.

Umiddelbart kan jeg få en uoriginal normal knast inkl. vippearme og
vippearmsaksler til ca. 2.000 kr.
En sports-knast (272 el 288 grader) uden tilbehør til 2.500, dvs. over 3.500
kr. i alt.

Jeg har hørt at man får lidt ekstra heste med sports-knasten, men
A) Hvorfor?
B) Slider det mere på motorens andre dele?


På forhånd tak,
--


Mvh
///JJ



 
 
Jørgen M. Rasmussen (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 12-06-04 07:33


"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:40ca4bb8$0$168

> E30 320i, vil jeg gerne spørge om en sports-knast er pengene værd.

Kommer an på hva' du vil opnå, hvis du er tilfreds m. bilen som den er, er
det spild .

> Jeg har hørt at man får lidt ekstra heste med sports-knasten, men
> A) Hvorfor?
> B) Slider det mere på motorens andre dele?
>
Alt efter hvor "vild" den er, ændre du på løftehøjde og/el. tider,grader, så
der bliver bedre fyldning, kommer mere fuel/luft, i cyl. . Men effekten den
er omdr. bestemt, så hvis den er rigtig vild, vil du fx. opleve dårlig
tomgang og ingen træk v. små omdr. . Det slider altid at tune en motor, om
end ikke andet så på kobling&gearbox, især hvis den skal køre mange omdr.
for at idetheletaget at køre.



Olesen (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 12-06-04 09:15


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse
news:40caa379$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...


> Alt efter hvor "vild" den er, ændre du på løftehøjde og/el. tider,grader,

> der bliver bedre fyldning, kommer mere fuel/luft, i cyl. . Men effekten
den
> er omdr. bestemt, så hvis den er rigtig vild, vil du fx. opleve dårlig
> tomgang og ingen træk v. små omdr. . Det slider altid at tune en motor, om
> end ikke andet så på kobling&gearbox, især hvis den skal køre mange omdr.
> for at idetheletaget at køre.

En bekendt har gjort tricket på 2 stk. Golf 1.6.
Der var markant mere ryk i den med den 'skarpere knast'.
Lød bedre, trak meget mere.
En billig tuning vil jeg mene



Jørgen M. Rasmussen (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 12-06-04 11:27


"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

>> Der var markant mere ryk i den med den 'skarpere knast'.
> Lød bedre, trak meget mere.

Det med lyden er virkli' noget som rykker, tror han kunne ha' klaret sig med
et par 4mm. huller i udst. )). Derudover har jeg aldrig sagt andet, end
at det kan have sine omkostninger, alt efter hvor hårdt man "går til den".



Olesen (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 12-06-04 15:38


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse
news:40cada4a$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...


> Det med lyden er virkli' noget som rykker, tror han kunne ha' klaret sig
med
> et par 4mm. huller i udst. )).

Kender du ham ? *S*
Nu VAR der jo en anden auspfuff monteret og indsugningen
var også noget KN-fis..
Men den lød godt.

> Derudover har jeg aldrig sagt andet, end
> at det kan have sine omkostninger, alt efter hvor hårdt man "går til den".

Er du helt sikker ? *S*



Rasmus (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 12-06-04 09:15


"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40ca4bb8$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> I forbindelse med en sandsynlig kommende reperation af knast-akslen i min
> E30 320i, vil jeg gerne spørge om en sports-knast er pengene værd.
>
> Umiddelbart kan jeg få en uoriginal normal knast inkl. vippearme og
> vippearmsaksler til ca. 2.000 kr.
> En sports-knast (272 el 288 grader) uden tilbehør til 2.500, dvs. over
3.500
> kr. i alt.
>
> Jeg har hørt at man får lidt ekstra heste med sports-knasten, men
> A) Hvorfor?
> B) Slider det mere på motorens andre dele?
>
>
> På forhånd tak,
> --
>
>
> Mvh
> ///JJ
>

En knast i sig selv, giver ikke det store. Men nu er jeg også bedst kendt
med peugeot. Her plejer der at være en del at hente ved at få flowoptimeret
topstykket, andre knaster, bananmanifold og på ikke-GTI modeller,
gti-indsugningsmanifold og en chip. Dette kan bringe en 306 1.8 16v op på ca
155-165 hk. det dog uden chip, da den køre med en motorstyring som ikke kan
chippes. Den er opgivet til 112 hk standart, men alle dem jeg har set på
rullefelt har 124-126 hk, standard.




