MS Windows
briani 27239
Nye maskiner og win98.
Fra : W M

Dato : 14-06-04 17:55

hej

Jeg har lige et lille spørgsmål.
Kan man eller kan man ikke indlægge win98 i nye computere. Mine kolleger
mener ikke at det kan lade sig gøre. Det tvivler jeg da stærkt på.

Er der noget om snakken eller hvad?

mvh

mwm

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-06-04 18:00

W M wrote:

> Kan man eller kan man ikke indlægge win98 i nye computere. Mine
> kolleger mener ikke at det kan lade sig gøre. Det tvivler jeg da
> stærkt på.

Err... Hvorfor skulle det ikke være muligt? Du kan for den sags skyld
også lægge Windows 3.11 ind, hvis det skulle være. Der er ikke noget
maksimum angivet under kravspecifikationerne.

Prøv at spørge dine kolleger hvad deres argumenter er. Det er dem der
kommer med en ny påstand, så det er dem der skal argumentere for den.

At Windows 98 så ikke udnytter RAM så godt og at det i det hele taget
er en bedre ide at køre med NT-familien er en anden sag.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : W M

Dato : 14-06-04 18:07

Det vil sige - at det har du ikke hørt noget som helst om?

Argumenter kan de nok ikke komme med, så det er vel nok med uvidenhed i
bagagen de udtaler sig. Tak for svaret.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-06-04 18:06

W M skriver:

> Kan man eller kan man ikke indlægge win98 i nye computere. Mine kolleger
> mener ikke at det kan lade sig gøre. Det tvivler jeg da stærkt på.
>
> Er der noget om snakken eller hvad?

Det kan godt lade sig gøre. Du kan køre DOS på helt nye maskiner.

Der er dog den lille hage at det ikke er sikkert at producenterne af de
dele maskinen består af har lavet drivere til W98.

Klaus
(med DOS 7.0 fra en W98 på en 500MHz PIII til at styre en modelbane)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : W M

Dato : 14-06-04 18:21

Ok Klaus

Den lille hage du snakker om der - hvordan undgår man så det?

mvh

mwm

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 14-06-04 19:07

W M skrev i en meddelelse...

> Den lille hage du snakker om der - hvordan undgår man så det?

Det undgår man ikke...da Microsoft ikke længere supporter Windows 98(de
udgiver vist kun kritiske opdateringer) er der også flere software
producenter som ikke ikke laver opdateringer til Win98 dvs. at deres
programmer kun virker til Win2K og op efter.

Det samme er der med hardware producenterne - det er ikke sikkert at de
laver drivere til deres hardware som understøtter Win98.
Hvis du installere Win98 på en ny maskine kunne f.eks. komme ud for at
det ikke er muligt at udnytte grafikkortet, lydkortet osv. til deres
fulde potientiale. Det kan godt være at Win98 finder en "standard
driver", men der vil sikkert ikke være nogen indstillings muligheder for
enheden.
--
Hilsen Torben Greve Otzen

Træt af Outlook Express' måde at citere på?
Hent OE-QuoteFix: http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : LarsS

Dato : 14-06-04 19:49

Torben Greve Otzen skrev:

[cut] .... da Microsoft ikke længere supporter Windows 98(de
> [...]
> fulde potientiale. Det kan godt være at Win98 finder en "standard
> driver", men der vil sikkert ikke være nogen indstillings muligheder for

Nja, jeg har nu kun set meget få programmer der ikke
stadig understøtter win98 og intet hardware der ikke gør.
Men det kan selvf. ændre sig...

/LarS

Fra : Jens

Dato : 14-06-04 18:59

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en

> Det kan godt lade sig gøre. Du kan køre DOS på helt nye maskiner.

Ja, hvis du kan finde noget at køre dos fra, det bliver svært at formatere
en 120gb disk fra dos.

> Klaus
> (med DOS 7.0 fra en W98 på en 500MHz PIII til at styre en modelbane)

Der er ret stor forskel på en Piii 500 og en P4 3,lidtmere : 64bit
Men der er selvfølgeligt heller ikke nævnt præcist hvor moderne en maskine
der menes.....

Og.... prøv lige at få win98 til at fatte meningen med en 80gb SATA disk, de
var ikke opfundet da w98 supporterne uddøde....., selv Win xp kan have sine
bekymringer med den slags endnu.

Mvh Jens

Fra : Poul Erik

Dato : 14-06-04 19:23

On Mon, 14 Jun 2004 19:58:35 +0200, "Jens" <mkg@tuknet.dk> wrote:

>"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en

>Ja, hvis du kan finde noget at køre dos fra, det bliver svært at formatere
>en 120gb disk fra dos.

Del den op i mindre stykker, så burde det ikke være noget problem (har
kørt dos 3.3 på 30 Gb).

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
== __o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: lindaa@mail.tele.cykeldk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-06-04 19:32

Jens skriver:

> Ja, hvis du kan finde noget at køre dos fra, det bliver svært at formatere
> en 120gb disk fra dos.

Del den i bidder (det gør jeg alligevel altid).

> [...]
> var ikke opfundet da w98 supporterne uddøde....., selv Win xp kan have sine

Det er jo driverproblemet om igen. Men lur mig om ikke du kan køre DOS
på en SATA disk....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jens

Dato : 14-06-04 19:43

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en

> Del den i bidder (det gør jeg alligevel altid).

w98 har et max, som jeg ikke husker hvor præcist ligger, men det er omkring
40gb, hvis disken er større findes kun det der er over de første 40, 80,
eller 120 gb, og man kan ikke boote fra en sådan opdelt disk.....

Mvh Jens

Fra : Rudi Stegen

Dato : 14-06-04 20:41

Hej Jens, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> er omkring 40gb, hvis disken er større findes kun det der er over
> de første 40, 80, eller 120 gb, og man kan ikke boote fra en sådan

Jeg tror, du tænker på FDISK (?)

Win98 har et max på vist 60 MB. Microsoft har dog en patch liggende til
afhentning, så en patchet fdisk kan klare 127 MB.

Men til syvende og sidst har vist alle rimelige harddiskfabrikanter
noget fdisk-util, man enten kan hive ned fra deres site, eller/og det
det følger med disken.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jens

Dato : 14-06-04 22:23

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror, du tænker på FDISK (?)

Til dels ja.

> Win98 har et max på vist 60 MB. Microsoft har dog en patch liggende til
> afhentning, så en patchet fdisk kan klare 127 MB.

Hvilket ikke er nok.

> Men til syvende og sidst har vist alle rimelige harddiskfabrikanter
> noget fdisk-util, man enten kan hive ned fra deres site, eller/og det
> det følger med disken.

Jaja, men så er man allerede inden w98 er installeret begyndt at lappe på et
ellers sikkert ik system, og kan man ofre 7 -10k på en ny maskine, kan man
vel også afse midler til at udnytte hardwaren optimalt ?

> Hygge fra Århus - Rudi

Kører du stadig w98, eller er du hoppet på xp med din wordperfect ?
(mkg tidligere jellingnet.dk)

Mvh WPxptestJens

Fra : Rudi Stegen

Dato : 14-06-04 23:21

> Hvilket ikke er nok.

Der skulle have stået 127 _GB_

> [...]
> lappe på et ellers sikkert ik system, og kan man ofre 7 -10k på en
> ny maskine, kan man vel også afse midler til at udnytte hardwaren

Oh ja. Hvis man skal købe en ny maskine, er det utvivlsomt for langt,
langt de fleste den bedste løsning af stoppe noget WinXP eller Win2000
ind på den og ikke Win98. Men det er så en anden sag.

> Kører du stadig w98

Yeps.
Jeg lader skidtet køre, indtil jeg ramler ind i det første af to
kriterier:

1. At noget dyrere end et par hundrede eller så brænder sammen.
2. At det bliver rimelig påtrængende for mig at køre noget, der ikke
kan køres på den aktuelle.

> eller er du hoppet på xp med din wordperfect ?

Nej, men det er ualmindelig beroligende at vide, der ikke vil blive
problemer med mine MUST-programmer og Win XP [1].

> (mkg tidligere jellingnet.dk)

Ja, det var på tide, du leverede oplysningen, jf. mit indlæg tidligere
på aftenen

(Og det er blevet ændret i mit kartotek).

> Mvh WPxptestJens

[1] Netop

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jens

Dato : 14-06-04 23:45

> Der skulle have stået 127 _GB_

Hmm..., det antog jeg, men det er først nu jeg ser der står MB, det er noget
siden man kunne købe nye diske med den måle enhed.......

> Oh ja. Hvis man skal købe en ny maskine, er det utvivlsomt for langt,
> langt de fleste den bedste løsning af stoppe noget WinXP eller Win2000
> ind på den og ikke Win98. Men det er så en anden sag.

Jeg ville nødigt tilbage til 98 igen....., xp er mere nutidig.....,
ellerogså er jeg bare miljøskadet..........

> Yeps.
> Jeg lader skidtet køre, indtil jeg ramler ind i det første af to
> kriterier:
>
> 1. At noget dyrere end et par hundrede eller så brænder sammen.

Du har sandsynligvis ikke en enkeltkomponenet i maskinen der koster over det
beløb.....(eneste jeg kan forestille mig er disken.)

> 2. At det bliver rimelig påtrængende for mig at køre noget, der ikke
> kan køres på den aktuelle.

Det er nok mere sandsynligt, at det sker før eller siden......

> Nej, men det er ualmindelig beroligende at vide, der ikke vil blive
> problemer med mine MUST-programmer og Win XP [1].

Det er altid rart at kende konsekvensen først.

> Ja, det var på tide, du leverede oplysningen, jf. mit indlæg tidligere
> på aftenen

Det slog mig pludseligt.
For mig er det åbenlyst, men for dem som ikke ved at tuknet og jellingnet er
samme firma, med en kommunegrænse imellem kan jeg godt se at det ikke er såå
tydeligt.

> (Og det er blevet ændret i mit kartotek).

(Min A overmail virker stadig.)

> Hygge fra Århus - Rudi

ILM. Mvh Jens

Fra : Rudi Stegen

Dato : 15-06-04 00:17

> Du har sandsynligvis ikke en enkeltkomponenet i maskinen der
> koster over det beløb.....(eneste jeg kan forestille mig er
> disken.)

Disken er det mindste problem (bortset fra at skulle stoppe hele
balladen ind igen *og* - det virkelig trælse - sætte det op, så det
bliver *min* maskine).
Det er en 4,3 GB Fujitsu. Da jeg i skræk for at Win98 SE skulle
forsvinde (den lå udelukkende hos forhandlere, ikke længere hos
Microsoft) købte den, kunne jeg en OEM-version sammen med en 30 GB
Maxtor disk til lige over 1000 kr. Maxtor-disken er stadig efter kanpt
to år ikke pakket ud.

Problemet er mere, hvis noget udgået ryger. Fx kan mit bundkort max
bruge en P233 MMX (det er en P200 MMX, der sidder i det). Formentlig
kan en brugbar CPU ikke købes fra ny, hvilket så enten vil sige en
anden brugt pc, man hugger den fra eller (fra ny) bundkortskift med en
kraftigere CPU. Og så er der ligesom ingen ide i ikke at skifte hele
kassen.

> Det er altid rart at kende konsekvensen først.

_Meget!_ Det er derfor, jeg har et afslappet forhold til det. Resten af
MUST-tingene vidste jeg ville fungere under XP, kun den WP-version
manglede jeg at dengang at få vished om.

> (Min A overmail virker stadig.)

Udtrykt diskret (håber det er diskret nok): Du hentyder antagelig til
den adresse, du har på et .org-domæne?

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Poul Erik

Dato : 15-06-04 01:55

On Tue, 15 Jun 2004 01:17:00 +0200, Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk>
wrote:

>_Meget!_ Det er derfor, jeg har et afslappet forhold til det. Resten af
>MUST-tingene vidste jeg ville fungere under XP, kun den WP-version
>manglede jeg at dengang at få vished om.

Nu ved jeg ikke hvilken version af WP (WordPerfect) du bruger, men jeg
har kørt med både WP 8, WP 9 (2000), WP 10 og WP 11 under XP home og
kun WP 10 (som var utrolig dårlig, på alle platforme) gav problemer.

Maskinen er en AMD 2000+ (1600).

Bruger du WP 6, 6.1 eller 7, kan jeg da godt teste dem også.

Er der noget jeg har misforrstået omkring WP, så undskyld min
indbælanding.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

Fra : Poul Erik

Dato : 15-06-04 02:10

On Tue, 15 Jun 2004 02:55:18 +0200, Poul Erik
<lindaa@mail.telecykel.dk> wrote:

>Bruger du WP 6, 6.1 eller 7, kan jeg da godt teste dem også.

Hmm, WP 6 og &.1 er egenlig skrevet til Windows 3.x og WP 7 til
Windows 95. Begge versioner virker sog fint på Windows 98, ligesom WP
4.x og WP 5.x gør.

Jeg er beta tester for WP (nu Corel og får alle deres programmer meget
tidligt). Jeg bruger for tiden WP 12, og tester også en version som
nok bliver WP 13).

Nej, bed mig ikke om en kopi, men kom gerne med problemer og
kommentarer.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

Fra : Rudi Stegen

Dato : 15-06-04 17:33

Hej Poul Erik, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Hmm, WP 6 og &.1 er egenlig skrevet til Windows 3.x og WP 7 til
> Windows 95.

Ja. WP7 (som jeg for nogle år siden har siddet en del med gennem en
periode på en "arbejdsmaskine") er reelt mest WP 6.1 i 32-bit udgave.
Jeg opdagede i hvert fald ikke nogle specielt nye features (udover den
er mere spraglet).

> Begge versioner virker sog fint på Windows 98, ligesom
> WP 4.x og WP 5.x gør.

5.2 vil ikke lade sig installere på min Win98 SE.

(Jeg skiftede fra Win 95 OSR2 til Win98 SE i efteråret 2002, fordi jeg
for første gang havde været *for* smart, så stadig flere geder fes
omkring på pc'en gennem nogle uger for hver rettelse. Enhver form for
geninstallation oveni slap blot flere geder løs. Til sidst bed jeg i
det sure æble, formaterede C-drevet og benyttede lejligheden til at
smide Win98 SE ind).

> Jeg er beta tester for WP

Derfor min interesse/spørgsmål til slut i mit lidt tidlige indlæg,

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Poul Erik

Dato : 15-06-04 02:19

On Tue, 15 Jun 2004 02:55:18 +0200, Poul Erik
<lindaa@mail.telecykel.dk> wrote:

>indbælanding.

indblanding, skulle der stå.

Jeg må vist hellere gå i seng, når jeg laver sådan en stavefejl.

Vi sad nogle stykker og "fejrede" det gode resultat mod Italien, skønt
vi burde have vundet, men, ærlig talt, inden kampen hadve vi været
tilfredse med uafgjort, men hvad nu?

Vi burde have vundet.

Desværre var Italien's bedste spillere deres målmand og deres midter
forsvarer.

Hvor var deres angreb?
Nogle lidt tilfældige forsøg sidst i første og gennem hele anden
halvej (som egentlig var ret lige).

