MS Windows
briani 27239
NTFS til FAT32
Fra : Mythos

Dato : 11-06-04 15:19

Hej i gruppen

Jeg har lige ændret min ene harddisk fra NTFS til FAT 32, men, jeg ved ikke
om det vitterligt er sket.
Problemet er at jeg farer på med krum hals og PQ-magic 8.0, det gik i og for
sig meget godt, jeg fik at vide af programmet at jeg skulle boote før
ændringerne ville træde i kraft, som sagt så gjort. Men, der kom en fejl,
for PQ-magic opdagede at drevet ikke var med i booten, det sidder som et
ekstradrev på usb2, og at der i den forbindelse er sket en fejl. Jeg skulle
så boote et par gange før jeg kom ind i Windows igen.
Når jeg så højreklikker på drevet nu, og vælger egenskaber, så står der at
det ER FAT32, men vælger jeg formater, så står der, og jeg kan kun vælge
NTFS, så er det jeg spørger, hvad er mit drev nu, er det FAT32 eller NTFS ?

Kim Larsen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 11-06-04 16:22

Mythos mumbled his insignificant opinion in:
40c9bf56$0$306$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> [...]
> der at det ER FAT32, men vælger jeg formater, så står der, og jeg kan
> kun vælge NTFS, så er det jeg spørger, hvad er mit drev nu, er det

Hvis den siger det er fat32, så tror jeg godt du kan regne med det at det
også er det. Grunden til at du kun kan vælge at formatere som NTFS er at XP
ikke vil formatere partitioner større end 32GB som fat32.

Hvis der gik rod i partitionmagic under partitionering/formatering, så ville
jeg ikke stole %100 på det drev. Jeg ville slette alle partitioner og
formatere drevet på frisk, evt. fra partition magic hvis du vil køre med fat
32.

Fra : Mythos

Dato : 11-06-04 17:02

> [...]
> jeg ikke stole %100 på det drev. Jeg ville slette alle partitioner og
> formatere drevet på frisk, evt. fra partition magic hvis du vil køre med

Jeg satte PM til at lave om fra NTFS til FAT32 i et hug, så skulle den
boote, lave det om og formatere, så jeg går ud fra at det er kørt, men er i
tvivl

Kim Larsen

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 11-06-04 17:20

"Mythos" <mythoss_43@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> NTFS, så er det jeg spørger, hvad er mit drev nu, er det FAT32 eller NTFS
?

Hvis du alligevel vil formatere den, hvorfor går du så ikke i diskhåndtering
og sletter partitionen og opretter den på ny ?
--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-06-04 19:59

Ivan V. Klattrup skrev:

> Hvis du alligevel vil formatere den, hvorfor går du så ikke i
> diskhåndtering og sletter partitionen og opretter den på ny ?

Måske fordi, at disken er større end 32 GB. I sådan et tilfælde
kan man ikke få FAT32 vha. det diskhåndteringsværktøj som findes
i Win2000 og XP, og hvis man booter på en Win9x-bootdisk for at
køre Fdisk og Format, kan man ikke se disken, fordi den kører USB.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-06-04 17:58

Mythos skrev:

> Jeg har lige ændret min ene harddisk fra NTFS til FAT 32, men, jeg

Må man spørge om hvorfor du vil ændre fra NTFS til FAT32?

NTFS håndterer større filer end FAT32, større diske, mindre pladsspild
og bedre datasikkerhed.

Den eneste grund til at anvende FAT32 idag, er hvis man skal dele filer
med en DOS-baseret Windows-installation på samme system; i dette
tilfælde vil jeg anbefale en "mindre" partition til disse fællesdata.

Jesper G. Poulsen

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 11-06-04 18:35

Jesper,

> Den eneste grund til at anvende FAT32 idag, er hvis man skal dele
> filer med en DOS-baseret Windows-installation på samme system; i dette
> tilfælde vil jeg anbefale en "mindre" partition til disse fællesdata.

Det kan også være nemmere og mere bekvemt, hvis man har behov for restore af
sit system - f.eks. med Norton Ghost.

Jeg kører selv med FAT32 og kan lide, at jeg har adgang til mine drev fra
DOS. Det gør det også nemmere for mig at restore mit system i det tilfælde,
at Windows ikke vil starte op mere.

Måske der findes en nem måde at få adgang til Norten Ghost 2003 selvom man
kører NTFS?

/Glenn
(Remove "NOSPAM" in my e-mail to reply.)

Fra : ///JJ

Dato : 11-06-04 18:43

Glenn Rasmussen wrote:

> Måske der findes en nem måde at få adgang til Norten Ghost 2003
> selvom man kører NTFS?

Bootdisk m. Ghost på? Mener programmet selv tilbyder at lave sådan én...

///JJ

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-06-04 01:40

Glenn Rasmussen skrev:

> Det kan også være nemmere og mere bekvemt, hvis man har behov for
> restore af sit system - f.eks. med Norton Ghost.

Det har Norton Ghost mig bekendt ingen problemer med (det har været
bekræftet tidligere i gruppen - jeg har nemlig spurgt til det ).

