Skoda Fabia 1.4 TDI - erfaringer?
Fra : Jeff

Dato : 10-06-04 16:24

Hej alle

Jeg overvejer meget kraftigt at købe en Skoda Fabia Combi 1,4 TDI med 75 HK.
Har prøvekørt den, og den virker som en dejlig bil. Motoren er måske lidt
lille, men det er kun mig, der skal køre i den.

Skal jeg være opmærksom på særlige børnesygdomme?

Er der ejere af bilen, der vil skrive et par linjer om deres erfaring med
bilen?

På forhånd tak!

Venlig hilsen
Jeff

Fra : Landberg

Dato : 10-06-04 16:29

> [...]
>
> Skal jeg være opmærksom på særlige børnesygdomme?
>
> Er der ejere af bilen, der vil skrive et par linjer om deres erfaring med

Generelt en lækker bil, men vær opmærksom på, at versionen med 1.9 100hk
motor sælger langt mere og derfor nok også vil have en lavere afskrivning.
Så kan de 13.000kr i prisforskel hurtigt være spist op.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : phk

Dato : 10-06-04 18:05

"Landberg" <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Generelt en lækker bil, men vær opmærksom på, at versionen med 1.9 100hk
> motor sælger langt mere og derfor nok også vil have en lavere afskrivning.
> Så kan de 13.000kr i prisforskel hurtigt være spist op.

Jeg ved ikke hvad den koster - men man kan købe en Golf på tilbud til 250Kkr
med diverse udstyr og 90HK. Kontakt VW-forhandler for nærmere info :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Sand.

Dato : 10-06-04 19:55

phk wrote:
> Jeg ved ikke hvad den koster - men man kan købe en Golf på tilbud til
> 250Kkr med diverse udstyr og 90HK. Kontakt VW-forhandler for nærmere
> info :)

Hvilken specifik model er det?

/Martin

Fra : phk

Dato : 10-06-04 20:24

"Martin Sand." <feedback@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Hvilken specifik model er det?

TDI.

--
Per, Esbjerg

Fra : tb

Dato : 10-06-04 20:44

1.9 TDI står til 289.172 på deres hjemmeside i billigste udgave - dog som
105hk, 90'eren er ikke nævnt.. (Er det en gammel model du refererer til ?)

Fra : phk

Dato : 11-06-04 01:33

"tb" <FJERNdsl142004@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> 1.9 TDI står til 289.172 på deres hjemmeside i billigste udgave - dog som
> 105hk, 90'eren er ikke nævnt.. (Er det en gammel model du refererer til ?)

Det stod i det seneste nummer af Golfstrømmen, klubbladet for Golf-klubben
(www.clubgolf.dk) og det er mindre end en måned gammel.

--
Per, Esbjerg

Fra : Landberg

Dato : 11-06-04 07:54

> Det stod i det seneste nummer af Golfstrømmen, klubbladet for Golf-klubben
> (www.clubgolf.dk) og det er mindre end en måned gammel.

Det var en neddroslet 100hk TDi PD, men den var vist udsolgt efter en uge
eller deromkring.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Martin Sand.

Dato : 11-06-04 11:52

Landberg wrote:
> Det var en neddroslet 100hk TDi PD, men den var vist udsolgt efter en
> uge eller deromkring.

Hvad har meningen været med at sælge en neddroslet udgave? Er det den nye
Golf V vi snakker om, eller et restlager af den gamle?

MVH Martin

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-04 12:39

"Martin Sand." <feedback@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Hvad har meningen været med at sælge en neddroslet udgave? Er det den nye
> Golf V vi snakker om, eller et restlager af den gamle?

VW's veje er uransagelige.

Fra : Landberg

Dato : 12-06-04 08:47

> Hvad har meningen været med at sælge en neddroslet udgave? Er det den nye
> Golf V vi snakker om, eller et restlager af den gamle?

Det er den nye V'er. Det er for at booste salget, der gør lidt trægt, at man
har valgt at lave en "discountversion". Derfor har man også neddroslet
pumpe-düse motoren.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 12-06-04 09:01

On Sat, 12 Jun 2004 09:46:50 +0200, "Landberg"
<thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> wrote:

>Det er den nye V'er. Det er for at booste salget, der gør lidt trægt, at man
>har valgt at lave en "discountversion". Derfor har man også neddroslet
>pumpe-düse motoren.

Dét kender man jo fra flere mærker - og andre markeder.
Volvo's 140 hk er en 170 hk's m/anden motorstyring og omvendt...

/Mogens

Fra : Martin Sand.

Dato : 12-06-04 15:52

Landberg wrote:
> Det er den nye V'er. Det er for at booste salget, der gør lidt trægt,
> at man har valgt at lave en "discountversion". Derfor har man også
> neddroslet pumpe-düse motoren.

Dvs. at det reelt er en 105 HK's 1,9'er? Og bremser osv. er "dimensioneret"
til de 105 HK? Så skal man jo bare have fat i en ny motorstyring, og man er
(forholdsvis) billigt kørende. Hvis altså modellen ikke var udsolgt nu....