Godnat, nu er jeg vist kommet på afveje.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-06-04 12:11

Poul Erik skrev:

> Nu ved jeg ikke hvilken version af WP (WordPerfect) du bruger, men jeg
> har kørt med både WP 8, WP 9 (2000), WP 10 og WP 11 under XP home og

Rudi vil _ikke_ ha' en nyere Windows, hvis han kan undgå det. Han vil
kun skifte til en nyere Windows, hvis hardwaren eller softwaren
_kræver_ det.

Jesper G. Poulsen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 15-06-04 17:21

Hej Poul Erik, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Nu ved jeg ikke hvilken version af WP (WordPerfect) du bruger

Det er også ret svært, når jeg ikke har nævnt det

Det er WP 6.1

> men jeg har kørt med både WP 8, WP 9 (2000)

Jeg har WP 9 (WP Office 2000) liggende. Jeg faldt over et superbilligt
tilbud for godt et par år siden, hvorfor jeg købte den, også for en
sikkerheds skyld. (Jeg har set den køre under Windows 2000, men det er
da rart lige at få bekræftet, den som antaget kører fint under XP).

Jeg fjernede den blot igen, da den dels fylder ret godt i landskabet.
Dels havde jeg intet at bruge den til, da 6.1 kan alt, hvad jeg har
brug for plus en del mere.

Og 6.1 ligger dejlig hjemmevant i hånden, ligesom jeg helst vil være
frit for igen at skulle sætte tastatur, menuer o.a. op. Formentlig kan
makroerne heller ikke blot importeres 6.1 -> 9.0, hvorfor disse så
kommer oveni.

Fast har jeg brugt WP 4.2, 5.2 og 6.1

6.1 faldt jeg for, fordi man i modsætning til 5.2 kunne definere
samtlige funktioner på tastaturet ("genvejstaster/-kombinationer") og
ændre menubjælken (inkl. alle de submenuer, man ønsker) efter egen
smag. (Jeg har en _meget_ personlig WP 6.1

Og hele molevitten ligger blot gemt i de to små (vel ca. 160 KB
sammenlagt) wpwp60dk.wpt- og wpcset.bif-filer - plus de hjemmelavede
makroer, selvfølgelig. Nemt at gemme og returnere ved ny installation.

Minusset relativt til WP 5.2 er stort set kun det mere spraglede
interfjæs og et par ekstra tastetryk ved søg, søg/erstat på koder. Det
kan man leve med.

> WP 10 og WP 11 under XP home og kun WP 10 (som var utrolig dårlig,
> på alle platforme) gav problemer.

Jeg har godt nok hørt om, at WP 10 var lidt for hurtigt ude.

> Bruger du WP 6, 6.1 eller 7, kan jeg da godt teste dem også.

Det var da et tilbud, der vil noget! Smukt - meget.

Men du slipper for bøvlet, da Jens for et godt års tid siden eller
snarere halvandet var så venlig at afprøve den for mig under WinXP.
Det fungerer tilsyneladende fint sammen.

Selvfølgelig er der forskel på, om man er vant til WP eller ej (derfor
"tilsyneladende"). Men den kunne fint installeres, skrives med, printe,
gemme, åbne o.m.a. Og kan man sådan lidt blandet uden én eneste fejl,
tyder alt på, der heller ikke viser sig nogen under andre procedurer.

> Er der noget jeg har misforrstået omkring WP, så undskyld min
> indblanding.

Bestemt ikke, tværtimod. (At jeg så måske er ved at være ret off topic
er så en anden sag, da dette kun delvis vedrører system.ms-windows ;)

Du, Poul Erik: Holder du til i nogen bestemt gruppe, hvor emnet er mere
on topic (hvis jeg henad vejen kommer i tanker om noget spørgsmål vedr.
WP og WinXP)?

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Poul Erik

Dato : 15-06-04 19:44

On Tue, 15 Jun 2004 18:21:20 +0200, Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk>
wrote:

> [...]
>frit for igen at skulle sætte tastatur, menuer o.a. op. Formentlig kan
>makroerne heller ikke blot importeres 6.1 -> 9.0, hvorfor disse så

Ja, WP 6.1, var/er er herlig version.

Sig nig lige, har du haft problemer med macro ved tidligere versioner,
jeg har ikke, og bruger stadig et parenkelte jeg lavede tilbage i WP 7
i de versioner jeg bruger nu.

>Fast har jeg brugt WP 4.2, 5.2 og 6.1

Oh, jeg har brugt alle versioner siden 3.0.

>Du, Poul Erik: Holder du til i nogen bestemt gruppe, hvor emnet er mere
>on topic (hvis jeg henad vejen kommer i tanker om noget spørgsmål vedr.
>WP og WinXP)?

Jeg ser flere grupper, så du kan da altid spørge her eller i
dk.edb.tekst (selvom den har været meget død længe).

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

Fra : Rudi Stegen

Dato : 15-06-04 23:11

Hej Poul Erik, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Ja, WP 6.1, var/er er herlig version.

Ja, jeg er som nævnt også ret glad for den.

Selvfølgelig: Forudsat man får en opdateret pc, der kunne trække den
ordentlig, ville jeg utvivlsomt ende med at blive lige så lykkelig for
WP 9.0 - *når* man ellers har brugt de nødvendige, adskillige og ret
kedsommelige timer på at sætte den op, så den fungerer som "min" WP.

Men det ville være rart at undgå, hvorfor jeg blev lettet, da jeg (via
Jens' test) opdagede, man kunne undgå det.

Så kan man jo bedre blot smide 9.0 ind og stille og roligt henad vejen
sidde og nusse lidt med opsætningen, når man har lyst.
Der er unægtelig forskel på, om det skal ske hér og nu - og helst inden
sengetid, fordi man _skal_ have det og det skrevet - eller det bare nok
at få det på plads indenfor en måned eller et år, da intet haster.

> Sig nig lige, har du haft problemer med macro ved tidligere
> versioner, jeg har ikke, og bruger stadig et parenkelte jeg lavede
> tilbage i WP 7 i de versioner jeg bruger nu.

WP 5.2 vil overhovedet ikke kendes ved makroer lavet af WP 4.2. Og der
er ikke engang mening i at redigere i dem, da det tydeligvis er et helt
andet format.

WP 6.1 vil sådan set godt kendes ved makroer lavet af WP 5.2, men...
Ved afspilning kommer den ene fejl efter den anden. ("Fejl i linje n",
hvorefter afspilningen stopper. Man retter, prøver igen og får "Fejl i
linje n+a", hvorefter... etc.)

Jeg fandt hurtigt ud af, det ville være langt nemmere at oprette
makroerne på ny.

> Jeg ser flere grupper, så du kan da altid spørge her eller i
> dk.edb.tekst (selvom den har været meget død længe).

Godt. Så kan jeg fange dig her

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Poul Erik

Dato : 16-06-04 11:37

On Wed, 16 Jun 2004 00:10:59 +0200, Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk>
wrote:

>WP 5.2 vil overhovedet ikke kendes ved makroer lavet af WP 4.2. Og der
>er ikke engang mening i at redigere i dem, da det tydeligvis er et helt
>andet format.

Version 4 til 5 var også meget forskellige, Stort set 2 forskellige
programmer, som blot delte dokument format. Og version 5.2 var lidt
for sig selv i forhold til de andre 5.x versioner. Den skulle
integrere sig bedre med Windows, men var (efter min mening) lidt af en
"bastard".

> [...]
>Ved afspilning kommer den ene fejl efter den anden. ("Fejl i linje n",
>hvorefter afspilningen stopper. Man retter, prøver igen og får "Fejl i

Ok, Det er rigtigt at der er en del fejl, når du går fra DOS baserede
versioner (selv om de kører under Windows, som blot var/er en skal
over DOS. Jeg har dog haft stor hel

>Jeg fandt hurtigt ud af, det ville være langt nemmere at oprette
>makroerne på ny.

Mellem Windows versionerne, har jeg ikke oplevet de store problemer,
men jeg er også hele tiden blot gået en version op. Om der opstår
større problemer, når man springer versioner over kan jeg ikke sige.

>Godt. Så kan jeg fange dig her

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-06-04 17:28

Hej Poul Erik, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Version 4 til 5 var også meget forskellige, Stort set 2
> forskellige programmer, som blot delte dokument format.

Det gjorde de ikke engang. Men WP 5.2 importerede fint dokumenterne fra
4.2. Dog skulle jeg lige rette i samtlige, da 4.2 jo ikke anvendte
relative tabulatormarkeringer, hvorfor de i WP logisk nok blev smidt
ind som faste (afstand til papirkant, ikke margen).

Derimod var der intet fra WP 5.2 til 6.1. Jeg hev blot dokumenterne
ind, de blev fint genkendt som WP 5.1/5.2 (der som bekendt har identisk
dokumentformat) og default gemt som WP 6.1

Enklere kan det ikke være

> Og version 5.2 var lidt for sig selv i forhold til de andre 5.x
> versioner. Den skulle integrere sig bedre med Windows, men var
> (efter min mening) lidt af en "bastard".

Den *virkelige* bastard var (tys, tys - vi snakker normalt ikke grimt
om WP ;) WP 5.1 til Windows. Den blev jo lanceret til DOS (og er stadig
nærmest en legende), og lidt for hurtigt flikkede de så en
Windowsversion sammen i al hast. Det var vist ikke engang på markedet i
en hel time, før den hastigt blev afløst af WP 5.2.

(Greg Harvey skriver lidt om det i starten i sin glimragende 580-siders
"WordPerfect 5.2 for Windows. Quickstart" fra Que).

[Fejl ved WP 5.2-makroer når de forsøges kørt under WP 6.1]

> [...]
> problemer, men jeg er også hele tiden blot gået en version op. Om
> der opstår større problemer, når man springer versioner over kan

Jeg kunne jo evt. engang smide et par standardmakroer fra WP 6.1, så du
kan se, om de kan afvikles under den seneste færdige WP-version, du har
installeret. (Jeg fraregner WP 12, da dette jo er en testversion.
Eventuelle fejl kan i så fald måske simpelthen skyldes, at den endnu
ikke finpoleret).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jens

Dato : 15-06-04 07:34

> Disken er det mindste problem (bortset fra at skulle stoppe hele
> balladen ind igen *og* - det virkelig trælse - sætte det op, så det
> bliver *min* maskine).