> Jeg kører selv med FAT32 og kan lide, at jeg har adgang til mine drev
> fra DOS. Det gør det også nemmere for mig at restore mit system i det

DOS læser ikke FAT32 pr. default; ligesom DOS heller ikke læser NTFS.
Der skal særlig support til, før FAT32 bliver tilgængeligt fra DOS,
fuldstændigt som det er tilfældet for NTFS. Dermed er der ingen fordele
ved at begrænse sig til FAT32.

Jesper G. Poulsen

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 12-06-04 11:15

Jesper,

> Det har Norton Ghost mig bekendt ingen problemer med (det har været
> bekræftet tidligere i gruppen - jeg har nemlig spurgt til det ).

Okay. Synes bare at jeg har haft problemer med det, men det kan måske være i
tidligere versioner af Ghost.

> [...]
> Der skal særlig support til, før FAT32 bliver tilgængeligt fra DOS,
> fuldstændigt som det er tilfældet for NTFS. Dermed er der ingen fordele

Det er muligt, at de to typer i teorien kræver samme behandling før at kunne
tilgå drev i DOS, men i praktisk kan man da næsten ikke undgå at kunne komme
kontakt med sine FAT32 drev i DOS. Jeg har i hvert fald aldrig oplevet, at
jeg ikke kunne få adgang til mine FAT32 drev ved en standard-installation.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-06-04 13:50

Glenn Rasmussen skrev:

> Okay. Synes bare at jeg har haft problemer med det, men det kan måske
> være i tidligere versioner af Ghost.

Sikkert nok. Selv foretrækker jeg dog Drive Image (et dødt produkt).

> at kunne tilgå drev i DOS, men i praktisk kan man da næsten ikke
> undgå at kunne komme kontakt med sine FAT32 drev i DOS. Jeg har i

Hvilken DOS-version?

Som udgangspunkt er der ikke FAT32-support i DOS (det er muligt at der
findes en DOS-version med FAT32-support indbygget).

Jesper G. Poulsen

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 13-06-04 10:40

Jesper,

> Hvilken DOS-version?

Det kan være at jeg husker forkert, men mener at det er DOS 6.1.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-06-04 16:30

Glenn Rasmussen skrev:

> Det kan være at jeg husker forkert, men mener at det er DOS 6.1.

Så husker du forkert. MS-DOS 7.0 som kom sammen med Win95 kan ikke læse
FAT32. End ikke den DOS som Win98-installationen booter på kan læse
FAT32.

Jesper G. Poulsen

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 14-06-04 10:28

Jesper,

> Så husker du forkert. MS-DOS 7.0 som kom sammen med Win95 kan ikke
> læse FAT32. End ikke den DOS som Win98-installationen booter på kan
> læse FAT32.

Uanset set hvad har jeg bare personligt aldrig haft problemer med at læse
mine drev i FAT32, men synes til gengæld at NTFS er mere omstændigt at
arbejde med.

Anyway, det er bare min holdning og mit system med FAT32 kører fint for mig.

Fra : Jens Jensen

Dato : 14-06-04 12:49

Mon ikke 98,2 kunne se FAT32?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-06-04 13:09

Jens Jensen skrev:

> Mon ikke 98,2 kunne se FAT32?

Jo, men det er jo heller ikke bare DOS, vel?

DOS inkluderer også feks. MS-DOS 3.3

Gider du ikke skrive dit svare _under_ det du svarer på og klippe det
overflødige væk?

Dine svar kræver en større indsats at finde i det rod du lægger for
dagen.

Jesper G. Poulsen

Fra : Henrik

Dato : 12-06-04 08:18

> [...]
>
> Jeg kører selv med FAT32 og kan lide, at jeg har adgang til mine drev fra
> DOS. Det gør det også nemmere for mig at restore mit system i det

Selv norton ghost 2003 og 2004 har svært ved at hitte ud af NTFS man forstår
ikke hvorfor jeg har fundet at meget godt altanertativ som i kan prøve det
program er noget som sætter skub i ting og sætter norton lang bag ud, den
kan finde næsten alle former for FAT systemer der med mener jeg også dem som
man bruger under linux, man kan tage backup direkte fra windows uden at
skulle genstarte man kan gemme direkte på brandbare cd'er osv.

læs mere her : http://www.acronis.com/ det er et godt program som jeg vil
anbefale og det er supernemt at bruge. så har jeg vist sagt nok.

NTFS: kører med stor sikker hed, og jeg ved at man ka se NTFS drev fra nogle
dos programmer men det er få, jeg skal nok sige til hvis jeg finder
sådanne...

FAT32: kører med lav sikkerhed og kan ikke så godt håntere store drev.

Jeg kan huske at der var samme problamatik da man gik fra FAT til FAT32 hvad
man skulle vælge at bruge.

Jeg tog en søgning på google og fandt lidt.
http://www.tweakup.dk/forumnew/read/35016/

selve søge strengen som du kan gå mere ud fra.:
http://www.google.com/search?hl=da&ie=UTF-8&q=FAT32+vs+NTFS&btnG=S%C3%B8g&lr=lang_da

Jeg har sågar kunne se mine drev med en win9x maskine på min XP som kører
med NTFS det kræver bare masser af tid i opsætning.

God Weekend