Henrik B. (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 13-06-04 22:43


"Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:40cabb92$0$296$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> En knast i sig selv, giver ikke det store. Men nu er jeg også bedst kendt
> med peugeot. Her plejer der at være en del at hente ved at få
flowoptimeret
> topstykket, andre knaster, bananmanifold og på ikke-GTI modeller,
> gti-indsugningsmanifold og en chip. Dette kan bringe en 306 1.8 16v op på
ca
> 155-165 hk. det dog uden chip, da den køre med en motorstyring som ikke
kan
> chippes. Den er opgivet til 112 hk standart, men alle dem jeg har set på
> rullefelt har 124-126 hk, standard.

Og det koster hvormeget, at få 40 Hk på dén måde?

M.v.h.



Rasmus (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 14-06-04 04:38


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40ccca53$0$308$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> news:40cabb92$0$296$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> > En knast i sig selv, giver ikke det store. Men nu er jeg også bedst
kendt
> > med peugeot. Her plejer der at være en del at hente ved at få
> flowoptimeret
> > topstykket, andre knaster, bananmanifold og på ikke-GTI modeller,
> > gti-indsugningsmanifold og en chip. Dette kan bringe en 306 1.8 16v op

> ca
> > 155-165 hk. det dog uden chip, da den køre med en motorstyring som ikke
> kan
> > chippes. Den er opgivet til 112 hk standart, men alle dem jeg har set på
> > rullefelt har 124-126 hk, standard.
>
> Og det koster hvormeget, at få 40 Hk på dén måde?
>
> M.v.h.
>
>
Jeg kender ikke prisen, men stumper er jo ikke svære at fat i. Og derfor
burte det ikke være så svært at få prisen oplyst.



Henrik B. (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 14-06-04 09:52


"Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:40cd1d8f$0$225$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Og det koster hvormeget, at få 40 Hk på dén måde?
> >
> > M.v.h.
> >
> >
> Jeg kender ikke prisen, men stumper er jo ikke svære at fat i. Og derfor
> burte det ikke være så svært at få prisen oplyst.

Mit bud vil bare være, at det koster et sted mellem 12- og 15.000,- hvis det
endda kan gøre det.

M.v.h.



Roberto Saldo (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 12-06-04 09:31

///JJ wrote:
> I forbindelse med en sandsynlig kommende reperation af knast-akslen i min
> E30 320i, vil jeg gerne spørge om en sports-knast er pengene værd.
>
> Umiddelbart kan jeg få en uoriginal normal knast inkl. vippearme og
> vippearmsaksler til ca. 2.000 kr.
> En sports-knast (272 el 288 grader) uden tilbehør til 2.500, dvs. over 3.500
> kr. i alt.
>
> Jeg har hørt at man får lidt ekstra heste med sports-knasten, men
> A) Hvorfor?

Bedre fyldning af cylindrene ved højere omdrejninger, men det koster -
du mister bundtræk og den skal ha flere omdrejninger.

Kø kørsel er sikkert ikke sjovt.

> B) Slider det mere på motorens andre dele?

Jep pga de flere omdrejninger.

Mvh
Roberto


///JJ (12-06-2004)
Kommentar
Fra : ///JJ


Dato : 12-06-04 09:54

Roberto Saldo wrote:
> ///JJ wrote:
>> I forbindelse med en sandsynlig kommende reperation af knast-akslen
>> i min E30 320i, vil jeg gerne spørge om en sports-knast er pengene
>> værd.
>>
>> Umiddelbart kan jeg få en uoriginal normal knast inkl. vippearme og
>> vippearmsaksler til ca. 2.000 kr.
>> En sports-knast (272 el 288 grader) uden tilbehør til 2.500, dvs.
>> over 3.500 kr. i alt.
>>
>> Jeg har hørt at man får lidt ekstra heste med sports-knasten, men
>> A) Hvorfor?
>
> Bedre fyldning af cylindrene ved højere omdrejninger, men det koster -
> du mister bundtræk og den skal ha flere omdrejninger.
>
> Kø kørsel er sikkert ikke sjovt.
>
>> B) Slider det mere på motorens andre dele?
>
> Jep pga de flere omdrejninger.

OK - tak til alle.
Det kunne jo være for fedt med en 5-10 heste mere på toppen, men bundtræk
har jeg ikke for meget af i forvejen, så jeg vælger højst sandsynligt at
udskifte den med en normal.
--


Mvh
///JJ



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste