MS Windows
briani 27239
Apt-get til Windows
Fra : Christoffer Olsen

Dato : 12-06-04 07:20

Hey

Jeg har lige måtte geninstallere en Windows XP-maskine, som var blevet
lidt ulden i betrækket.

Mit problem er at jeg åbenbart har haft 100 små programmer liggende
som jeg får brug for på de mest ubelejlige tidspunkter.

På Linux bruger jeg et program der hedder apt-get til at holde styr på
hvilke programmer jeg har installeret og få dem opdateret når der
kommer nye versioner.

Desuden kan det bruges til at lave en liste over programmer man har
installeret, så en anden maskine eller en geninstallation med et par
tastetryk og lidt download kan komme til at have de samme programmer
som den gamle.

Hvad bruger man på Windows? Det jeg har gjort før har egentlig bare
været at gå ud og finde mine programmer på www og så
downloadet+installeret manuelt. Men det bliver som sagt en krig når
ens OS skal geninstalleres.

Findes der noget der kan det jeg skal bruge? Jeg har googlet lidt, men
jeg synes ikke jeg får nogen gode hits.

Det ser ud til at jeg skal ud i et eller andet med ghost, men det
synes jeg ikke er så lækkert.

Christoffer

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-06-04 09:50

Christoffer Olsen skrev:

> Hvad bruger man på Windows? Det jeg har gjort før har egentlig bare

Ingenting. Windows er ikke så smart anlagt. Velkommen til den fagre
skodverden

> været at gå ud og finde mine programmer på www og så
> downloadet+installeret manuelt. Men det bliver som sagt en krig når
> ens OS skal geninstalleres.

Jeg har et directory med alle programmer jeg har installeret, samt et
med alle indstillinger diverse programmer har lavet i Registry.

> Det ser ud til at jeg skal ud i et eller andet med ghost, men det
> synes jeg ikke er så lækkert.

Hvorfor ikke det?

Jesper G. Poulsen

Fra : XoDeus

Dato : 12-06-04 11:08

Hvis du har lyst til at bøvle med batchfiler, så kan det være at du måske
skal have fat i en unattended windows xp cd. http://unattended.msfn.org/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-06-04 13:36

XoDeus skriver:

> Hvis du har lyst til at bøvle med batchfiler, så kan det være at du måske
> skal have fat i en unattended windows xp cd. http://unattended.msfn.org/

Hvorfor svarer du Jesper ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-06-04 13:38

XoDeus skrev:

> Hvis du har lyst til at bøvle med batchfiler, så kan det være at du

Det har jeg ikke...

Jesper G. Poulsen

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 12-06-04 13:05

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> writes:

> Ingenting. Windows er ikke så smart anlagt. Velkommen til den fagre
> skodverden

Mærkeligt, der er jo ikke nogen tekniske begrænsninger der forhindrer
det.

/me øjner en guldgruppe

> Jeg har et directory med alle programmer jeg har installeret, samt et
> med alle indstillinger diverse programmer har lavet i Registry.

Ok, det vil jeg så lave mig, men jeg får stadig ikke automatisk
opgraderet mine programmer til nyeste version.

> Hvorfor ikke det?

Så skulle man lave et nyt image hver gang man installerede et nyt
program? Og så skulle maskinen helst gendannes til en ikke brugt
version inden man installerer, så der ikke kommer noget hø med i det
nye imgage. Tager jeg fejl?

--
"Your PC has more to offer than the market-leading operating system
reveals"

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-06-04 13:46

Christoffer Olsen skrev:

> Mærkeligt, der er jo ikke nogen tekniske begrænsninger der forhindrer
> det.

Apt-get er jo baseret på at alle pakker er frit tilgængelige. Det er de
færreste Windows-programmer der bare kan hentes med en
standard-protokol.
Se feks. på Download.com - det er ikke nemt at lave en apt-get-funktion
dertil.

> Ok, det vil jeg så lave mig, men jeg får stadig ikke automatisk
> opgraderet mine programmer til nyeste version.

Det er heller ikke altid ønskeligt med Windows. Der er mange eksempler
på at funktioner er blevet syltet ved "pakke-opdateringer", bla. lider
nVidia's drivere undertiden under det.

> Så skulle man lave et nyt image hver gang man installerede et nyt
> program? Og så skulle maskinen helst gendannes til en ikke brugt

Det kommer jo an på hvor beta-agtigt programmet er.
Man kunne jo installere alt det man skal bruge og som man ved er
stabilt og så lave sit grundimage.

