[JSP] Forward af java.util.Vector til jsp ~
Fra : NJ

Dato : 04-05-01 13:59

Hej.

Denne message er også sendt til dk.edb.internet.webdesign.serverside, - men
vi så bagefter at der var mange JSP spørgsmål og svar i denne gruppe også, -
så nu prøver vi her også.
Vi er gået fast i et eksamensprojekt - og behøver desperat hjælp

I et skoleprojekt kommer serveren med denne fejlmeddelelse (+ 25 andre
linier fra de implicitte klasser).
Den Attribute, der er tale om, mener vi er request (eller response ?)
objektet som er assignet med; req.setAttribute("list",list), hvor list er en
Vector af beanObjekter. Disse bean objekter er bevistligt dannet, men når vi
forwarder / parser requestet får vi som sagt at vide, at attributten ikke
har nogen værdi.

FEJLMEDDELELSE:
"Error 500 (internal Servlet error)
org.apache.jasper.compiler.ParseException: C:\Program
Files\jakarta-tomcat-3.2.1\webapps\examples\jsp\DatabaseOpret\list.jsp(0,28)
Attribute , has no value."

Vi har egentlig den samme syntaks til at virke et andet sted, men da
assignes der ikke en vector, men kun et enkelt beanObjekt.
mao : setAttribute("ansat", bean) virker.

RequestDispatcher =
context.getRequestDispatcher("/jsp/DatabaseOpret/list.jsp").forward(req,res)
;

her kommer det samme:
else{
Vector list = fetchAll();//returnerer en vector
req.setAttribute("list",list);

jsp = "/jsp/DatabaseOpret/list.jsp";

}

RequestDispatcher dispatcher; file://"videreSender"
dispatcher = context.getRequestDispatcher(jsp);

dispatcher.forward(req,res);// her forwardes vores req/res til jsp, som hér
er /list.jsp.

}// servicemetoden slutter her

Er der nogen af jer JSP-hajer der kan hjælpe, - så vil vi være MEGET
taknemmelige!!

Carsten Rasmussen &
--
Mvh. Niels Jørgen E. Poulsen
"Artificial intelligence is no match for natural stupidity"

Fra : Jesper Søndergaard J~

Dato : 04-05-01 21:12

Hej

Hvordan ser list.jsp ud?
Fejlen kommer måske til en reference til "ansat"? (Prøv at se linie 28 i
list.jsp)
Men der burde blive lavet en instans af Ansat sat til null, så det blot er
en "tom ansat" der refereres til, når atributten "ansat" ikke kan findes i
pagecontext'en (i scenariet hvor vectoren anvendes).
Men om tomcat gør det ved jeg ikke. Det kunne måske være fejlen, hvis tomcat
jsp-engine "forlanger" at finde attributten. Det tyder fejlteksten jo
unægtelig på!

Ser jeres id for vectoren således ud:
<jsp:useBean id="list" class="java.util.Vector" scope="request" />
og caster i for at hive data ud af vectoren (f.eks. <%=
((dk.xxxx.xxx.Ansat)list.elementAt(i)).getXxxx()%>)

mvh Jesper