MS Windows
briani 27239
Ændre XP PC Navn fra .bat fil (eller lign)~
Fra : Nygaard

Dato : 11-06-04 07:43

Hej

På en XP'er i en workgroup har jeg behov for at kunne ændre PC Navn ved at
brugeren eksekverer en .bat fil. I W2K kunne det gøres ved et at skifte en
række nøgler i regdb, men det har XP tilsyneladende indbygget et værn
imod... Nogle ideer?

/Nygaard

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 11-06-04 09:16

Følgende VB script kan gøre det, den er fundet på technet -- scriptcenter.

*********
Dim oNet
Dim Domain, PCnavn
Dim NewComputer
Set oNet = CreateObject("WScript.Network")
PCnavn = oNet.ComputerName
Domain = oNet.UserDomain

NewComputer= Inputbox ("Skriv det nye navn på computeren.")

if newcomputer <> "" then
'''Removing a Computer Account Using a VBScript Active Server Page
Dim Container
Set Container = GetObject("WinNT://" & Domain )
Call Container.Delete("Computer", PCnavn)

'''Adding a New Computer Account Using a VBScript Active Server Page
Dim ComputerAccount
Dim Computer
Set Container = GetObject("WinNT://" & Domain )
Set Computer = Container.Create("Computer", UCase(NewComputer))
Computer.SetInfo

Set ComputerAccount = GetObject("WinNT://" & Domain & "/" & NewComputer &
"$,user")
ComputerAccount.Put "UserFlags", (ComputerAccount.Get("UserFlags") Or
&H1000)
ComputerAccount.SetPassword (LCase(NewComputer))
ComputerAccount.SetInfo

Dim oShell
Set oShell = CreateObject ("WSCript.shell")

'''Ændre computernavn
oShell.RegDelete
"HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Hostname"
oShell.RegDelete
"HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\NV Hostname"

oShell.RegWrite
"HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\ComputerName\ComputerName\ComputerName",
NewComputer
oShell.RegWrite
"HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\ComputerName\ActiveComputerName]ComputerName",
NewComputer
oShell.RegWrite
[...]
"HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Domain",
"Domainname"

Set oShell = Nothing
Set Container = Nothing
Set oNet = Nothing
msgbox "Computernavnet er ændret.",vbInformation
end if

*********