straffen for kørsel med overvægt/trailer?
Fra : dosser

Dato : 06-06-04 08:01

Nogen der ved hvor man finder bødetakster/straf for kørsel med trailer uden
man har b/e kørekort, hvis traileren samlet overskrider hvad man må kører
med når man kun har b-kørerkort??

--
Jan

Vær venlig IKKE at tilføje adressen i deres navnekartotek!
Dette er for at undgå udbredelse af mailadressen med henblik på at undgå
SPAM og VIRUS!

Fra : Reino Andersen

Dato : 06-06-04 08:41

dosser wrote:

> Nogen der ved hvor man finder bødetakster/straf for kørsel med
> trailer uden man har b/e kørekort, hvis traileren samlet overskrider
> hvad man må kører med når man kun har b-kørerkort??

Bøden er 1.500 kr.

--
Reino

Fra : dosser

Dato : 06-06-04 09:03

> Bøden er 1.500 kr.
>
> --
> Reino

Er det uanset vægten? ell. er der en grænse hvor man skal op til ny prøve?

Jan

Fra : Reino Andersen

Dato : 06-06-04 09:20

dosser wrote:

> Er det uanset vægten? ell. er der en grænse hvor man skal op til ny
> prøve?

Det er uanset vægten - enten har man kørekort til B/E eller også har man
ikke.

--
Reino

Fra : dosser

Dato : 06-06-04 09:23

> Det er uanset vægten - enten har man kørekort til B/E eller også har man
> ikke.
>
> --
> Reino

takker for svaret

Jan

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 06-06-04 11:57

On Sun, 6 Jun 2004 09:41:02 +0200, "Reino Andersen" <abc@def.gh> wrote:

>Bøden er 1.500 kr.

Hvad er bøden så for at kører med fx en overlastet varevogn. Og hvem får
egt bøden?.

HVis varevognen er din så gør man jo selv.

Men hvad nu hvis at men kører som bud og bare får nøglerne smidt i
nakken og får at vide at man skal kører, eller ikke har en ide om hvor
meget lastet bilen den er?. Få man så stadig bøden, eller sendes den til
firmaet.
Flemming Jacobsen

Fra : Jan Riber

Dato : 06-06-04 12:05

Thunderbird [7100] skrev i en meddelse:

> [...]
ide om hvor
> meget lastet bilen den er?. Få man så stadig bøden, eller

Så får både arbejdsgiver/vognmand og chauffør en bøde.
Størrelse...??

--
Venlig hilsen Jan
http://www.dkfritidbil.dk/whois/jan_riber/jan_riber.htm

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 06-06-04 12:43

On Sun, 6 Jun 2004 13:05:26 +0200, "Jan Riber"
<jariFJERN@DETTEoncable.dk> wrote:

>smidt i
>ide om hvor
>sendes den
>
>Så får både arbejdsgiver/vognmand og chauffør en bøde.
>Størrelse...??

Synes bare at det er undfair at chaufføren f¨år bøden hvis at han ikke
har vidst at bilen har været overlæsset. Men har han fx stået og kigget
på mens at den er blevet læsset og kunne gætte sig frem til at den nok
var overlastet så er der ingen kære mor.
Flemming Jacobsen

Fra : Elbarto

Dato : 06-06-04 14:30

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på mens at den er blevet læsset og kunne gætte sig frem til at den nok
> var overlastet så er der ingen kære mor.

Det er chaufføren der har ansvaret for lasten også om den er forsvarligt
fastspændt m.m.
De samme gælder jo også for om bilen er i forsvarlig stand bremser dæk
m.m.
Ved overlæs gives der dog også en til vognmanden ihvertfald når vi taler
lastbiler

Elbarto Simpsoniac

Fra : Jan Riber

Dato : 06-06-04 15:40

Elbarto skrev i en meddelse:

> Ved overlæs gives der dog også en til vognmanden
ihvertfald når vi
> taler lastbiler

Jeg er næsten sikker på at det gælder alle former for
erhvervskørsel. Har dog ikke ledt efter noget dokumentation.

Fra : phk

Dato : 06-06-04 11:12

"dosser" <webmNIXSPAM@NIXSPAMsccd.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen der ved hvor man finder bødetakster/straf for kørsel med trailer
uden
> man har b/e kørekort, hvis traileren samlet overskrider hvad man må kører
> med når man kun har b-kørerkort??

Nu er der godt nok kommet et tvetydigt svar men jeg mener dit spørgsmål er
utvetydigt. Hvad er de præcise vægte på bil og trailer - egenvægt og
totalvægt?

Er vogntoget lovligt at køre med med B-kørekort hvis ellers totalvægten
bliver holdt?
Og tænker du så på hvad bøden er hvis du kører med overvægt?

--
Per, Esbjerg

Fra : dosser

Dato : 06-06-04 12:02

Jeg skrev:
hvis traileren samlet overskrider hvad man må kører
med når man kun har b-kørerkort??

