Seat Cordoba, sovs i olien ?
Fra : Tim Hoffmann

Dato : 06-06-04 20:15

Hejsa

Så er vi ved at købe vores "nye" bil.

En Seat Cordoba st car fra 2001, der har kørt ca 100.000km

Bilen har småprikker efter stenslag, og de "værste" er blevet pænt lappet.
Ellers står bilen pæn og velholdt.

DOG har jeg en bekymring. Når man åbner oliepåfyldningen, så ryger det lidt
op derfra, og det ser ud som om der er små dråber vand dernede.
Og så er det som om at der er lidt tyk sovs på selve dækslet.

DET er jeg bekymret over, jeg skifter den gamle bil ud fordi den bruger
meget olie. og jeg vil helst ikke stå med samme problem i den nye bil.

jeg får 3 måneder 100% garanti på den. Men jeg kunne da godt tænke mig at
vide om det er "normalt" eller om jeg skal kræve en tjeck af motoren inden
jeg køber den ?

Det skal dog siges at bilen kører ganske fint, og jeg kan ikke mærke at
noget evt sku være galt.

Er der nogen det kan hjælpe med lidt info ?

Mvh

Tim

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-04 20:23

> [...]
> op derfra, og det ser ud som om der er små dråber vand dernede.
> Og så er det som om at der er lidt tyk sovs på selve dækslet.

Med 99,991% sikkerhed så er toppakningen røget, så den kan du lige så godt
få skiftet FØR du afleverer en fed chek til forhandleren

--
Tom

Fra : Kent Nielsen

Dato : 06-06-04 20:28

"Tom" <t> skrev i en meddelelse

> Med 99,991% sikkerhed så er toppakningen røget, så den kan du lige så godt
> få skiftet FØR du afleverer en fed chek til forhandleren

Det er da en lidt frisk udmelding på et meget tyndt grundlag?
Det kan ligeså godt være korte (kolde) ture der har givet kondensvand.

Kent Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-04 20:36

> Det er da en lidt frisk udmelding på et meget tyndt grundlag?
> Det kan ligeså godt være korte (kolde) ture der har givet kondensvand.

det giver næppe sovs ved dækslet

--
Tom

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 06-06-04 20:40

> det giver næppe sovs ved dækslet

Det kan det såmænd godt - min Citroen motor har mayo på undersiden af
oliepåfyldningsdækslet hver vinter - den har haft det lige siden den var ny,
og formmæssigt fejler den intet - ingen forbrug af kølevand, og så snart det
bliver forår, forsvinder mayoen som dug for solen. For en PSA motor er dette
velkendt, og ingen grund til panik - hvordan det er med spdan en spanioler
ved jeg så ikke.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 06-06-04 20:40

> godt
Det var også det min far gættede på.. Forhandleren mente dog at det var
meget normalt..
Men han var ikke afvisende over for at lave en motoreftersyn eller hvad det
hedder inden overtagelsen. Så det tror jeg jeg får dem til.

> det giver næppe sovs ved dækslet
Ingen anelse. men den har kørt 100.000 siden 2001, så jeg gætter på den er
blevet brugt til "langture"

Jeg får dem til at tjekke toppakningen

Tak for hjælpen

Tim

Fra : Christian Meinert

Dato : 06-06-04 20:47

"Tim Hoffmann" <news@hoffmann-datafjerndette.dk> wrote in message
> Jeg får dem til at tjekke toppakningen
>
> Tak for hjælpen

Hvorfor ikke få en FDM attest på bilen ?
Så kan de jo starte med at udbedre alle fejl, også behøver du ikke komme
rendende hveranden dag, i de næste 3 måneder ;)

/Christian

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-04 20:58

> Ingen anelse. men den har kørt 100.000 siden 2001, så jeg gætter på den er
> blevet brugt til "langture"
>
> Jeg får dem til at tjekke toppakningen

Få dem til at lave en læktest (mens du ser det).
Du kan også stikke snuden hen og sniffe lidt til dampene......lugter de som
udstødningsgasser så er det toppakningen eller et revnet topstykke.

--
Tom

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-06-04 21:08

On Sun, 6 Jun 2004 21:58:15 +0200, "Tom" <t> wrote:

>Få dem til at lave en læktest (mens du ser det).

Eller mål CO2'en i kølervædsken...

/Mogens

Fra : Kent Nielsen

Dato : 06-06-04 20:42

"Tom" <t> skrev i en meddelelse

> det giver næppe sovs ved dækslet

Motorolie emulgerer med vand, så hvis "sovsen" er mayonaiseagtig kunne det
godt være kondens der er skyld i det.
Det har jeg set ved flere lejligheder.