Tjae, det problem har jeg løst, jeg får jo ofte en ny maskine.
Så jeg har opsat en w2k3, som fodrer enhver ny maskine med mit foretrukne
OS, og installerer diverse programmer, mens jeg får en kop kaffe.
(Egentligt er den sat op for at spare noget tid på de maskiner jeg sælger,
det bliver trivielt at installere windows flere gange om ugen, manuelt.....)

> [...]
> Microsoft) købte den, kunne jeg en OEM-version sammen med en 30 GB
> Maxtor disk til lige over 1000 kr. Maxtor-disken er stadig efter kanpt

W98 kan man købe endnu, for ca 750kr, en 30 gb disk derimod, er ikke nemt at
finde.
Idag kan man jo få celeron 18oo med bundkort, ram og 40gb disk til under
2000 kr

> [...]
> anden brugt pc, man hugger den fra eller (fra ny) bundkortskift med en
> kraftigere CPU. Og så er der ligesom ingen ide i ikke at skifte hele

Hvis jeg ikke tager meget fejl har jeg en 3 stykker liggende i en skuffe.

> Udtrykt diskret (håber det er diskret nok): Du hentyder antagelig til
> den adresse, du har på et .org-domæne?

Hehe, nej den har jeg ikke mere, jeg brugte den yderst sjældent, og "glemte"
at forny den, så den er rejst til Kina....., se selv på www.guldborg.org .
jeg mente www.overhvejsel.dk , som er blevet min hovedbeskæftigelse, sammen
med www.fjernsupport.net som er under opbygning i den sparsomme overskydende
tid.
xp er en herlig ting i den forbindelse.....

Mvh Jens

Fra : Rudi Stegen

Dato : 15-06-04 17:47

> [...]

> kop kaffe. (Egentligt er den sat op for at spare noget tid på de
> maskiner jeg sælger, det bliver trivielt at installere windows

Ja, jeg tror, det er få, som sælger maskiner, der bruger andet end at
smide det ind via en anden maskine, da det er noget nemmere.

Men selv med normale installations-cd'er, disketter mv. er det ikke så
meget det at skulle installere skidtet. Det er mere de følgende uger,
hvor man i tide og utide ramler ind i: "Hvor var det nu lige, jeg
havde..?", "Noget ser forkert ud, hvordan var det nu..?" etc. etc.

Også selvom man gemmer sine konfigurationsfiler o.m.a.

> Hvis jeg ikke tager meget fejl har jeg en 3 stykker liggende i en
> skuffe.

Pas på med at sige den slags. Det ender med, at jeg kører samme maskine
om en snes år

> Hehe, nej den har jeg ikke mere

Så er den også slettet her

> jeg mente www.overhvejsel.dk

Nej da. Det var da lækkert! Jeg anede intet om dens eksistens. Er det
ikke noget, du først er startet på indenfor det sidste ca. 1½ års tid
eller så?

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jens

Dato : 15-06-04 19:33

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, jeg tror, det er få, som sælger maskiner, der bruger andet end at
> smide det ind via en anden maskine, da det er noget nemmere.

Forskellen er blot at jeg kan personliggøre en installation på et par
minutter...., og gør det hvis der er et ønske om det.

> [...]
> havde..?", "Noget ser forkert ud, hvordan var det nu..?" etc. etc.
>
> Også selvom man gemmer sine konfigurationsfiler o.m.a.

Niksen, alle mine data ligger på netværksdrev, da jeg jo netop ofte flytter
rundt mellem forskellige maskiner......

> om en snes år

Næppe, som programmerne vokser, og især norton og den slags..., så bliver du
sikkert tvunget til noget større bare for at kunne trække liv i dyret inden
så forfærdeligt længe.

> Nej da. Det var da lækkert! Jeg anede intet om dens eksistens. Er det
> ikke noget, du først er startet på indenfor det sidste ca. 1½ års tid
> eller så?

Njaeej, jeg har haft domænet i snart 3 år, men det er først i dette forår
jeg har startet den nuværende anvendelse af det.
Det var planen at support.net skulle have været det primære, men der er et
par småproblemer med det projekt........

> Hygge fra Århus - Rudi

I lige måde, fra Overhvejsel.

Mvh Jens

Fra : Rudi Stegen

Dato : 15-06-04 22:50

> Niksen, alle mine data ligger på netværksdrev, da jeg jo netop
> ofte flytter rundt mellem forskellige maskiner......

Næ, næ. Du snyder

Problemet opstår, hvis man kun har én maskine, som man skal udskifte
til en anden. Og man har ét styresystem, som skal udskiftes til et
andet.
Hvis man derudover har et favoritprogram med en *ret* speciel
opsætning, der skulle skiftes til et andet, der ikke kan indlæse det
gamles opsætning, *er* det altså lidt af et hestearbejde.

> Næppe, som programmerne vokser

Hint: Hr. Jens, du var selv med til at tjekke, om et af mine MUST-
programmer kan anvendes under et nyere OS, fordi jeg netop _meget,
meget_ nødigt vil skifte programmer

Men (mere) seriøst: Ja, selvfølgelig kan man uanset dit og dat ikke
undgå at skifte på et tidspunkt.

[www.overhvejsel.dk]

> jeg har haft domænet i snart 3 år, men det er først i dette forår
> jeg har startet den nuværende anvendelse af det.