Jeg er klar over grænserne, også at "vogntoget" ikke må overskride 3500kg
også at jeg ikke må kører med mere end min reg-attest siger, det jeg spurgte
om er hvis nu jeg holder mig under 3500kg og trailerens totalvægt ikke
kommer over det på bilens reg-attest maximale, som så f.eks. siger jeg kun
må læsse den med 500kg men jeg overskrider det med f.eks. 400kg.

Jan

Fra : phk

Dato : 06-06-04 16:35

> Jeg er klar over grænserne, også at "vogntoget" ikke må overskride 3500kg

Der er nu flere regler end lige den der ;)

> [...]
> kommer over det på bilens reg-attest maximale, som så f.eks. siger jeg kun
> må læsse den med 500kg men jeg overskrider det med f.eks. 400kg.

Så er det en overskridelse på 80% og det findes der takster for. De starter
ved op til 7% overskridelse, som er gratis.

Sådan ser det ud med mine briller ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : phk

Dato : 06-06-04 16:41

> Så er det en overskridelse på 80% og det findes der takster for. De
starter
> ved op til 7% overskridelse, som er gratis.

Og så er der forresten også lige en grænse der hedder frakendelse af
kørekort i anledning af overlæs... husker dog ikke procenten.

--
Per, Esbjerg

Fra : sode

Dato : 06-06-04 17:33

1> Og så er der forresten også lige en grænse der hedder frakendelse af
> kørekort i anledning af overlæs... husker dog ikke procenten.
>

> --
> Per, Esbjerg

30%

VH/Sode

Fra : Reino Andersen

Dato : 06-06-04 18:53

phk wrote:

> Og så er der forresten også lige en grænse der hedder frakendelse af
> kørekort i anledning af overlæs...

Ikke for personbiler...

--
Reino

Fra : Torben E

Dato : 06-06-04 21:40

"Reino Andersen" <abc@def.gh> wrote in message

> Ikke for personbiler...

Men hvor er den så ?

Torben E

Fra : Reino Andersen

Dato : 06-06-04 18:52

phk wrote:

> Så er det en overskridelse på 80% og det findes der takster for.

Hvordan kan du udregne overskridelsen, når du ikke kender den tilladte
totalvægt?

> De starter ved op til 7% overskridelse, som er gratis.

Mener du så, at en 8 %'s overskridelse bliver fratrukket 7 %?

--
Reino

Fra : phk

Dato : 07-06-04 00:01

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan du udregne overskridelsen, når du ikke kender den tilladte
> totalvægt?

Point taken. Jeg var for hurtig til at oversætte ovenstående tal.

> Mener du så, at en 8 %'s overskridelse bliver fratrukket 7 %?

Nej. Jeg mener at du får bøde for en 8% overtrædelse men ikke for f.eks. 6%.

--
Per, Esbjerg

Fra : Leonard

Dato : 06-06-04 21:33

"dosser" <webmNIXSPAM@NIXSPAMsccd.dk> wrote:

> [...]
>kommer over det på bilens reg-attest maximale, som så f.eks. siger jeg kun
>må læsse den med 500kg men jeg overskrider det med f.eks. 400kg.

Som jeg læser det du skriver her, så blander du tingene sammen.

Der er kørekortsregler, der beskriver hvornår du skal have b/e og
disse regler bruger bilens tilladte totalvægt, bilens egenvægt og
trailerens tilladte totalvægt og det er ligegyldigt om du har læs på
eller ej. Enten skal du have b/e for at køre med vogntoget eller også
skal du ikke.
Overtrædelse af dette giver en bøde på 1.500 kr.

Så er der regler om hvormeget bilen må trække, hvormeget traileren må
laste og her er det den faktiske vægt der er interessant. Hvis din bil
må trække 1.000 kg m. bremser, må du gerne bruge en trailer med en
tilladt totalvægt på 1.500 kg, den må bare ikke lastes med de sidste
500 kg. Og her afhænger bøden af hvor stort overlæsset er, både i
forhold til hvad bilen må trække og hvad traileren må lastes med.
Overlæs giver som regel også et forbud mod at køre videre med
vogntoget før der er læsset så meget af at vægten er nede på det
tilladte.

--
Leonard

Fra : Reino Andersen

Dato : 06-06-04 18:44

phk wrote:

> Nu er der godt nok kommet et tvetydigt svar men jeg mener dit
> spørgsmål er utvetydigt.

Hvilket svar mener du er tvetydigt?

--
Reino

Fra : phk

Dato : 07-06-04 00:03

> Hvilket svar mener du er tvetydigt?

Dit :) Du svarer meget præcist men der er flere aspekter i svaret som andre
nu i mellemtiden er kommet ind på.

--
Per, Esbjerg

Fra : Reino Andersen

Dato : 07-06-04 09:44

phk wrote:

> Dit :)

Ok - det er nok bare mig, som ikke kan kende forskel på tvetydigt/utvetydigt

> Du svarer meget præcist men der er flere aspekter i svaret som
> andre nu i mellemtiden er kommet ind på.

Jeg opfattede spørgsmålet som: "Hvad er straffen/bøden for at køre uden
B/E-kørekort?".

--
Reino