Kent Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-04 21:02

> Motorolie emulgerer med vand, så hvis "sovsen" er mayonaiseagtig kunne det
> godt være kondens der er skyld i det.
> Det har jeg set ved flere lejligheder.

Det er da muligt at motorolie emulgerer med vand, men jeg kan bare ikke se
hvad vand har at gøre i motorolien.
Det er da muligt jeg er forvendt med min mondeo men den bruger 0,000000L
kølervæske (har i 4 år aldrig fyldt efter).
Røg fra dækslet er jeg heller ikke forvent med

--
Tom

Fra : bme

Dato : 06-06-04 21:16

> [...]
> kølervæske (har i 4 år aldrig fyldt efter).
> Røg fra dækslet er jeg heller ikke forvent med

tja, min polo fra 95' lavede også mayo ved proppen, havde den fra 92kkm til
165 kkm uden toppakningsproblemer, min svigerforældres berlingo laver en del
mayo og har altid gjort det, min nuværende laguna laver en smule i
ånderørsudluftningen om vinteren, min storebrors celica laver intet. Kort
sagt, det afhænger nok også af bilmærket.

Motoren i min gamle polo kan iøvrigt ses i cordobaen også, så jeg tror ikke
der er noget at være bekymret om. Men få da målt kompressionen og målt om
der er co i kølervæsken for en sikkerheds skyld.

Min nabo som er gammel mekker fortalte en dag at det var der ikke noget
unormalt i, man skulle først være bekymret hvis det opstod ligepludselig, da
det så¨godt kunne tyde på en sprængt toppakning.

/bo

Fra : Kent Nielsen

Dato : 06-06-04 21:17

"Tom" <t> skrev i en meddelelse

> Det er da muligt at motorolie emulgerer med vand, men jeg kan bare ikke se
> hvad vand har at gøre i motorolien.

Vand er ikke godt i olien, du kan bare ikke undgå det. (Det kondenseres på
kolde overflader f.eks. den indvendige side af et alu. ventildæksel)
Prøv at køre udelukkende 5 km´s ture i en måneds tid, gerne om vinteren prøv
så at pille dit ventildæksel af så skal du se
Hvis man så oven i købet ikke har været så kristisk med valg af olie og
overholdelse af skifteinterval, så bli´r det ikke kønt.
Det siger så måske på den anden side noget om bilens tidligere ejers
vedligehold af bilen, eller mangel på samme.

Kent Nielsen

Fra : Rasmus

Dato : 06-06-04 22:07

"Tom" <t> wrote in message

> Det er da muligt at motorolie emulgerer med vand, men jeg kan bare ikke se
> hvad vand har at gøre i motorolien.

Det er meget normalt at der på dækslet er lidt snask fra kondensvand....,
det har jeg set på mange biler, inklusiv min egen som ingen vand bruger.

> Det er da muligt jeg er forvendt med min mondeo men den bruger 0,000000L
> kølervæske (har i 4 år aldrig fyldt efter).

.....eller også er den utæt og der kommer olie i vandet, så du ikke bemærker
den forsvundne kølervæske

> Røg fra dækslet er jeg heller ikke forvent med

......det kan næppe undgåes hvis der er lidt kondensvand.
Hvis bilen har stået noget tid hos forhandleren vil der helt sikkert være de
"symptomer" som Tim beskriver.

.....det er ingen problem for forhandleren at få lavet en motortest eller
lign. med den i hånden står han jo skide godt, hvis toppakningen ryger om 3
måneder, så han har jo bevis for at den var iorden da han solgte dig bilen.

mvh
Rasmus

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-04 22:26

> Det er meget normalt at der på dækslet er lidt snask fra kondensvand....,
> det har jeg set på mange biler, inklusiv min egen som ingen vand bruger.

Ingen af de biler jeg har haft, har gjort sådan.

> ....eller også er den utæt og der kommer olie i vandet, så du ikke
bemærker
> den forsvundne kølervæske

Nope.

> .....det kan næppe undgåes hvis der er lidt kondensvand.
> Hvis bilen har stået noget tid hos forhandleren vil der helt sikkert være
de
> "symptomer" som Tim beskriver.

Jeg ville ikke leve med det, men nu holder jeg mig også til Ford.

> [...]
3
> måneder, så han har jo bevis for at den var iorden da han solgte dig

Jep så er alt da på det rene, forhandleren skal da heller ikke snydes.

--
Tom