Det er en rigtig fin ide, hvis det kan trille. Du har flair for området
og kan mig bekendt lide at rode med det. Og det er jo ingen dybere
hemmelighed, at gode it-job ikke just hænger på træerne, efter dot com-
boblen bristede.
Kan man lave noget selv, trives med det og ligefrem helst vil lave
noget, man selv kører, er det ikke ringe (udtrykt på jysk).

> Det var planen at support.net skulle have været det primære, men
> der er et par småproblemer med det projekt........

Jeg kender ikke noget konkret til situationen. Men jeg kunne fint
forestille mig, der var en ledig niche hist og pist på det område.

Held og lykke, i hvert fald!

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jens

Dato : 15-06-04 23:59

> [...]

> opsætning, der skulle skiftes til et andet, der ikke kan indlæse det
> gamles opsætning, *er* det altså lidt af et hestearbejde.

Ikke nødvendigvis.
Hvis man (af skade eventuelt... , er lidt forudseende, kan man jo
installere programmer på D drevet, og sikre sig at eventuelle configfiler er
sikre der.

Jeg husker ikke helt hvordan w98 har det, men i xp/w2k kan man flytte med
"dokumenter", og med mappen som OE gemmer sine mapper.
Så er det jo blot at kopiere OE filerneet andet sted hen, flytte mappen i OE
og klippe mails tilbage til mappen, og flytte "dokumenter"splacering til
D:/doks , og huske at sige _nej_ til at "flytte indholdet af dokumenter til
den nye placering" (det sletter det der ligger i D:/doks i forvejen at
klikke på "ja"......)

Så sker der ikke alverden ved en reinstall, man skal installere programmerne
igen, javist, men jeg vil tro at netop "en oldsag", som WP6.1 kan
installeres uden at den sletter tidligere indstillinger, hvis man placerer
den samme sted, som sidst.
Xnews fungerer glimrende på den måde, Red Alert og Yuri ligeså.

> Hint: Hr. Jens, du var selv med til at tjekke, om et af mine MUST-
> programmer kan anvendes under et nyere OS, fordi jeg netop _meget,
> meget_ nødigt vil skifte programmer

Det husker jeg, men det er ikke ensbetydende med at der ikke er kommet mere
data på disken siden vel ?
Ikke meget måske, men mere er der sikkert.

(selv er jeg oppe omkring ½ TB på husets 7-8 maskiner..., bare en lille
bitte 120gb disk i hver.........)

> [www.overhvejsel.dk]

> Det er en rigtig fin ide, hvis det kan trille. Du har flair for området
> og kan mig bekendt lide at rode med det. Og det er jo ingen dybere

[Hmm...., lige nu triller den ikke, den tromler.........
Og jeg er rigtigt godt tilfreds med det..... ]

> [...]
> Kan man lave noget selv, trives med det og ligefrem helst vil lave
> noget, man selv kører, er det ikke ringe (udtrykt på jysk).

Ganske enig.

> Jeg kender ikke noget konkret til situationen. Men jeg kunne fint
> forestille mig, der var en ledig niche hist og pist på det område.

Problemet med fjernsupport er at få noget for det, udover et "thx" i MSN, og
smedens kat døde som bekendt af den slags.......

> Held og lykke, i hvert fald!

Tak Rudi.

Mvh Jens

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-06-04 17:04

Hej Jens, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Hvis man (af skade eventuelt... , er lidt forudseende, kan man
> jo installere programmer på D drevet, og sikre sig at eventuelle
> configfiler er sikre der.

Jeg gjorde det faktisk, da jeg i hine dage installerede Win95 OSR2.
Jeg opdagede dog hurtigt (allerede efter installation af et par
programmer), at der ikke var nogen dybere mening i det, da næsten alle
lidt større programmer uden frit valg smider en masse på C-drevet,
bl.a. og ikke mindst i \Windows\- og \Windows\System-folderne.

Da jeg i efteråret 2002 formaterede C-drevet og installerede Win98 SE,
installerede jeg derfor blot løs på samme drev bortset fra programmer,
der helt eller næsten helt udelukkende holder sig i egne foldere).
Disse kan selvfølgelig med stor fordel smides på D-drevet.

Men bortset fra det er bøvlet ikke så meget programmer, som man
forinden havde installeret, da jeg lider af en næsten sygelig mani med
at gemme konfigurationsfiler.

Problemet er som tidligere nævnt mere, hvis man skifter
programversioner, og de nye ikke bruger samme format som de gamle mht.
konfigurationsfiler.

> Jeg husker ikke helt hvordan w98 har det, men i xp/w2k kan man
> flytte med "dokumenter", og med mappen som OE gemmer sine mapper.

Det er det samme. Det er MSIE/OE, der bestemmer, hvad man kan.

De fleste gode programmer kan gudskelov smækkes op efter behag mht.,
hvor man ønsker at have hvad (fx WP 6.1 og formentlig alle nyere).
Altså bortset fra filer, de partout vil smide i Windows- eller System-
folderne...

(Mht. WP 6.1 er det dog ret ligegyldigt, da hele opsætningsmolevitten
som sagt ligger i to relativt små filer - plus selvfølgelig makroerne -
som man blot overskriver de nyoprettede ved en nyinstallation med).