Jesper G. Poulsen

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 12-06-04 14:23

> [...]

> standard-protokol.
> Se feks. på Download.com - det er ikke nemt at lave en apt-get-funktion

Det meste kan da hentes via http eller ftp? Er der nogen af dem under
most popular der ikke kan?

Det ville selvfølgelig kræve et klient-server program der kunne holde
styr på versionerne.

> Det er heller ikke altid ønskeligt med Windows. Der er mange eksempler
> på at funktioner er blevet syltet ved "pakke-opdateringer", bla. lider
> nVidia's drivere undertiden under det.

Den slags skal kunne indstilles, du kan jo også sagtens vælge ting fra
i apt-get.

Ja.

--
Mvh Christoffer

It's entirely untested, but it looks good and compiles. Ship it!
- Linus Torvalds

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-06-04 17:36

Christoffer Olsen skrev:

> Det meste kan da hentes via http eller ftp? Er der nogen af dem under
> most popular der ikke kan?

Du aner ikke hvad du henter, hvis du bare går efter et link. Man har
ikke standardiseret noget - der hersker anarki blandt downloadsites for
Windows-software.

> Det ville selvfølgelig kræve et klient-server program der kunne holde
> styr på versionerne.

Det vil være umuligt at implementere på alle sites.

> Den slags skal kunne indstilles, du kan jo også sagtens vælge ting fra
> i apt-get.

Ja, men nu er apt-get-princippet også standardiseret. Det er for sent
at tage sådanne tiltag med Windows. Løbet _er_ kørt.

Jesper G. Poulsen

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 12-06-04 20:22

> Du aner ikke hvad du henter, hvis du bare går efter et link. Man har
> ikke standardiseret noget - der hersker anarki blandt downloadsites for
> Windows-software.

Hypotese:

En udvikler har lavet version 3 af sit program A. Og tilføjer det til
eksempelvis download.com's arkiv via sit opdateringsprogram hvor han
skal taste sit programs unikke ID og versionsnummer.

Udviklingsprogrammet B logger ind på download.com's server vha. en
form for sikker godkendelse. Og udskifter version 2 af udviklerens
program ud med version 3.

Når en bruger næste gang kører en opdatering på download.com's
programliste vha af sit klientprogam C får han at vide at der er
kommet en ny version af program A som han kan downloade og installere
ved at trykke på en knap.

Så ja, det kræver et tiltag, men jeg kan ikke se hvorfor det skulle
være så umuligt.

> Det vil være umuligt at implementere på alle sites.

På alle sites? Hvorfor ikke.

> Ja, men nu er apt-get-princippet også standardiseret. Det er for sent
> at tage sådanne tiltag med Windows. Løbet _er_ kørt.

Apt er ikke pakkesystemet. Apt er en frontend der kan levere pakker
videre til pakkesystemet.

I første omgang kunne det bare være almindeligt windowsinstallere, man
skulle hente, og så klikke "ja", "nej" og "ved ikke" til en masse
spørgsmål som man normalt gør når man har hentet et program manuelt.

Og ja, hvis det skulle køre "perfekt" så skulle man have et ordentligt
pakkesystem til Windows.

Christoffer

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-06-04 21:13

Christoffer Olsen skrev:

> Så ja, det kræver et tiltag, men jeg kan ikke se hvorfor det skulle
> være så umuligt.

Jeg er bare realistisk.

> På alle sites? Hvorfor ikke.

En umulig opgave. Det er utopi. En god idé, men utopi.

> Apt er ikke pakkesystemet. Apt er en frontend der kan levere pakker

Har jeg påstået andet?

Jesper G. Poulsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-06-04 20:19

Christoffer Olsen <christofferolsen@ninja.dk> wrote in

> Mærkeligt, der er jo ikke nogen tekniske begrænsninger der
> forhindrer det.
>
> /me øjner en guldgruppe

Download.com har vist haft sådan et program engang, det virkede dog,
naturligt nok, kun med programmer fra download.com siden.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/blog/ ::...
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : Michael

Dato : 12-06-04 08:37

> Findes der noget der kan det jeg skal bruge? Jeg har googlet lidt, men
> jeg synes ikke jeg får nogen gode hits.

Jeg kender det ikke - men jeg vil da nysgerrigt følge denne tråd!

Hilsen Michael