--
MVH Martin

Ved henv. på mail, udskift "privacy.net" med "stofanet.dk"

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 11-06-04 17:18

Jeff wrote:
> [...]
>
> Skal jeg være opmærksom på særlige børnesygdomme?
>
> Er der ejere af bilen, der vil skrive et par linjer om deres erfaring

Hej Jeff

Jeg har desværre ingen erfaring med bilen, men har også overvejet at
købe denne model. Derimod har jeg erfaret, at der for øjeblikket er et
lille "udsalg", fordi bilen nu kommer med fabriksmonteret aircondition
og fartpilot til en merpris på 5.000,-. Derudover bliver det standard
med ESP på alle Fabia med 75 hk og derover uden merpris.
Altsammen fordi Fabia til august får et facelift.

Jeg har også overvejet en Peugeot 206 SW 1.4 HDI.

M.v.h
Niels

Fra : Jan Vennike

Dato : 11-06-04 18:49

"Jeff" <britonFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skal jeg være opmærksom på særlige børnesygdomme?
>
> Er der ejere af bilen, der vil skrive et par linjer om deres erfaring med

Jeg må sige at vi i familien har en "svaghed" for den lille VW 1.4 TDi

Min lillebror har lige købt en Fabia 1.4 TDi og han er vældig glad for den.

Og jeg har i snart 3 år haft en VW Lupo med samme motor - men jeg ville være
lidt ked af at flytte over i en Fabia, for min Lupo vejer 965 kg og jeg
mener at Fabia'en vejer 100 kg mere - og når jeg fylder en passager i, er
der knap så meget raket tilbage. For langsom er den bestemt ikke.

Der er jo nok også en grund til at Fabia'en skulle køre 22.2 km/l mens min
skulle køre 22.7 km/l - har dog med MEGET let fod haft den oppe over 24 km/l
et par tankfulde - men så tog Brian over.

Men man bliver hurtig glad for den lille motor, for den er uhyggelig
råstærk. Fx har vi også en gammel (22 år) VW Caravelle, som desværre til
tider er lidt ustabil (eller konen glemmer at fylde benzin på . Første
gang jeg slæbte den til mekaniker med min lille Lupo, var øjnene ved at
trille ud af hovedet på mekanikeren, men Lupo'en virkede ikke overanstrengt
på nogen måde over at skulle slæbe 1400 kg ekstra

Så køb endelig Fabia'en - men hvis det var mig, ville jeg nok smide lidt
ekstra efter den og købe den med den "store" 1.9 PD TDi motor med 100 hk -
så bliver det en seriøs udfordrer for diverse Brian biler og rar at køre i,
for gearene bliver ihvertifald ikke slidt op, når de ikke bliver brugt

Just my 2 cent

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : tb

Dato : 11-06-04 20:11

-)

> [...]
i,
> for gearene bliver ihvertifald ikke slidt op, når de ikke bliver brugt

har ikke lige hørt om en PD'er, men mit gæt er, at vi er oppe i nærheden af
200k for en "lille" bil. Altså der hvor ex Octavia er startet. Og så kan
man jo begynde at overveje igen

Mvh TB
Felicia ejer - overvejer kraftigt 1.9SDI'en, da jeg vil have diesel, men
ikke proppe en masse ekstra penge i et par få heste ekstra, da de penge
næppe kommer ind igen ved senere salg...

Fra : Deaster

Dato : 11-06-04 20:27

tb wrote:

> Felicia ejer - overvejer kraftigt 1.9SDI'en, da jeg vil have
> diesel, men ikke proppe en masse ekstra penge i et par få heste
> ekstra, da de penge næppe kommer ind igen ved senere salg...

Apropos ekstra penge, ville jeg nok passe lidt på en SDI, dem er der
godt nok ikke den helt store efterspørgsel, forståeligt nok, da en
diesel uden turbo, nok er noget af det meste røvsyge at køre i.

Den merpris du giver for en TDI burde du godt kunne få ind igen, når du
sælger den + at du til hverdag vil have en noget "sjovere" bil.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Jan Vennike

Dato : 11-06-04 20:38

> [...]
> ikke proppe en masse ekstra penge i et par få heste ekstra, da de penge
> næppe kommer ind igen ved senere salg...

PumpeDyse er VW's udgave af Common Rail - og det giver et noget større
moment.

Og da jeg købte min Lupo for 3 år siden, var der ikke rigtigt nogen
alternativer (andet end Lupo 3L) hvis man ville have en nogenlunde kvik bil
der kørte langt på literen.

Så jo, jeg KUNNE have købt en Octavia, men nu skiftede jeg væk fra en Seat
Toledo med en 1.9 TDi af den "gamle" generation (90 hk) og havde faktisk kun
brug for en 1 personers bil, da vi, som nævnt tidligere, har en stor VW
Caravelle, når hele familien skal afsted.

Så jeg ville egentlig gerne have haft en Fabia/Polo med diesel.

Men Fabia kunne slet ikke fåes med diesel, Polo var noget dyrere og alle de
andre mærker havde nogle sløve dieselbiler på det tidspunkt , så valget
faldt på en Lupo.

I dag ville jeg selvfølgelig hellere have en Fabia 1.9 TDi, men sådan er der
så meget.