> Xnews fungerer glimrende på den måde, Red Alert og Yuri ligeså.

Xnews er lækker på det område, ja. Bortset fra én nøgle i reg.basen (og
denne laver den blot igen, hvis den mangler) holder den sig 100% i sin
egen folder.

Windows Commander har det lidt a la WP. Man gemmer nogle få filer fra
dens egen folder og så lige Wincmd.ini fra Windows-folderen.
(Og netop Windows Commander er derudover et vidunderligt redskab til
netop både i første ombæring at indentificere og i de resterende at
gemme diverse programmers konfigurationsfiler med).

> Det husker jeg, men det er ikke ensbetydende med at der ikke er
> kommet mere data på disken siden vel ?
> Ikke meget måske, men mere er der sikkert.

Oh, ja. Jeg lavede faktisk et par nye skærmskud forleden, da jeg læste
dit indlæg. (Jeg skulle til at svare men blev afbrudt. Og så har jeg
stort set ikke været på USENET før nu). Så kan du sammenligne det gamle
og det nye: <http://stegen.dk/dont_waste_space.htm> og
<http://stegen.dk/dont_waste_space2.htm>

(Specielt vokseværket på D-drevet skyldes dog mest, at jeg ikke har
ryddet op på det gennem lange tider).

Så jeg bruger bestemt en forfærdende bunke plads

Det er ret lækkert!

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jens

Dato : 18-06-04 18:35

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev i en meddelelse

> og det nye: <http://stegen.dk/dont_waste_space.htm> og
> <http://stegen.dk/dont_waste_space2.htm>

ROFL....

> (Specielt vokseværket på D-drevet skyldes dog mest, at jeg ikke har
> ryddet op på det gennem lange tider).
>
> Så jeg bruger bestemt en forfærdende bunke plads

Til sammenligning har jeg lige opsat en "servermaskine" på et lille net med
15 brugerpcèr....
Der er alle "Dokumenter" flyttet ned på serveren, hvilket resulterede i 109
GB data......., som der hver aften skal laves backup af på en af 7
harddiske, som skiftes rundt i HDskuffer. 109GB tager lige under 2
timer....., du kan jo lave backup på 5 minutter.........

Men det betyder jo at der er ca 7GB for hver bruger, og det er udelukkende i
dokumenter mapper..........

> Det er ret lækkert!

Bestemt.

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-06-04 12:06

Rudi Stegen skrev:

> Win98 har et max på vist 60 MB. Microsoft har dog en patch liggende

Det skal du ikke fortælle den installation jeg har. Den klarede uden
problemer de nederste 102GiB af min 120GB disk.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jens

Dato : 15-06-04 12:13

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev i en

> Det skal du ikke fortælle den installation jeg har. Den klarede uden
> problemer de nederste 102GiB af min 120GB disk.

Det er den slags installationer jeg ikke stoler på.........

Mvh Jens

Fra : LarsS

Dato : 14-06-04 19:45

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Jens skriver:

> Del den i bidder (det gør jeg alligevel altid).

> Det er jo driverproblemet om igen. Men lur mig om ikke du kan køre DOS
> på en SATA disk....

Ja, og du kan osse køre SATA fra win98, bundkort med SATA
har da stadigvæk drivere til det, ligesom man kan køre 200Gb
HDs fra win98....

/LarS

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-06-04 21:00

LarsS skrev:

> Nja, jeg har nu kun set meget få programmer der ikke
> stadig understøtter win98 og intet hardware der ikke gør.
> Men det kan selvf. ændre sig...

Det ville f.eks. ikke længere være muligt i mit tilfælde.
Adobe's Creative Suite understøtter ikke Win98 og Matrox laver
ikke drivere til mit grafikkort til Win98/ME (Matrox Parhelia).

--
Hilsen
Madsen

Fra : LarsS

Dato : 14-06-04 22:24

Thomas G. Madsen skrev:

> Det ville f.eks. ikke længere være muligt i mit tilfælde.
> Adobe's Creative Suite understøtter ikke Win98 og Matrox laver
> ikke drivere til mit grafikkort til Win98/ME (Matrox Parhelia).

Ja okay, jeg ka se at Matrox ikke har og ikke planlægger
understøttelse af P650, P750 og Parhelia til win98 og ME.
Nyeste kort til disse systemer er åbenbart G550.
(Jeg bruger selv et G450).
Ligeledes kræver Office 2003 og "Full Adobe 6" winXP eller
2000. På den anden side kører det sprit-nye WaveLab 5
heldigvis fint med win98SE....
Men jeg vil da håbe at der når at komme et bedre OS end
de nuværende førend jeg blir nød til at forlade win98...

/LarS

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-06-04 12:04

LarsS skrev:

> Men jeg vil da håbe at der når at komme et bedre OS end
> de nuværende førend jeg blir nød til at forlade win98...

Hvad er der i vejen med de nuværende?

Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-06-04 23:19

LarsS skrev:

> Men jeg vil da håbe at der når at komme et bedre OS end
> de nuværende førend jeg blir nød til at forlade win98...

Der går nok nogle år i så fald, hvis du ikke er tilfreds med de
nuværende. :)

--
Hilsen
Madsen