Fejlfinding Asus a7n8x-x
Fra : Sander

Dato : 14-06-04 19:02

Skal kigge på en putter der består af
et Asus a7n8x-x mb, Athlon 2800+,
512 mb pc 2700 Exelair ram, Seagate
barracuda hd, Radeon 9600 grafikkort.
Strømforsyning ??? Cpu køler ???

Problemet med den er at den går istå/fryser efter
ca. 10 minutters spil, og skal så genstartes for
at få den igang igen.

Nogle gode ideer til hvad der kan være problemet,
på forhånd tak.

Sander.

Fra : Ironi

Dato : 14-06-04 22:38

"Sander" <Noller1@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ca. 10 minutters spil, og skal så genstartes for
> at få den igang igen.
>
> Nogle gode ideer til hvad der kan være problemet,

Varmeproblem?

Fra : JK

Dato : 15-06-04 07:55

On Mon, 14 Jun 2004 20:02:07 +0200, "Sander" <Noller1@webspeed.dk>
wrote:

> [...]
>ca. 10 minutters spil, og skal så genstartes for
>at få den igang igen.
>
>Nogle gode ideer til hvad der kan være problemet,

Det kan være et software problem, ligesåvel som hardware.

Styresystem ? directx version, lydkort og grafikkort drivere til samme
directx, sp1 hvis det er XP.

Hvis det er windows 98 eller ME kan det være et interrupt problem.

mvh

John

Fra : Jan Dahl

Dato : 15-06-04 14:05

Prøv evt. en anden type ram feks. Kingston eller DaneElec.

Mvh Jan

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-04 19:27

> [...]
> Strømforsyning ??? Cpu køler ???
>
> Problemet med den er at den går istå/fryser efter
> ca. 10 minutters spil, og skal så genstartes for

Mangler noget mere info omkring der hele, for evt. at komme med et mere
sikkert svar.
Er det kun i spil? Hvis den står i windows, så fryser den ikke?
Hvis den ikke fryser i windows, så hent et CPU burn prg, og lad det kører i
15-20 min. Fryser den der?
Temp? Har du en måler? Hvor varm bliver den. Idle og Maxload.?
Er den OC?
Hvad kører du har mhz på dine ram?, hvad med Cas?
Hvor mange watt er strømforsyningen på?

1. Ta siden af din computer, og find en stor blæser. En stue/værelse
gulvblæser er perfekt. Læg den ned, så den puster go kold luft ind i puteren
prøv igen..

2. Prøv at sætte dine ram lidt ned i mhz i bios, og sætte dem lidt ned i
cas. (8,3,3,3)

3. Hvis det ikke hjælper,
Prøv at Ned Klokke dit grafikkort. Eller slå Cache til Grafikkort fra i
Bios, samt på AGP 4 eller 2.

4. Stadig intet.
Pil alle kort og ram ud. Så du kun har En ram række i. Og et grafikkort.
Ingen lydkort, netværk, og hvad der ellers måtte være af kort. Ingen USB
ting i. Mus er OK.

Prøv først det, og kom så tilbage med meldinger hvis du ikke har fundet en
løsning.
- Men først, tjek lige med varmen. Lyder til at enten CPU eller RAM eller
grafikkort har det lidt for varmt. Så find en blæser og prøv det..

/Kim

Fra : Sander

Dato : 15-06-04 20:46

Tak for jeres svar, problemet var som jeg ventede varme,
da jeg startede pc'en og gik i bios kunne jeg se at cpu
temp steg fra 25° til næsten 80° på få minutter.
Købte en ny køler, og satte desuden en blæser
i kabinet ud for cpu til at hjælpe med at pumpe luft
ind, samt en bag i kabinet til at pumpe luft ud.
Idle ligger nu på 33° og ved full load 50°, så kan
det nok ikke blive meget bedre, fornuftige værdier
for en Athlon 2800+ skulle jeg mene.

Men ellers tak for jeres svar.
Sander.