Start af links eller URLs med Mozilla Fire~
Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-06-04 22:01

Jeg er skiftet til Mozilla Firefox som default browser, og
oplever i den forbindelse på min ene pc et lidt sært problem.

Jeg bruger ofte at taste Start | Run og så knaste en adresse ind
(som www.example.com), men efter skiftet til Firefox kommer
Windows med beskeden "Windows cannot find 'www.example.com'. Make
sure you typed the name ... [etc]", men Firefox starter i øvrigt
fint og viser den pågældende side.

Problemet er det samme, hvis jeg dobbeltklikker på URL-fil,
vælger et link fra Start | Favorites eller lignende. Der er ingen
problemer med at aktivere en URL fra diverse andre programmer som
fx Agent og Outlook.

Det virkede fint med IE, og virker også på andre maskiner, så det
er måske et eller andet, der ikke er blevet ordentligt opdateret
i Windows ved installationen af Firefox.

OS er Windows XP Pro med alle opdateringer.

Any clues?

-A
--
The Usenet Sect -- Resistance is futile. You will assimilate ò-|

Fra : Bertel Brander

Dato : 13-06-04 00:20

Asbjorn Hojmark wrote:
> [...]
> er måske et eller andet, der ikke er blevet ordentligt opdateret
> i Windows ved installationen af Firefox.

Jeg havde problemet med tidligere versioner af mozilla, det viste sig
at være et problem med fil-associeringen.

Prøv at åbne en kommando prompt (Start->Run->cmd) og kør:
assoc .html

Så skiver den noget i stil med:
..html=MozillaHTML

Så kører du kommandoen:
ftype MozillaHTML

Så skal den gerne skrive noget i stil med:
MozillaHTML=D:\WIN32APP\MOZILLA.ORG\MOZILLA\MOZILLA.EXE -url "%1"

Hvis ikke den gør det skal du rette det med kommandoen:
ftype MozillaHTML=D:\WIN32APP\MOZILLA.ORG\MOZILLA\MOZILLA.EXE -url "%1"

Din skriver måske noget andet en MozillaHTML, så skal
du erstatte det i ftype kommandoen. Stien og navnet
på din FireFox er sansynligvis noget andet.

HTH

/b

Fra : Lars

Dato : 15-06-04 22:02

On Sat, 12 Jun 2004 23:01:14 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Any clues?

Jeg havde det samme problem på en af mine maskiner efter
installation af Firefox 0.9 her til aften og Bertels forslag
havde ingen effekt hos mig. Det jeg gjorde for at få det til at
fungere var at ændre i DDE-halløjet for http (og https) da der
tilsyneladende var en blanding af IE og Firefox i felterne. Og
efter at have sat indstillingerne som nedenstående, virkede alt
som det skulle igen.

Control Panel | Folder options | File Types | URL:HyperText
Transfer Protocol | Advanced | Edit (for open)

Action: open
Application used...: C:\PROGRA~1\MOZILL~1\FIREFOX.EXE -url "%1"
[v] Use DDE
DDE message: "%1",,-1,0,,,,
Application: FIREFOX
DDE Application Not Running:
Topic: WWW_OpenURL

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-06-04 23:18

On Tue, 15 Jun 2004 23:02:23 +0200, Lars
<go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.invalid> wrote:

> Jeg havde det samme problem på en af mine maskiner efter
> installation af Firefox 0.9 her til aften og Bertels forslag
> havde ingen effekt hos mig.

Jeg har ikke set Bertels forslag. Har du et message ID?

> Det jeg gjorde for at få det til at fungere var at ændre i
> DDE-halløjet

Det har jeg forsøgt, og det hjalp heller ikke. Jeg får stadig en
fejlbesked og så åbner Firefox (0.9) med siden alligevel.

For at gøre det endnu mere mærkeligt, åbnes der (nu?) to browsere
med samme URL, hvis jeg klikker på et link i Outlook. Jeg er ikke
sikker på, hvornår det problem er opstået.

Det virker på mig som om, Windows har to forskellige ting, som
den forsøger at udføre serielt (altså først den ene og så den
anden) for den form for aktivering.

-A
--
The Usenet Sect -- Resistance is futile. You will assimilate ò-|

Fra : Bertel Brander

Dato : 15-06-04 23:57

Asbjorn Hojmark wrote:

> Jeg har ikke set Bertels forslag. Har du et message ID?

Jeg havde kun postet i dk.edb.system.ms-windows, fordi
jeg mente at indlæget var OT i den anden gruppe.

Jeg ved ikke hvordan man laver et link til en message, så
du får en cut&paste:

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-06-04 00:45

On Wed, 16 Jun 2004 00:18:09 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Det har jeg forsøgt, og det hjalp heller ikke. Jeg får stadig en
> fejlbesked og så åbner Firefox (0.9) med siden alligevel.

Nå, det skulle lige gå op for mig, at der er fire forskellige
definitioner for det, nemlig både en med extension URL, en uden
extension kaldet Internet Shortcut plus de to uden extension
kaldet URL:HTTP og URL:HTTPS.

Efter jeg fik opdateret de to sidste med det rigtige DDE-halløj,
fik jeg ikke længere fejlbeskeden, men til gengæld fik jeg to
browser-vinduer, hvilket ikke var så meget bedre.

På en anden maskine var Internet Shortcut (med og uden extension)
associeret med (advanced):
Application used: rundll32.exe shdocvw.dll,OpenURL %l
Use DDE: <check>
DDE Message: <tom>
Application: shdocvw
DDE App not running: <tom>
Topic: System
Efter jeg har fået ændret den fejlbehæftede maskine til det
samme, virker alt vist fint.

Da jeg opgraderede den maskine, der ellers virkede fint med
shortcuts fra 0.8 til 0.9, fik jeg samme problem med en
fejlbesked, hvorefter Firefox startede alligevel. (Men nu vidste
jeg selvfølgelig, hvordan det skulle fixes).

På en anden maskine, sagde jeg nej til at få et shortcut til
Firefox på Desktop'en, men installationsprogrammet lavede tre...

Jeg har også oplevet, at ikonen for shortcuts nogle gange blev
opdateret til en Firefox-ikon og andre gange ikke, og nogle gange
endda for nogle ikoner men ikke for andre (selvom begge dele var
..url-filer).

Man kan sige meget om IE, men integrationen med Windows er nu
lidt mere smertefri...

-A
--
The Usenet Sect -- Resistance is futile. You will assimilate ò-|

Fra : Lars

Dato : 19-06-04 17:57

On Wed, 16 Jun 2004 01:44:44 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
>fik jeg ikke længere fejlbeskeden, men til gengæld fik jeg to
>browser-vinduer, hvilket ikke var så meget bedre.

Det fik jeg ikke... før nu! Men det er ikke noget der sker hver
gang jeg klikker på en URL eller starter den fra Start | Run, det
virker faktisk meget tilfældigt om det er et eller to vinduer der
bliver åbnet.

> [...]
> DDE App not running: <tom>
> Topic: System
>Efter jeg har fået ændret den fejlbehæftede maskine til det

Det har jeg så lige prøvet at ændre mine til også, og indtil
videre ser det ud til at have afhjulpet problemet (men det gjorde
det andet også i starten).

>Man kan sige meget om IE, men integrationen med Windows er nu
>lidt mere smertefri...

Enig.